بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية العلوم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=166)
-   -   faculty.of.science الطلبة الجدد دفعة 2012 (استفسارات - اسئلة - مواد -واكتر) (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=449243)

comboy 01-08-2012 07:06 AM

faculty.of.science الطلبة الجدد دفعة 2012 (استفسارات - اسئلة - مواد -واكتر)

الموضوع لكل مايخص الطلبة اللى ناويين يدخلوا كلية العلوم من اسئلة واستفسارات واللى محتاج اى حاجة معينة يطلبها ونحاول نناقشها مع بعض
.................................................. .................................................. .........................

ولمتابعة اخبار الكلية عموما والتعريف بيها اول باول وخصوصا كليةعلوم الاسكندرية يرجى متابعة الجروب الاكثر نشاطاا فالاونة الاخيرة

http://www.facebook.com/faculty.of.science

واللى عنده سوال ايا كان ياريت يسال وباذن الله هنجاوبه

esraa ashraf 2013 01-08-2012 08:52 AM

طيب اية هيا المواد اللى بيدرسوها فى قسم البترول الخاص دة؟؟ أصلى سمعت ان فى مواد مشتركة زى مثلا كيميا حيوان كده بيدرسوها.

.....طيب مش قسم الجيوفيزياء بردو بيشغل فى البترول؟؟ طيب اية الفرق؟؟ ولا القسم الخاص دول بيبقى ليهم الأولوية

آخر سؤال رخم شوية.....هما بردو بيشرحوا؟؟ يعنى اللى فى القسمين سواء جيوفيزياء او بترول بيلبسوا بالطو ابيض

معلش اسألتى كتير واتمنى الجواب بسرعه

comboy 01-08-2012 02:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شفخفخ (المشاركة 4708897)
طيب اية هيا المواد اللى بيدرسوها فى قسم البترول الخاص دة؟؟ أصلى سمعت ان فى مواد مشتركة زى مثلا كيميا حيوان كده بيدرسوها.

.....طيب مش قسم الجيوفيزياء بردو بيشغل فى البترول؟؟ طيب اية الفرق؟؟ ولا القسم الخاص دول بيبقى ليهم الأولوية

آخر سؤال رخم شوية.....هما بردو بيشرحوا؟؟ يعنى اللى فى القسمين سواء جيوفيزياء او بترول بيلبسوا بالطو ابيض

معلش اسألتى كتير واتمنى الجواب بسرعه

السلام عليكم
اولا انا شايف انك فى اولى ثانوى يعنى لسة بدرى عليكى هههههه
المهم نرد على سؤالك.....
المواد اللى بيدرسوها فى قسم البترول نفسها اللى بتدرس فى قسم جيوولوجيا
يعنى مثلا جيو1&2 وكمياء 1&وكمياء فيزيائيية وفيزياء وحيوان ونبات ورياضة عامة وطبعا المواد دى على ترمين مش ترم واحد ونفس المواد بالتزامن مع قسم جيو لا وكمان نفس الدكاترة بس طبعا باختلاف العدد وطبعا مواد زى نبات وحيوان وكمياء وفيزياء دول اسمهم متطلبات كلية يعنى كل طالب داخل الكلية لازم يدرسهااااا

قسم الجيوفيزياء

تنقسم الجيوفزياء إلى فرعين رئيسيين الجيوفزياء الداخلية والجيوفيزياء الخارجية

الجيوفزياء الداخلية تدرس سطح وباطن الأرض واختصاصاتها هي:

الجيوفزياء الخارجية تهتم بدراسة:
  • علم المناخ.
  • لجاذبية (التثاقلية)
  • الكهربية
  • السيزمولوجية (الزلزالية)
  • الحرارية
  • المغناطيسية

*طريقة الجاذبية (التثاقلية) gravity method

تعتمد على استنتاج التباين في المواد الموجودة في باطن الأرض بناء على الاختلاف في الكثافة للمادة فكلما كانت المادة ذات كثافة أعلى كلما كانت قيمة الجاذبية المقروؤة على سطح الأرض أكبر.

*الطريقة الكهربية electric method

تعتمد هذه الطريقة على اكتشاف التباين في ما هو موجود تحت سطح الأرض subsurface اعتمادا على الاختلاف مقاومة كل مادة "أوميجا" أو بالأدق تعتمد على المقاومة النوعية للمادة " وهي المقاومة التي يلقاها تيار كهربي شدته واحد أمبير عند مروره في سلك من المادة طوله واحد متر ومساحه مقطعه الوحدة"

عند مرور تيار كهربي في الماء فعند قراءة المقاومة نجدها منخفضة, أما في حالة أن يكون ما هو تحت الأرض فحم مثلا أو هيدروكربون فإنه يقاوم التيار الكهربي ونسجل قراءة مرتفعة. هذا التباين وما يعكسه من دلائل يعطينا فكره أولية عن ما تحت الأرض.

ومن أشهر الطرق الكهربية المستخدمة طريقة شلمبرجير وطريقة فينر وهي طرق مستخدمة في البحث والاستكشاف.

قسم البترول
بيدرس مايؤهل الطالب للعمل فى المجالات المختلفة للبترول والغاز الطبيعى بسس

القسمين فيهم عامل مشترك وهو العمل فى مجال البترول
تفتكرى لو شركة احتاجت لحد يشتغل فى البترول وقدمها 2 واحد جابب جيد جدا جيوفيزياء والتانى جايب مقبول برنامج البترول ياترررى هتاخد مين؟؟؟
المهم انك تشوفى ايه اللى انت حابه عشان تتفوقى فيه مش عشان تفكرى هتشغلى ولالا

تشريح مفيش خالص واتلغى من دفعتى سواء بترول او جيولوجيا ومكنش فى اهتمام اووى كلان كل هم الدكاترة اننا ننجح فيها لاننا مش هنشوفها تانى بس البالطو لازم فى كل الساكشن الجيو والكمياء والحيوان والنبات والفيزياء

dalioao 01-08-2012 02:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة comboy (المشاركة 4709406)
السلام عليكم
المهم نرد على سؤالك.....
يعنى مثلا جيو1&2 وكمياء 1&وكمياء فيزيائيية وفيزياء وحيوان ونبات ورياضة عامة وطبعا المواد دى على ترمين مش ترم واحد ونفس المواد بالتزامن مع قسم جيو لا وكمان نفس الدكاترة بس طبعا باختلاف العدد وطبعا مواد زى نبات وحيوان وكمياء وفيزياء دول اسمهم متطلبات كلية يعنى كل طالب داخل الكلية لازم يدرسهااااا

قسم الجيوفيزياء

• علم المناخ.
  • لجاذبية (التثاقلية)
  • الكهربية
  • الحرارية
  • المغناطيسية

تعتمد على استنتاج التباين في المواد الموجودة في باطن الأرض بناء على الاختلاف في الكثافة للمادة فكلما كانت المادة ذات كثافة أعلى كلما كانت قيمة الجاذبية المقروؤة على سطح الأرض أكبر.

تعتمد هذه الطريقة على اكتشاف التباين في ما هو موجود تحت سطح الأرض subsurface اعتمادا على الاختلاف مقاومة كل مادة "أوميجا" أو بالأدق تعتمد على المقاومة النوعية للمادة " وهي المقاومة التي يلقاها تيار كهربي شدته واحد أمبير عند مروره في سلك من المادة طوله واحد متر ومساحه مقطعه الوحدة"

عند مرور تيار كهربي في الماء فعند قراءة المقاومة نجدها منخفضة, أما في حالة أن يكون ما هو تحت الأرض فحم مثلا أو هيدروكربون فإنه يقاوم التيار الكهربي ونسجل قراءة مرتفعة. هذا التباين وما يعكسه من دلائل يعطينا فكره أولية عن ما تحت الأرض.

ومن أشهر الطرق الكهربية المستخدمة طريقة شلمبرجير وطريقة فينر وهي طرق مستخدمة في البحث والاستكشاف.

قسم البترول

تفتكرى لو شركة احتاجت لحد يشتغل فى البترول وقدمها 2 واحد جابب جيد جدا جيوفيزياء والتانى جايب مقبول برنامج البترول ياترررى هتاخد مين؟؟؟

تشريح مفيش خالص واتلغى من دفعتى سواء بترول او جيولوجيا ومكنش فى اهتمام اووى كلان كل هم الدكاترة اننا ننجح فيها لاننا مش هنشوفها تانى بس البالطو لازم فى كل الساكشن الجيو والكمياء والحيوان والنبات والفيزياء

والله انا كمان عايزة اسئل نفس الاسئلة بس معنى كلام حضرتك ان جيوفيزياء احسن يعنى

soso18 01-08-2012 03:13 PM

طاب لو ممكن حضرتك تنزل لينك لاى ماده اولى علوم عين شمس بيولوجى .... ده يبقى كرم كبيير قوي من حضرتك

عبير الشذى 01-08-2012 03:50 PM

انا كنت عاوزة اعرف كليه علوم اسكندريه بتقبل حوالى كام طالب فالسنه

esraa ashraf 2013 01-08-2012 04:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة comboy (المشاركة 4709406)
السلام عليكم
المهم نرد على سؤالك.....

قسم الجيوفيزياء

• علم المناخ.
  • لجاذبية (التثاقلية)
  • الكهربية
  • الحرارية
  • المغناطيسية

قسم البترول

أولا ..انا مش فى أولى ثانوى ولا حاجة ..دى بس الحساب بتاع أختى وهى فى أولى ثانوى وانا بدخل بيه عادى

بالنسبة لحكاية الشغل ....انا لازم افكر فيها اول حاجة ..يعنى مش حرام الواحد يموت نفسه طول السنة فى اقسام الكيميا او الفيزيا وفى الآخر ميلاقيش شغل؟؟ ..او حكاية البترول دى مضمونة الى حد ما ..بالاضافة الا انى عادى اصلا بحب علوم الأرض والصخور والحاجات دى

المهم طيب فيه فى القسم ده قبل ما ندخله حاجة اسمها مقابلة شخصية ؟ زى مابنسمع ولو فيه يبقى لازمتها اية؟

واخر حاجة بالنسبة لحكاية التشريح ...هو مكنش موجود على دفعتكم فى كل الأقسام ولا جيولوجيا وبترول بس؟؟

وشكرااااااااا للمساعدة

karem100 01-08-2012 05:06 PM

ايه اقسام علوم رياضة جامعة عين شمس والتخصص سنة اولى فى ايه و ممكن معلومات بسيطة عن كل قسم و ايه افضل الاقسام

نور الصبايا 01-08-2012 05:13 PM

ايه الفرق بين كيميا سبيشيل وبيولوجي في المواد والشغل
يعني عاوز تعريف لكل قسم فيهم
معلش هتعبكم
تسلم ايديكم مقدما

سمكة الريف 01-08-2012 05:16 PM

السلام عليكم
لو سمحتم انا سمعة من طالبة ف علوم ان ف نظام جديد هيطبق اسمه نظام امريكي او كده و هيكون 3 ترم و لو دخلت قسم كيمياء ممكن اكون صيدلنيه انا حابه اتأكد من حضرتكم سواء بالنفي او التأكيد .

comboy 01-08-2012 06:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dalioao (المشاركة 4709444)
والله انا كمان عايزة اسئل نفس الاسئلة بس معنى كلام حضرتك ان جيوفيزياء احسن يعنى

انا طالب بكلية العلوم جامعة الاسكندرية شعبة جيولوجيا قسم جيوفيزياء
والحمد لله كانت كل حاجة تؤهلنى انى ادخل جيولوجيا بترول بس والله الكلام اللى كان بيتقال ان ال3 الاوائل بس عالدفعة اللى اشتغلوا على طول عن طريق الكلية والباقى لسة بيدور على شغله

comboy 01-08-2012 06:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبير الشذى (المشاركة 4709754)
انا كنت عاوزة اعرف كليه علوم اسكندريه بتقبل حوالى كام طالب فالسنه

تقريبا حوالى الف ونص طالب بالمحولين بكل حاجة
ودى ارقام 2011
يوجد 568 طالب فى علوم/رياضه الاسكندرية
يوجد 1077 طالب فى علوم الاسكندريه

comboy 01-08-2012 06:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شفخفخ (المشاركة 4709873)

أولا ..انا مش فى أولى ثانوى ولا حاجة ..دى بس الحساب بتاع أختى وهى فى أولى ثانوى وانا بدخل بيه عادى

بالنسبة لحكاية الشغل ....انا لازم افكر فيها اول حاجة ..يعنى مش حرام الواحد يموت نفسه طول السنة فى اقسام الكيميا او الفيزيا وفى الآخر ميلاقيش شغل؟؟ ..او حكاية البترول دى مضمونة الى حد ما ..بالاضافة الا انى عادى اصلا بحب علوم الأرض والصخور والحاجات دى

المهم طيب فيه فى القسم ده قبل ما ندخله حاجة اسمها مقابلة شخصية ؟ زى مابنسمع ولو فيه يبقى لازمتها اية؟

واخر حاجة بالنسبة لحكاية التشريح ...هو مكنش موجود على دفعتكم فى كل الأقسام ولا جيولوجيا وبترول بس؟؟

وشكرااااااااا للمساعدة

على فكرة والله انتى بتفكرى غلط مش المهم هتلاقى شغل ولالا لانها بايد ربنا المهم انك درستى حاجة بتحبيها وبتبدعى فيها
وبعدين افرضى ان تنسيقك جابلك طب وانتى من جواكى مش حابه المجال ده عمرك ماهتتفوقى فيه وهتبقى دكتورة فاشلة زى اى حد هتعيش وتموت وهى كانت بتدور على موقعها وفلوسها وكلها لكن لو درستى حاجة بتحبيها هتديكى وتديها وهتلاقى فيها اكتر مما كنت تووقعى وانتى حرة طبعا

وبعدين انتى بتقولى بتحبى علوم الارض مع انك مدرستهاش قبل كدة وعلى فكرة الجيولوجيا صعبة مش سهلة اقسم بالله جيولوجيا 102 السنة دى 160 طالب واخدين المادة 80 ناجحين و80 ساقطين
الموضوع لازم نفكر فيه من جنبنا احنا مش ضغط لشغل او لاى حاجة تانية

قسم البترول بيشترط درجة اللغة الانجليزية ودى الاهم والمقابلة كله بنجح فيها تقريبا

كل الى عليكى كجيولوجى فالحيوان او التشريح انك تعرفى اجزاء الفدعة من جوة وعشان كدة بيشرحوها
والدكتور يومها شرحتها وقالت مش هتيجى بالامتحان هقولك شرح بس اللى حابب يجرب كتجربة ممكن يشرح
وفالاحر الضفدعة كلها اتلغت باللى فيها ومبقتش علينا السنة دى
ومن زمايلى بيقولو ان مكنش فى تشريح ف جيو خالص الا لو حصل ورخموا

والله ولى التوفيق ومعاكممممممم كلكم

comboy 01-08-2012 06:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة karem100 (المشاركة 4709955)
ايه اقسام علوم رياضة جامعة عين شمس والتخصص سنة اولى فى ايه و ممكن معلومات بسيطة عن كل قسم و ايه افضل الاقسام

علوم رياضة هى كلية علوم طبعا بس
اللى كان فالثانوى رياضة ليه شعبتين وهما علوم طبيعية وعلوم جيولوحية
اما علوم ليها طبيعية وجيولوجي وبيولوجى

والتخصص بيكون انك تختارى شعبة من الثلاثة
بيولوجى
جيولوجيا
طبيعية

comboy 01-08-2012 06:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نور الصبايا (المشاركة 4709968)
ايه الفرق بين كيميا سبيشيل وبيولوجي في المواد والشغل
يعني عاوز تعريف لكل قسم فيهم
معلش هتعبكم
تسلم ايديكم مقدما

الشعبة
التخصصات التابعة للشعبة
1.
العلوم الطبيعية ( أ )
الرياضيات – الإحصاء – علوم الحاسب الآلي – الفيزياء الفيزياء الحيوية – علوم الفضاء – الكيمياء –علوم البحار الفيزيائية
2.
العلوم البيولوجية ( ب )
الكيمياء– النبات – الميكروبيولوجي – التقنية الحيوية – علم الحيوان- علم الحشرات – البيولوجيا الجزيئية – علوم البحار العامة – الكيمياء الحيوية – علوم البيئة
3.
العلوم الجيولوجية ( ج )
الكيمياء – الجيولوجيا – الجيوفيزياء

زى ماانت شايف كمياء تخصص مش شعبة يعنى ممكن تدخل بيولوجى وتخصص كمياء او طبيعية وكمياء لان الكلية مش بتدى تخصص واحد بتدى تخصصين يبقوا معاك

انما المواد فبتكون مواد مشرتكة بين الشعب الثلاثة ومواد للتخصص واكيد لما هتدخل هتعرف اكتر عن المواد
كمياء سبشيل
قسم بيشترط يكون التقدير عالى عشان تكمل فيه

comboy 01-08-2012 06:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمكة الريف (المشاركة 4709977)
السلام عليكم
لو سمحتم انا سمعة من طالبة ف علوم ان ف نظام جديد هيطبق اسمه نظام امريكي او كده و هيكون 3 ترم و لو دخلت قسم كيمياء ممكن اكون صيدلنيه انا حابه اتأكد من حضرتكم سواء بالنفي او التأكيد .

ده كان نظام قديم اوووى تقريبا انك بتخلصى كلية علوم وبتاخدى سنتين صيدلة وتبقى صيدلانية
او حاجة كدة
بس اتلغى ومش موووجود

والله اعلم

esraa ashraf 2013 01-08-2012 08:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة comboy (المشاركة 4710201)
على فكرة والله انتى بتفكرى غلط مش المهم هتلاقى شغل ولالا لانها بايد ربنا المهم انك درستى حاجة بتحبيها وبتبدعى فيها
وبعدين افرضى ان تنسيقك جابلك طب وانتى من جواكى مش حابه المجال ده عمرك ماهتتفوقى فيه وهتبقى دكتورة فاشلة زى اى حد هتعيش وتموت وهى كانت بتدور على موقعها وفلوسها وكلها لكن لو درستى حاجة بتحبيها هتديكى وتديها وهتلاقى فيها اكتر مما كنت تووقعى وانتى حرة طبعا

وبعدين انتى بتقولى بتحبى علوم الارض مع انك مدرستهاش قبل كدة وعلى فكرة الجيولوجيا صعبة مش سهلة اقسم بالله جيولوجيا 102 السنة دى 160 طالب واخدين المادة 80 ناجحين و80 ساقطين
الموضوع لازم نفكر فيه من جنبنا احنا مش ضغط لشغل او لاى حاجة تانية

قسم البترول بيشترط درجة اللغة الانجليزية ودى الاهم والمقابلة كله بنجح فيها تقريبا

كل الى عليكى كجيولوجى فالحيوان او التشريح انك تعرفى اجزاء الفدعة من جوة وعشان كدة بيشرحوها
والدكتور يومها شرحتها وقالت مش هتيجى بالامتحان هقولك شرح بس اللى حابب يجرب كتجربة ممكن يشرح
وفالاحر الضفدعة كلها اتلغت باللى فيها ومبقتش علينا السنة دى
ومن زمايلى بيقولو ان مكنش فى تشريح ف جيو خالص الا لو حصل ورخموا

والله ولى التوفيق ومعاكممممممم كلكم

بس مين قال اننا مدرسناش علوم الأرض؟؟...أنا عن نفسى درستها فى 3اعدادى (الصخور الرسوبية والنارية..والزلازل والبراكين..) وحاجات تانية بس انا مش فكراها..المدرسة بتاعت العلوم ساعتها كتر خيرها حببتنا فيها..هو ده مش علوم أرض ولا اية؟؟ طبعا انا عارفة ان مش هو ده كله بس بس على الأقل عندنا فكرة

دى نقطة النقطة التانية زى مافى 80 بيسقطوا فى الجيولوجيا فى مقابلهم 80 كمان بيسقطوا فى الكيميا

مش الجيولوجيا لوحدها اللى صعبة ويمكن فى كمان80 فى أى قسم تانى (للى مش بيذاكر من وجهة نظرى)

الحاجة التانية انا عارفة طبعا ان كل حاجة بايد ربنا وده ميمنعش اننا ناخد بالاسباب وطلاما فى قسم بيوفر فرصة عمل واحنا حابين هذا المجال اكتر من غيره يبقى مفيش مشكله

بالنسبة ل3 الأوائل اللى حضرتك قولت عليهم ..يمكن ده عندكم فى اسكندرية ..احنا عندنا فى القاهرة بياخدوا أعلى تقديرات وبيوصلوا ل15 واحد ولو حتى بياخدوا 3 مش مهم الواحد ان شاء الله يكون منهم ماهما لازم ياخدوا الناس اللى على كفاءة عالية

وبالنسبة للانجليزى انا الحمدلله 47 مظنش مثلا انه هيفترض الدرجة النهائية يعنى انا مش داخلة لغات

وعموما أسفة للاطاله ..وبشكر حضرتك كتير على المعلومات اللى قدمتها..وحبيت أوضح وجهة نظرى مش أكتر

سمكة الريف 01-08-2012 09:00 PM

متشكره لرد حضرتك

comboy 02-08-2012 03:05 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شفخفخ (المشاركة 4710370)

بس مين قال اننا مدرسناش علوم الأرض؟؟...أنا عن نفسى درستها فى 3اعدادى (الصخور الرسوبية والنارية..والزلازل والبراكين..) وحاجات تانية بس انا مش فكراها..المدرسة بتاعت العلوم ساعتها كتر خيرها حببتنا فيها..هو ده مش علوم أرض ولا اية؟؟ طبعا انا عارفة ان مش هو ده كله بس بس على الأقل عندنا فكرة

دى نقطة النقطة التانية زى مافى 80 بيسقطوا فى الجيولوجيا فى مقابلهم 80 كمان بيسقطوا فى الكيميا

مش الجيولوجيا لوحدها اللى صعبة ويمكن فى كمان80 فى أى قسم تانى (للى مش بيذاكر من وجهة نظرى)

الحاجة التانية انا عارفة طبعا ان كل حاجة بايد ربنا وده ميمنعش اننا ناخد بالاسباب وطلاما فى قسم بيوفر فرصة عمل واحنا حابين هذا المجال اكتر من غيره يبقى مفيش مشكله

بالنسبة ل3 الأوائل اللى حضرتك قولت عليهم ..يمكن ده عندكم فى اسكندرية ..احنا عندنا فى القاهرة بياخدوا أعلى تقديرات وبيوصلوا ل15 واحد ولو حتى بياخدوا 3 مش مهم الواحد ان شاء الله يكون منهم ماهما لازم ياخدوا الناس اللى على كفاءة عالية

وبالنسبة للانجليزى انا الحمدلله 47 مظنش مثلا انه هيفترض الدرجة النهائية يعنى انا مش داخلة لغات

وعموما أسفة للاطاله ..وبشكر حضرتك كتير على المعلومات اللى قدمتها..وحبيت أوضح وجهة نظرى مش أكتر

اوعى تفتكرى ان العلوم اللى درسناها فالابتدائى دى جيولوجيا :huh::huh::huh::huh::huh::huh::huh::huh:
احب اقولك انك هتشوفى الجيولوجيا بنفسك لما تدخلى:d وتعتبر امتحانات الجيو من اصعب انواع الامتحانات لانها بتعتمد عالحفظ مش mcq:022yb4::022yb4:
قسم جيولوجيا بترول مصاريف عالفاضى والله وبيقابله بالضبط جيوفيزياء بل الجيوفيزياء شغلها اكتر

انتى بتقولى لو 15 جابوا تقديرات كويسة
على فكرة عدد جيولوجيا بترول صغير مش كبير يعنى مش اكتر من 35 طالب تقريبا مش معقول 15 هيجيوا تقديرات امتياز
بالنسبة للانجليزى كان فوق 45
وطبعا ارجع اقولك انتى حرررة :rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes: :rolleyes::rolleyes:

comboy 02-08-2012 03:08 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمكة الريف (المشاركة 4710417)
متشكره لرد حضرتك

:av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056b b7jp3::av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::a v4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056bb7 jp3::av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4 056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056bb7jp 3::av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056bb7jp3:

comboy 02-08-2012 03:11 AM

عن كلية العلوم
أنشئت كلية العلوم بصدور القانون رقم 32 فى أغسطس عام 1942 م الموافق 19 من رجب عام 1361هـ كواحدة من أولى الكليات التى كانت تضمها جامعة الإسكندرية (فاروق الأول سابقاً) آنذاك ، وقد بدأت الدراسة فى الكلية فى يوم 12 أكتوبر عام 1942 بالسنة الأولى وقسم الدراسة الإعدادية للطب وذلك فى المبنى الذى كانت تشغله سابقاً المدرسة العباسية الثانوية بمحرم بك مع كليات الآداب والحقوق والتجارة وقد نقلت الكليات الثلاثة الأخيرة فى سنوات 1943 ، 1944 ، 1946 .
وقد أقامت الجامعة مبنى للدراسة الإعدادية لكليات الطب والصيدلة والأسنان بالشاطبى بجوار كلية الزراعة فى عام 1963 تشغله الآن أقسام الكلية المختلفة والتى ضاقت بها مبنى الكلية القديمة بمحرم بك حيث تم تخصيص مكان بجوار كلية الهندسة على طريق الحرية عام 1970 لإنشاء بعض أقسام الكلية حيث تم الانتهاء من مبانى قسم الكيمياء مع بداية العام الدراسى 89 ، 1990م ويضم ذلك الموقع معامل الفيزياء النووية (الكوكرفت) ، بالإضافة إلى مبنى قسم علوم البحار بحى الأنفوشى وتم وضع اساساته وأعمدته فى عام 1978 وتم افتتاحه عام 1997. ولقد خصص مبنى سوتر بالمجمع النظرى لمعامل الكيمياء الفيزيائية .

دور الكلية التعليمى والبحثى:
منذ إنشاء الكلية فى عام 1942 يتوالى إفتتاح الأقسام بها حتى أصبحت تضم تسع أقسام موزعة على مبانى الكلية الخمس ويعمل بها ما يقرب من 570 عضو هيئة تدريس ومدرس مساعد ومعيد وتؤدى الكلية رغم ما تعانيه مبانيها من قدم وتناثر بين عدة أحياء الدور التعليمى كاملا لطلبة الكلية وطلبة اعدادى صيدلة وطب الأسنان الذين يبلغ عدد كل هؤلاء حوالى 5000 طالب علاوة على ما يقرب من 700 من العاملين فى شتى الإدارات كما تؤدى الأقسام بأساتذتها الدور البحثى سواء الأكاديميى أو التطبيقى والإشراف على رسائل الماجستير والدكتوراه للعلميين من معيدين أو خريجين يعملون فى هيئات وشركات مختلفة لخدمة الصناعة والزراعة وعلوم البحار أو فى مجالات البحث والتنقيب عن البترول والمياه الجوفية .
كما تخدم وحدة الحاسب الآلى طلاب الدراسات العليا وتحل مشكلات الباحثين داخل وخارج الكلية وتقدم خدمات .عديدة للأفراد والهيئات ويعلن عن عقد دورات لهذا الغرض
وتوجد وحدة للميكروسكوب الإلكتروني التى تعقد من آن لأخر دورات تدريبية للعمل على الميكروسكوب وتساهم .أيضاً فى أغراض البحث فى مجالات العلوم المختلفة وتقام دورات خاصة لهذا الغرض
ويستخدم الميكروسكوب الإلكترونى النافذ فى الكشف عن التغيرات الخلوية الناتجة عن التلوث والتعرض للمواد السرطانية وكذلك للكشف عن التغيرات المرضية التشخيصية لبعض الأمراض ومنها الأمراض الفيروسية. ويستخدم كذلك الميكروسكوب الإلكترونى الماسح لخدمة الطب الشرعى فى الكشف عن حالات التزوير وعن الآثار الجانبية التى تحدثها بعض العقارات على الأنسجة المختلفة. ويوجد كذلك التحليل بالأشعة السينية لمعرفة نسب العناصر داخل العينات لمطابقتها بالمواصفات المطلوبة . ولقد استخدم الميكروسكوب الإلكترونى الماسح كذلك .للكشف عن تأثير التخزين والخضراوات
كما يوجد معمل مركزى يقوم بالتحاليل الكيميائية لأية عينات للأفراد أو الهيئات أو الشركات ويستفاد بخبره .الأساتذة فى المجال
وللكلية وحدة ذات طابع خاص لإنتاج النيتروجين السائل وتوفيره لمختلف مختبرات الأبحاث العلمية فى الأقسام المختلفة.
كما يوجد معمل تآكل الفلزات واختبار البويات ويوجد كذلك جهاز الرنين النووى المغناطيسى لتحليل العينات.

مبـــــانى الكليــــــــة :
الأقسام العلمية تشغل عدة مبان موزعة على أربعة أحياء بالمدينة وهى على النحو التالى:

1. مبنى محرم بك: وهويشمل المقر الرئيسى للكلية منذ انشائها عام 1942 ويقع فى 49 شارع مسجد الحضرى بمحرم بك ويدرس به طلاب السنوات النهائية لبعض التخصصات، ويضم المبنى المعامل التابعة لأقسام الرياضيات والطبيعة والجيولوجيا والنبات وعلم الحيوان والكيمياء الحيوية بالإضافة إلى مدرج أ.د. على ابراهيم وقاعات أخرى للمحاضرات
تليفون:
002- 03-3922918
002-03-3922919
002-03-3925879
2. مبنى الشاطـبى: بشارع افلاطون ويحوى المبانى التى أنشئت فى بداية الستينات ويضم مدرج أ.د. محمود أبو العمايم وقاعات أخرى للمحاضرات، وكذلك المعامل التابعة لأقسام الرياضيات، الطبيعة، والنبات، وعلم الحيوان، .والجيولوجيا ويخصص المبنى لدراسة السنوات الأولى والإعداديات. ويضم المبنى وحدة الحاسب الآلى
تليفون:
002-03-5922628
002-03-5922352
002-03-5909872(مركز الحاسب الآلي)
3. مبنى طريق الحرية: بشارع طريق الحرية ويضم قاعات للمحاضرات والمعامل التابعة لقسم الكيمياء – ويدرس .بالمبنى جميع طلاب قسم الكيمياء
تليفون:
002-03-5927665
002-03-5917883
4. مبنى علوم البحار (الأنفوشي): ويطل على الميناء الشرقى بجوار نادى اليخت ويضم قاعات المحاضرات والمعامل التابعة لقسم .علوم البحار وتم افتتاحه عام 96/1997
تليفون:
002-03-4807140
002-03-4807138
أقســـــام الكليـــــــة:
تتكون الكلية من تسعة أقسام هى: الرياضيات – الفيزياء – الكيمياء – النبات – علم الحيوان – الجيولوجيا – علوم البحار – الكيمياء الحيوية – علوم البيئة

comboy 02-08-2012 03:13 AM

لطالب سنة أولى علوم .... أهم المحاضرات والكورسات

محاضرات رياضيات علوم شرح وشيتات محلولة (ر131)

كورس تسمية المركبات العضوية
Organic Nomenclature

Chem Draw
For Naming & Drawing any organic compound

ORGANIC CHEMISRTY
EXERCISES

Biochemistry Lecture Notes

Inorganic Chemistry Lecture Notes

Applied Geophysics

Essentials of Geophysics
Lecture Notes

Mineral Description in Hand Specimen

Properties of Minerals

Introduction to geology Lecture Notes

Structural Geology Coarse
Dr / Adel Sehim
Cairo Unv
EXCLUSIVELY

تجارب فيزياء عملى لسنة أولى

محاضرات فيزياء

Electricity & Magnetism
محاضرات فيزياء

برنامج لرسم الدوائر الكهربية فى عملى الفيزياء

محاضرات Optics

Concepts of Biology
Lecture Notes

Introduction to Botany
Lecture Notes

* * *
احتمال يكون فى حاجات زيادة فى الكورسات
عليكم انكم تاخدوا اللى محتاجينه فقط الكورسات مهمة جدااااااااااا

منقوووووووووووووووووووووووووووووول

esraa ashraf 2013 02-08-2012 08:45 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة comboy (المشاركة 4711582)

organic nomenclature

chem draw
for naming & drawing any organic compound

organic chemisrty
exercises

biochemistry lecture notes

inorganic chemistry lecture notes

applied geophysics

essentials of geophysics
lecture notes

mineral description in hand specimen

properties of minerals

introduction to geology lecture notes

structural geology coarse
dr / adel sehim
cairo unv
exclusively

محاضرات فيزياء

electricity & magnetism
محاضرات فيزياء

محاضرات optics

concepts of biology
lecture notes

introduction to botany
lecture notes

* * *

هو علمى علوم كمان هيدرس رياضة؟؟ هى بتبقى زى بتاعة 2 ثانوى كده ولا صعبة ولا اية نظامها

لييييييييييييييييه؟ وده بقى هيفدنا فى اية لما نتخرج كده ان شاء الله ونبقى دكاترة

comboy 02-08-2012 02:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شفخفخ (المشاركة 4712131)
هو علمى علوم كمان هيدرس رياضة؟؟ هى بتبقى زى بتاعة 2 ثانوى كده ولا صعبة ولا اية نظامها

لييييييييييييييييه؟ وده بقى هيفدنا فى اية لما نتخرج كده ان شاء الله ونبقى دكاترة

طبعا علمى علوم هيدرس رياضة لانها من مواد متطلبات الكلية
لو انتى هتدخلى علوم طبيعية هتبقى طبعا الرياضة من المواد الاساسية وهتبقى رياضة بحتة
انما جيولوجيا وبيولوجى بيدرسوا رياضة اسمها رياضة عامة ودى بتبقى ترم واحد بس وهى عبارة عن كل الرياضة اللى درسناها تانية ثانوى و3 ثانوى فى الجبر والهندسة وتفاضل وتكامل
:slap1qk6:

مريم السباعى. 02-08-2012 02:40 PM

اولا شكرا جدا على الموضوع انا عموما جايبة 92وكتبت اولى رغباتى كل كليات العلوم تفتكر ممكن الحق ولا
وكمان انا عرفت ان احسن قسم لشغل هو كمياء مزدوجة دة صحيح ولا
ومتقولش مش مهم الشغل اهم انتى بتبحى ايه اقو لحضرتك لو على الحب فانا بحب كله بس طبعا الاكتر قوى قوى قوى قوى الرياضة وبعديه الفزياء وبعديه الكمياء
بس برغم دة وبجد معرفش ازاى اكبر درجة جبت فيهم هما التلاتة كانت الكمياء نقصت درجتين بس
الرياضة كان ممكن اقفل بس القدر خلانى انسا القانون والفزياء كنت اصلا حقدم فيها تظلم فيعنى انا مبقتش عارفة بالضبط
دة غير ان سمعت ان شغل الثانوى حاجة والكلية حاجة تانةي خاااااااالص

وكنت عايزة اعرف هو صحيح دخول قسم الكمياء بدخله لو جبت جيد فى سنةى اولى يعنى مش ليه دعوة بالمجموع بتاع ثانوى

وبنسبة لدكاترة بنكتب المحاضرات وراهم بالانجلش ولا احنا بنفهم منهم بس ولا النظام ايه ومصدر المذاكرة قبل متنزل الكتب بيبقى منين
وايه اهم شئ لام نجهزله قبل مندخل الكلية يعنى مثلا فى مكورسات معينة اوشئ نقراه عنه

اسفة على اطالتى الطووووووويلة دى بس اه الواحد يستغل بقا
خالص تحياتى

comboy 02-08-2012 02:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مريم السباعى (المشاركة 4712674)
اولا شكرا جدا على الموضوع انا عموما جايبة 92وكتبت اولى رغباتى كل كليات العلوم تفتكر ممكن الحق ولا
وكمان انا عرفت ان احسن قسم لشغل هو كمياء مزدوجة دة صحيح ولا
ومتقولش مش مهم الشغل اهم انتى بتبحى ايه اقو لحضرتك لو على الحب فانا بحب كله بس طبعا الاكتر قوى قوى قوى قوى الرياضة وبعديه الفزياء وبعديه الكمياء
بس برغم دة وبجد معرفش ازاى اكبر درجة جبت فيهم هما التلاتة كانت الكمياء نقصت درجتين بس
الرياضة كان ممكن اقفل بس القدر خلانى انسا القانون والفزياء كنت اصلا حقدم فيها تظلم فيعنى انا مبقتش عارفة بالضبط
دة غير ان سمعت ان شغل الثانوى حاجة والكلية حاجة تانةي خاااااااالص

وكنت عايزة اعرف هو صحيح دخول قسم الكمياء بدخله لو جبت جيد فى سنةى اولى يعنى مش ليه دعوة بالمجموع بتاع ثانوى

وبنسبة لدكاترة بنكتب المحاضرات وراهم بالانجلش ولا احنا بنفهم منهم بس ولا النظام ايه ومصدر المذاكرة قبل متنزل الكتب بيبقى منين
وايه اهم شئ لام نجهزله قبل مندخل الكلية يعنى مثلا فى مكورسات معينة اوشئ نقراه عنه

اسفة على اطالتى الطووووووويلة دى بس اه الواحد يستغل بقا
خالص تحياتى

السلام عليكم
باذن الله هتلحقى علوم اكيد لان مش معقول التنسيق يعلى اووى عن 92
قسم الكمياء فعلا من اكتر الاقسام حيوية وطبعا بالكمياء ممكن تشتغلى فاى مكان ول حتة مصنع لاى حاااااجة فها كمياء

كل حاجة فالكلية ليها شغلها وليها استخدامها ومجالاتها والا مكنتش تبقى مفتوحة لحد دلوقتى المهم والله واللى هفضل اقوله اللى بتحبيه ادرسيه عشان تتفوقى فيه ويبقى ليكى اكبر فرصات فالشغل
المهم انك هتجربى كل حاجة الرياضة والكمياء والفيزياء وتشوفى هتحبى انه اكتر وهتبقى مستمتعة انهو بالدراسة اكتر

الكلية حاجة والثانوى حاجة من ناحية طريقة التدريس فالاول وطبعا المناهج بعض كدة مختلفة بس اللى داخل الكلية على اساس انها كلية عادية او نظري ميدخلهاش لان الكلية مش سهلة اووى وبردو مش صعبة يعنى محتاجة مذاكرة وحتاجة تركيز واستعدوووو لامتحانات تقريبا من بعد تانى شهر من دخول الكلية لاخر الترم والله مش بخوف حد بس دى الحقيقة لانك بتاخدى حوالى من 7 ل9 مواد اضربىهم فى 5 امتحانات يعنى حوالى 40 امتحان فالترم لان كل مادة ليها 2 كويز وامتحان ميدترم وشفوى وفينل دددددددده غير لو فالمادة سيكششششن
ههههههههه مش قصدى حاجة والله بس استعدوا وكمان فى مواد سهلة ومش محتاجة ومن جد وجد

بما انك لسة هتدخلى الكلية كل اللى بتخاريه فى اولى الشعبة بتاعتك ايه
طبيعية او جيولوجيا او بيولوجى وبعدين بتختارى التخصص فى تانية
يتنهى دور الثانوية العامة فالتنسيق يعنى بمجرد دخولك كلية العلوم ملهمش دعوة الثانوى
ليهم دعوة بتقديرك فى سنة اولى اللى بيتحدد علييه التخصص بتاعك
طبعا قسم زى كمياء ده الطلب عليه كتير فبيكون تنسيقه عالى بس كله معتمد على سنة اولى يعنى لازم يكون تقديرك كويس فاولى وبيكون اعلى تقديربيطلبه القسم من طبيعية او بيولوجى والاقل من جيولوجيا لان اعدادهم قليلة

مووضع الانجلش ده هتتعودى عليه تماما مع الوقت
المواد كليها انجلش طبعا
الشرح المفروض انجلش بس الدكاترة عرب يعنى بيكلموا عربى كتير متقلقيش من موضع الانجلش

غالبا بيكون فى كتب نظرى وعملى طبعا العملى لازم نشتريها بس النظرى محدش بيشتريها كتير يعنى المحاضرات مع ورق كورسات هيبقى موجود فالمكتبة فالكلية هيفيدك اكتر من الكتاب

واكتر حاجة لازم تجهزى نفسسسسك ليها هو انك تحبى الكلية ومتقوليش تنسيقى هو اللى جابنى الكلية
الكلية جميلة والله وهتحبوها باذن الله

مريم السباعى. 02-08-2012 03:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة comboy (المشاركة 4712728)
السلام عليكم
باذن الله هتلحقى علوم اكيد لان مش معقول التنسيق يعلى اووى عن 92
قسم الكمياء فعلا من اكتر الاقسام حيوية وطبعا بالكمياء ممكن تشتغلى فاى مكان ول حتة مصنع لاى حاااااجة فها كمياء

كل حاجة فالكلية ليها شغلها وليها استخدامها ومجالاتها والا مكنتش تبقى مفتوحة لحد دلوقتى المهم والله واللى هفضل اقوله اللى بتحبيه ادرسيه عشان تتفوقى فيه ويبقى ليكى اكبر فرصات فالشغل
المهم انك هتجربى كل حاجة الرياضة والكمياء والفيزياء وتشوفى هتحبى انه اكتر وهتبقى مستمتعة انهو بالدراسة اكتر

الكلية حاجة والثانوى حاجة من ناحية طريقة التدريس فالاول وطبعا المناهج بعض كدة مختلفة بس اللى داخل الكلية على اساس انها كلية عادية او نظري ميدخلهاش لان الكلية مش سهلة اووى وبردو مش صعبة يعنى محتاجة مذاكرة وحتاجة تركيز واستعدوووو لامتحانات تقريبا من بعد تانى شهر من دخول الكلية لاخر الترم والله مش بخوف حد بس دى الحقيقة لانك بتاخدى حوالى من 7 ل9 مواد اضربىهم فى 5 امتحانات يعنى حوالى 40 امتحان فالترم لان كل مادة ليها 2 كويز وامتحان ميدترم وشفوى وفينل دددددددده غير لو فالمادة سيكششششن
ههههههههه مش قصدى حاجة والله بس استعدوا وكمان فى مواد سهلة ومش محتاجة ومن جد وجد

بما انك لسة هتدخلى الكلية كل اللى بتخاريه فى اولى الشعبة بتاعتك ايه
طبيعية او جيولوجيا او بيولوجى وبعدين بتختارى التخصص فى تانية
يتنهى دور الثانوية العامة فالتنسيق يعنى بمجرد دخولك كلية العلوم ملهمش دعوة الثانوى
ليهم دعوة بتقديرك فى سنة اولى اللى بيتحدد علييه التخصص بتاعك
طبعا قسم زى كمياء ده الطلب عليه كتير فبيكون تنسيقه عالى بس كله معتمد على سنة اولى يعنى لازم يكون تقديرك كويس فاولى وبيكون اعلى تقديربيطلبه القسم من طبيعية او بيولوجى والاقل من جيولوجيا لان اعدادهم قليلة

مووضع الانجلش ده هتتعودى عليه تماما مع الوقت
المواد كليها انجلش طبعا
الشرح المفروض انجلش بس الدكاترة عرب يعنى بيكلموا عربى كتير متقلقيش من موضع الانجلش

غالبا بيكون فى كتب نظرى وعملى طبعا العملى لازم نشتريها بس النظرى محدش بيشتريها كتير يعنى المحاضرات مع ورق كورسات هيبقى موجود فالمكتبة فالكلية هيفيدك اكتر من الكتاب

واكتر حاجة لازم تجهزى نفسسسسك ليها هو انك تحبى الكلية ومتقوليش تنسيقى هو اللى جابنى الكلية
الكلية جميلة والله وهتحبوها باذن الله

شكرا جزيلا انا والله مش موضوع لو التنسيق جالى فيها ان كل الموضوع انى بحب مجاااال البحث العلمى جدا بحب ابحث فى اىشئ وفى كل شئ وعلشان كدة حاسة امنى حكون حاجة يها بجانب انى حلمت اول السنة خالص انى داخلة كلية العلوم فيارب يكتبلنا ندخلها ونكون شئ كويس فيها باذن الله
وجزاك الله كل خير وانتظر بعد التنسيق لو جتلى علوم ااسئلة كتييييير
اشكرك

comboy 02-08-2012 04:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مريم السباعى (المشاركة 4712781)
شكرا جزيلا انا والله مش موضوع لو التنسيق جالى فيها ان كل الموضوع انى بحب مجاااال البحث العلمى جدا بحب ابحث فى اىشئ وفى كل شئ وعلشان كدة حاسة امنى حكون حاجة يها بجانب انى حلمت اول السنة خالص انى داخلة كلية العلوم فيارب يكتبلنا ندخلها ونكون شئ كويس فيها باذن الله
وجزاك الله كل خير وانتظر بعد التنسيق لو جتلى علوم ااسئلة كتييييير
اشكرك

تحت امرك فى اى حاجة وربنا يوفقنا جميعا

bondosh 02-08-2012 04:39 PM

ممكن اعرف هو التقديم فى الكلية بدأ ولا لسة؟؟؟؟ وشكراا

comboy 02-08-2012 04:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bondosh (المشاركة 4712988)
ممكن اعرف هو التقديم فى الكلية بدأ ولا لسة؟؟؟؟ وشكراا

اول مالتنسيق يخلص الكلية هتعلن وغالبا بيبقى قى نص 8 مش ناو خالص وانا بروح الكلية ديما مفيش اعلانات اتحططت للتقديم

bondosh 02-08-2012 04:48 PM

شكرااااااااا
ممكن اعرف مجالات الشغل بتاع كيميا حيوى وبيدرس ايه يعنى فكرة عامةعن دراسته
والميكروبيولوجى ده بيدرس ايه يعنى نبات بس ولاايه؟؟؟ وشكراا

mohamed-mohsen 02-08-2012 05:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bondosh (المشاركة 4713022)
شكرااااااااا
ممكن اعرف مجالات الشغل بتاع كيميا حيوى وبيدرس ايه يعنى فكرة عامةعن دراسته

مجالات الشغل غالبا بتبقى فى التحاليل واشركات الادوية ده بشكل عام كدة
اما عن الدراسة ففى علوم القاهرة بيدرسوا حيوان واى مادة تانية من اختيارهم ده بالاضافة الى الثلا مواد الاساسية رياضيات وفيزياء وكيمياء

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bondosh (المشاركة 4713022)
والميكروبيولوجى ده بيدرس ايه يعنى نبات بس ولاايه؟؟؟ وشكراا

الميكرو شرط اساسى دراسة النبات فى سنة أولى بالضافة الى اى مادة اخرى من اختياره

comboy 02-08-2012 05:33 PM

الكيمياء الحيوية

هي أحد فروع العلوم الطبيعية ويختص بدراسة التركيب الكيميائي لأجزاء الخلية في مختلف الكائنات الحية سواء كانت كائنات دقيقة (بكتيريا، فطريات، طحالب) أو راقية كالإنسان والحيوان والنبات. ويوصف علم الكيمياء الحيوية أحياناً بأنه علم كيمياء الحياة وذلك نظراً لارتباط الكيمياء الحيوية بالحياة، فقد ركز العلماء في هذا المجال على البحث في كيمياء الكائنات الحية على اختلاف أنواعها عن طريق دراسة المكونات الخلوية لهذه الكائنات من حيث التراكيب الكيميائية لهذه المكونات ومناطق تواجدها ووظائفها الحيوية فضلا عن دراسة التفاعلات الحيوية المختلفة التي تحدث داخل هذه الخلايا الحية من حيث البناء والتخليق، أو من حيث الهدم وإنتاج الطاقة.
الكيمياء الحيوية تتعامل بشكل كبير مع التركيب, والوظيفة والتداخلات بين مكونات الخلية مثل الدهون والكربوهيدرات والبروتينات والأحماض النووية وجزيئات حيوية أخرى. بعض هذه الجزيئات تكون كبيرة ومعقدة تسمى البوليمرات الحيوية (biopolymers) والتي تتكون من وحدات متكررة متشابهة تسمى كل وحدة مونومر (Monomer). كل جزيء من البوليمرات الحيوية يحتوي على مجموعات مختلفة من الوحدات, مثلا البروتين يعتبر بوليمر تتكون وحداته من مجموعة مختلة من 20 حمض أميني أو أكثر. الكيمياء الحيوية تدرس الخصائص الكيميائية للجزيئات الحيوية الهامة مثل البروتينات وخصوصا التفاعلات التي تحفز عن طريق الإنزيمات. الكيمياء الحيوية المتعلقة بالعمليات الأيضية داخل الخلية والمتعلقة بجهاز الغدد الصماء تمت دراستها بشكل كبير. وهناك مجالات أخرى للكيمياء الحيوية تشمل المادة الوراثية (DNA,RNA), ونقل المواد من خلال غشاء الخلية, ونقل الإشارات

اشجان محمد سالم 02-08-2012 05:54 PM

انا طالبة علمي رياضة
ان شاء الله ناوية علي كلية علوم
بس انا مش عارفة هو ينفع لعلمي رياضة انه يدخل قسم كيمياء ولا لا ؟؟

ولو دخلت قسم رياضة هاخد مواد تانية فيها زي الفيزياء مثلا ؟ ولا كل المواد رياضة بس ؟؟

مع العلم اني جامعة كفر الشيخ

comboy 02-08-2012 06:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اشجان محمد سالم (المشاركة 4713182)
انا طالبة علمي رياضة
ان شاء الله ناوية علي كلية علوم
بس انا مش عارفة هو ينفع لعلمي رياضة انه يدخل قسم كيمياء ولا لا ؟؟

ولو دخلت قسم رياضة هاخد مواد تانية فيها زي الفيزياء مثلا ؟ ولا كل المواد رياضة بس ؟؟

مع العلم اني جامعة كفر الشيخ

والله انا كاتب فووووق:blush::blush:

الكلية فيها 3 شعب
بيولوجى
جيولوجى
علوم طبيعية

لو انت علمى علوم ليكى انك تختارى اى شعبة من ال3
لو انت علمى رياضة تختارى جيولوجيا او طبيعية

وبعد كدة بتتخصصى ممكن كمياء ممكن حيوان نبات جيولوجيا جيوفيزياء اى حاجة على حسب شعبتك يعنى ممكن تخصص كمياء من رياضة

الثلاث اقسام بيدرسوا رياضة وفيزياء ومواد مشتركة لانها مواد من متطلبات الكلية يعنى مش هتتخرجى قبل ماتدرسيهم ومفيش حاجة اسمها كل المواد رياضة

legends8 02-08-2012 06:55 PM

ممكن اعرف هى ايه الاقسام ديه و لما بنتخرج بندرس منها ايه؟؟؟

النبات و التقنية الحيوية و علوم الفضاء و البيولوجيا الجزيئية و علوم البحار العامة و علوم البيئة

كيميائي طبي2011 03-08-2012 12:40 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة legends8 (المشاركة 4713296)
ممكن اعرف هى ايه الاقسام ديه و لما بنتخرج بندرس منها ايه؟؟؟

النبات و التقنية الحيوية و علوم الفضاء و البيولوجيا الجزيئية و علوم البحار العامة و علوم البيئة

التكنولوجيا الحيويه والبيولوجيا الجزيئيه بيدرسو الدي ان ايه وبيدرسو تحاليل الدي ان ايه وبيدرسوعلم التشخيص الجزئيي للامراض وتطبيقات الدي ان ايه

علوم البيئه بيدرس الملوثات اللي في البيئه وطرق قياسها وتاثيرها ع الصحه

النبات بيدرس الشكل الظاهري للنبات وتركيبه الكيميائي وازاي يفصل منه مواد الكيميائي ويطبقها في البحث العلمي والصناعه زي انه ممكن يفصل ماده كيميائيه من نبات ويطبقها كعلاج لمرض وهكذا

esraa ashraf 2013 03-08-2012 01:50 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كيميائي طبي2011 (المشاركة 4714262)
التكنولوجيا الحيويه والبيولوجيا الجزيئيه بيدرسو الدي ان ايه وبيدرسو تحاليل الدي ان ايه وبيدرسوعلم التشخيص الجزئيي للامراض وتطبيقات الدي ان ايه

علوم البيئه بيدرس الملوثات اللي في البيئه وطرق قياسها وتاثيرها ع الصحه

النبات بيدرس الشكل الظاهري للنبات وتركيبه الكيميائي وازاي يفصل منه مواد الكيميائي ويطبقها في البحث العلمي والصناعه زي انه ممكن يفصل ماده كيميائيه من نبات ويطبقها كعلاج لمرض وهكذا

حضرتك نسيت علوم البحار
:(

كيميائي طبي2011 03-08-2012 01:58 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شفخفخ (المشاركة 4714497)

حضرتك نسيت علوم البحار
:(

علوم البحار ده موجود في جامعه او جامعتيين فقط اعتقد اسكندريه والاسماعيليه وبيدرس الكائنات للي في البجر بالاضافه لامكانيه استخراج اي ماده من البحر وتطبيقها في الصناعه او الطب او البحث العلمي زي بحث شفته لخريجه هذا القسم في علوم اسكندريه في مؤتمر دول الشرق الاوسط لابحاث السرطان انها استخرجت ماده كيميائيه من كائن بحري وطبقت ع امراض كتيره لغايه ما اكتشفت انها تنفع علاج للسرطان

comboy 03-08-2012 09:37 AM

"إعرف قِسمك"

يوم 9/أغسطس/2012
الساعة 11 ص : 1 م
مدرج "أحمد زويل (م1) الشاطبي

(الدعوة عامة لجميع طلاب المستوى الأول المنقولين للمستوى الثاني كما يمكن لطلاب الصف الثالث الثانوي المنقولين للكلية الحضور للإستفادة)

ورجاء... أرسل دعوات لأصحابك وشير للإيفنت ^_^

الايفنت الرسمي للندوة

https://www.facebook.com/events/409761185747234/

" إعـــــــــرف قِــسـمـــك "

9 أغسطس، الساعة 11:00 صباحاً في UTC+03فيFaculty Of Science

Free Canary 03-08-2012 10:10 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة comboy (المشاركة 4711582)

Organic Nomenclature

Chem Draw
For Naming & Drawing any organic compound

ORGANIC CHEMISRTY
EXERCISES

Biochemistry Lecture Notes

Inorganic Chemistry Lecture Notes

Applied Geophysics

Essentials of Geophysics
Lecture Notes

Mineral Description in Hand Specimen

Properties of Minerals

Introduction to geology Lecture Notes

Structural Geology Coarse
Dr / Adel Sehim
Cairo Unv
EXCLUSIVELY

محاضرات فيزياء

Electricity & Magnetism
محاضرات فيزياء

محاضرات Optics

Concepts of Biology
Lecture Notes

Introduction to Botany
Lecture Notes

* * *

دي كلها مواااد بتدّرِّس في أولى:o ... طب الفيزيا بتاع اولى ايه اخبارها (أنا مابحبش الفيزيا صراحةً) :blush: و الرياضة شوية :blush:

comboy 03-08-2012 10:30 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة la princesse de la vie (المشاركة 4715147)

دي كلها مواااد بتدّرِّس في أولى:o ... طب الفيزيا بتاع اولى ايه اخبارها (أنا مابحبش الفيزيا صراحةً) :blush: و الرياضة شوية :blush:

لالالالا مش كل دى مواد هتدرسها سنة اولى دى مواد للشعب الثلاثة يعنى فى مواد منها لبيولوجى ومواد جيولوجيا ومواد طبييعية

والفيزياء بتاعة اولى لو جيولوجيا او بيولوجى بتبقى ابسط من علوم طبيعية

وبتكون اكتر من فرع وغالبا 3 من

خواص مادة كهربية بصريات حرارة فيزياء حديثة

والررياضة نفس الموضوع جيولوجى وبيولوجى بياخدو رياضة اسمها رياضة عامة وهى عبارى عن تجميع للرياضة 1 و2 ثانوى عام

Free Canary 03-08-2012 10:57 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة comboy (المشاركة 4715183)

لالالالا مش كل دى مواد هتدرسها سنة اولى دى مواد للشعب الثلاثة يعنى فى مواد منها لبيولوجى ومواد جيولوجيا ومواد طبييعية

والفيزياء بتاعة اولى لو جيولوجيا او بيولوجى بتبقى ابسط من علوم طبيعية

وبتكون اكتر من فرع وغالبا 3 من

خواص مادة كهربية بصريات حرارة فيزياء حديثة

والررياضة نفس الموضوع جيولوجى وبيولوجى بياخدو رياضة اسمها رياضة عامة وهى عبارى عن تجميع للرياضة 1 و2 ثانوى عام

:)
طب هو انا قرأت في الموضوع ان درجات الثانوية العامة مالهاش علاقة بالكلية ... علشان انا سألت و قالولي ان الاقسام بتتحدد حسب الدرجات في الثانوية ...
و انا اخدت في الكيميا 50 و الاحياء 43 و الفيزيا 43 :bosyht9:

Єlkatkota Єmy 03-08-2012 11:04 AM

حد هنا علوم طنطا ؟

comboy 03-08-2012 01:19 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة la princesse de la vie (المشاركة 4715210)

:)
طب هو انا قرأت في الموضوع ان درجات الثانوية العامة مالهاش علاقة بالكلية ... علشان انا سألت و قالولي ان الاقسام بتتحدد حسب الدرجات في الثانوية ...
و انا اخدت في الكيميا 50 و الاحياء 43 و الفيزيا 43 :bosyht9:

انا اغلب كلامى عن جامعة الاسكندرية وعن تجربة شخصية والله بمجرد انتهاء التنسيق واتبعت الف مبروك كلية علوم
مفيش اى دور تانى للثانوى او درجتك فيه
الاقسام بتححدد بالتقدير فى سنة اولى بيحصل تنسيق داخلى جوة الكلية على اساسه بيتحدد الاقسام بتقدير اووووووووووولى

sozo_2020 03-08-2012 09:42 PM

انا علمى علوم و بجد كان نفسى ادخل قسم الفيزيا بس عرفت انه بقى لطلاب علمى رياضه بس فهل ده صح ولا لا مع العلم ان مجموعى السنادى 97 و ممكن اعرف ايه اقرب الاقسام للفيزياء؟

comboy 04-08-2012 12:18 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sozo_2020 (المشاركة 4716703)
انا علمى علوم و بجد كان نفسى ادخل قسم الفيزيا بس عرفت انه بقى لطلاب علمى رياضه بس فهل ده صح ولا لا مع العلم ان مجموعى السنادى 97 و ممكن اعرف ايه اقرب الاقسام للفيزياء؟

اممم بصراحة اول مرة اسمع عن الموضوع ده
علمى علوم ليهم كل اقسام الكلية
يعنى لو عاوز فيزياء اختار شعبة علوم طبيعية وبعدين تتخصص فيزياء ده اللى اعرفه
غير كدة معرفشش والله اعلم

comboy 04-08-2012 11:33 AM

ما هو نظام الساعات المعتمدة
نظام الساعات المعتمدة هو منهاج عالمي في تنفيذ البرامج الدراسية المختلفة حيث تقوم الدراسة على أساس نظام المقررات والساعات المعتمدة وليس كنظام السنوات كما هو متبع في الجامعات الأخرى. يعطي هذا الأسلوب الفرصة للطالب لاختيار المواد التي يرغب في دراستها في كل فصل دراسي بمساعدة مرشده الأكاديمي الذي يساعد الطالب في وضعه خطة دراسية له بحدود إمكانياته ويساعده في اختيار المواد وتخطي أي صعوبات أو مشاكل يعاني منها الطالب وتوجيه الطالب إلى الاتجاهات المناسبة لإمكانياته وذلك لزيادة مهاراته العلمية. تتكون السنة الدراسية في الجامعات التي تتبع نظام الساعات المعتمدة من ثلاث فصول دراسية خلال كل عام دراسي و هو الفصل الدراسي الأول ، و الفصل الدراسي الثاني ، و كذلك الفصل الدراسي الصيفي و هو فصل اختياري والساعة المعتمدة هي وحدة قياس دراسية لتحديد وزن المقرر الدراسي ولكن ويتطلب الحصول على البكالوريوس إكمال الطالب عدد من الساعات المعتمدة وفقاً لنظام الاختصاص الذي يدرسه . ويمكن نظام الساعات المعتمدة الطلاب من دراسة متطلبات الجامعة والكلية الإجبارية والاختيارية في جميع سنوات الدراسة. في حال رسوب الطالب في مادة إجبارية فعليه القيام بإعادتها. أما إذا رسب في مادة اختيارية فيمكن له إعادة دراستها أو دراسة مادة بديلة عنها. كما يمكن للطالب الحاصل على تقدير مقبول في إحدى المقررات إعادة دراستها لتحسين درجاته بها. كما يجوز للطالب أن ينسحب من التسجيل في مقرر أو أكثر بعد موافقة المرشد الأكاديمي خلال فترة لا تتعدى نهاية الأسبوع الخامس من بدء الدراسة مع مراعاة الحد الأدنى لعدد الساعات المعتمدة. وأهم فرق بين النظام المعتمد في الجامعات الحكومية ونظام الساعات المعتمدة هو تقييم الطالب بصفة مستمرة خلال الفصل الدراسي بالإضافة لامتحان آخر الفصل الدراسي، وتمثل أعمال الفصل الدراسي جزءاً من الدرجة النهائية

- ما هي المزايا المترتبة على إتباع نظام الساعات المعتمدة ؟
من أهم مزايا نظام الساعات المعتمدة ما يلي: -تطبيق مبدأ حرية الاختيار أمام الطلاب للتخصصات التي يدرسونها بما يتوافق مع ميولهم واهتماماتهم - يتمتع الطالب بحرية أكبر في اختيار المواد . ويستطيع الطالب اختيار ما يشاء من قائمة المواد الدراسية كما يمكنه تأجيل دراسة بعض المواد لسنوات لاحقة. - إتاحة مساحة أكبر للتدريبات العملية المتطورة بما يواكب متطلبات العمل في كافة المؤسسات. - وضع خطة دراسية للطالب في حدود إمكانياته ورغباته وقدراته. -إيضاح مدى تقدم الطالب طبقاً للخطة الدراسية - أتباع نظام الإرشاد الأكاديمي الذي يعتبر من أهم وسائل مساعدة الطالب للاندماج في البيئة الأكاديمية والتأكد من حسن سير مسيرة الطالب العلمية ويساهم في التوجيه الاجتماعي والنفسي والمتابعة الدقيقة لمشاكل الطلاب ومحاولة لتقديم النصح والمشورة.

اوركيدا2009 05-08-2012 02:00 AM

شكرا علي المعلومات المفيده جداااااااااااا

comboy 05-08-2012 02:13 PM

http://www.alexu.edu.eg/?q=ar/node/2123

لائحة علوم الاسكندرية
هاااام جداا لكل طالب كلية علوم

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 04:04 PM.