بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   "ملتقى طلاب 3 ثانوي" (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=343754)

JusT DreaM 20-04-2009 07:44 PM

وفين والدتك ووالدك من اللي انتي فيه ده؟
وخصوصا والدتك

MoHaMeD ELsHeRbEnY 20-04-2009 08:50 PM

حاسس ان المشكلة كبيرة قوى

وحاسس انها حصلت قدامى

هقرا الموضوع تانى

وهرد على كل نقطة هنا ان شاء الله

فى رعاية الله

MoHaMeD ELsHeRbEnY 20-04-2009 09:07 PM

كام سؤال بعد اذن حضرتك

انتى كام سنة ؟

عندك اخوات بنات ؟؟

قريبين من سنك ؟؟

حصلك اى مشاكل نفسية قبل كدة ؟؟

حضرتك علاقتك بوالديتك واهلك كويسة ؟؟

بتكلمى معاهم وتفضفضى معاهم وكدة ؟؟

انتى قريبة من ربنا ؟؟

من زمان وانتى قريبة من ربنا ولا الفترة دى بس ؟؟

حاولتى قبل كدة تقربى من حد صديق يعنى وفشلتى ؟؟

انتى منعزلة عن المجتمع بطبعك ولا فية اسباب ؟؟

اخر سؤال وليا عودات ان شاء الله

انتى بينك وبين نفسك حاسة اية السبب فى كل الى انتى فية دة

سبب محتفظة بية لنفسك

اية هوة ؟؟

امممممممممممم ملحوظة

انا حاسس انى مشكلة حضرتك دى اتعرضت قدامى امبارح بس بشكل مختلف شوية

عموما هتاكد واقول لحضرتك

منتظر ردود حضرتك

فى رعاية الله

Amethyst 20-04-2009 10:41 PM

.................
I'M SoRrY
............

ymymym 20-04-2009 11:46 PM

انا مش عارفه اقولك ايه يا حبيبتي بس انتي عارفه وانا قاعده اقرأ والله استغربت لان معظم حكايتك نفس حكايتي والله العظيم ومستعده اجيبلك ناس هنا في المنتدي تساليها انا كنت زيك ولا لأ
بس الصراحه كنت زيك بس اتغيرت شويه مش قوي يعني بس شويه كتييييييييييييييييييييييييييييييييييييير قوي بقعد مع بنت اختي وبقعد اكتبلها في جوابات لانها الوحيده اللي بحسها فعلا زيي في عالم براءه ونضافه غير اللي احنا فيه ده

صدقيني الموضوع مش محتاج لا دكتور نفسي ولا اي حاجه محتاج منك بس قوه واراده مش اكتر مش معني ان صاحبتك ماتت الله يرحمها يبقي اخر الدنيا مش معني ان واحده استغلتك يبقي مافيش حياه بعد كده وان الناس كلها زي البنت دي لأ والله العظيم لأ

صدقيني انا كنت متشائمه جدا ووالله كتير قوي كنت بقعد اتخيل حتي حياتي بعد كده اني هتجوز واحد وحش وهيطلع عيني وانا معملتوش حاجه وكنت متخيلاه هيضربني ويبهدلني كنت متخيله اني كل ما انزل الشارع هتخطف او حد هيأذيني بس انا مقلتش الكلام ده لحد الصراحه يعني كانت حاجات وحشه كتيييييييييييييييييييييير قوي بقعد اكلم نفسي في الاوضه حتي بابا بيقعد يدخل يقولي انتي عبيطه يا بت بتكلمي نفسك

اقوله لأ بغني

يعني بصي والله كنت زيك
بس هي كانت محتاجه مني اراده وقوه مش اكتر مش هي دي اخر الدنيا صدقيني والله مش هي دي اخرها بالعكس انتي لازم تبقي متفائله معلش تعالي في مره تخيلي حاجه نفسك فيها وحاولي باقصي جهد تحققيها افضلي وراها لغايه ما تحققيها

لو محققتيهاش يبقي اعرفي انها مكنتش خير ليكي وربنا بعدها عنك

الرسول قال تفئلوا خيرا التفاؤل جميل والله جميل حتي لو متحققش الي اانتي عاوزاه بس لازم يكون عندك امل في الحياه معلش تعايل علي نفسك مره واتنين وتخيلي واحلمي ومعلش خليكي متفائله متحققش متظزعليش قولي ربنا كبير وسيبي الامور لله حاولي تصاحبي واحده تانيه تبقي معاكي تسمعك تبقي معاكي وقت الشده ونصيحه مني ليكي بلاش من النت خليها من اي حته انا معرفش سنك كام بس خليها من كليتك من شغلك كده يعني حاولي صاحبي واحده حقيقيه بلاش عالم الخيال ده ليا عوده عشان بابا عاوزني

سري جداا 21-04-2009 12:07 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة just dream (المشاركة 1180750)
وفين والدتك ووالدك من اللي انتي فيه ده؟
وخصوصا والدتك

انا ذكرت اني مش ببين لاي حد مشاعري مهما كان قربه مني
و نادر جدا لما بحكي لحد فيهم و لما بحكي لحد بيحاول على اد ما يقدر انه يساعدني بس بيبقى اجابات تقليديه (يابنتي كلنا كده) , (يا بنتي فتره و تعدي) كلام من ده يعني

انتى كام سنة ؟

18

عندك اخوات بنات ؟؟

لا

قريبين من سنك ؟؟

حصلك اى مشاكل نفسية قبل كدة ؟؟

مشاكل نفسيه ازاي يعني .. مش فاهمه السؤال اوي

حضرتك علاقتك بوالديتك واهلك كويسة ؟؟

الحمد لله كويسه جدا و بيعتمدوا عليا في حاجات كتير بيقولوا بنت بميت راجل يعني

بتكلمى معاهم وتفضفضى معاهم وكدة ؟؟

مش دايما نادر اوي

انتى قريبة من ربنا ؟؟

الحمد لله اظنني على خير

من زمان وانتى قريبة من ربنا ولا الفترة دى بس ؟؟

لالا من زمان من و انا في اولى اعدادي

حاولتى قبل كدة تقربى من حد صديق يعنى وفشلتى ؟؟

لا محاولتش لاني بقيت بخاف

انتى منعزلة عن المجتمع بطبعك ولا فية اسباب ؟؟

فيه اسباب
لاني فاقدة الثقة في اللي حواليا كلهم تقريبا و كمان في نفسي
يعني مثلا انا شاطرة في دراستي زي ما اللي حواليا بيقولوا بس مش حاسه بكده
جميله اوي بس مش حاسه بجمالي
طيبه بس مش حاسه بطيبتي
فيه ناس بتوصفني بحاجات كتيره مش حساها

اخر سؤال وليا عودات ان شاء الله

انتى بينك وبين نفسك حاسة اية السبب فى كل الى انتى فية دة

سبب محتفظة بية لنفسك

اية هوة ؟؟

لو هتكلم هقول كتيييييير
انا عمري ما فيه حد اهتم بيا ابدا من و انا صغيره , والدتي بتحبني جدااااا و لما بعيا و كده بحس باهتمامها و حبها ده , لدرجة اني في مره اتمنيت اني افضل عيانه على طول عشان تهتم بيا كده
و اتعودت اني اخبي كل مشاعري سواء مشاعر حب ولا كراهيه ولا غضب ولا حزن و لا فرحه .. مش بتفرق كتير
حتى المره اللي حبيت فيها خبيت مشاعري دي مع انه بادلني نفس الشعور بس انا مش بينت له و كنت بصده مع اني من جوايا مقدرش استغنى عنه ابدا و لسه بتقل عليه و بطنشه .. مش عشان حاجه لأ عشان ربنا .. حرام لو انا اديته وش يبقى حرام عليا , لو خرجت معاه يبقى جرام عليا لو كلمته يبقى حرام و ربنا هيحاسبني
بحب ربنا اكتر من اي حد في الدنيا دي
و لو حد ظلمني و ضايقني بتصرف معين مش بروح اوجهه لا بقف مكاني و بحس ان الحروف اتجمدت في شفتي مع اني بعرف ارد و اهزأ و اشتم و اعمل كل حاجه و هو بيستمر في تصرفه ده و يتمادى او يكمل حياته معايا و كان مافيش اي حاجه و انا من جوايا متبهدله
بجد خلاص حاسه ان قلبي اضعف من انه يتحمل صدمات

_______
مش هقدر ارد عليكم كلكم دلوقتي
بكره بامر الله هحاول ارد عليكم

سري جداا 21-04-2009 10:06 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شريف الخضري (المشاركة 1180642)
انتي ساعات مش بتحسي بالامان حتي لو انتي في البيت ؟ بتخافي من حاجة معينه حتي لو في البيت ؟ انتي ليه محاوليش تصاحبي اي حد تاني غير صحبتك رحمة الله عليها

لا بحس بالامان في البيت اكتر من اي مكان تاني
اول ما اخرج من بيتي واطلع من باب عمارتنا بييجي لي رعب فظيييع زي ما يكون فوبيا من الناس !!
محاولتش اصاحب حد .. مين قالك اني محاولتش .. حاولت بس مش عرفت ابدأ منين ولا اعمل ايه اصلا
و صاحبت ناس فعلا بس مش بيكلموني غير كل حين و مين و مابيتصلوش كمان غير لما انا اتصل .. يعني لازم انا اللي اتصل !!

اقتباس:

انا مش عارفه اقولك ايه يا حبيبتي بس انتي عارفه وانا قاعده اقرأ والله استغربت لان معظم حكايتك نفس حكايتي والله العظيم ومستعده اجيبلك ناس هنا في المنتدي تساليها انا كنت زيك ولا لأ
بس الصراحه كنت زيك بس اتغيرت شويه مش قوي يعني بس شويه كتييييييييييييييييييييييييييييييييييييير قوي بقعد مع بنت اختي وبقعد اكتبلها في جوابات لانها الوحيده اللي بحسها فعلا زيي في عالم براءه ونضافه غير اللي احنا فيه ده

صدقيني الموضوع مش محتاج لا دكتور نفسي ولا اي حاجه محتاج منك بس قوه واراده مش اكتر مش معني ان صاحبتك ماتت الله يرحمها يبقي اخر الدنيا مش معني ان واحده استغلتك يبقي مافيش حياه بعد كده وان الناس كلها زي البنت دي لأ والله العظيم لأ

صدقيني انا كنت متشائمه جدا ووالله كتير قوي كنت بقعد اتخيل حتي حياتي بعد كده اني هتجوز واحد وحش وهيطلع عيني وانا معملتوش حاجه وكنت متخيلاه هيضربني ويبهدلني كنت متخيله اني كل ما انزل الشارع هتخطف او حد هيأذيني بس انا مقلتش الكلام ده لحد الصراحه يعني كانت حاجات وحشه كتيييييييييييييييييييييير قوي بقعد اكلم نفسي في الاوضه حتي بابا بيقعد يدخل يقولي انتي عبيطه يا بت بتكلمي نفسك

اقوله لأ بغني

يعني بصي والله كنت زيك
بس هي كانت محتاجه مني اراده وقوه مش اكتر مش هي دي اخر الدنيا صدقيني والله مش هي دي اخرها بالعكس انتي لازم تبقي متفائله معلش تعالي في مره تخيلي حاجه نفسك فيها وحاولي باقصي جهد تحققيها افضلي وراها لغايه ما تحققيها

لو محققتيهاش يبقي اعرفي انها مكنتش خير ليكي وربنا بعدها عنك

الرسول قال تفئلوا خيرا التفاؤل جميل والله جميل حتي لو متحققش الي اانتي عاوزاه بس لازم يكون عندك امل في الحياه معلش تعايل علي نفسك مره واتنين وتخيلي واحلمي ومعلش خليكي متفائله متحققش متظزعليش قولي ربنا كبير وسيبي الامور لله حاولي تصاحبي واحده تانيه تبقي معاكي تسمعك تبقي معاكي وقت الشده ونصيحه مني ليكي بلاش من النت خليها من اي حته انا معرفش سنك كام بس خليها من كليتك من شغلك كده يعني حاولي صاحبي واحده حقيقيه بلاش عالم الخيال ده ليا عوده عشان بابا عاوزني
معقوله يكون فيه حد زيي !
انا فاكره اني الوحيده من نوعي في العالم اللي كدة ..
انا بجد حاسه اني مش بقيت بني ادم زي اي بني ادم يعني , زي ما يكون ماليش مشاعر او بقيت عايشه في الدنيا عشان اتخدع في الناس او كده
مش عارفه الدنيا ليه كده
انا مش بعترض و مهما كان ده ربنا مقدره ليا من قبل ما اجي الدنيا
ساعات بييجي في بالي سؤال مش عارفه ده شرك ولا كفر ولا ايه بس بتسعيذ بالله من الشيطان و اقوم بصلي ركعتين لوجه الله
لما الاقي الدنيا معصلجه معايا بقول طيب لما هو ربنا مقدر ليا كل حاجه من قبل ما اجي الدنيا
ايه لازمة اني ادعي ربنا بقى و اقوله يارب عايزه كذا و كذا و هو مش مكتوب لي؟
و ربنا يغفر لي العبط اللي بعبطه في نفسي ده

**تسابيح** 21-04-2009 11:50 AM

اعمل ايه يا جماعة , الله يستركم دلوني على اي حاجة
خلاص انا في دوامة و مش عدت قادرة استحمل اكتر من كدة لان تعبي النفسي دة قلب بعضوي و كتر خير الدنيا
الحمد لله على كل شيء
دي بس مشكلتك
دي بسيطة اوي صديقني بصي للناس الثانية هتلاقي انك نقطة من بحر مشكلهم
دا كله عشان الوحدة سهلا انها تتحل
اشتري كتب وقرائيها وتهتمي بشغلك زيادة عن اللازم
اتكلمي مع اهلك
ام الاسرار عارفة تحكيها لمين لربنا لانه الوحيد اللي هيعرف يحلها لك غير ان ربنا مش هيطلع بشر عليها
اما لو حكيت لبشر ع اسرارك صدقني لو حصل خلاف مبينكم السر هيبقي ع لسان البشر كله
الله يرحم الجميع مش معني ان صديقتك اتوفت يبقي لازم تقعدي كل يوم يعطي لنفسك كآبة اه الوفاء دا شيء جميع بس مش معني كدا اننا ندمر نفسي
لان لما تزعلي دا هيآثر ع نفسيت ع كيان ع جسمك وكل الحاجات دي أمانة ربنا ادها لك يبقي لازم تحفظي عليها
محدش مش بيتمني انه ميرحش ربنا بس اهم حاجة لازم تطعيه
لازم يكون نيتك صافية وانتي تصلي او حتي بتقرائي قرآن
لازم تعرفي ان محدش هيقدر يحصل مشكلتك ويخرجك منها الا ربنا
محدش هيقدر يخليكي اجتماعي اللي نفسك
محدش هيخليكي ذكية وبتعرفي تتعملي مع الناس اللي نفسك
هاتي ورقة وقلم وشوف ايه اللي مزعلك في حياتك وايه اللي استفتي من خيانه اقرب الناس ليه
اتخنتي مرة يبقي اكيد اتعلمتي دا حال الدنيا مش هتحصلي ع اي حاجة فيه اللي لما تنشكي مرة او مرتين بس مش عني كدا ان دا نهاية الدنيا دي البداية اني مش اغلط الغلطة دي تاني
انت بتقول لي انك بتخروجي مع اصحابك مش لازم معني الاصحاب انك تحكي الاسرار شوفي هم بيتكلموا في ايه وتكلمي معاهم حاولي تخرجي نفسي من العالم المظلم هتلاقي ان النور في كل مكان حوالي بس الستار عايزة تترفع انتي بس اللي هترفعيها
صدقيني انتي احسن من غير بكثير اغتنمي الفرصة قبل ما شبابك يضيع في الهم والغم وبعدين تقول لي يارتني بعد الشر عليكي
ربنا يوفقك
في امان الله

JusT DreaM 21-04-2009 01:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سري جداا (المشاركة 1181653)
ساعات بييجي في بالي سؤال مش عارفه ده شرك ولا كفر ولا ايه بس بتسعيذ بالله من الشيطان و اقوم بصلي ركعتين لوجه الله
لما الاقي الدنيا معصلجه معايا بقول طيب لما هو ربنا مقدر ليا كل حاجه من قبل ما اجي الدنيا
ايه لازمة اني ادعي ربنا بقى و اقوله يارب عايزه كذا و كذا و هو مش مكتوب لي؟
و ربنا يغفر لي العبط اللي بعبطه في نفسي ده

ولا شرك ولا كفر ولا عبط
ده سؤال بيجي ف دماغ اي حد ميعرفش ان الدعاء والقدر بيتصارعان ف السماء
وان مش في حاجة تغيرلك المكتوب غير الدعاء فاادعي كتير عادي

ymymym 21-04-2009 05:40 PM

برضه انتي لازم تغيري من نفسك انا من رايي غلط طبعا انك تفكري كده ربنا خلقنا بيشوف مين كويس ومين وحش مين هيستحمل الابتلاء اللي ربنا بيبتليه بيه بصي عاوزه اقولك علي حاجه مشكلتك تقدري انتي تحليها بنفسك تقوليلي ازاي زيي انا اصلا ظروفي تقريبا فعلا كانت اوحش من ظروفك بكتيييييييييييييييييير بس انا قدرت اتغلب علي اللي انا فيه بس لما فعلا قربت من ربنا لما قلت لأ ربنا بيختبرني لازم ابينله اني قويه واقدر استحمل اتكلمت مع دي ودي اه كنت خايفه فعلا وكنت كمان ببقي عاوزه اقوم امشي لو حد موجود غريب او اعرفه بس حتي الكلام بيننا مش قوي كنت ببقي مش طايقه نفسي بس قلت لأخليني واقفه خليني اتكلم مره في مره والله اتعودت علي كده اصلا بقيت عاديه الي حد ما بس برضه فيا صفه الهدوء بحب اقعد في هدوء اولوحدي يعني او بس بنت اختي معايا اسمها مرام فعلا مبرتاحش غير بكده يا لوحدي يا اما مع مرام دي بس غيرت شويه بقيت الي حد ما اجتماعيه بقيت عادي صحبتي اللي انا مصاحباها دلوقتي من كام يوم بتقولي انتي عارفه انا كنت مبحبكيش قبل ما اعرفك لانك كنتي لوحدك كده ومبتعمليش حاجه هزأتها بهزار ساعتها بس انا اتغيرت حبتني اكتر وقربت مني اكتر وانا نفسيتي ارتاحت اكتر من الاول وعادي خالص عايشه حياتي عادي جدا وميه ميه خالص يا باشا فهي مشكلتك دي انتي اللي تحليها تيجي منك انتي

اللي انتي بتقولي عليهم مبيتصلوش غير لما انتي تتصلي مش اصحاب اصلا مينطبقش عليهم صفه الصحوبيه

ليه لانك مدورتيش عدل تستني اصبري هتشوفي دي ودي ودي وهتقابلي اصناف وانواع واشكال غريبه اللي بتطنش واللي بتستهبل واللي وحشه واللي مغروره واللي واللي واللي واللي ككتير كتييييييييييير يعني عادي بس مسيرك هتلاقي واحده كويسه فعلا زي صحبتك الله يرحمها غير كده الدنيا موقفتش لغايه هنا بالعكس انتي لسه صغيره خالص وهتشوفي وهتقابلي لازم تغيري من نفسك لان هييجي عليكي يوم وتشتغلي وتتكلمي مع ده ودي وتنزلي وتطلعي واولادك هتتعاملي معاهم ازاي هتعلميهم خوفك هتنقلي ليهم نفس الاحساس ده ازاي المفروض تخليهم اححسن ناس والمفروض تخليهم زي اي حد مهما حصلهم من مواقف وحشه او تضايق ميستسلموش وانتي كذلك يعني حاولي انتي بس باراده وعزيمه انك تغيري من جواكي يا سري فهماني حاولي هي بس مساله تعود مش اكتر والله فعلا هتلاقيها كده يلا قومي صلي ركعتين كده وادعي ربنا وعادي خالص خليكي زيي قلديني تكسبي والله اينعم انا لسه بقعد اكلم بنت اختي وبقعد اكلم منفسي والي حد ما ببقي انطوائيه بس بقيت عاديه يعني ده مع ده بقيت مع الناس عادي مصاحبه واحده بتكلم مع الناس من غير خوف مره تجرأت ورحت اتكلمت مع بابا
ومره تانيه كذلك لغايه ما تقريبا بقيت احكيله تقريبا يعني مش كل حاجه طبعا بقيت احكيله علي كل حاجه يعني ان شاء الله هتتغيري يلا اتمني المره الجايه ادخل تقولي انك خلاص سمعتي نصيحتي وبقيتي زيي

سلام

JusT DreaM 22-04-2009 06:51 AM

تقريبا كده هما قالولك كل اللي انا كنت عاوزة اقوله
انا بس عاوزة اقولك انك جاية ع نفسك زياده عن اللزوم
بتخبي مشاعرك عن الناس بتشتغلي
بيقولو عليكي بنت بميت راجل
ودي مش حاجة كويسة ع فكرة للبنت
لازم يكون في حد شايل معاكي جزء من مسؤليتك
هي دي الفطرة اللي اتخلقت عليها البنت قوتها ف ضعفها
وواضح من كلامك كمان انك قدام الناس بتصطنعي الشخصية القوية
عارفة لو انتي فعلا قوية كان ممكن يبقى عادي لكن كده اهو كله جه عليكي
بصي حاولي تقربي من اخوكي ومن والدتك ووالدك
وبالنسبة لصحاب اكيد ف يوم ربنا هيعوضك بواحده كويسة ان شاء الله
بس كده ده اللي عاوزة اقولهولك
انك مش تيجي ع نفسك اوي ولو حملتي والدك ووالدتك جزي من مسؤليتك اكيد هيقفو معاكي

سري جداا 22-04-2009 09:52 PM

ازيكم عاملين ايه؟؟

انا هدخل ف مشكلتى علطول
هى مشكلة معقدة ومعتقدش ليها حل بس اهو ممكن

انا مشكلتى ان انا بحس ان امى بتفرق جدااااا فى المعاملة بينى وبين اختى اللى اكبر منى علطول ونفس المشكلة مع بقية اخواتى هما بيحسوا بنفس الاحساس ان هى بتحب اختنا ديه اكتر مننا بس انا برضه بحس ان انا مش اخده حقى اوى يعنى
اختى الكبيرة اكيد ليها معزة خاصة فى قلب امى واكيد اخواتى اللى اصغر منى ماما مش بتحب تفرق بينهم علشان محدش يزعل انا الوسطانية حاسة يعنى ان انا فين ؟؟

مع العلم انى بحس ان انا بعمل مع ماما اللى اخواتى كلهم مش بيعملوه بجد والله ديه مشكلة بتخلينى افكر واقول ان انا مليش لازمة ف الحياة وبدعى على نفسى كتير جداااااا بجد الموضوع ده مضايقنى اوى وكمان بقول انا مش هطلب منها حاجة ولا عايزة من حد حاجة وانى لما اكبر يعنى هرد لهم كل اللى انا كلفتهم دراستى يعنى مع العلم ان المشلكة ديه انا حاساها من زمان بس بتزيد معايا دلوقتى ليه مش عارفة اليومين دول بالزات بقيت اتضايق مع ماما كتير بحب العزلة اكتر كده يعنى بس انا مش بتضايق من اختى اد ما بتضايق من امى يعى هى ملهاش ذنب ان ماما تحبها اكتر على فكرة انا كلمت ماما كتير ف الموضوع ده بس هى مش مقتنعة بتقول لى لأ مش بفرق وبتمدح فيها كتيير برضه على فكرة انا اتضايقت خلاص وان شاء اللى اشوف ردودكم بس يلا مش قادرة اكمل كلامى سلام

يا ريت لو حد عرفنى ميقولش لحد اوك

JusT DreaM 22-04-2009 10:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سري جداا (المشاركة 1184406)
ازيكم عاملين ايه؟؟

انا هدخل ف مشكلتى علطول
هى مشكلة معقدة ومعتقدش ليها حل بس اهو ممكن

انا مشكلتى ان انا بحس ان امى بتفرق جدااااا فى المعاملة بينى وبين اختى اللى اكبر منى علطول ونفس المشكلة مع بقية اخواتى هما بيحسوا بنفس الاحساس ان هى بتحب اختنا ديه اكتر مننا بس انا برضه بحس ان انا مش اخده حقى اوى يعنى
اختى الكبيرة اكيد ليها معزة خاصة فى قلب امى واكيد اخواتى اللى اصغر منى ماما مش بتحب تفرق بينهم علشان محدش يزعل انا الوسطانية حاسة يعنى ان انا فين ؟؟

مع العلم انى بحس ان انا بعمل مع ماما اللى اخواتى كلهم مش بيعملوه بجد والله ديه مشكلة بتخلينى افكر واقول ان انا مليش لازمة ف الحياة وبدعى على نفسى كتير جداااااا بجد الموضوع ده مضايقنى اوى وكمان بقول انا مش هطلب منها حاجة ولا عايزة من حد حاجة وانى لما اكبر يعنى هرد لهم كل اللى انا كلفتهم دراستى يعنى مع العلم ان المشلكة ديه انا حاساها من زمان بس بتزيد معايا دلوقتى ليه مش عارفة اليومين دول بالزات بقيت اتضايق مع ماما كتير بحب العزلة اكتر كده يعنى بس انا مش بتضايق من اختى اد ما بتضايق من امى يعى هى ملهاش ذنب ان ماما تحبها اكتر على فكرة انا كلمت ماما كتير ف الموضوع ده بس هى مش مقتنعة بتقول لى لأ مش بفرق وبتمدح فيها كتيير برضه على فكرة انا اتضايقت خلاص وان شاء اللى اشوف ردودكم بس يلا مش قادرة اكمل كلامى سلام

يا ريت لو حد عرفنى ميقولش لحد اوك

ع فكرة مشكلتك دي دايما بتتكرر
وكل ماقعد مع واحده تقولي البوقين دول :d
بصي ياستي
معتقدش ان في ام او اب بيحبو حد من ولادهم اكتر من التاني
ممكن بيبقى في تفريق ف المعاملة ودي بتبقى بظروف
ممكن تكون اختك الكبيرة مش بدايقها
يعني انتي بتقولي انك بتتخانقي معاها كتير وبتفتحي الموضوع ده معاها كتير
ممكن يكون ده اللي بيدايقها
ممكن كمان تكون اختك عندها ظروف مثلا محتاجة مامتك جنبها اكتر
وهي ماماتك اللي تحدد مين محتاجها اكتر من التاني
بصي
انتي طلعي الموضوع ده من دماغك
وحاولي تحسي من نفسك
ومش تحاولي تحسسي مامتك انها بتحب اختك اكتر
لان ممكن الشعور ده يتنقلها حقيقي
انا بردو الوسطانية والكبيرة بنت بردو
جيب ف فترة حطيت الموضوع ده ف دماغي ان ماما بتحب اختي ونفس النظام
محدش تعب غيري
وبعدين لما قعدت افكر وسألت ماما لقيت فعلا اختي ف الوقت ده كانت احسن مني ف حاجات كتير
انا مش كان ورايا غير اني افكر ف الحكاية دي واتخانق مع ماما واختي
وبعدها ابتديت احسن من نفسي مع ماما مع شوية تنفيض الحياه بقت جميلة عاتي
بصي كملي كلام واحنا متابعين معاكي
بس تقريبا هو ده الحل التنفيض
مستنينك ياقمر:)

JusT DreaM 22-04-2009 11:11 PM

كده ياجماعة حصلت لخبطة :blush:
البنوتة الاولانية كانت لسة مش خلصت
يااما تكملو انتو الاتنين واحنا نتلخبط المرادي:078111rg3:
يااما البنوتة التانية تستنى لغاية مالاولى تخلص

nothing 23-04-2009 03:12 AM

على فكره موضوع حلو اوى تسلمى يا ايمان عليه
اتصورى اول مرة اشوفه!!!!!!!!

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 08:14 PM.