بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أرشيف المنتدى (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=513)
-   -   للرد على اى سؤال او استفسار هنا فقط (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=377053)

EyadOsa 30-12-2013 07:50 PM

بعد اذن معلمي الكيمياء في الموضوع ده كنت عايز رسم تخطيطي للخلية الجافة بس يكون شبه رسمة كتاب المدرسة لانها معقدها وبحيث ما يكونش مختلف عنها اوي

mbeenos 30-12-2013 08:00 PM

اذا كانت كثافة حمض النيتريك المركز 1.44 جم/مل وقوتة تعادل 16 مرة من الحمض المولارى فما النسبة المئوية للحمض الخالص فية

كامل خميس 30-12-2013 10:58 PM

أرجو من الاساتذة حل هذه المسألة
اذا فرض أن حمض الهيدروكلوريك المركز يحتوى على40%من كتلة كلوريد الهيدروجين وكثافته 1,2 جم/مل فما كتلة الصودا الكاوية اللازمة للتفاعل تماما مع 146مل من الحمض؟وما كتلة الملح الناتج؟

نانا صبرى 31-12-2013 04:55 AM

السلام عليكم ارجو الرد علي سؤالي سريعا
ما معنى نصف القطر الهيدروليكي؟
ولكم جزيل الشكر.............

أكيمى 03-01-2014 11:06 PM

السلام عليكم
عل التفاعل التالي تام أم انعكسي مع بيان السبب
naoh+hcl --------------------------------nacl+h2o

محمد عبد السلام عواد 04-01-2014 05:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أكيمى (المشاركة 5662728)
السلام عليكم
عل التفاعل التالي تام أم انعكسي مع بيان السبب
naoh+hcl --------------------------------nacl+h2o

تفاعل تام لأن النواتج لا تتفاعل مع بعضها في نفس ظروف التجربة (وكذلك أي تفاعل بين حمض قوي وقاعدة قوية)

محمد عبد السلام عواد 04-01-2014 05:47 PM

1 مرفق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eyadosa (المشاركة 5655907)
بعد اذن معلمي الكيمياء في الموضوع ده كنت عايز رسم تخطيطي للخلية الجافة بس يكون شبه رسمة كتاب المدرسة لانها معقدها وبحيث ما يكونش مختلف عنها اوي

هذه هي الخلية الجافة من كتاب الوافي حمل من المرفقات

EyadOsa 04-01-2014 10:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد عبد السلام عواد (المشاركة 5663628)
هذه هي الخلية الجافة من كتاب الوافي حمل من المرفقات

مش عارف اشكر حضرتك ازاي معلمي الفاضل استاذ محمد عبد السلام...جزاك الله كل خير على مجهوداتك معانا

في الجنة أحلامي 05-01-2014 11:34 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بعد اذن حضراتكم عندي كام سؤال في الكيمياء العضوية
============
1. هل فيه فرق بين السيانات والسيانيدات ؟

2. مش فاهمة جزء ان البروبان اكثر تطايراً من البيوتان لذا يستخدم في المناطق الباردة ممكن
بعض التوضيح .

3. مجموعة الميثيلن (ch2-) كنت قرأت ان الشرطة اللي بجوارها تدل على انها مجموعة لا توجد منفردة في الطبيعة ودي انا عرفتها بس قريت برضه انها معناها ان المجموعة دي تكافؤها احادي
انا فهمت موضوع التكافؤ الأحادي في مجموعة الالكيل لكن هنا المفروض لو هنقول تكافؤها هنقول تكافؤ ثنائي
يعني شرطتين لانها كده معاها ذرتين هيدروجين ومحتاجة رابطتين تانيين " ياريت توضيح للنقطة دي " .

4. هو احنا لما بنلاقي الكان بنقول عليه مركب هيدروكربوني اليفاتي لانه بيكون كربون وهيدروجين فقط
طيب لما نلاقي الكان بس فيه تفرعات مثل الميثيل والهالوجينات او اي تفرع يبقى اسمه ايه بما ان فيه عناصر غير الكربون والهيدروجين ؟

5 . في بعض الكتب والمذكرات مكتوب oH في التفرعات وبنقول عليها هيدروكسي
طيب ازاي مش المفروض لو لقينا oH ده بيعتبر كحول وبالتالي مش بنكتب هيدروكسي في التفرعات ؟

6. هل اسود الكربون يختلف عن الكربون الناتج من تفاعل الميثان مع الكلور في ضوء الشمس المباشر ؟
وفي المركب cf4 لماذا نقول رابع فلوريد الميثان ؟ يعني لو قلناها بنظام الايوباك هنقول رباعي فلورو ميثان
أو ممكن نقول رابع فلوريد الكربون زي رابع كلوريد الكربون Ccl4

7. عايزة الاسم بنظام الايوباك هنا انا حليتهم بس عايزة اتأكد
cH3cH.(cH3).cH.cH3 انا حليتها " 2- ميثيل بيوتان "
cH3.cH2.cH.(cH3)c =_ c-H فيها رابطة ثلاثية ، انا حليتها " 3- ميثيل بنتاين "

عذراً على الاطالة ولكني احتاج الاجابة
ربنا يبارك فيكم ويكرمكم

كامل خميس 05-01-2014 05:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كامل خميس (المشاركة 5656359)
اذا فرض أن حمض الهيدروكلوريك المركز يحتوى على40%من كتلة كلوريد الهيدروجين وكثافته 1,2 جم/مل فما كتلة الصودا الكاوية اللازمة للتفاعل تماما مع 146مل من الحمض؟وما كتلة الملح الناتج؟

منتظر الاجابة

مستر// فيكتور بخيت 05-01-2014 06:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كامل خميس (المشاركة 5656359)

اولا نصيحة لك اهتم بمسائل المنهج فقط لان تلك المسئلة تحتوى على جزئيات غير مقررة عليك وعموما هديلك الحل

كتلة الحمص النقى فى اللتر= كثافة الحمض ×1000 × النسبة المئوية =1.2 ×1000 ×0.40 = 480 جرام

مولارية الحمض= 480÷36.5 = 13.15 مولر ( لانه عندما يكون الحجم واحد لتر يكون المول هو المولر)

نكتب معادلة تعادل الصودا الكاوية مع حمض الهيدروكلوريك هيكون

عدد مولات الحمض = عدد مولات القلوى = 1 مول لكل منهما

عدد المولات= الحجم × التركيز

حجم الحمض × تركيزه = حجم القلوى × تركيزه

0.146 × 13.15 = عدد مولات القوى

عدد مولات القلوى = 1.19199 مول

كتلة القلوى = 1.9199 × 40 = 76.796 جرام

من المعادلة الموزونة كل 40 جرام صودا كاوية تعطى 58.5 جرام من ملح كلوريد الصوديوم

اذا 76.796 جرام من الصودا الكاوية تعطى س جرام من الملح

وسطين فى طرفين

كتلة الملح الناتج = ( 58.5 × 76.796) ÷40 = 112.314 جرام

بالتوفيق

محمد عبد السلام عواد 05-01-2014 10:09 PM

اقتباس:

هل فيه فرق بين السيانات والسيانيدات ؟
السيانات cno- أما السيانيد cn- أي كلاهما مجموعة ذرية أحادية التكافؤ ولكن الإختلاف في التركيب فقط

محمد عبد السلام عواد 05-01-2014 10:13 PM

اقتباس:

2. مش فاهمة جزء ان البروبان اكثر تطايراً من البيوتان لذا يستخدم في المناطق الباردة ممكن
بعض التوضيح .
البروبان أكثر تطايرا أي أقل في درجة الغليان
أي يسهل تحوله من سائل إلى غاز ودي فكرة خروج البوتاجاز الموجود داخل الإسطوانة في صورة سائلة في صورة غازية
القاعدة الكيميائية (كلما زادت الكتلة الجزيئية زادت درجة الغليان ) أي يصعب تحول المركب من سائل إلى غاز

محمد عبد السلام عواد 05-01-2014 10:15 PM

اقتباس:

3. مجموعة الميثيلن (ch2-) كنت قرأت ان الشرطة اللي بجوارها تدل على انها مجموعة لا توجد منفردة في الطبيعة ودي انا عرفتها بس قريت برضه انها معناها ان المجموعة دي تكافؤها احادي
انا فهمت موضوع التكافؤ الأحادي في مجموعة الالكيل لكن هنا المفروض لو هنقول تكافؤها هنقول تكافؤ ثنائي
يعني شرطتين لانها كده معاها ذرتين هيدروجين ومحتاجة رابطتين تانيين " ياريت توضيح للنقطة دي " .
الميثيلين تحتاج تكوين رابطتين

محمد عبد السلام عواد 05-01-2014 10:16 PM

اقتباس:

4. هو احنا لما بنلاقي الكان بنقول عليه مركب هيدروكربوني اليفاتي لانه بيكون كربون وهيدروجين فقط
طيب لما نلاقي الكان بس فيه تفرعات مثل الميثيل والهالوجينات او اي تفرع يبقى اسمه ايه بما ان فيه عناصر غير الكربون والهيدروجين ؟

إذا كان التفرع هالوجين تسمى المشتقات الهالوجينية للألكانات أما إذا كان التفرع ألكيل تسمى ألكانات

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 02:01 PM.