بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كليات الهندسة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=160)
-   -   استفسار ... هندسة القاهرة (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=442781)

Ismael Ibraheem 31-07-2012 02:44 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ms agenda (المشاركة 4703474)
شكرا على الرد :) انا قصدي لو طالب راسب في اعدادي عين شمس و عايز يحول كريديت القاهرة (عمارة) و دا مش موجود في عين شمس .. هل ينفع؟؟و شكرا تاني :)

معلش فهمت السؤال غلط .. افتكرتك فى عين شمس وهتحول لعين شمس كريديت ...

وانا مش متأكد دلوقتى من اجابة معينة .. بكرا رايح الكلية وهسال ان شاء الله .. :d

shery16 07-08-2012 02:42 AM

هو التخصص من تانى سنة على طول ؟؟ يعنى انا عايزة حاسبات , هدرسها من تانى سنة ؟؟

heba shehata 08-08-2012 06:57 AM

أنا جالي هندسة المطرية ،،، وعايزه أحول لجامعة القاهرة ،،، فمعلش عايزة توضيح أكتر لخطوات التحويل الورقي والالتماسات اللي حضرتك قولت عليها قبل كدة :)
وايه نوع الالتماس اللي يخليني انفع احول للقاهرة ؟؟ ،، مع العلم ان انا مكان سكني في مساكن اعضاء هيئة التدريس لجامعة القاهرة اللي تعتبر جنب هندسة القاهرة :)

لو حصل واضطريت اكمل في المطرية او منفعش التحويل غير لحلوان ،، ايه التقدير المطلوب في اعدادي عشان اقدر ادخل قسم بترول وتعدين أو طيران ؟؟

ومعلش عايزة رأي حضرتك الشخصي وخبرتك في الاختيار من حيث الافضلية أو المكان اللي سهل نسبيا الحصول على تقدير فيه في اعدادي ""المطرية أو حلوان أو شبرا"" ؟؟

وشكراااااااااااااااااااااااااااااا واسفه جداااااا على التطويل :) :)

mido22222 09-08-2012 01:49 PM

shery16
التخصص بيبقي في تاني سنه ايوه ان شاء الله وحاسبات بيبقي القسم اللي دايما بياخد اعلي تقدير

ahmed_algeneral 14-08-2012 12:02 PM

و سمحتم كنت عياز اعرف ينفع احول من هندسة خاصة معتمدة ومعترف بيها من النقابة للهندسة الحكومية عادى ولا فية شروط...وهل فى هندسة خاصة معينة يتقبل التحويل منها
حتى لو طلبت قسم مش موجود فى الهندسة الخاصة(التحويل لقسم غير مناظر)
ولو مينفعش طب ينفع التحويل لنظام الساعات المعتمدة (القسم الخاص)ال فى جامعة القاهرة او عين شمس
او فى اى طريقة اخرى تنفع للتحويل

طالب94 14-08-2012 05:11 PM

السلام عليكم و رحمة الله وبركاته،
نفترض ان انا عاوز ادخل هندسة القاهرة ةوهي مش فى النطاق الجغرافى بتاعى خالص و كمان انا مش ساكن فى القاهرة... أعمل إيه؟

salab 15-08-2012 08:33 PM

طالب94
بص انت لازم تجيب حاجة بانك عندك شقة فى القاهرة اعتقد بيحتاجوا وصل نور أو حاجة زى ديه يا امن تستحمل سنة اعدادى و تجيب جيد جدا و تحول لقسم مش موجود فى كليتك

eng.omar sa3d 16-08-2012 04:38 PM

ياجماعه لو فى حد عندو اى معلومات عن اقسام ,ppc,cem,aetفى كريدت هندسه القاهره يعنى الدراسه الشغل بعد كدا اى معلومه تعرفها اكتبها

thomasmandin 19-08-2012 05:31 PM

ممكن أعرف لو ممكن حد يحول من قسم الcredit hour للقسم العادي في كلية هندسة.
وبعد إذنكوا ممكن حد يديني تفاصيل إيه المواد الزيادة اللي الطالب بياخدها في قسم الcredit hour في ال English وال Management .
هل الإمكانيات للطالب بعد التخرج تكون أفضل بكثير من الطالب العادي؟
هل يكون مع طالب قسم الcredit hour سين خبرة عند التخرج؟
وهل هناك تدريب لطلبة الcredit خلال الصيف تضيف لهم في الCV سني خبرة؟

أرجوا الرد سريعا وشكرا

كريم الدين أسامة 24-04-2013 12:52 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
... لو سمحتم أنا في إعدادي هندسة وبصراحة مش عارف ادخل قسم إيه ،، أنا بحب الطيران جدا وفي نفس الوقت أنا كويس في الرسم ،، يعني أنا لو دخلت طيران أو معماري أو مدني هبقى كويس بإذن الله ... اللي أنا بسأل عليه هو إيه أكثر قسم مجال عمله مفتوح ؟ اختار مدني ولا معماري ولا طيران ؟؟ ويا ترى هل في قسم تاني مجال عمله أوسع من الأقسام اللي أنا قلتها ؟؟ أنا عايز ان شاء الله لما اتخرج اشتغل على طول "بإذن الله" ...
شكرا جزيلا لكم

bebo_badr 27-04-2013 01:27 AM

طب ممكن اعرف هل بيتاح ليا انى ادرس عمارة من اعدادى لو دخلت كريديت ؟ و لو لأ هلى نظام الكريديت بيديك الحق إنك تختار القسم بتاعك من بعد اعدادى و لا برده بيبقى فيه تنسيق و كل واحد و تقديره ؟

سمسم الجامد 17-06-2013 12:16 PM

دورة التوزيع الكهربائى

دورة التوزيع الكهربى "Electrical Distribution Expert" هى واحدة من مجموعات البرنامج التدريبى المتميز " Engineer Makers" المقدم من مركز "Cadres Makers" و الذى يقوم على تقديم حزم تدريبية متكاملة تؤهل المهندس فى إحدى المجالات أو التخصصات الجوهرية فى سوق العمل.

وصف الدورة:
الدورة هى خلاصة ما يحتاجه مهندس الكهرباء فى مجال التوزيع الكهربى سواء من الناحية العلمية النظرية التى تؤهل المهندس لإجراء عمليات التصميم من الأساس أو من ناحية البرامج الهندسية التى يستخدمها المهندس فى إجراء عمليات التوزيع. الجدير بالذكر أن هذا المجال أصبح من أهم مجالات الهندسة الكهربية فى سوق العمل لإرتباطه الوثيق بالمقاولات و الإنشاءات.

عدد ساعات الدورة: 60 ساعة
تكلفة الدورة: 700 جنيه مصرى فقط
المحتويات:

Autodesk AutoCAD 2d
Lighting software (Relux or Dialux)
Electrical Distribution
• Indoor Lighting Distribution.
• General Power Distribution.
• Power Loads Distribution.
• Designing Load schedules for Electrical Panel Boards.
• Cable Sizing.
• Voltage Drop Calculations.
• Generator and U.P.S Selection.
• Earthing System.
• Transformer Selection.
• Light Current System Design including (Fire-Alarm, Telephone, Data, and T.V system)
للحجز والاستعلام / 01067166359

m7md3bdellatif 17-07-2013 10:43 PM

ايوا بقى يا سمعة :d
:)))))

Muhammad M. Saad 18-07-2013 07:26 AM

هل جميع طلاب اعدادي هندسة القاهرة بيروحو الشيخ زايد ؟؟
لأني شفت في موقع الكلية صورة لمقر الكلية في شارع الجامعة وفيها مدخل لإعدادي
بعدين انا سمعت ان هندسة عين شمس احسن في حاجات ايه مميزات هندسة القاهرة وعيوبها ؟؟

Steerforth 18-07-2013 08:06 AM

عايز اسأل حاجة انا سمعت انك ممكن تحول القسم ال انت عايزة حتي لو مجاس كرغبة هل ده صح ؟!

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 08:22 PM.