بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية الأداب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=163)
-   -   عندك سـؤال او استفسـار ؟ !! " اتفضل هنا " (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=226906)

*زهرة * 30-09-2011 04:10 AM

السلام عليكم

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا كان عندي استفسار صغير

انا اداب اثار جامعه حلوان

انا عرفت ان القسم ده محتاج خروج وسفر

وممكن كمان بيات برة البيت زي الاقصر واسوان

وكمان بيطلوا الدكاترة حاجات كتيرة يعني مصاريف غاليه

كاميرات وحاجات غريبه كده

يا تري الكلام ده صح ولا غلط

لو اي حد يعرف حاجه ياريت يقولها لو مفيهاش ازعاج

شكرررا

اختكم زهره

ابو يوسف الغرباوي 17-10-2011 12:58 AM

انا عاوز اسال سؤال ضروري جدا انا حاصل علي كلية التربية قسم تاريخ سياسي وعشان اعمل دراسات عليا في التاريخ قالولي لازم اخد تكميلي في كليه الاداب عاوز اعرف الشروط لوسمحتم

aya ismailia 20-11-2011 09:48 PM

اداب صيني

انا عايزة اعرف كلية اداب صيني بتاخد من مجموع لغات كام؟؟؟؟؟؟؟

ihab_seleman 15-01-2012 05:46 PM

التحويل من كلية لاخرى

هل يمكن التحويل من اداب انجليش حلوان لتجارة انجليش في العام التالي لان دراسة اداب لاتوافق ميولي مع العلم انني كنت علمي علوم وحاصل على 89% في الثانوية
شكرا:rolleyes:

strayps 16-01-2012 07:41 PM

انا عاوز اعرف هو انا مفروض مزيدش عن كام ماده اشيلها فى الترم الاول عشان اكمل فى الترم التانى وكمان لو شيلت مواد همتحن فيها امتى

rroma 08-03-2012 03:11 AM

ممكن اعرف مفيش فى قسم الاداب قسم للجغرافيا
كمان عايز اتووووووواصل مع حد فى اداب طنطا بيكمل او طلبه لانى بعمل تمهيدى هنااااااك

a.m.m.m.b 09-05-2012 08:51 PM

طلب لقسم جغرافيا عامه

لو سمحتو ياريت انا عاوزه يكون فيه قسم لجفرافيا عامه ويكون عن منهج كليات دمنهور لان منهجى يختلف عن منهج اسكندريه ...لو سمحتو يارييييييييييت
ولكم منى الشكر

totaawad 28-05-2012 11:39 PM

السلام عليكم انا لسة عضوة جديدة هنا معاكم وانا فى الفرقة الثالثة قسم علم نفس اداب عين شمس وكنت عايزة امتحانات سابقة لمادة نظريات علم النفس د/ رشا الديدى بعد اذنك وشكرا جزيلا

totaawad 28-05-2012 11:53 PM

ارجو الرد وشكرا

علاء العالم 13-06-2012 07:48 PM

يا جماعة لو سمحتم حد يرد عليا ضرورى انا فى جامعة الازهر بالقاهرة حصلى حادثه ومقدمتش اعتذار دخول الامتحان وعدت السنه و انا السنه دى مش هدخل الامتحان لظروف خاصه يعنى هبقى مستنفذ السنة دى حد يقولى ينقع ادخل جامعة القاهرة انتساب موجه اللى هيرجع العام القادم ينفع و لا لأ ؟ واعمل ايه و ماهى الكليات المتاحه ليا ؟. ارجووووو الرد سريعا وجزاكم الله خيرا ؟

moh63 17-07-2012 09:31 PM

السلام عليكم ورحمة الله
أنا خريج كلية التربية قسم التاريخ دفعة 2007 وأرغب في الحصول على الماجستير ثم الدكتوراه فما الشروط للحصول على ذلك وما هي الخطوات التي يجب تطبيقها وما المطلوب تفصيليا

عاشق البلانكو الابيض 17-07-2012 09:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moh63 (المشاركة 4655566)
السلام عليكم ورحمة الله
أنا خريج كلية التربية قسم التاريخ دفعة 2007 وأرغب في الحصول على الماجستير ثم الدكتوراه فما الشروط للحصول على ذلك وما هي الخطوات التي يجب تطبيقها وما المطلوب تفصيليا

أولا :درجة الدبلوم :
1 . دبلوم العامة في التربية:1- يشترط لقيد الطالب بدرجة الدبلوم أن يكون حاصلاً على درجة الليسانس أو البكالوريوس من غير كليات التربية من إحدى الجامعات المصرية أو على درجة معادلة من معهد آخر معترف به من المجلس الأعلى للجامعات .2- مدة الدراسة لنيل الدبلوم العام سنة جامعية .2. دبلوم المهني في التربية :1- يشترط لقيد الطالب بدرجة الدبلوم أن يكون حاصلاً على درجة البكالوريوس في التربية من إحدى كليات التربية بالجامعات المصرية أو على درجة معادلة من معهد آخر معترف به من المجلس الأعلى للجامعات .2- مدة الدراسة لنيل الدبلوم المهني سنة جامعية .3- تمنح الدبلوم المهني في التربية في إحدى التخصصات التالية :-الإدارة المدرسية / التربية الخاصة / الإرشاد النفسي / تعليم الكبار / التخطيط التربوي واقتصاديات التعليم / حضانة ورياض أطفال / تكنولوجيا التعليم / القياس النفسي والتربوي / علم نفس تربوي / تخطيط وتطوير مناهج / تدريس إحدى المواد الأكاديمية 3. دبلوم الخاص في التربية:1- يشترط لقيد الطالب في الدبلوم الخاص في التربية أن يكون حاصلاً على الدبلوم العام في التربية أو الدبلوم المهني في التربية من إحدى الجامعات المصرية أو على درجة معادلة من جامعة أخرى معترف بها من قبل المجلس الأعلى للجامعات.2- مدة الدراسة لنيل الدبلوم الخاص سنة جامعية .3- تمنح الدبلوم الخاص في التربية في نفس تخصص الدبلوم المهني.ملحوظة : قيمة الرسوم الدراسية بمرحلة الدبلوم سواء دبلوم عامة أو مهني أو خاص (2200) ألفان ومائتان جنيه إسترليني للدبلومة الواحدة بجميع الجامعات المصرية ماعدا جامعة طنطا (2400) ألفان وأربعمائة جنيه إسترليني ، جامعة الزقازيق (3000) ثلاثة آلاف جنيه إسترليني.ثانيا : درجة الماجستير :1- يشترط لقيد الطالب لدرجة الماجستير في التربية أن يكون حاصلاً على الدبلوم الخاص في التربية من إحدى الجامعات المصرية أو على درجة معادلة من جامعة أخرى معترف بها من قبل المجلس الأعلى للجامعات وفي جميع الحالات يجب ألا يقل تقديره العام في الدرجة الجامعية الأولى وفي الدبلوم الخاص عن جيد .2- يدرس الطالب بعد قيده لدرجة الماجستير في التربية مقررين إحداهما في الإحصاء التربوي المتقدم أو أي مقرر آخر يقرره مجلس الكلية والآخر في مجال التخصص ويؤدى الطالب في كل منهما امتحان بعد انقضاء عام دراسي على الأقل من تاريخ القيد.3- يتقدم الطالب بموضوع بحث (الرسالة) للماجستير يكون ذا صلة بالدبلوم الحاصل عليه يقره مجلس الجامعة بناءً على اقتراح مجلس الكلية لمدة لا تقل عن سنة على الأقل وثلاث سنوات على الأكثر تحسب من تاريخ موافقة مجلس الكلية على التسجيل.4- الرسوم الدراسية المستحقة (2400) ألفان وأربعمائة جنيه إسترليني موزعه كالتالي:-(1200) جنيه إسترليني رسم قيد يدفع في أول سنة فقط(1200) جنيه إسترليني مصروفات سنوية
ثالثا : الدكتوراه :
1- يشترط لقيد الطالب لنيل درجة دكتوراه الفلسفة في التربية أن يكون حاصلاً على الماجستير في التربية في نفس التخصص من إحدى الجامعات المصرية أو على درجة معادلة لها من جامعة أخرى معترف بها من قبل المجلس الأعلى للجامعات.2- يدرس الطالب بعد قيده لدرجة الدكتوراه مقررين أحدهما في الإحصاء التربوي أو أي مقرر آخر يقرره مجلس الكلية والآخر في مجال التخصص ويؤدى الطالب في كل منهما امتحان بعد انقضاء عام على الأقل من تاريخ القيد.3- يتقدم الطالب بموضوع بحث ( الرسالة ) للدكتوراه يقره مجلس الجامعة بناءً على اقتراح مجلس الكلية لمدة ثلاث سنوات على الأقل وخمس سنوات على الأكثر تحسب من تاريخ موافقة مجلس الجامعة على تسجيل الموضوع.4- الرسوم الدراسية المستحقة (3200) ثلاثة آلاف ومائتي جنيه إسترليني موزعة كالتالي:- (1200) جنيه إسترليني رسم قيد يدفع في أول سنة فقط- (2000) جنيه إسترليني مصروفات سنوية

عاشق البلانكو الابيض 17-07-2012 09:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة علاء العالم (المشاركة 4564753)
يا جماعة لو سمحتم حد يرد عليا ضرورى انا فى جامعة الازهر بالقاهرة حصلى حادثه ومقدمتش اعتذار دخول الامتحان وعدت السنه و انا السنه دى مش هدخل الامتحان لظروف خاصه يعنى هبقى مستنفذ السنة دى حد يقولى ينقع ادخل جامعة القاهرة انتساب موجه اللى هيرجع العام القادم ينفع و لا لأ ؟ واعمل ايه و ماهى الكليات المتاحه ليا ؟. ارجووووو الرد سريعا وجزاكم الله خيرا ؟

انا اعرف فى نظام الجامعات العامة
لو سقطت سنتين بتبقى ليك سنة تالتة
اسمها من الخارج ودى بتبقى اخر فرصة
لو نزلت فيها بتتفصل
معرفش الازهر كده ولا لا

mohamed_hussein.1995 18-07-2012 01:36 AM

لو سمحتوا عايز اعرف ما هى شروط قسم الايطالى كلية الاداب جامعة القاهرة

لو سمحتوا عايز اعرف ما هى شروط قسم الايطالى كلية الاداب جامعة القاهرة

moh63 18-07-2012 02:42 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو يوسف الغرباوي (المشاركة 4051486)
انا عاوز اسال سؤال ضروري جدا انا حاصل علي كلية التربية قسم تاريخ سياسي وعشان اعمل دراسات عليا في التاريخ قالولي لازم اخد تكميلي في كليه الاداب عاوز اعرف الشروط لوسمحتم

وأنا لي نفس السؤال من فضلكم الرد

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 11:36 AM.