بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية العلوم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=166)
-   -   faculty.of.science الطلبة الجدد دفعة 2012 (استفسارات - اسئلة - مواد -واكتر) (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=449243)

كيميائي طبي2011 25-08-2012 05:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Єlkatkota Єmy (المشاركة 4780465)
انا سمعت ان كلية العلوم هتبقي 5 سنين وتنسيقها هيبقي اعلي من الصيدله بعد كدا عشان فيها تخصصات كتير اعلي من الصيدله حد سمع عن الموضوع دا بجد ولا ايه ؟؟؟

وهل التكليف هيبقي للعلوم ؟؟

احنا فعلا بنحاول نخلي الكليه خمس سنين
ع ان تكون السنه الخامسه هي سنه تطبيقيه في المستشفيات والمصانع

واحده من الناس 29-08-2012 12:28 PM

لو سمحتم ضروووووووووورى جداا
عاوزه اعرف الاقسام دى
احصا وحاسب
رياضيات
فيزيا
فيزيا حيوى

كل قسم من دوول خريجه بيشتغل ايه ؟؟
وايه القسم اللى بيخرج دكتور اشعه ..؟؟
وجزاك الله خير الجزاء

ch.amr 30-08-2012 10:37 AM

السلام عليكم ,,,,, انا لسه هدخا علوم \رياضة اسكندرية وكنت عايز اعرف انا فى سنة اول هدرس ايه وايه الافضل لى عشان اتخصص فى (كيمياء) ادخل علوم طبيعية ولا جيلوجيا مع العلم انى عايز حاجة تكون الرياضة بتاعتها خفيفة شوية وممكن ادخل كيمياء من قسم الجيولوجيا

maenona 30-08-2012 10:52 PM

اولا شكرا بجد علي المعلومات :)
بس كنت عايزة اسأل دلوقتي انا علمي علوم بس حابه مجال الجيولوجي بس بصراحه خايفة اوي من الرياضة وكنت عايزة اعرف هل القسم ده مناسب اكتر للعلمي رياضة يعني ليها علاقة ب (الاستاتيكا والميكانيكا ) اللي انا اساسا عشان علمي علوم معرفش حاجه عنهم ^^ ؟؟
وهل المواد اللي بيدرسها الجيولجي بترول هي نفس مواد الجيوفيزياء ؟
و شكرا :)

comboy 30-08-2012 11:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maenona (المشاركة 4798366)
اولا شكرا بجد علي المعلومات :)
بس كنت عايزة اسأل دلوقتي انا علمي علوم بس حابه مجال الجيولوجي بس بصراحه خايفة اوي من الرياضة وكنت عايزة اعرف هل القسم ده مناسب اكتر للعلمي رياضة يعني ليها علاقة ب (الاستاتيكا والميكانيكا ) اللي انا اساسا عشان علمي علوم معرفش حاجه عنهم ^^ ؟؟
وهل المواد اللي بيدرسها الجيولجي بترول هي نفس مواد الجيوفيزياء ؟
و شكرا :)

اولا الجيولوجيا شغلها بيكون افضل للشباب عن البنات لان غالبا بيكون فالصحرا ومواقع وكدة الا شغل قليل اووى
الرياضة اللى بتدرسيها اسمها رياضة عامة يعنى لااستاتيكا ولاديناميكا

ايوة تقريبا نفس المواد اللى بيدرسها بترول بيدسها الجيولوجى
ومش بيدرس رياضة بحتة غير طبيعية وبسس

comboy 30-08-2012 11:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ch.amr (المشاركة 4796528)
السلام عليكم ,,,,, انا لسه هدخا علوم \رياضة اسكندرية وكنت عايز اعرف انا فى سنة اول هدرس ايه وايه الافضل لى عشان اتخصص فى (كيمياء) ادخل علوم طبيعية ولا جيلوجيا مع العلم انى عايز حاجة تكون الرياضة بتاعتها خفيفة شوية وممكن ادخل كيمياء من قسم الجيولوجيا

بص عشان تتخصص كمياء بيبقى من جيولوجيا احسن لانها بتبقى اقل تنسيق لل3 شعب بس هيبقى اسمك جيوكميائيى يختلف شغلك شوية عن اللى واخد كمياء من طبيعية فى بعض المواد وطبيعية الشغل بعد كدة

لو عايز رياضة خفيفة يبقى ابعد عن طبيعية لانها رياضة بحتة وبرمجة وميكانيا واستاتكا

maenona 31-08-2012 01:04 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة comboy (المشاركة 4798516)
اولا الجيولوجيا شغلها بيكون افضل للشباب عن البنات لان غالبا بيكون فالصحرا ومواقع وكدة الا شغل قليل اووى
الرياضة اللى بتدرسيها اسمها رياضة عامة يعنى لااستاتيكا ولاديناميكا

ايوة تقريبا نفس المواد اللى بيدرسها بترول بيدسها الجيولوجى
ومش بيدرس رياضة بحتة غير طبيعية وبسس

مهو انا اساسا بأذن الله ناويه اشتغل خارج مصر وسمعت ان ممكن اشتغل فالمعامل نفسها مش شرط انزل مواقع
و شكرا جدا :)

ahmedrabeey 31-08-2012 07:18 PM

لو سمحت حضرتك انا علمى علوم وجبت 94.02% وقدامى حاليا تجاره انجلش وانا كنت حابب ادخل كليه علوم ....وانا نقصت عن اقل علوم درجه وانص ...فهل يعنى خلال الشهور الاولى من الدراسه ممكن العلوم تنزل الدرجه ونص دى ولا ده اى كلام بسمعه من النااااااااااااس لو سمحت الرد لانى انا على اخرى دلوقتى ومش عارف اعمل ايه ومشكووووووووووووووووور...

dr/nor pt 31-08-2012 07:23 PM

حول ورقى هتتقبل علطول لان من لاربع درجات بيتقبل تحويلهم

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 07:09 AM.