بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   دفعة ثانوية عامة 2017 (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=690734)

Hope Vs Despair 30-08-2016 01:01 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed Shawky99 (المشاركة 6492841)
يا جماعة انا بدأت النهاردة أدب و خدنا مدرسة الإحياء و البعث
بس اللي حصل لخبطني شوية و قلقني في نفس الوقت، النهاردة المستر قبل مايدخل في الشرح اتكلم علي مذاكرة الادب بشكل عام و قعد يقول انا بكره جدا الطالب اللي بيحفظ الادب، انت عندك في الكتاب حوالي 40 صفحة اكيد هتنساهم..
و الحتة اللي قلقتني انه قال اركن كتاب المدرسة في الادب دلوقتي لحد شهر 3.. قال نركنه في الادب بس لكن باقي الفروع مهم، لحد شهر 3 عشان ساعتها هنبدأ مراجعات طبعا.. و الكتاب بتاعه اللي عامله شارح فيه كتاب المدرسة و منظمه شوية عشان بيقول كالعادة كتاب المدرسة عقيم و سايح علي بعضه و مش منظم.. و طول شرح الادب النهاردة كان بيشتغل علي فكرة الفهم مش الحفظ خالص، يعني شرحلنا مصر في الوقت ده كانت عاملة ازاي و تأثير ده علي الفنون و الادب و كدا، و اغلب الاسئلة كان بيخلينا احنا نجاوبها بالفهم، بس انا عايز صيغة اكتب بيها في الامتحان.. قال تبقي تبص في الكتاب مع اللي انت فهمته و تكتبهم في ورقة هتلاقي نفسك حفظتهم، بالنسبة لحكاية اننا نركن كتاب المدرسة دي هو كان قصده تقريبا ان الاول نكون فاهمين منهج الادب الاول و بنعرف نجاوب فيه لحد ما نوصل للمراجعات هيكون فاتحلنا كتاب المدرسة فأكيد بعد المذاكرة طول الشهور اللي فاتت اكيد هنبقي فاهمين الكلام اللي فيه حتي لو ملخبط و قال كمان ان حتي كتاب الاضواء غير الكتاب بتاعه غير كتاب المدرسة بس في الاخر كلهم نفس المضمون و بيودوا لحاجة واحدة

طبعا انا اللي قالقني ان مفيش حد ماقالش حاجة غير ان الادب اساسي من كتاب المدرسة و يتحفظ صم.. و ده بيقولنا نركن كتاب المدرسة لحد شهر 3.. انتو رأيكوا ايه في النظام ده؟

فهم ايه يابا :022yb4:
ده كده هيضيعكم
يعم ذاكر من كتاب المدرسة الناس كلها بتقول كده

Abdelrahman M M 30-08-2016 01:08 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed Shawky99 (المشاركة 6492827)
ماشاء الله يا دكتور
موقف صعب فعلا بس علي قد صعوبته كانت نتيجته مفرحة
بس التأخير و اللي حصل موتركش مثلا او خوفك؟ .. حاجة زي دي كفيلة تحبطك و ماتخلكش تركز في الاجابة

بصراحه أنا كنت مضايق جدا ولكن مكنتش متوتر إطلاقا . أنا كنت واخدها ببساطه . وحتى فى الوقت الى كنا فيه فى الملعب قبل ما ندخل كنا قاعدين نضحك أنا وأصاحبى واخدين الموضوع عادى خلاص ولا كأننا داخلين على إمتحانات 3 إبتدائى :d:d أنا كنت عامل الى عليا و وموقن إن الى كاتبه ربنا هو الى هيكون فخلاص مفيش حاجه ممكن تخلينى أيأس .
والحمد لله ربنا سترها ولما طلعت طلعت من الإمتحان ملقتشى عندى أى خطأ وده خلانى سعيد أكتر إلى جانب إنى قدرت أحل الإمتحان كله

Abdelrahman M M 30-08-2016 01:13 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed shawky99 (المشاركة 6492841)
يا جماعة انا بدأت النهاردة أدب و خدنا مدرسة الإحياء و البعث
بس اللي حصل لخبطني شوية و قلقني في نفس الوقت، النهاردة المستر قبل مايدخل في الشرح اتكلم علي مذاكرة الادب بشكل عام و قعد يقول انا بكره جدا الطالب اللي بيحفظ الادب، انت عندك في الكتاب حوالي 40 صفحة اكيد هتنساهم..
و الحتة اللي قلقتني انه قال اركن كتاب المدرسة في الادب دلوقتي لحد شهر 3.. قال نركنه في الادب بس لكن باقي الفروع مهم، لحد شهر 3 عشان ساعتها هنبدأ مراجعات طبعا.. و الكتاب بتاعه اللي عامله شارح فيه كتاب المدرسة و منظمه شوية عشان بيقول كالعادة كتاب المدرسة عقيم و سايح علي بعضه و مش منظم.. و طول شرح الادب النهاردة كان بيشتغل علي فكرة الفهم مش الحفظ خالص، يعني شرحلنا مصر في الوقت ده كانت عاملة ازاي و تأثير ده علي الفنون و الادب و كدا، و اغلب الاسئلة كان بيخلينا احنا نجاوبها بالفهم، بس انا عايز صيغة اكتب بيها في الامتحان.. قال تبقي تبص في الكتاب مع اللي انت فهمته و تكتبهم في ورقة هتلاقي نفسك حفظتهم، بالنسبة لحكاية اننا نركن كتاب المدرسة دي هو كان قصده تقريبا ان الاول نكون فاهمين منهج الادب الاول و بنعرف نجاوب فيه لحد ما نوصل للمراجعات هيكون فاتحلنا كتاب المدرسة فأكيد بعد المذاكرة طول الشهور اللي فاتت اكيد هنبقي فاهمين الكلام اللي فيه حتي لو ملخبط و قال كمان ان حتي كتاب الاضواء غير الكتاب بتاعه غير كتاب المدرسة بس في الاخر كلهم نفس المضمون و بيودوا لحاجة واحدة

طبعا انا اللي قالقني ان مفيش حد ماقالش حاجة غير ان الادب اساسي من كتاب المدرسة و يتحفظ صم.. و ده بيقولنا نركن كتاب المدرسة لحد شهر 3.. انتو رأيكوا ايه في النظام ده؟

لا لا نصيحتى ليك أوع تمشى ورا الكلام دوت .

الأدب مفهوش حاجه فهم . أنت طول السنه بتحاول تحفظ الكلام وتثبته فى مخك بصيغة كتاب المدرسه . والمشكله إنه بيتنسى بسرعه لكن هتلاقى المشكلة دى إتحلت مع كتر المراجعه . فإنت لو سبته دلوقتى وبدأت فى شهر تلاته مش هتقدر تحفظه خصوصا مع ضغط المواد التانيه .

Mohamed Dokdok 30-08-2016 01:13 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Abdo M A (المشاركة 6492954)
بصراحه أنا كنت مضايق جدا ولكن مكنتش متوتر إطلاقا . أنا كنت واخدها ببساطه . وحتى فى الوقت الى كنا فيه فى الملعب قبل ما ندخل كنا قاعدين نضحك أنا وأصاحبى واخدين الموضوع عادى خلاص ولا كأننا داخلين على إمتحانات 3 إبتدائى :d:d أنا كنت عامل الى عليا و وموقن إن الى كاتبه ربنا هو الى هيكون فخلاص مفيش حاجه ممكن تخلينى أيأس .
والحمد لله ربنا سترها ولما طلعت طلعت من الإمتحان ملقتشى عندى أى خطأ وده خلانى سعيد أكتر إلى جانب إنى قدرت أحل الإمتحان كله

ما شاء الله ربنا يكرمك ويوفقك
مع انك معالجتليش ضرسي :022yb4:

Abdelrahman M M 30-08-2016 01:26 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed Dokdok (المشاركة 6492957)
ما شاء الله ربنا يكرمك ويوفقك
مع انك معالجتليش ضرسي :022yb4:

إن شاء الله ربنا يكرمكوا ويوفقكم ونشوفكم أحسن مننا

بس أحلفلك بإيه إنه مش تخصصى :slap1qk6::slap1qk6::slap1qk6: . وكمان أنا لسه داخل أولى يعنى لسه معنديش أى خبره أو معلومات . ولكن أوعدك أول ما أتعلم هعالجك على طول :p:p:p

Hope Vs Despair 30-08-2016 08:51 AM

لو سمحتوا يا دكاترة الدفعة السابقة
لو حد عنده مذكرة قصة كويسة كان محملها من على البوابة ياريت يرفعها هنا
لان ملفات البوابة كلها اتضربت وباظت للاسف فياريت لو حد يقدر يساعدني
ويكون لسه ممسحش المذكرات

Hope Vs Despair 30-08-2016 09:47 AM

خلاص انا لقيت مذكرات من 2010 واتحملت وفي وحدة لمدرس اسمه عبد العزيز كويس
بس انا محتاج استفسار بسيط اطبع المذكرة دي واذاكر منها ولا في تغيير حصل في القصة من 2010 لحد 2016 ؟!

Abdelrahman M M 30-08-2016 10:07 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mahmoud.Khalifa (المشاركة 6493041)
خلاص انا لقيت مذكرات من 2010 واتحملت وفي وحدة لمدرس اسمه عبد العزيز كويس
بس انا محتاج استفسار بسيط اطبع المذكرة دي واذاكر منها ولا في تغيير حصل في القصة من 2010 لحد 2016 ؟!

كل حاجه إتغيرت من ساعتها نزل منهج جديد من 2011 وقمان القصه إتغيرت سنة 2013

- إدخل هنا هتلاقى مذكرة قصه رائعه . أنا ما اشتغلتش منها قبل كده علشان كان عندى معظم الكتب الخارجيه فى الإنجليزى ولكن الى عمل المذكرة هو نفسه مؤلف كتاب المعاصر فإن شاء الله هتعجبك

http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=543724

Hope Vs Despair 30-08-2016 10:58 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Abdo M A (المشاركة 6493050)
كل حاجه إتغيرت من ساعتها نزل منهج جديد من 2011 وقمان القصه إتغيرت سنة 2013

- إدخل هنا هتلاقى مذكرة قصه رائعه . أنا ما اشتغلتش منها قبل كده علشان كان عندى معظم الكتب الخارجيه فى الإنجليزى ولكن الى عمل المذكرة هو نفسه مؤلف كتاب المعاصر فإن شاء الله هتعجبك

http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=543724

اقصد قصة العربي رواية الايام :022yb4:

Abdelrahman M M 30-08-2016 11:29 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mahmoud.Khalifa (المشاركة 6493074)
اقصد قصة العربي رواية الايام :022yb4:

:o
يبقى أنا فهمت غلط :o:o

بالنسبة لقصة الأيام نازلة من 2006 يعنى المذكرة هتمشى معاك عادى :078111rg3:

Hope Vs Despair 30-08-2016 12:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdo m a (المشاركة 6493090)
:o
يبقى أنا فهمت غلط :o:o

بالنسبة لقصة الأيام نازلة من 2006 يعنى المذكرة هتمشى معاك عادى :078111rg3:

تمام شكرا جدا
وكمان على قصة الانجلش ياللا اهو انت ضربتلي عصفورين بسؤال واحد :)

Norhan Mostafa 30-08-2016 12:41 PM

طيب ايهما افضل
عصفت ام عبرت .....ياريت الي يجاوبلي مش يبقي معاه الاضواء

Hope Vs Despair 30-08-2016 12:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة norhan mostafa (المشاركة 6493147)
طيب ايهما افضل
عصفت ام عبرت .....ياريت الي يجاوبلي مش يبقي معاه الاضواء

انا معايا الاضواء !! وقريت الجزئية دي فيه

Norhan Mostafa 30-08-2016 01:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud.khalifa (المشاركة 6493156)
انا معايا الاضواء !! وقريت الجزئية دي فيه

مكتوبه ف ااضواء عصفت لا تلائم الموضوع والحاله النفسيه ويرد علي ذلك انها تلائم ***وان الشباب وقوته ولاكن تعاب ع الشاعر ان يجبها مع الصبا لانها كلمه رقيقه وكلمه عصفت توحي بال***ت وكان افضل يقول عبرت

دا الاضواء

المدرس قال انبارح عصفت الي افضل من عبرت
وقال ان الكتب تختلف في النصوص بس ف الجزتئات الصغيره
ف انا عاوزه اتاكد منها او اسال المدرس شوف رايه ايه

Hope Vs Despair 30-08-2016 01:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة norhan mostafa (المشاركة 6493162)
مكتوبه ف ااضواء عصفت لا تلائم الموضوع والحاله النفسيه ويرد علي ذلك انها تلائم ***وان الشباب وقوته ولاكن تعاب ع الشاعر ان يجبها مع الصبا لانها كلمه رقيقه وكلمه عصفت توحي بال***ت وكان افضل يقول عبرت

دا الاضواء

المدرس قال انبارح عصفت الي افضل من عبرت
وقال ان الكتب تختلف في النصوص بس ف الجزتئات الصغيره
ف انا عاوزه اتاكد منها او اسال المدرس شوف رايه ايه

ممكن يكون اصده ان عصفت افضل لانها توحي بالسرعة
طب هو قال افضل ليه مقلكوش السبب ؟

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 10:57 AM.