بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   الكليات الأدبية والتربوية (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=161)
-   -   اى استفسار بخصوص كليه ألسن هنجاوبك عليه (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=353866)

mustafa.sharf 11-08-2011 01:32 AM

اى استفسار بخصوص كليه ألسن هنجاوبك عليه

بصوا يا جماعه انا شفت انى كل واحد ليه استفسار بيعمل توبيك ويكتب استفساره وتلاقى ناس
تانيه بتسأل نفس السؤال فده بصراحه بيتعب الواحد بيبقى لسه مجاوب ع سؤال ويلاقى نفس
السؤال تانى فا انا وسرانتى انشاء الله هنجاوب ع اى استفسار هنا عشان حتى اى حد ليه
اسئله يراجع الموضوع ده ويستفاد وربنا يوفقكوا يارب

HAGER SAAD 11-08-2011 02:38 AM

السلام عليكم
انا عندى كدا كام سؤال معلش ^_^
اولا هو باب التقديم فتح ولا لسه
ثانيا ايه هى افضل لغه اسبانى ولا المانى ولا ايطالى
ثالثا ياريت تعرفونا المواد اللى هنخدها اول الترم ولا فى كتب او مواضيع هنا ياريت تكتبولنا اللينك عشان نستعد قبل ما تبدا الدراسه
رابعا اخد انجلش ولا اختار لغه تانيه ايه الاحسن واخده لغه اولى ولا تانيه
وشكـــــــــــــــــرا

mustafa.sharf 11-08-2011 02:57 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hager saad (المشاركة 3822738)
السلام عليكم
ثالثا ياريت تعرفونا المواد اللى هنخدها اول الترم ولا فى كتب او مواضيع هنا ياريت تكتبولنا اللينك عشان نستعد قبل ما تبدا الدراسه
وشكـــــــــــــــــرا

التقديم لحايد دلوقتى يوم 21 ومش عارفين هيأجلوا تانى ولا ايه بس اخر مره قالوا يوم 21

اسبانى لغه جميله ونطقها جميل وسهله والدكاتره محترمين وتقديراتها كويسه

ألمانى اللغه صعبه والدكاتره صعبين جداا والتقديرات فيها تكاد ان تنعدم

ايطالى حلو وتقديراته ف المتوسط بس عدد الدفعه كتيير وكل ما تبقى قليله كل ما تستفادى اكتر

المواد اللى هتاخديها هيعرفوكى ع اللغه اول حاجه والاساسيات بتاعتها ومزاكرتك هتبقى ف الكليه

من ورق مش من كتب اى نعم فى كتب بس الورق افضل بكتييير بس ف العربى بتزاكريه من الكتب

الانجلش بيبقى العدد كتيييير فيها وصعب جدا جدا وتقديراته مش حلوه خالص كبيرك جيد هناك

بس بتتخرجى موسوعه انجلش وانا ارجه لو اخدى لغه تانيه غير الانجلش تاخدى السكند انجلش

عشان العمليه تبقى سهله بالنسبالك عشان لما تاخدى لغتين جداد هتبقى العمليه تقيله

وصعبه عليكى شويه وحرام كمان تنسى الانجلش اللى انت درستيه ده كلوا لو مخدوهاش

بالذات انى هيبقى تركيزك كلوا ع اللغه الاولى فا انا ارجح انجلش ليكى الانجلش سكند

HAGER SAAD 11-08-2011 03:14 AM

معلش بالنسبه للانجلش ياعنى ايه صعب جدا جدا جدا صعب من جهه ايه ؟وليه اخرى جيد ^_^
وياترى اللغه الاولى هى بناخد فيها حاجات كتير واللغه التانيه ايه نظامها؟
واسفه على التطويل

mustafa.sharf 11-08-2011 03:20 AM

انجلش ثانوى ده اللى اخديه ميعتبرش انجلش خاااااااااااااالص ولا يجى ذره ف الانجلش اللى هتدرسيه يعنى فيه حاجات صعبه
ومواد صعبه والدكاتره رخمين بصراحه والتقديرات فيه مش حلوه خااالص يعنى كبيرك فيه جيد ... جيد جدا دى مش بنسمعها
ف قسم انجلش

اللغه التانيه بقى مش بتبقى متعمقه فيها اووى ومش بتبقى بيرفكت فيها يعنى مش بتاخدى حاجات كتيير فيها لكن انتى لو عاوزه تقويها تاخدى كورسات بقى فيها والتركيز كله بيبقى ع اللغه الاولى بتاعتك يعنى لو انتى مركزتيش ف اللغه التانيه وقوتيها بكورسات
هتنسيها بعد ما تتخرجى

emyemo 11-08-2011 04:54 AM

كنت اخترت قسم صينى لانهم بيقولوا انهم بيشتغلوا هوا
يعنى فعلا شغلة مضنون
و بيقولوا كمان بيشغلهم و همة فى سنة رابع
و سؤال تاتى
الصينى احلى ولا اليابانى

Alsunian1 11-08-2011 05:27 AM

طيب معلش هو سؤال مش بخصوص الكلية

بس توقعاتكم لكلية ألسن السنة الجاية هتبقى اية

هتاخد من كام يعنى

mustafa.sharf 11-08-2011 06:53 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emyemo (المشاركة 3823267)
كنت اخترت قسم صينى لانهم بيقولوا انهم بيشتغلوا هوا
يعنى فعلا شغلة مضنون
و بيقولوا كمان بيشغلهم و همة فى سنة رابع
و سؤال تاتى
الصينى احلى ولا اليابانى

الصينى شغلوا حلو ف الترجمه والارشاد السياحى ( سياحه ثقافيه ) بس القسم صعب والعيال هناك معقده وعاوز حد حفيظ جداااااااااا عشان بتحفظى
يجى 6 تلاف رمز واعرف ناس كتير دخلوه وحولوا واللغه نفسها صعبه بس انا من وجهه نظرى ادخلى اى قسم تانى عشان اصلا الصينين مش محتاجين دول بيتكلموا عربى احسن مننا بس هو شغال كويس الحمد لله بس صعب اما اليابانى بقى لازم تكونى
مقفله الانجلش او ع الاقل 49 وبيبقوا يجى 20 او 25 طالب ودول شغلهم مضمون جداااا جداااا طبعا بس اللغه صعبه
اووى بردوا وفى الاخر اقولك كل اللغات مطلوبه بس اللى يتقن اللغه صح ويعرف ينطق صح ده اللى فرصته
فى الشغل بتبقى احلى وف الاخر الارزاق بتاعت ربنا

mustafa.sharf 11-08-2011 06:57 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بنوتة مصرية1 (المشاركة 3823367)
طيب معلش هو سؤال مش بخصوص الكلية

بس توقعاتكم لكلية ألسن السنة الجاية هتبقى اية

هتاخد من كام يعنى

بصى ف ظل المجاميع اللى ضاربه ف السقف دى ممكن تاخد من 94 او اعلى بس ده ع حسب علمى وادبى
بس انا شايف انى المجاميع عاليه فمثلا السناتى مجاميع علمى كانت عاليه اوووى اما مجاميع ادبى مكنتش
عاليه فخادت من ادبى 91.1 وعلمى 95 باين فعلى حسب مجاميع يعنى وممكن ينفخوكوا ف الامتحانات السنه
الجايه والدرجات تبقى زفت فا انتى متعلميش

Alsunian1 11-08-2011 07:03 AM

ربنا يطمنك

طب انا جبت 90,2 السنادى ادبى

والسنة الجاية المفروض يعنى ولازم مش اقل عن 96

عشان الحق ألسن

ولا اجيب كام السنادى يعنى

ربنا يستر بعد كلامك دا اطمنت خالص :slap1qk6:

emyemo 11-08-2011 07:22 AM

ع فكرة انا مش بفكر ف الصعب و السهل لان مافيش حاجة صعبة مع ارادة الانسان
الانسان ممكن يدخل الكلية ينجح فيها و خلاص و فى غيرة لا داخل بهدف
و انا اصلا من هواة تعليم اللغات جداااا و ع فكرة انا بعلم نفسى تركى لان بلدنا مافيس كورسات تركى فبضطر اشترى كتب و انزل برامج تعليم من النت و اعرف اتكلم تركى بنسبة 40 فى المية و كويس بالنسبة لوحدى
بس
انا دلوقتى محتارة بين الصينى و اليابانى
انا بس عاوزة اعرف الى شغلة اكتر
يعنى حضرتك قولت الصينى ف الترجمة و الارشاد
طيب اليابانى شغلة مضمون منين
و لية الكل بيقولى الصينى احلى من اليابانى هههههههههههههه
و هو حضرتك انت فى كلية السن ولا لا ؟

mustafa.sharf 11-08-2011 08:03 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بنوتة مصرية1 (المشاركة 3823480)
ربنا يطمنك

طب انا جبت 90,2 السنادى ادبى

والسنة الجاية المفروض يعنى ولازم مش اقل عن 96

عشان الحق ألسن

ولا اجيب كام السنادى يعنى

ربنا يستر بعد كلامك دا اطمنت خالص :slap1qk6:

لالا التنسيق ده محدش يقدر يتوقعوا بصراحه بس ألسن ف الطبيعى كانت بتاخد من 92 ل 94

فا انتى شدى حيلك وهتلحقى ألسن انشاء الله وشدى حيلك ف الانجلش عشان تدخلى قسم حلو

وفى الطبيعى الواحد ف سنه تالته بيزيد انا كنت جايب 91 وجيبت ف تالته 97 وربنا يوفقك

Alsunian1 11-08-2011 08:08 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mustafa.sharf (المشاركة 3823565)
لالا التنسيق ده محدش يقدر يتوقعوا بصراحه بس ألسن ف الطبيعى كانت بتاخد من 92 ل 94

فا انتى شدى حيلك وهتلحقى ألسن انشاء الله وشدى حيلك ف الانجلش عشان تدخلى قسم حلو

وفى الطبيعى الواحد ف سنه تالته بيزيد انا كنت جايب 91 وجيبت ف تالته 97 وربنا يوفقك

اها ان شاء الله نزيد ف تالتة

والحقها

ربنا يستر

ميرسى اوووى بجد ومعلش تعبينك معانا

mustafa.sharf 11-08-2011 08:15 AM

[quote=emyemo;3823500]ع فكرة انا مش بفكر ف الصعب و السهل لان مافيش حاجة صعبة مع ارادة الانسان
الانسان ممكن يدخل الكلية ينجح فيها و خلاص و فى غيرة لا داخل بهدف
و انا اصلا من هواة تعليم اللغات جداااا و ع فكرة انا بعلم نفسى تركى لان بلدنا مافيس كورسات تركى فبضطر اشترى كتب و انزل برامج تعليم من النت و اعرف اتكلم تركى بنسبة 40 فى المية و كويس بالنسبة لوحدى
بس
انا دلوقتى محتارة بين الصينى و اليابانى
انا بس عاوزة اعرف الى شغلة اكتر
يعنى حضرتك قولت الصينى ف الترجمة و الارشاد
طيب اليابانى شغلة مضمون منين
و لية الكل بيقولى الصينى احلى من اليابانى هههههههههههههه
و هو حضرتك انت فى كلية السن ولا لا ؟[/quote

الخلاصه مفيش حاجه صعبه ع اللى بيزاكر هتزاكرى هتلاقى اللغه حلوه مش هتزاكرى هتتعبى ف الكليه
بس انا بقول فى المجمل ايه اللى صعب وايه اللى سهل وبمناسبه التركى لغه جميله جداا ونطقها حلو
وقسم التركى عدده قليل واللغه مطلوبه اليومين دول انتى اول حاجه مجموع لغاتك كام ولو مجموعك جايب
يابانى ادخليه يابانى شغله مضمون ف كل المجالات اللى انتى عاوزاها سياحه ترجمه شركات غيره
بيجلهم اساسا فرص عمل وهما بيدرسوا بس تحسى انهم عيال مش طايقين نفسهم من صعوبه الماده
بصى مليش دعوه بكله كل واحد ممكن يكون متحيز لقسمه ويقولك ده احلى قسم ف الدنيا بس ف الاخر
انتى اللى تحددى عاوزه تشتغلى ف انى مجال بالظبط ( انا كليه ألسن قسم روسى انشاء الله )

mustafa.sharf 11-08-2011 08:17 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بنوتة مصرية1 (المشاركة 3823571)
اها ان شاء الله نزيد ف تالتة

والحقها

ربنا يستر

ميرسى اوووى بجد ومعلش تعبينك معانا

ولا يهمك بس لو انتى علمى حولى ادبى

emyemo 11-08-2011 08:21 AM

بصراحة بقى انت حيرتنى
هههههههههههههههههههههههه
انا الاول كان الصينى دخل دماغى لان دلوقتى الصين مكتسحة العالم
بس لما قريت عن اليابانى دخل دماغى اكتر والله هههههههههههه
فالواحد محتار
انا اهم حاجة عاوزة قسم شغلة كتير و اتوظف هوااااا فى اى مكان
و بصراحة سؤال و ادينى رايك بكل صراحة انا بحب اعرف الاراء ترشحلى صينى ولا يابانى
و سؤال تانى
انا مختارة لغة تانية انجلش عشان يثبت
بس ف ناس قلتلى اختارى لغة تانية ايطالى
انت اية رايك بردو ؟؟

emyemo 11-08-2011 08:23 AM

انا مقفلة كل اللغات انجلش و فرنش

mustafa.sharf 11-08-2011 08:27 AM

لا يبقى توكلى ع الله وادخلى يابانى واقرى الكتيب ده فيه معلومات عن كل اللغات والاقسام اتحاد الطلبه مصممينه للطلبه الجداد

http://dl.dropbox.com/u/31123736/fli...thadAlsun.html

emyemo 11-08-2011 08:30 AM

اخر سؤال والله لان حاسة انى عملت دوشة و هيصة كدة
القسم بقى معظمة بنات ولا ولااااااااااااااااد اقصد يعنى قسم ينفع البنت تشتغل منة
مش زى الروسى يفضل للولاد

mustafa.sharf 11-08-2011 08:31 AM

بصى هتاخدى ايطالى سكند لو مهتمتيش بيه هيتنسى عندك المقدره انك تهمتى بيه وتقويه وكمان بما انك هتدخلى يابانى وصينى
فهيبقوا صعبين حبيبتين وكمان ده لو منستيش الانجلش بقى هيبقى تعبك راح يعنى عاوز تدخلى سكند ايطالى مطلوب منك تهمتى
بيه عشان ميتنسيش وكمان تراجعى الانجلش عشان حرام تعب السنين يروح هدر بس هتبقى متعبه اووووووووووى عليكى

mustafa.sharf 11-08-2011 08:35 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emyemo (المشاركة 3823604)
اخر سؤال والله لان حاسة انى عملت دوشة و هيصة كدة
القسم بقى معظمة بنات ولا ولااااااااااااااااد اقصد يعنى قسم ينفع البنت تشتغل منة
مش زى الروسى يفضل للولاد

قسم اليابانى ع حسب كل سنه بس دايما يعنى الدحيحه بيبقوا بنات وشغلوا حلو بالنسبه للبنات
كترجمه وارشاد وبنوك وشركات وغيره اما الروسى زى ما قلتى احسن للولاد عشان شغل الترجمه
فيه ضعيف شويه بس ابتدى يتحسن ولو بنت عاوزه تشتغل ف مجال السياحه تدخل روسى وهتشتغل
مرشده او تور جايد او ف اى شركه سياحه روسيه هتشتغل هوا كمان ف القسم الروسى كان متعلق اعلان
مطلوب انسه للعمل فى شركه مستحضرات تجميل بمرتب 3000 جنيه يعنى شغله حلوا بردوا ف الشركات
بس المعظم بيتجه للسياحه عشان الروس كتيير جدا ف مصر

emyemo 11-08-2011 08:36 AM

فعلا ماما بتقولى اختارى انجلش لغة تانية عشان مش يتنسى بس بصراحة انا الانجلش كويسة فية لان واحد كورسات فية فى الجامعة الامركية لحد ليفل 10 فكنت بس عاوزة اختار لغة تانية بحيث يكون معايا 3 لغات
بس عمتا انا راى كدة انى اختار انجلش ساكند عشان انا مختارة لغة اولى صعبة فتكون الحكاية هينة شوية

emyemo 11-08-2011 08:39 AM

الروس زى الرز عندنا فى الغردقة و شرم و الحتت دة ههههههههههههههه
لا بصراحة نفسى اتعلم لغة صعبة و نادر لان اصلا نفسى اشتغل فى المطار لان روحت و سالت ان اللى لية اولية فى الشغل من حيث اللغة
قالولى الانجلش دة اساسى بس لو حد معاة بقى يابانى او صينى بناخدهم هوا لانهم نادرين جداااااااا

Alsunian1 11-08-2011 08:47 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mustafa.sharf (المشاركة 3823581)
ولا يهمك بس لو انتى علمى حولى ادبى

لا ادبى الحمد الله:bosyht9:

mustafa.sharf 11-08-2011 09:00 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emyemo (المشاركة 3823610)
فعلا ماما بتقولى اختارى انجلش لغة تانية عشان مش يتنسى بس بصراحة انا الانجلش كويسة فية لان واحد كورسات فية فى الجامعة الامركية لحد ليفل 10 فكنت بس عاوزة اختار لغة تانية بحيث يكون معايا 3 لغات
بس عمتا انا راى كدة انى اختار انجلش ساكند عشان انا مختارة لغة اولى صعبة فتكون الحكاية هينة شوية

كلامك صح جدااا وماما عندها حق

mustafa.sharf 11-08-2011 09:01 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emyemo (المشاركة 3823618)
الروس زى الرز عندنا فى الغردقة و شرم و الحتت دة ههههههههههههههه
لا بصراحة نفسى اتعلم لغة صعبة و نادر لان اصلا نفسى اشتغل فى المطار لان روحت و سالت ان اللى لية اولية فى الشغل من حيث اللغة
قالولى الانجلش دة اساسى بس لو حد معاة بقى يابانى او صينى بناخدهم هوا لانهم نادرين جداااااااا

لالا سيبك من الصينى خليكى ف اليابانى ( انتى من الغردقه ؟)

mustafa.sharf 11-08-2011 09:06 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بنوتة مصرية1 (المشاركة 3823630)
لا ادبى الحمد الله:bosyht9:

طويب الحمد لله ربنا يوفقك ونشوفك السنه الجايه فى ألسن

sranty 11-08-2011 11:19 AM

اه والله الفكره تحفه يا مصطفى لانى جاوب على السؤال 50 مره

فياريت لو حد عنده اى سؤال عن السن يحطه هنا اسهل لى واسهل للى عايز يعرف معلومات

sranty 11-08-2011 11:28 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hager saad (المشاركة 3822738)
السلام عليكم
وشكـــــــــــــــــرا

بصى انا هكمل لك على اجابه مصطفى

بالنسبه للمواد

الترم الاول بتاخدى
للغه
استماع ومحادثه
جرامر
نصوص

انما العربى هتاخدى فيه نحو و ادب

الترم التانى

استماع ومحادثه
وجرامر
ترجمه من والى
نصوص
مقال ومطالعات

والعربى بتاخدى فيه مقال و مراجع

ده بالنسبه لسنه اولى

انما لما بتبداى سنه تانيه فالترم الاول بيكون

للغه
نصوص
استماع ومحادثه
ترجمه من والى
ادب
جرامر

الترم التانى بيزيد مقال ومطالعات

وهكذا كل ترم

sranty 11-08-2011 11:39 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emyemo (المشاركة 3823584)
بصراحة بقى انت حيرتنى
هههههههههههههههههههههههه
انا الاول كان الصينى دخل دماغى لان دلوقتى الصين مكتسحة العالم
بس لما قريت عن اليابانى دخل دماغى اكتر والله هههههههههههه
فالواحد محتار
انا اهم حاجة عاوزة قسم شغلة كتير و اتوظف هوااااا فى اى مكان
و بصراحة سؤال و ادينى رايك بكل صراحة انا بحب اعرف الاراء ترشحلى صينى ولا يابانى
و سؤال تانى
انا مختارة لغة تانية انجلش عشان يثبت
بس ف ناس قلتلى اختارى لغة تانية ايطالى
انت اية رايك بردو ؟؟

بصى يا توته اللغات دلوقتى بقت مطلوبه بما ان المشير لغى العماله الاجنبيه فى مصر

الصينى واليابانى حلوين
بص اليابانى له هيبته كده وكمان نطقه تحفه اووووووووووووى بجد لانى بسمع يابانى كتير ونطقهم لطيف اوى يعنى لغه بناتى كده مش التركى بيكون مفخم

وانتى ممكن تتعاملى باليابانى والانجلش لكن صعب اوى انك تخلطى اليابانى مع الايطالى
لان اليابانى صعب كلغه ورموز جديده هتتعلميهاااااااا

وربنا يوفقك يارب

hesham2005us 11-08-2011 01:54 PM

سؤالين
1- ايه اخبار التشيكى من ناحية المستقبل و ايه سبب اختيارسرانتى له؟
2- انا جايب 46.5 انجليزي و 49 المانى كنت عاوز ادخل يابانى بس عارف انه صعب وبرضة الكوري كذلك فكرت فى الصينى وفى ناس بتقول له مستقبل بس انتوا خوفتيونى و قفلتونى منه شويه صراحة حيرتينونى

هدير 2012 11-08-2011 02:44 PM

انا قرات كل الردود وكنت ناويه اخد انجلش فرست والماني سكند بس خفت جدا من الي قراته في الردود...ف اي اقتراحتكم ليا ولو هاخد انجلش والماني ممكن اعمل حاجه في الاجازه دلوقتي علشان يكونوا سهلين عليا .........واللغتين اصلا مستقبلهم كويس ولا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

cruss_divel 11-08-2011 04:35 PM

انا بفكر الاول انا هخرج من السن هشتغل اية فى سياحة وفى ترجمة وفى شغل تانى كمان بس هما دول المعروفين بالنسبة ل السن وانا فكرت ف السياحة عشان مجالها مفتوح وبالنسبة للغات دة ترتيب اللغات اللى شغالة ف السياحة دلوقتى
1 ـ صينى 2 ـ روسى 3ـ تشيكى 4ـ ايطالى 5ـ المانى ففكرت اخد ايطالى لغة اولى والسكند روسى ؟؟؟؟؟؟ ف حد يقولى اية راية ف كدا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بسمة2011 11-08-2011 04:48 PM

سلام عليكم يا جماعة
الف شكر وتقدير للناس المحترمة اللي بتساعد معانا وتفيدنا بارائهم الجميلة

بس انا معلش ليا سؤال

انا دلوقتي عايزة اخد لغة حلوة ومش لازم تكون سهلة المهم تكون مطلوبة كتير وينفع اشتغل بيها انشاء الله
انا فكرت اخد انجلش فرست علشان انطق احسن واتكلم بسرعة زي الاجانب واخد لغة تانية وكنت ههتم بيها بردو طالما هزاكر امال يعني داخلة جامعة ليه ...؟؟!!!
بس الاستاذ مصطفي قال انه صعب والدكاترة رخمين يعني ممكن متقبلش المادة بسسبهم حتي لو انا بحب الانجلش اووي
وكمان
الصيني صعب وانا اصلا كنت علمي مش هعرف احفظ صم واياباني مجموع الانجلش بتاعه كبير بس ممكن ينزل السنة دي علشان الدروب اللي حصل السنة اللي فاتت في الامتحانات معانا كان جاي رخم شوية
هاه قولتولي ايه بقي في موضوع اللغة لاني بجد والله تايهةومش عارفة اختار وخايفة اختار غلط لاني معنديش خبرة كفاية في اللغات دي وايه المهم وكده

والف شكر للي هيرد عليا ويساعدني

احلام لقاء 11-08-2011 05:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mustafa.sharf (المشاركة 3823609)
قسم اليابانى ع حسب كل سنه بس دايما يعنى الدحيحه بيبقوا بنات وشغلوا حلو بالنسبه للبنات
كترجمه وارشاد وبنوك وشركات وغيره اما الروسى زى ما قلتى احسن للولاد عشان شغل الترجمه
فيه ضعيف شويه بس ابتدى يتحسن ولو بنت عاوزه تشتغل ف مجال السياحه تدخل روسى وهتشتغل
مرشده او تور جايد او ف اى شركه سياحه روسيه هتشتغل هوا كمان ف القسم الروسى كان متعلق اعلان
مطلوب انسه للعمل فى شركه مستحضرات تجميل بمرتب 3000 جنيه يعنى شغله حلوا بردوا ف الشركات
بس المعظم بيتجه للسياحه عشان الروس كتيير جدا ف مصر

هو بس الشغل فى السياحة وكده...؟؟

طيب شركات الترجمة عادة بتبقى بس فى المدن الكبرى زى القاهرة واسكندرية ولا ايه.....؟؟

كمان انا سمعت انهم بيفضولوا فى المدارس الخاصة واللغات اللى معاهم تربوى اكتر من الالسن بكتير
يا ترى ده صحيح؟؟

ويا رييت لو حد يعرف نماذج لبنات كانت ف ألسن وبتشتغل حالياً يقولنا
وايه اكتر اماكن متاح فيها شغل الالسن بالنسبة للمحافظات العادية...(غير القاهرة واسكندرية اقصد )

معلش لو كنت طولت بس اصله كله نصحنى احول لتربية عشان الالسن مش مضمونة ف الشغل خاصةً للبنات وان اماكن الشغل ليها محدودة جداً

sranty 11-08-2011 09:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هدير 2012 (المشاركة 3824990)
انا قرات كل الردود وكنت ناويه اخد انجلش فرست والماني سكند بس خفت جدا من الي قراته في الردود...ف اي اقتراحتكم ليا ولو هاخد انجلش والماني ممكن اعمل حاجه في الاجازه دلوقتي علشان يكونوا سهلين عليا .........واللغتين اصلا مستقبلهم كويس ولا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

حاولى تتعلمى نطق الانجلش صح اولا لان النطق بتاعكوا غلط خاااااااالص

بالنسبه للالمانى لو عايزة تتعلمى برضو عندك موقع livemochaتحفه عشان تتعلمى منه
مع انهم هيبداوا معاكى من الاول الالمانى

لكن الانجلش هتشتغلى علطول فى الماده يعنى مفيش بدايات ليها زى باقى اللغات

وحاولى تعرفى كلمات اكتر فى الانجلش لان الدكاترة مش بيتكلموا عربى مع انهم عرب

sranty 11-08-2011 09:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة cruss_divel (المشاركة 3825493)
انا بفكر الاول انا هخرج من السن هشتغل اية فى سياحة وفى ترجمة وفى شغل تانى كمان بس هما دول المعروفين بالنسبة ل السن وانا فكرت ف السياحة عشان مجالها مفتوح وبالنسبة للغات دة ترتيب اللغات اللى شغالة ف السياحة دلوقتى
1 ـ صينى 2 ـ روسى 3ـ تشيكى 4ـ ايطالى 5ـ المانى ففكرت اخد ايطالى لغة اولى والسكند روسى ؟؟؟؟؟؟ ف حد يقولى اية راية ف كدا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مش عارفه انت ممكن توفق بين اللغتين ولا لا بس فيه ناس زيك بتاخد لغتين مختلفتين

انت حاول تركز بقى على اللغتين بس بالنسبه للشغل هتشتغل اكتر باللغه الاولى لكن التانيه لازم كورسات

sranty 11-08-2011 09:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بسمة2011 (المشاركة 3825551)
سلام عليكم يا جماعة
الف شكر وتقدير للناس المحترمة اللي بتساعد معانا وتفيدنا بارائهم الجميلة

بس انا معلش ليا سؤال

انا دلوقتي عايزة اخد لغة حلوة ومش لازم تكون سهلة المهم تكون مطلوبة كتير وينفع اشتغل بيها انشاء الله
انا فكرت اخد انجلش فرست علشان انطق احسن واتكلم بسرعة زي الاجانب واخد لغة تانية وكنت ههتم بيها بردو طالما هزاكر امال يعني داخلة جامعة ليه ...؟؟!!!
بس الاستاذ مصطفي قال انه صعب والدكاترة رخمين يعني ممكن متقبلش المادة بسسبهم حتي لو انا بحب الانجلش اووي
وكمان
الصيني صعب وانا اصلا كنت علمي مش هعرف احفظ صم واياباني مجموع الانجلش بتاعه كبير بس ممكن ينزل السنة دي علشان الدروب اللي حصل السنة اللي فاتت في الامتحانات معانا كان جاي رخم شوية
هاه قولتولي ايه بقي في موضوع اللغة لاني بجد والله تايهةومش عارفة اختار وخايفة اختار غلط لاني معنديش خبرة كفاية في اللغات دي وايه المهم وكده

والف شكر للي هيرد عليا ويساعدني

هماا مش رخمين اوى بس بتاخدى حاجاات كتييييييييييييييييييرة جدااااااااااااااااااااااااااااا يعنى ممكن تتعبى بس المهم بتطلعى بتتكلمى انجلش برفكت
وبتاخدى الفرق بين اللغات الا نجليزيه الاميريكان والبريتش

ما بقول شوفى انهى لغه انتى مرتاحه لها اكتر واتكلى على الله
طالما بتحبيها يبقى هتقدرى تمشى فيها
بالنسبه للسكند متخافيش منه واختارى لغه كويسه والدراسه السكند بتكون سهله جداااااااااا ومش بتتوسعى فيها زى الفرست

فاختارى لغه انتى بتحبيها برضو

sranty 11-08-2011 09:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احلام لقاء (المشاركة 3825638)
هو بس الشغل فى السياحة وكده...؟؟

طيب شركات الترجمة عادة بتبقى بس فى المدن الكبرى زى القاهرة واسكندرية ولا ايه.....؟؟

كمان انا سمعت انهم بيفضولوا فى المدارس الخاصة واللغات اللى معاهم تربوى اكتر من الالسن بكتير
يا ترى ده صحيح؟؟

ويا رييت لو حد يعرف نماذج لبنات كانت ف ألسن وبتشتغل حالياً يقولنا
وايه اكتر اماكن متاح فيها شغل الالسن بالنسبة للمحافظات العادية...(غير القاهرة واسكندرية اقصد )

معلش لو كنت طولت بس اصله كله نصحنى احول لتربية عشان الالسن مش مضمونة ف الشغل خاصةً للبنات وان اماكن الشغل ليها محدودة جداً

المدارس عشان بياخدوا مواد ازاى يتعاملوا مع التلاميذ وكده
لكن احنا عندنا فى اليكس خريجى السن وبالذات المانى وايطالى بيشتغلوا فى المدارس علطول عشان فى تربيه مفيش ايطالى والمانى

مش عندى نماذج غير المدرس بتاع الايطالى ايام الثانويه العامه

فيه بيكون مجالات شغل فى دمياط والاقصر وحتت كتير بس النسب بتكون صغيره طبعا

cruss_divel 12-08-2011 12:57 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sranty (المشاركة 3826701)
مش عارفه انت ممكن توفق بين اللغتين ولا لا بس فيه ناس زيك بتاخد لغتين مختلفتين

انت حاول تركز بقى على اللغتين بس بالنسبه للشغل هتشتغل اكتر باللغه الاولى لكن التانيه لازم كورسات

شكرا لردك انا عارف ان لغتين جداد عليا يبقا صعب بس لو مشينا بمبدا صعب وسهل محدش هيدرس حاجة وكمان لو الكل بيفكر انة ياخد انجلش اساسا الانجلش ممكن اى حد يقوية بنفسة اة مش هيبقا زى اللى درسة فى السن بس الاهم انك يبقا معاك لغات جديدة تقد تفيدك ف مجال شغلك ....

waleed Dahy 12-08-2011 11:54 AM

سرانتى من فضلك، بما إنك من إسكندرية ومقيمة فى المدينة الجامعية، من وجهة نظرك البنت الغير مسرفة أوى وبرده مش ماسكة أوى ممكن تحتاج من والدها مبلغ كام فى الشهر شامل كل حاجة ..... إدينى مبلغ إجمالى تقريبا شامل المدينة والمواصلات والمصروف الشخصى وأى حاجة أخرى ................. ألف شكر.

sranty 12-08-2011 12:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waleed dahy (المشاركة 3829412)
سرانتى من فضلك، بما إنك من إسكندرية ومقيمة فى المدينة الجامعية، من وجهة نظرك البنت الغير مسرفة أوى وبرده مش ماسكة أوى ممكن تحتاج من والدها مبلغ كام فى الشهر شامل كل حاجة ..... إدينى مبلغ إجمالى تقريبا شامل المدينة والمواصلات والمصروف الشخصى وأى حاجة أخرى ................. ألف شكر.

المدينه50
المواصلات 50 لو بتروح كل يوم بالميكروباص اللى ب 1.25 ممكن تعمل اشتراك مترو ب35 باين 3 اشهر فده هيكون اوفر

المصاريف العاديه ممكن تدخل فى 100 جنيه فى الشهر

يعنى 200 جنيه تقريبا

waleed Dahy 12-08-2011 12:08 PM

[quote=sranty;3829435]المدينه50
المواصلات 50 لو بتروح كل يوم بالميكروباص اللى ب 1.25 ممكن تعمل اشتراك مترو ب35 باين 3 اشهر فده هيكون اوفر

المصاريف العاديه ممكن تدخل فى 100 جنيه فى الشهر

يعنى 200 جنيه تقريبا[/quot

أكيد ياسرانتى 200 جنيه بس ؟ ده مصاريف الدروس الخصوصية فى الثانوية العامة كانت بتعدى الـ 500 جنيه، طب ياسرانتى إنتى مثلا .............. بتسافرى إسكندرية كل شهر ولا كل أسبوعين؟ وإيه الأفضل من وجهة نظرك للبنت السفر لمدينتها (الإسكندرية، بورسعيد ، المنصورة ..............) كل أد إيه؟ .... وشكرا لردك مقدما.

sranty 12-08-2011 12:26 PM

أكيد ياسرانتى 200 جنيه بس ؟ ده مصاريف الدروس الخصوصية فى الثانوية العامة كانت بتعدى الـ 500 جنيه، طب ياسرانتى إنتى مثلا .............. بتسافرى إسكندرية كل شهر ولا كل أسبوعين؟ وإيه الأفضل من وجهة نظرك للبنت السفر لمدينتها (الإسكندرية، بورسعيد ، المنصورة ..............) كل أد إيه؟ .... وشكرا لردك مقدما.[/quote]

انا عن نفسى باخد بزياده معايا كمان لانى مش عامله اشتراك قطر فبحجز القطر كل لما بنزل

انا فى الاول كنت بقعد اسبوعين عشان مش كنت بستحمل لكن مع مرور الوقت بقيت اقعد شهر مع اصحابى لان هناك بيكون الوضع احلى يعنى بتتكلموا وبتذاكروا مع بعض وكمان بتاكلوا مع بعض يعنى الحياه ممتعه جدااااااااا

السنه دى ناويه اطول شويه فى المدينه يعنى ممكن اقعد شهر ونص كده يعنى

على حسب الارتياح هتقدر تقعد اكتر
لانى كل سنه بقعد مع نفس اصحابى عشان كده بنكون متعودين على بعض اكتر

دلوقتى مفيش فرق بين البت والولد فى السفر
يعنى براحتك خالص
لو ارتحتى اقعدى لو مش ارتحتى سافرى

samuelkatry 12-08-2011 02:29 PM

انا طالبة جديدة السن عين شمس وبصراحة قريت كل ردودكوا ومبسوطة قوى من التعاون اللى شايفاة بس انا عايزة نصيحة اتا جايبة انجليش 49ونصف والايطالى 50 والكل بيقولى يابانى فرست وانجليش سكند اية رايكم مع العلم انى شفت اليابانى على مواقع كتير وحاسة انة صعب جدا ارجوكوا انصحونى علشان انا محتارة جدا

هدير 2012 12-08-2011 03:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sranty (المشاركة 3826693)
حاولى تتعلمى نطق الانجلش صح اولا لان النطق بتاعكوا غلط خاااااااالص

بالنسبه للالمانى لو عايزة تتعلمى برضو عندك موقع livemochaتحفه عشان تتعلمى منه
مع انهم هيبداوا معاكى من الاول الالمانى

لكن الانجلش هتشتغلى علطول فى الماده يعنى مفيش بدايات ليها زى باقى اللغات

وحاولى تعرفى كلمات اكتر فى الانجلش لان الدكاترة مش بيتكلموا عربى مع انهم عرب

شكرا ياسرانتي جدا ربنا يوفقك........معلش ممكن تساعديني في الاختيار بين الماني اوايطالي كلغه تانيه انتي ومصطفى؟؟؟؟:blush::blush:

samuelkatry 12-08-2011 05:13 PM

ارجو الرد بسرعة يا سرانتى علشان انا باثق فى ردودك جدا

الشخصية المحتارة 12-08-2011 10:27 PM

محتارة

طب انا محتارة لازم اكون جايبة كام علشان اضمن ان انا هادخل قسم الانجليزي

sranty 12-08-2011 11:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samuelkatry (المشاركة 3829857)
انا طالبة جديدة السن عين شمس وبصراحة قريت كل ردودكوا ومبسوطة قوى من التعاون اللى شايفاة بس انا عايزة نصيحة اتا جايبة انجليش 49ونصف والايطالى 50 والكل بيقولى يابانى فرست وانجليش سكند اية رايكم مع العلم انى شفت اليابانى على مواقع كتير وحاسة انة صعب جدا ارجوكوا انصحونى علشان انا محتارة جدا

اهلاااااااااااا بيكى معانا اولا

ثانيا ايوه يابانى صعب عشان رموز جديده و كتيره
بس لو اتعودتى عليه هتلاقيه سهل يعنى ممكن التعود عليه ياخد معاكى سنتين
بس بجد اليابانى تحفه جداااااااااااااا يعنى حاولى مش تضيعيه من ايدك
اتعبى وذاكرى وهترتاحى فى الاخر اكييييييييد

وكمان حاولى تسمعى يابانى هتلاقيه لغه تحفه خاااااااااالص
وكمان اعداد اليابانى قليله يعنى هيكون التركيز على عدد معين بس فبالتالى هتتعلمى اسرع واحسن

وربنا يوفقك يارب:av4056bb7jp3:

sranty 12-08-2011 11:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هدير 2012 (المشاركة 3830207)
شكرا ياسرانتي جدا ربنا يوفقك........معلش ممكن تساعديني في الاختيار بين الماني اوايطالي كلغه تانيه انتي ومصطفى؟؟؟؟:blush::blush:

انا عن نفسى عندى الايطالى احلى وكمان الايطالى اسهل من الالمانى بكتير
ونطقه تحفه جدااااااا برضو
يعنى هترتاحى فى الايطالى احسن من الالمانى

وكمان ابطاليا الناس بتاعتها احلى من المانيا الجنس الابيض اللى بيحسبوا نفسهم المختارين على حد قولهم

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 04:38 PM.