بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أرشيف المنتدي (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=513)
-   -   ماجاء فى محافظة قنا الازهرية بخصوص الافادة (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=199303)

د/ايمن محمود البتشتى 08-04-2010 04:20 PM

ماجاء فى محافظة قنا الازهرية بخصوص الافادة

جاءنا البيان التالى الموجه الى محافظة قنا الازهرية
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اود ان اطرح عليكم آخر التطورات
1 – الاكاديمية بالقاهرة قامت برد كل الافادات الخاصة ب الرخصة واعتبرتها عديمية الفائدة ولا بد من ارسال الشهادة الأصلية المعتمدة من اليونسكو
فبسؤال السيد المسئول لماذا ترفضون الافادة بالاربع مديولات اخبرنا بانه لكى يتم تثبيتك لابد من الشهادة الاصلية فاخبرناه بان الشهادة الاصلية تأخذ من 4 الى 6 شهور قال وايه يعنى لما تطلع يبقى فى كلام تانى
واخيرا هل نقف مكتوفى الايدى
زملاؤنا فى التربية والتعليم سلموا الاربع مديولات والازهر بيطالب بالشهادة الاصلية
حسبنا الله ونعم الوكيل

أزهرية وأفتخر 08-04-2010 04:32 PM

خبر مايسرش والله يا دكتور أيمن

ربنا يكون فى عون اللى اجتازوا الاختبار
اول مره اعرف الاى سى دى ال بتاخد فتره كبيره علشان تطلع
الله المستعان

نسمات هادئة 08-04-2010 07:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أزهرية وأفتخر (المشاركة 2093082)
خبر مايسرش والله يا دكتور أيمن

ربنا يكون فى عون اللى اجتازوا الاختبار
اول مره اعرف الاى سى دى ال بتاخد فتره كبيره علشان تطلع
الله المستعان

الاخت العزيزة ازهرية وافتخر : فعلا شهادة الاي سي دي ال بتاخد من 3 الي 6 شهور وانا خلصتها في 20/ 1 وسلمت الافادة مع صورة من الاسكيل كارد للمنطقة الازهرية وقبلوها لحين صدور الشهادة الاصلية واعتقد انها هتاخد 6 شهور نظرا للازدحام الشديد للحصول علي الشهادة بس عندنا في المنصورة مفيش افادات رجعت والناس محترمه جدا في التعامل معانا ونفسهم اننا نتثبت كمان

دغدوش 08-04-2010 09:04 PM

يا ترى الكلام ده فى منطقة قنا بس
و للا فيه مناطق تانى فيها نفس الموضوع

هات الافادة ودى الافادة و فى الاخر مفيش حاجة نافعة

ايه الحكاية عاوزين نرسى على بر:abdoog8::abdoog8::abdoog8::abdoog8:

محمد طاهر عبد الوارث 08-04-2010 11:36 PM

منطقة كفر الشيخ الأزهرية
نفس الموضوع الإفادات رجعت

يعني الإفادة ملهاش إفادة

رضاالوادي 10-04-2010 04:35 PM

منطقة الوادي الجديد نفس المشكلة

AlaaElden 10-04-2010 08:55 PM

على فكرة يا جماعة شهادة الاى سى دى ال بيطلع بالكتير اووووووووووى 3 اشهر يعنى مش بيزيد عن 3 شهور وممكن اقل كمان

nourhan200005 10-04-2010 09:24 PM

انا مخلصه من شهر 11 ولحد الان بتصل على المركز يقولوا مفيش شهادات جت كلمينا على اول 6
الموضوع طول اوى مش عارفة اية السر انها تغيب كدة هى مش شهادة بتتكتب وخلاص بعد الاطلاع على الريبورت والاسكيل

Elhefni 06-07-2010 11:45 AM

انا متعاقد فى منطقة قنا امنحنا الكادر ونجحنا والفضل لله وحده
وجنا منشور بتاريخ 19/6/2010 بيطلبو فية اصل شهادة الicdl

وذلك للتعيين على درجة معلم من اول 7 علما بانى حصل حل الرخصة الدولية
من اربع شهور ولم يتم استخراج الاصل حتى الان انا اخدتها فى منحة وزارة التنميه الادارية
يعنى جهه حكومية ودونا افادة مختومة بخاتم الشعار وصور من السكيل كارد وقالونا دى تمشى فى اى مصلحة حكومية لحين استخراج الاصل يعنى التاخير من الحكومة مش منى ولا من زملائى وهما دلوقتى بيحسبونا على تاخير الحكومة فى استخراج الاصل وعلى فكرة دى مشكله جمعيع المتعاقدين فى منطقة قنا الازهرية
مفيش غير 8 فقط هما الى سلمو الاصل ودولا وخدينها من قبل التعيين
اصلا هما متعمدين كدة عشان ميثبتوش حد فى الازهر
ياجماعه لازم كلنا نبعد فكسات لشيخ الازهر لانة الكلام دة ميرضيش ربنا
وياريت نركز فى الفكساتا على موضوع قبول الافادة لحين استخراج الاصل
الموضوع سهل وانشاء الله هيتحل بس كل متعاقد امتحن الكادر عليه فاكس يبعتو لشيخ الازهر
دى امانة ومحدش يتخلف عنها عشان حقنا ميضيعش
هذا وبالله النصر والتوفيق

طارق حامد2 06-07-2010 11:54 AM

يا رب استر وميحصلش ده فى العام

Elhefni 06-07-2010 11:56 AM

الازهر يرفض افادة الicdl

انا متعاقد فى منطقة قنا امنحنا الكادر ونجحنا والفضل لله وحده
وجنا منشور بتاريخ 19/6/2010 بيطلبو فية اصل شهادة الicdl
وذلك للتعيين على درجة معلم من اول 7 علما بانى حصل حل الرخصة الدولية
من اربع شهور ولم يتم استخراج الاصل حتى الان انا اخدتها فى منحة وزارة التنميه الادارية
يعنى جهه حكومية ودونا افادة مختومة بخاتم الشعار وصور من السكيل كارد وقالونا دى تمشى فى اى مصلحة حكومية لحين استخراج الاصل يعنى التاخير من الحكومة مش منى ولا من زملائى وهما دلوقتى بيحسبونا على تاخير الحكومة فى استخراج الاصل وعلى فكرة دى مشكله جمعيع المتعاقدين فى منطقة قنا الازهرية
مفيش غير 8 فقط هما الى سلمو الاصل ودولا وخدينها من قبل التعيين
اصلا هما متعمدين كدة عشان ميثبتوش حد فى الازهر
ياجماعه لازم كلنا نبعد فكسات لشيخ الازهر لانة الكلام دة ميرضيش ربنا
وياريت نركز فى الفكساتا على موضوع قبول الافادة لحين استخراج الاصل
الموضوع سهل وانشاء الله هيتحل بس كل متعاقد امتحن الكادر عليه فاكس يبعتو لشيخ الازهر
دى امانة ومحدش يتخلف عنها عشان حقنا ميضيعش
هذا وبالله النصر والتوفيق

teacher120 06-07-2010 12:34 PM

فى المنصوره افاده +صوره اسكيل كارد مرجعتش وقبلت لحين صدور الاصل وتسليمه

محمدطعيمة 06-07-2010 01:04 PM

يا سادة يا أفاضل من قال أن شهادة ((i.c.d.l))
تستغرق من أربعة إلي ستة أشهر كي تستخرج
أنا امتحنت أخر ميديول يوم 8/3/2010 استلمت الشهادة يوم 2/6/2010
يعني ((3)) شهور بالضبط من تاريخ أخر امتحان .
وهذا بالمراكز الحكومية التابعة لوزارة التربية والتعليم والموجودة بكل محافظات مصر
هل المراكز الخاصة لها نظام آخر ربما ..............

بطوط55 06-07-2010 02:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمدطعيمة (المشاركة 2353753)
يا سادة يا أفاضل من قال أن شهادة ((i.c.d.l))
تستغرق من أربعة إلي ستة أشهر كي تستخرج
أنا امتحنت أخر ميديول يوم 8/3/2010 استلمت الشهادة يوم 2/6/2010
يعني ((3)) شهور بالضبط من تاريخ أخر امتحان .
وهذا بالمراكز الحكومية التابعة لوزارة التربية والتعليم والموجودة بكل محافظات مصر
هل المراكز الخاصة لها نظام آخر ربما ..............

استاذي العزيز انا امتحنت في مديرية التربية والتعليم بسوهاج مركز التطوير التكنولوجي في شهر واحد ولسه مطلعتليش شهادة وزمايلي امتحنوا في شهر 11 ونفس الكلام برضو يبقي ازاي طلعت لك في 3 شهور من مركز حكومي روتيني ممل

mratwa7 06-07-2010 04:01 PM

ما لها منحة وزارة الاتصالات- امتحنت بعدكوا كلكوا وبعد اخر موديول ب 10-15 يوم بتطلع الشهادة
ولما رحت المنطقة سالنى الموظف بغلظة افادة ولا شهادة اصلية؟
ولما شاف الشهادة واطمئن ان الرسومات والدواير<شعار اليونيسكو>خدها وقالى اصل احنا مبناخدش افادات <تعليمات>
حينها حمدت الله انى اخدت الشهادة بالصدفة عن طريق المنحة. واشفقت على قدموا افاده ودول عددهم كبير جدا والموظفين صعب تفهمهم ان ممكن برقم البطاقة يتاكدمن صحة الافادة على النت
كان الله فى عوننا جميعا

محمدطعيمة 06-07-2010 04:02 PM

1 مرفق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بطوط55 (المشاركة 2354247)
أ ستاذي العزيز انا امتحنت في مديرية التربية والتعليم بسوهاج مركز التطوير التكنولوجي في شهر واحد ولسه مطلعتليش شهادة وزمايلي امتحنوا في شهر 11 ونفس الكلام برضو يبقي ازاي طلعت لك في 3 شهور من مركز حكومي روتيني ممل

ومالذي يجعلك لا تصدق ؟
أنا أكلمك بجد ،وهذا بمركز التطوير التكنولوجي التابع لوزارة التربية والتعليم والذي تديره مديرية التربية والتعليم عندنا بالمنوفية ، أأرفع لك صورة الشهادة لتصدق.
هذا أمر طبيعي عندنا جدا ولا توجد فيه أدني مشكلة

the keng 06-07-2010 08:05 PM

واما خلصت الدورة في شهر 12 السابق وطلعت الشهادة في شهر 3 يعني مخدتشي غير 3شهور بس
العيب ده من بعض المراكز وربما يرجع للازدحام

طاهر الشاعر 06-07-2010 08:46 PM

جميع الافادات في الازهر رجعت, بس في بعض موظفي المناطق قالوا والبعض الاخر لا, لان مدير شئون العاملين بالقاهرة هو اللي رفض الافادات

محفظ بالأزهر 06-07-2010 11:15 PM

انا حصلت على icdl عن طريق منحة وزارة الاتصالات و الشهادة الأصلية أخذتها بعد اخر امتحان بأسبوعين فقط

إيهاب النجار 06-07-2010 11:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د/ايمن محمود البتشتى (المشاركة 2093070)
جاءنا البيان التالى الموجه الى محافظة قنا الازهرية

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اود ان اطرح عليكم آخر التطورات

1 – الاكاديمية بالقاهرة قامت برد كل الافادات الخاصة ب الرخصة واعتبرتها عديمية الفائدة ولا بد من ارسال الشهادة الأصلية المعتمدة من اليونسكو

فبسؤال السيد المسئول لماذا ترفضون الافادة بالاربع مديولات اخبرنا بانه لكى يتم تثبيتك لابد من الشهادة الاصلية فاخبرناه بان الشهادة الاصلية تأخذ من 4 الى 6 شهور قال وايه يعنى لما تطلع يبقى فى كلام تانى

واخيرا هل نقف مكتوفى الايدى

زملاؤنا فى التربية والتعليم سلموا الاربع مديولات والازهر بيطالب بالشهادة الاصلية

حسبنا الله ونعم الوكيل

لسلام عليكم
المعلمين المساعدين فى التربية والتعليم طلبت الاكاديمية شهادة بالسبعة موديلات وليسن بالاربعة زى ماحضرتك بتقول يعنى على الجميع عليكم وعلينا
وشكرا

إيهاب النجار 06-07-2010 11:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة teacher120 (المشاركة 2353624)
فى المنصوره افاده +صوره اسكيل كارد مرجعتش وقبلت لحين صدور الاصل وتسليمه

نفس اللى حصل معانا فى الاول

MR : ABO BATTA 17-07-2010 02:59 PM

الله المستعان

Mr.AI 11-08-2010 01:15 AM

وااااا أسفاه

sherif4766923 11-08-2010 01:22 AM

يا جماعه الافادات رجعت عشان الناس كانت عمله افاده ب4 مديولات وهمه عوزين السبع مديولات فكل واحد يقدم افاده بسبعه وريبورت بسبعه وهيتقبلوا والوزاره مش عاوزه الاصل ولا حاجه والكلام ده من الاكاديميه الفرع الرئيسى بالقاهره وكمان الاخ اللى بيقول ان الشهاده بتطلع بعد 3 شهور كلامك غير صحيح بالمره لان انا حصلت على الاى سى دى ال من جهه حكوميه منحه وده كان سنه 2008 يعنى الدنيا فاضيه واليونسكو مش زاحمه ولا فى اى مشاكل ولا مكنش لاقين حد ياخدها اساسا والشهاده وصلتنى بعد6 شهور
وكمان ان اخذتها بريفت وخلصتها يوم 1/2/2010 ولحد دلوقت موصلتنيش واتصلت باليونسكو المكتب المسؤال عن الشهادات قلى يافندم الشهاده دلوقت بتطلع بعد سنه لان الضغط عندنا عالى واحنا اليومين دول بنطبع الاسكلات بالعافيه ومش بنغطى الطلابات فطباعه الشهادات هيتأخر شويه نظرا للعدد الكتير يبقى ازاى كلامك ده واللى مش مصدق يخش على موقع اى سى دى ال مصر عن طريق جوجل وياخد رقم التليفون ويتصل بيهم وهيسمع نفس الكلام وبعدين ياجماعه مش من مصلحه المراكز انها تاخر الشهادات هى مجرد مابتستلمها بتديها لصاحبها وتمضيه بالاستلام عشان تخلى المسؤليه لان لو واحد اشتكى ان زملائه اخذوا الشهاده وهو لا يتلغى ترخيص المركز اذا ثبت صحه كلامه

مسيو عاطف 11-08-2010 02:59 AM

حسبنا الله ونعم الوكيل

ABDOURAGAB 11-08-2010 09:44 AM

ده تلكيك عشان يأخروا التعيين وهيعمموا الكلام ده ع الكل سواء أزهر أو تربية وتعليم

mhegazi 11-08-2010 05:51 PM

ربنا يستر في التربية والتعليم
لان اللي جرى في الازهر راح يحصل زيه في التربية والتعليم

teacher120 11-08-2010 05:58 PM

لازم الاصل وبكره الوزاره تطلب الاصل وبعدين الازهر بيقبل الافاده مع صوره الاسكيل كارد لحين مجىء الاصل وتسليمها

جارةالوادى 11-08-2010 10:46 PM

فى مراكز التطوير التكنولوجى التابعة للتربية والتعليم الشهادات بتاخد 6 شهور او اكثر عشان الازدحام الشديد على هذه المراكز اما فى المراكز الخارجية بتاخد اقل من كدة بكتير وعندنا فى البحيرة مركز التطوير التكنولوجى فرع مدرسة احمد زويل قال للناس اللى خلصت الشهادة عنده تابعونا بعد شهر يعنى شهر واحد بس وتاخدو الشهادة طبعا لان لسة مفيش عندهم حمة عكس المدرسة الفنية اللى امتحنت فيها وخلصت من شهر 3 ولسة مااخدتهاش بس طبعا وديت الافادة والريبورت بس فى الازهر فيه تعسف كبير بسبب الموضوع ده يمكن عشان خايفين من التزوير بس انا عندى راى ان محدش يسكت عن حقه تبعتو لشيخ الازهر او للفرع الرئيسى للاكاديمية فى القاهرة وتقولو لهم على التعسف ده وعلى فكرة كمان لو بعتو لشيخ الازهر انا زمايلى فى الازهر قالو لى عن تجربة بيرد على الشكاوى على طول مش بياخد وقت وتطلبو انهم يبقى فيه مساواة بينكم وبين التربية والتعليم فى الموضوع ده

prof2007 12-08-2010 12:03 AM

أعتقد والله أعلم أن السيد الوزير أحمد زكي بدر سعيد جدًا بحملة الهجوم عليه في شتي الصحف، لأنه يؤمن أنه كلما كثر خصومه ازداد قوة، والأبطال يُقذفون بالطوب، أما الورود فتُلقي علي الموتي .. إلخ .. تلك العبارات التي برغم بلاغتها جعلت من المستحيل علي المخطئ أن يعترف بأنه كذلك .. هو لا يخطئ إنما الآخرون موتورون وحمقي. دعك من العبارة اللعينة الأخري «حزب أعداء النجاح». ومن الواضح من أحاديثه الصحفية وصوره أنه رجل راض جدًا عن نفسه، ولن يتراجع أبدًا عن أي شيء يفعله .. والنتيجة أنه سيدخل التاريخ باعتباره الرجل الذي دمر عدة دور نشر كبري، وحول الفجالة كلها إلي معارض أدوات صحية أو ساحة انتظار سيارات.

prof2007 12-08-2010 12:05 AM

التعليم في مصر لا يخضع لسياسة وإنما يخضع لمزاج كل وزير، إلي أن يذهب فيأتي من بعده ليبدأ كل شيء من جديد في اتجاه مختلف تمامًا .. والسؤال هو: إلي متي؟. فقط أرجو أن يتوقف كل هذا، قبل أن يأتي الوزير الجديد ليكتشف أن ذلك كان خطأ فادحًا، ويتساءل: كيف سمحت الحكومة بذلك؟

تامر سرواح 13-08-2010 09:22 AM

لنا الله ياشباب

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 04:04 AM.