بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   شعبة اللغة الإنجليزية (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=1014)
-   -   نصيحة للدفعة الاولى قبل ماتخش تجارة انجلش..!!!!! (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=451114)

Monier 06-08-2012 02:48 PM

نصيحة للدفعة الاولى قبل ماتخش تجارة انجلش..!!!!!

بسم الله الرحمن الرحيم
ازيكوا يا شباب
دفعة اولى ركز معايا يا حبيبى وانتى يا ختى سيبى الموبايل وركزى معايا الكلام دا اللى هيفيدك الموبايل مش هيفيدك:stickjo4::stickjo4:
اولا
مبروك النجاح
ثانيا
مدام دخلت تجارة انجليزى يبقى ربنا يكون فى عونك
طبعا ناس كتيرة تقولك تجارة انجليزى يبقى بنات والحياة عثل بقا ومفيش محاضرة وحاسس انكوا عندكوا امل انكوا تعيشوا الحياة
:blush:;)
انا بقولكوا انسوا دانتوا هتتفحتوا
اللى قالكوا ان اخر تعب فى ثانوية االعامة ضحك عليكوا
واللى قالكوا ان الثانوية العامة هى اللى بتحدد المستقبل برضو ضحك عليك
لان فى الحقيقة الكلية هى اللى بتحدد مستقبلك لانك اساسى بتلعب على التقدير علشان تعرف تتخرج وطبعا دا بيبقى صعب الى حد ما خصوصا انك داخل مرحلة جديدة لمواد جديدة تدرس بلغة انت مهما كنت متقنها هتلاقى فيها صعوبه
وصدقونى المشكلة مش فى دخول الكلية بالعكس المشكلة فى الخروج منها
نبداء بقا
اولا الشباب نصيحة اخوية (لو ناوى تجيب تقدير ابعد عن البنات هيودوك فى داهية)
والبنات نصيحة برضو ابعدى عن البنات لانهم هيلعبوا عليكى لو انتى شاطرة
دايما كدا فى مجموعة بنات سوهنات :friendsxs3::friendsxs3: كدا يقربوا من الواد والبنت الشاطرين علشان محاضرة علشان اى حاجة
تمام
البنات طرق الولاد لما يحب يتعرف على بنت
1- ممكن لو سمحت المحاضرة علشان ملحقتش انقلها (وساعات تستاخدمها البنات الفشلة لما تحب تاخد محاضرة من واد شاطر اللى هما شباب البنش الاول )
2- هو حضرتك جديدة معانا (لا ياحبيبى جايا مستمعة :wacko::wacko:اكيد جديدة )
3-لما يكون واحد شاطر عايز يتعرف على واحدة شاطرة يقولها انا معايا المحاضرة على فكرة كاملة لو عاوزة تصوريها
الواد هحذرك من حاجة لو انت شاطر هتلاقى كام واحدة كدا بصينلك ومبرقين وبيسرحوا فى خلقتك وفى الاغلب بتكون البنت مش حلوة وبترسم على علاقة او فاشلة وبترسم على محاضرة :bosyht9::bosyht9::bosyht9:

تمام دا كدا اولا

انت يلا ياللى بتضحك ركز معايا يا حبيب وانتى يا ختى مش كل البنات كدا فى نوع محترم فى حالة وفى ولاد فى حالهم
فى الشباب الثورجى
ودا بقا اللى هو مش بيسكت عن حقه خالص وتلاقى كل يوم يتخانق مع فراش او مع ادارى او مع دكتور او مع العميد المهم انه مش بيسيب حقه (لاحظ انك بتدفع مبلغ وقدره مش حاجة سهلة)
فى الواد الوسيم (او الحبيب) ودا تلاقى حوليه بنات كتير وعايش فيها دور تمورة اللى هو كل البنات بتحبك كل البنات مجانين:cool::cool:
وفى الطالب الغلبان
ودا بقا تلاقية دايما ياما فى البنش الاول وقاعد ساكت ولو بنت بصتله تلاقى عينه فى الارض وخجلان من نفسه ميقدرش يرفض لبنت طلب انما الواد ممكن يرفض عادى

تمام بعد النصائع واللذى منه

نجى على الدراسة
اولا العامل بيتنده ب عم (...)
ثانيا اللى بيدرسلك اسمه (دكتور) وحياة ابوكوا انسوا استاذ وابله ومستر ومس والكلام دا متفضحوناش
الدكتور بتكلمه بطريقة محترمه لانه ممكن يعلقكوا
لو مثلا الدكتور واقف قدام البورد(مفيش حاجة اسمها سبورة) وانت مش شايف بتقوله بعد اذنك يا دكتور هيقولك نعم قوله اصلى مش شايف (مش تقوله دكتور نور او وسع والكلام دا)
الدكتور لما بيخش بتعقد فى مكانك مش بتقف خالص غير لو هو قالك اقف
متخرجش من المحاضرة من غير لما تستئذن الدكتور
الدكتور لو خد كارنيهك او اسمك يبقى اعمل حسابك ان المدة دى هتونسك السنة الجديدة علشان كدا لما الدكتور يقولك هات كرنيهك قوله لسه مطلعتهوش وصل المصاريف مش معايا بطاقتك لسه مطلعتهاش امال دخلت ازاى اصلى اعرف الامن خليك كدا بس كله بالاحترام
ماشى فى واحد بيبقى مع الدكتور دا بيبقى اسمه المعيد ودا لما بتيجى تكلمه بتقوله دكتور برضو
تمام
طبعا انتوا تجارة انجليزى يعنى انسى ان اى دكتور يكلمك بالعربى فى دكاترة ممكن تقدر انكوا لسه اول سنة وكدا وتتكلم شوية عربى بس الاغلبية انجليزى
هتحس بتعب فى اول سنة علشان كلية جديدة وكدا
التقدير دا حاجة ملكش دعوة بيه دى حاجة فى ايد الدكتور يعنى ممكن تكون مذاكر وحالل وتجيب جيد او مقبول عادى

الترم الاول هيبقى صعب ودا عادى بس هتعدى فيه لو ذاكرت وتابعت مع الدكتور الترم التانى بيبقى دايما اسهل من الترم الاول لانك ابتديت تتعود على المدة

الشباب الصايع بلاش بلطجة ماشى وبلاش لعب كوتشينه والذى منه فى الجامعة لان ممكن الامن يرخم معاك

صحيح الدكتور لو رخم ممكن يفصلك من الكلية وممكن من الجامعة ويمنعك من دخول اى جامعة فى مصر
يلا اللى عنده سؤال يتفضل
وربنا معاكوا

واحدة وبس 06-08-2012 07:36 PM

مرسي ليك
يعييييييييييني اتصدم ههههههههههههه

fa_shimaa 06-08-2012 11:08 PM

كلامك يا استاذ منير عشره على عشره على النصائح الرائعه بس
بس انا عاوز اسال بخصوص المصاريف ثابته ولا مختلفه فى كل كلية
انا اصلا جامعه الاسكندرية وعاوزه اعرف ايه الكورسات اللى ممكن تفيدنى وازاى اذاكر

Monier 07-08-2012 01:57 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة واحدة وبس (المشاركة 4726033)
مرسي ليك
يعييييييييييني اتصدم ههههههههههههه

لا الصدمة الكبرى هتبقى فى الكلية

Monier 07-08-2012 02:09 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fa_shimaa (المشاركة 4726498)
كلامك يا استاذ منير عشره على عشره على النصائح الرائعه بس
بس انا عاوز اسال بخصوص المصاريف ثابته ولا مختلفه فى كل كلية
انا اصلا جامعه الاسكندرية وعاوزه اعرف ايه الكورسات اللى ممكن تفيدنى وازاى اذاكر

اولا نورتى التوبيك

ثانياالمصاريف فى الاغلب بتبفى ثابتة كل اللى بيختلف ان فى جامعة بتجبر الطالب انه ياخد الكتب وبالتالى بتتراوح المصاريف من 4000 الى 5000 جنية فى السنة
وفى جامعات عادى عاوز تشترى الكتب اوك مش عاوز براحتك وبتبقى المصاريف من 3100 الى 3400

ثالثا
موضوع الكورسات
انا دايما بنصح الناس انها متاخدش كورسات غير لو الدكتور شرحه مش حلو فبتشوفى المعيد اللى مع الدكتور لو بيشرح كويس بتساليه لو بيدى كورس لو قالك اه يبقى تمام وروحى خدى معاه
لو قالك لا بتسالى طلاب اللى اكبر منك عن احسن مكان للكورسات وكدا هما عارفين مين الاحسن
وبتاخدى كورسات فى المواد اللى انتى مش فاهمها من الدكتور ودا هيبقى عادى يعنى لو لقيتى كذا مادة مش فاهمها متقوليش انا مش بفهم الكلية دى صعبة خالص هى علشان اولى بتبقى غريبة والدراسة بالانجليزى وكدا هتلاقيها صعبه ومع الوقت هتلاقيها سهلة
رابعا تذاكرى ازاى
انا مش هينفع انصحك لانى انا نفسى داخل بكالوريوس ان شاء الله ولسه مش عارف اذاكر ازاى
بس فى العموم حضرتك
الاعتماد الاساسى على المحاضرات
لو فى كتب نصيحة ركزى مع الدكتور افهمى منه واكتبى العناوين بس اللى هتفيدك وافهمى المحتوى واول ما تروحى البيت افتحى الكتاب وابدائى علمى على اللى انتى خدتيه وذاكريه وياريت كله اول باول علشان مفيش محاضرات تتراكم
فى اخر السنة فى مكاتب بتطلع فيها ملازم بتاعة الكورسات وساعات امتحانات السنين اللى فاتت ودى مهمة علشان تعرفى نظام الدكتور فى الابمتحان اللى فى الاغلب ليه اسئلة بتتكرر
وشوفى الملازم حاولى تتفيدى منها
ولو ى حاجة مش واضحة قوليلى
واى حد عند سؤال قول الفرصة دى مبتتكررش انك تلاقى حد يساعدك قبل الجامعة
وربنا معاكوا

hesho_161 07-08-2012 03:45 AM

والله انت برنس:022yb4:
متشكرين على التوبيك الجامد اوى ده

Monier 07-08-2012 03:55 AM

منور يا معلم وانا فى الخدمة

ماما ميا ميا 07-08-2012 01:55 PM

انا عاوزة اسال عن التنسيق الداخلى انا جايبة 93.2 ينفع ادخل تجارة انجلش

tarek eno 07-08-2012 02:20 PM

شكرا على المعلومات و انا علمى رياضة و جايب 91.2 و قبلت فى تجارة عربى و جايب فى الانجليزى 46.5 فهل ممكن ان شاء اخش انا كنت معلق املى على حاسبات بس ربنا مأردتش و انا الحمد لله راضى فياريت استفيد منك

usernamo 07-08-2012 03:32 PM

الله ينور ^_^ .. بس تجارة انجليزى القاهرة اكثر تعقيداً من كده شوية ^_^ .. و عادى على فكرة ممكن تعرف بنات و تجيب تقدير .. بس تبقى هايف انك داخل الجامعة عايز تعرف بنات .. او بمعنى اصح .. تدخل الجامعة عشان البنات .. هتتفقس و هيتقال عليك محدث نعمة ^_^ ..
و العكس صحيح للبنات .. لو مدلوقة على الولاد هيتقال عليكى " كورة شراب " .. فخير الامور الوسط ..
كده كده غصب عن عين اى حد .. الولد هيعرف بنات كزمايل و اخوات و البنات نفس الكلام .. و هيساعدوا بعض لو هما اخوات بجد .. هتلاقى البنت الغلابانة و هتلاقى البنت السوسة :d و هتلاقى كل الانواع و بردو نفس الكلام للولاد ..
الجامعة حياة جوة حياة .. اللى هيجتهد فى شغله او دراسته .. و يعيش حايته بردو و يعرف ينظم بين الاتنين .. و يطلع رحلات و يعيش .. هتبقى الجامعه بالنسبة له .. اجمل ايام حياته ..

و خلى بالك .. لو دخلت جامعةا لقاهرة .. انت فى اجمعة العاصمة .. هتشوف كل يوم ممثلة او ممثلة .. كل يوم سياسى كبير .. او داعية .. و انشطة كتييرة و موديلز .. بجد هتحبها جداً .. و لما تاخد الاجازة .. هتبقى مخنوق جداً زى حالاتى كده :d

Hesham Shafek 07-08-2012 03:38 PM

السلام عليكم
بقولك لحضرتك بما انك فى تجارة اجلش عاوز اعرف منك حاجة هما بياخدو الاعلى فى المجموع الاعتبارى بغض النظر عن ادبى ولا علوم ولا رياضة اصل الجامعة مليانة ادبة فوق 92 واللى 94 وانا راياضة وجايب 90 فعلى كده ممكن مش ياخدونى ولا ايه

Monier 07-08-2012 08:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ماما ميا ميا (المشاركة 4728887)
انا عاوزة اسال عن التنسيق الداخلى انا جايبة 93.2 ينفع ادخل تجارة انجلش

لو الانجليزى فوق ال 40 يبقى ان شاء الله تخشيها وانتى مستريحة باذن الله

Monier 07-08-2012 08:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarek eno (المشاركة 4728991)
شكرا على المعلومات و انا علمى رياضة و جايب 91.2 و قبلت فى تجارة عربى و جايب فى الانجليزى 46.5 فهل ممكن ان شاء اخش انا كنت معلق املى على حاسبات بس ربنا مأردتش و انا الحمد لله راضى فياريت استفيد منك

ان شاء الله هتخش تجارة انجليزى لان اكبر جامعة فى مصر بتشترط انك تكون جايب فى الانجليزى على الاقل 45 يعنى ان شاء الله انت تجارة انجليزى يا معلم

Monier 07-08-2012 08:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة usernamo (المشاركة 4729320)
الله ينور ^_^ .. بس تجارة انجليزى القاهرة اكثر تعقيداً من كده شوية ^_^ .. و عادى على فكرة ممكن تعرف بنات و تجيب تقدير .. بس تبقى هايف انك داخل الجامعة عايز تعرف بنات .. او بمعنى اصح .. تدخل الجامعة عشان البنات .. هتتفقس و هيتقال عليك محدث نعمة ^_^ ..
و العكس صحيح للبنات .. لو مدلوقة على الولاد هيتقال عليكى " كورة شراب " .. فخير الامور الوسط ..
كده كده غصب عن عين اى حد .. الولد هيعرف بنات كزمايل و اخوات و البنات نفس الكلام .. و هيساعدوا بعض لو هما اخوات بجد .. هتلاقى البنت الغلابانة و هتلاقى البنت السوسة :d و هتلاقى كل الانواع و بردو نفس الكلام للولاد ..
الجامعة حياة جوة حياة .. اللى هيجتهد فى شغله او دراسته .. و يعيش حايته بردو و يعرف ينظم بين الاتنين .. و يطلع رحلات و يعيش .. هتبقى الجامعه بالنسبة له .. اجمل ايام حياته ..

و خلى بالك .. لو دخلت جامعةا لقاهرة .. انت فى اجمعة العاصمة .. هتشوف كل يوم ممثلة او ممثلة .. كل يوم سياسى كبير .. او داعية .. و انشطة كتييرة و موديلز .. بجد هتحبها جداً .. و لما تاخد الاجازة .. هتبقى مخنوق جداً زى حالاتى كده :d

هههههههههههههههههه
صدقنى كل الجامعات واحدة من حيث الدراسة انا فى بنها مش طالع عينى فيها وعادى نفس المنهج فى كل الجامعات انا حضرت محاضرات فى القاهرة وفى عين شمس وفى الزقازيق فعارف ايه النظام
بس القهرة بصراحة جياة ايه فله :d:d

Monier 07-08-2012 08:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hesham shafek (المشاركة 4729354)
السلام عليكم
بقولك لحضرتك بما انك فى تجارة اجلش عاوز اعرف منك حاجة هما بياخدو الاعلى فى المجموع الاعتبارى بغض النظر عن ادبى ولا علوم ولا رياضة اصل الجامعة مليانة ادبة فوق 92 واللى 94 وانا راياضة وجايب 90 فعلى كده ممكن مش ياخدونى ولا ايه

بص انا هقولك حاجة بينى وبينك كدا
اولا دا نصيب يعنى لو مكتوب هتخش
ثانيا موضوع العدد دا انا مش مقتنع بيه ليه لانك اكتر من 3000 جنية
تفتكر فى جامعة هتتنازل عن المبلغ دا
وعلى فكرة انا لما دخلت تجارة انجلش كان مجموع الانجليزى بتاعى 41.5 فى ناس كانت جايبة 36 ودخلت فدا عادى سيبها على الله ولو مجتش فلا خير الا فى ما اختاره الله

Hesham Shafek 07-08-2012 08:53 PM

شكرا جدا ليك انته طمنتى
انا كنت خايف من الجماعة بتوع ادبى لانهم معدين اوووووووووى وحكاية الانجليزى انا جايب 43 فيه ويا رب ادخلها

وكمان يعنى انته شايف تجارة انجلش و علوم

وشكرا جدا على معلومات دى

shahy1999 07-08-2012 09:32 PM

انا اخويا جت له تجارة القاهرة ومجموعة 364 والانجليزي 41.5 والمستوى الرفيع 8 من 10 وبكرة ان شاء الله رايح يعمل محاولة لانه يدخل تجارة انجلش
ياريت يابرنس تقولي لما يتخرج طالب تجارة عربي وتجارة انجلش
بيكون فيه فرق في الشغل والفرص المتاحة والكلام دا والا بيتساوى كله في الاخر
اصل والدى بينصحه يخليه تجارة عربي وياخد كورسات انجليزي والماني واي سي دي ال والجو دا طول الاربع سنين

Amr Elassal 08-08-2012 05:54 PM

شكرا يا ريس على المعلومات دى انا كنت متأكد ان هيطلع عينى :d

انا جايب 91.5 علمى وجايب فى الانجليزى 44 وفى المستوى الانجليزى 8.5 بس خايف اول ملحقش تجارة انجليزى عشان المجاميع عالية اوى السنادى

Monier 08-08-2012 07:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hesham shafek (المشاركة 4730264)
شكرا جدا ليك انته طمنتى
انا كنت خايف من الجماعة بتوع ادبى لانهم معدين اوووووووووى وحكاية الانجليزى انا جايب 43 فيه ويا رب ادخلها

وكمان يعنى انته شايف تجارة انجلش و علوم

وشكرا جدا على معلومات دى

انا فى الخدمة فى اى وقت يا باشا
وربنا معاك

Monier 08-08-2012 07:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shahy1999 (المشاركة 4730352)
انا اخويا جت له تجارة القاهرة ومجموعة 364 والانجليزي 41.5 والمستوى الرفيع 8 من 10 وبكرة ان شاء الله رايح يعمل محاولة لانه يدخل تجارة انجلش
ياريت يابرنس تقولي لما يتخرج طالب تجارة عربي وتجارة انجلش
بيكون فيه فرق في الشغل والفرص المتاحة والكلام دا والا بيتساوى كله في الاخر
اصل والدى بينصحه يخليه تجارة عربي وياخد كورسات انجليزي والماني واي سي دي ال والجو دا طول الاربع سنين

تجارة القاهرة:wacko::wacko::unsure: هو المعروف عن تجارة القاهرة انها بتاخد فى الانجليزى من 44 او 45 مش عارف بصراحة وتقريبا ساعات بتاخد اقل هو لو ليه نصيب هيخشها ان شاء الله
طبعا طالب تجارة انجلش احسن من طالب تجارة عربى مش تقليل من قدرات كلاب تجارة عربى بس الفرق انك بتبقى دارس بالانجليزى كل المواد ودا اللى بيبقى مطلوب اكتر انك يكون معاك لغة فدا بيفتحلك مجال اكبر
ثالثا بصراحة موضوع الكورسات دا وهو فى تجارة عربى مش مفيد اوى لانك مش هتجيبى واحد دارس كل المواد وحياته كلها فى الكلية بالانجليزى لو احد مهما كان اتقانه للغة برضو هيبقى فى كلام صعب قدامه مش هيعرف يفيده
فانا نصيحتى انه يخش تجارة انجليزى لو هو حابب الا طبعا لو فى ظروف فى المنزل تمنع انه يدخل تجارة انجليزى
وانشاء الله اللى فيه خير يقدمه ربنا

Monier 08-08-2012 07:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amr elassal (المشاركة 4733584)
شكرا يا ريس على المعلومات دى انا كنت متأكد ان هيطلع عينى :d

انا جايب 91.5 علمى وجايب فى الانجليزى 44 وفى المستوى الانجليزى 8.5 بس خايف اول ملحقش تجارة انجليزى عشان المجاميع عالية اوى السنادى

لا ان شاء الله مجموعك ياهلك انك تخش تجارة انجلش ومتخافش من حاجة ربنا لا يختار الا ما به خيرا لعباده وربنا معاك

vampire1188 08-08-2012 09:35 PM

ههههههههههههههههههههههههههههههه

ضحكتني والله ياعم منير

فكرتني باللذى مضــى يا رااااااااجل

كانت ايام والله الكلية دي .. ايام الزيطة بس يالا بقى الله يرحمها

وانا من منبري هذا بحذر كل شاب وكل فتاه واقوله لا تنحرف ولما البنت تيجي تقولك هات المحاضرة غوزها في كشكولها :)

بس خد بالك انك نسيت اهم عنصر في الكلية

وهوا عنصر الاخوانجية هههههههههههههه .. حبيب قلبي والله

يجيلك في البريك اللى بين المحاضرة والتانية ويديك محاضرة في الاخلاق والقيم الحميدة

hesho_161 09-08-2012 12:52 AM

طيب حضرتك انا دلوقتى جايب 368.5 مجموع الثانوية و جايب فى الانجلش مستوى رفيع 9من10 تمام مصبتى بقى انى جايب 44من45 فى الانجلش ومقدم تجاره انجلش قاهرة فياترا فرصتى كويسة ولا متوسطة ولا ضعيفة

hesho_161 09-08-2012 01:14 AM

طيب حضرتك انا دلوقتى جايب 368.5 مجموع الثانوية و جايب فى الانجلش مستوى رفيع 9من10 تمام مصبتى بقى انى جايب 44من45 فى الانجلش ومقدم تجاره انجلش قاهرة فياترا فرصتى كويسة ولا متوسطة ولا ضعيفة

Monier 09-08-2012 05:39 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة vampire1188 (المشاركة 4734229)
ههههههههههههههههههههههههههههههه

ضحكتني والله ياعم منير

فكرتني باللذى مضــى يا رااااااااجل

كانت ايام والله الكلية دي .. ايام الزيطة بس يالا بقى الله يرحمها

وانا من منبري هذا بحذر كل شاب وكل فتاه واقوله لا تنحرف ولما البنت تيجي تقولك هات المحاضرة غوزها في كشكولها :)

بس خد بالك انك نسيت اهم عنصر في الكلية

وهوا عنصر الاخوانجية هههههههههههههه .. حبيب قلبي والله

يجيلك في البريك اللى بين المحاضرة والتانية ويديك محاضرة في الاخلاق والقيم الحميدة

ههههههههههههههههههههههههههه
اه الاخوانجية دول تلاقيهم فى مجموعات ودايما القائد بتاعهم قدمهم هتعرفهم من شكلهم

Monier 09-08-2012 05:42 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hesho_161 (المشاركة 4734910)

بص انا مقدرش اقولك فرصتك كبيرة ولا لان دا نصيب
بس مجموع الانجليزى بتاعك كويس بس المجموع الاساسى قليل لو انت ادبى يبقى ان شاء الله فرصتك كبيرة انما لو علمى ليك فرصة
قدم وسيبها على ربنا

hesho_161 09-08-2012 12:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة monier (المشاركة 4735479)
بص انا مقدرش اقولك فرصتك كبيرة ولا لان دا نصيب
بس مجموع الانجليزى بتاعك كويس بس المجموع الاساسى قليل لو انت ادبى يبقى ان شاء الله فرصتك كبيرة انما لو علمى ليك فرصة
قدم وسيبها على ربنا

لا انا الحمدالله ادبى...عل عموم الف شكر ليك و انا واثق فى ان ربنا هيقدملى اللى فيه الخير :) بس هو قلق مرضى كدا جوا الانسان فبيحتاج لحد يطمنوا

همسه الجميلة 09-08-2012 01:32 PM

انا جايلى تجارة بنها وجايبة 45 فى الانجلش

ممكن تفهمنى ازاى اقدم انجلش او ايه الحوار بالظبط
وانهى احسن

Monier 10-08-2012 02:40 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة همسه الجميلة (المشاركة 4736150)
انا جايلى تجارة بنها وجايبة 45 فى الانجلش

ممكن تفهمنى ازاى اقدم انجلش او ايه الحوار بالظبط
وانهى احسن

بصى حضرتك هتروحى الكلية هتعرفى معاد التقديم
وهتقدمى فى تجارة عربى عادى وهتدفعى المصاريف اللى هى حوالى 95 جنية وهتسحبى ملف ب 50 جنية تقريبا بتاع الشعبة الانجليزية هتملى البيانات اللى فيه هتلاقى فيه اقرار بعدم التحويل متملهوش علشان لو قررتى تحولى بعد سنة ولا حاجة (على الرغم انك كده كده مش هتعرفى تحولى :d:d) بعد كدا هتستنى فى البيت لبعد العيد كدا يعنى ممكن قبل الدراسة باسبوع هتوحى هتلاقى الكشوفات اتعلقت واسمك فيها ان شاء الله ومبرووك عليكى تجارة انجلش بنها
هتلاقينا دايما احنا شباب رابعة عاملين هيصة فى كل حتة وهنيجى ننصحكوا برضو وربنا معاكى ويقدرك على انك تخلصى الكلية دى

maichelzoro 10-08-2012 03:06 AM

حضرتك انا دخلت تجارة وعاوز ادخل تجارة انجليزي بس ماليش في الرياضة اوي هل ده هيبقي صعب عليا مع العلم انا جايب في الانجليزي 43 من 50 وانا ادبي

green rose 10-08-2012 03:12 AM

شكرا جدا على الموضوع الرائع
صراحه انا محتاره جدا جدا حتى الآن رغم انى كتبت فى الرغبات كليه تجاره عشان ادخل تجاره انجليش
بس انا علمى علوم ومجموعى جايب كليه علوم وانا محتاره بينها وبين كليه تجاره انجليش
عشان كليه علوم صعبه اوى ومش عارفه اعمل ايه انا جالى ليه تجاره القاهره
اكمل ان شاء الله واقدم فى تجاره انجليش ولا احول كليه علوم
انا جايبه فى الانجليش 48 بس انا كنت مستوى رفيع عربى بيتهيالى مفيش مشاكل فيه
ياريت تقولولى رايكم بصراحه تجاره انجليش افضل اقدم فيها ولا احول كليه علوم

Monier 10-08-2012 03:44 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maichelzoro (المشاركة 4738369)
حضرتك انا دخلت تجارة وعاوز ادخل تجارة انجليزي بس ماليش في الرياضة اوي هل ده هيبقي صعب عليا مع العلم انا جايب في الانجليزي 43 من 50 وانا ادبي

بص انا كنت ادبى برضو عادى الرياضة مفيهاش مشكلة خالص هتلاقيها سهلة جدا ان شاء الله واولى بس اللى فيها مادى رياضة انما باقى السنين الرياضة فيها مرتبطة بالاحصاء والمحاسبة يعنى نظام تانى ومتخافش هتبقى سهلة ان شاء الله

Monier 10-08-2012 03:46 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة green rose (المشاركة 4738383)
شكرا جدا على الموضوع الرائع
صراحه انا محتاره جدا جدا حتى الآن رغم انى كتبت فى الرغبات كليه تجاره عشان ادخل تجاره انجليش
بس انا علمى علوم ومجموعى جايب كليه علوم وانا محتاره بينها وبين كليه تجاره انجليش
عشان كليه علوم صعبه اوى ومش عارفه اعمل ايه انا جالى ليه تجاره القاهره
اكمل ان شاء الله واقدم فى تجاره انجليش ولا احول كليه علوم
انا جايبه فى الانجليش 48 بس انا كنت مستوى رفيع عربى بيتهيالى مفيش مشاكل فيه
ياريت تقولولى رايكم بصراحه تجاره انجليش افضل اقدم فيها ولا احول كليه علوم

بصى الموضوع اسهل مما تتخيلى
لو ليكى فى الكيمياء او الفيزياء وشغل العلوم دا خشى كلية علوم هيبقى احسنلك
لو ليكى فى الرياضة والحسابات والانجليزى والنظام دا خشى تجارة انجليزى
انتى اللى تحددى مينفعش انا اقولك خشى دا ومتخشيش دا محدش هيعرف مصلحتك زيك

green rose 10-08-2012 04:31 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة monier (المشاركة 4738455)
بصى الموضوع اسهل مما تتخيلى
لو ليكى فى الكيمياء او الفيزياء وشغل العلوم دا خشى كلية علوم هيبقى احسنلك
لو ليكى فى الرياضة والحسابات والانجليزى والنظام دا خشى تجارة انجليزى
انتى اللى تحددى مينفعش انا اقولك خشى دا ومتخشيش دا محدش هيعرف مصلحتك زيك

المشكله انا مش حابه علوم عشان التشريح للضفادع وغيره يعنى ومش حاسه انها حلوة للبنات او بمعنى اصح متعبه اوى
لكن فى كتير بيقولى تجاره افضل وليها مستقبل احسن وانا بحب الانجليزى جدا
ومدام هى جاتلى يبقى ربنا اخترهالى وانى ارضى بيها
وانا ان شاء الله هرضى بيها لان اكيد ربنا هيكتبلى الخير فيها
بما انى ملحقتش صيدله لانى كان نفسى ادخلها
على العموم شكرا على الرد :)

Monier 10-08-2012 04:56 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة green rose (المشاركة 4738539)
المشكله انا مش حابه علوم عشان التشريح للضفادع وغيره يعنى ومش حاسه انها حلوة للبنات او بمعنى اصح متعبه اوى
لكن فى كتير بيقولى تجاره افضل وليها مستقبل احسن وانا بحب الانجليزى جدا
ومدام هى جاتلى يبقى ربنا اخترهالى وانى ارضى بيها
وانا ان شاء الله هرضى بيها لان اكيد ربنا هيكتبلى الخير فيها
بما انى ملحقتش صيدله لانى كان نفسى ادخلها
على العموم شكرا على الرد :)

هههههههههه
على فكرة علوم فيها اقسام تانية غير الضفادع
بس عموما ربنا معاكى واحسن حاجة ان انتى اللى تاخدى قرارك

green rose 10-08-2012 05:39 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة monier (المشاركة 4738608)
هههههههههه
على فكرة علوم فيها اقسام تانية غير الضفادع
بس عموما ربنا معاكى واحسن حاجة ان انتى اللى تاخدى قرارك

شكلى كده هجرب لو مرتحتش فى الكليه مثلا اول اسبوعين فى الدراسه
ممكن احول ساعتها ربنا يسهل ان شاء الله
وشكرا مره تانيه على الرد

همسه الجميلة 10-08-2012 02:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة monier (المشاركة 4738297)
بصى حضرتك هتروحى الكلية هتعرفى معاد التقديم
وهتقدمى فى تجارة عربى عادى وهتدفعى المصاريف اللى هى حوالى 95 جنية وهتسحبى ملف ب 50 جنية تقريبا بتاع الشعبة الانجليزية هتملى البيانات اللى فيه هتلاقى فيه اقرار بعدم التحويل متملهوش علشان لو قررتى تحولى بعد سنة ولا حاجة (على الرغم انك كده كده مش هتعرفى تحولى :d:d) بعد كدا هتستنى فى البيت لبعد العيد كدا يعنى ممكن قبل الدراسة باسبوع هتوحى هتلاقى الكشوفات اتعلقت واسمك فيها ان شاء الله ومبرووك عليكى تجارة انجلش بنها
هتلاقينا دايما احنا شباب رابعة عاملين هيصة فى كل حتة وهنيجى ننصحكوا برضو وربنا معاكى ويقدرك على انك تخلصى الكلية دى

هههههههههههههههههههه فى جميع الاحوال مش هعرف
اووووووووووووكى
شكرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ليك

maichelzoro 10-08-2012 03:43 PM

لكن حضرتك الرياضة في تجارة انجليزي زي رياضة 1 و 2 في ثانوي

Monier 10-08-2012 05:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maichelzoro (المشاركة 4739799)
لكن حضرتك الرياضة في تجارة انجليزي زي رياضة 1 و 2 في ثانوي

فى جزء رياضة واحد وفى جزء رياضة اتنين ومتخافش سهلة مفيهاش مشكلة عاوزه بس متابعة اول باول

maichelzoro 11-08-2012 05:21 AM

هو حضرتك لو واحد دخل تجارة عربي وفي الاخر اخد كورس انجليزي مش تبقي تجارة انجليزي

Monier 11-08-2012 07:07 AM

لا طبعا فى اختلاف مع احترامى انت مش هتجيب واحد درس المحاسبة والادارة والاحصاء والاقتصاد والجداول وكل دا بالانجليزى لواحد درسهم بالعربى وخد كورس وبعد كدا يبدا يترجم مينفعش طبعا تجارة انجليزى احسن من تجارة عربى

T2rek..Teko 11-08-2012 08:47 PM

كلامك مظبوط يا منير والله طمنطى الله يبارك فيك
بس ليه شوية اسئلة كده
انا ادبى وجايب 87 ونص وفى الانجليزى جايب 43ونص برضوة ههه
ادخلها ولا ايه طمنى علشان خطرى
وانا فى الغة يعنى الحمد لله عادى بعرف اقرا واترجم وكده شغل النت وبرمجة وكده يعنى
بس كده كده هاخد قرص انجلش اضمن كمان باذن الله ولو ربنا كرمنى هيكون مذاكرى مع النت اى كلام يوقف فى ايدى اشوف ترجمته وكده ايه رايك
وانتا رايك ايه فى انى مثلا اسئل الدكتور نظام الامتحان عامل ايه ولا هيبقى ازاى وكده فهمنى
علفكرة انا تجارة دمياط روحت الكلية قالوى بعد العيد باذن الله التقديم مع دفع المصريف
انتوا عندك النظام ازاى طمنى الله يبارك فيك يارب
هى صعبة ؟بص انا عن نفسى مش هفوت محضارات ولا سكشنات ولا اى حاجة بص هبات فى الكلية بالعربى كده ههههههههههههه

Monier 11-08-2012 09:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة T2rek..Teko (المشاركة 4743493)
كلامك مظبوط يا منير والله طمنطى الله يبارك فيك
بس ليه شوية اسئلة كده
انا ادبى وجايب 87 ونص وفى الانجليزى جايب 43ونص برضوة ههه
ادخلها ولا ايه طمنى علشان خطرى
وانا فى الغة يعنى الحمد لله عادى بعرف اقرا واترجم وكده شغل النت وبرمجة وكده يعنى
بس كده كده هاخد قرص انجلش اضمن كمان باذن الله ولو ربنا كرمنى هيكون مذاكرى مع النت اى كلام يوقف فى ايدى اشوف ترجمته وكده ايه رايك
وانتا رايك ايه فى انى مثلا اسئل الدكتور نظام الامتحان عامل ايه ولا هيبقى ازاى وكده فهمنى
علفكرة انا تجارة دمياط روحت الكلية قالوى بعد العيد باذن الله التقديم مع دفع المصريف
انتوا عندك النظام ازاى طمنى الله يبارك فيك يارب
هى صعبة ؟بص انا عن نفسى مش هفوت محضارات ولا سكشنات ولا اى حاجة بص هبات فى الكلية بالعربى كده ههههههههههههه

بص يا باشا
ان شاء الله هتخشها مجموعك كويس
لغتك كويسه بس انت مجربتهاش فى التعامل لاحظ انك فى الكلية كلامك مع الدكاترة هيبقى كله بالانجليزى يعنى التعامل والكلام هيبقى بطريقة انت مش متعود عليها بس عادى هتكون الحياة سهلة معاك
كورس انجلش هيفيدك برضو فى التعامل يعنى لما تاخد كورس خد جنرال ومعاه فوناتكس (علم صوتيات)
لا نظام الامتحان انت هتعرفه من الناس اللى هى اكبر منك وكدا متخافش هتلاقى طلاب 2 و3 و4 لاجئين عندكو اولا علشان يعلقوا بنات:d:d ثانيا يحسوا بقيمتهم انهم كبار B)B)
والله انا لسه معرفتش النظام عندى انا مش بنزل الكلية اليومين دول وكدا بس برضو الاخبار اللى وصلتلى ان التقديم بعد العيد والمصاريف بتدفعها فى اول السنة مع بداية الدراسة واللى بتبقى فى حدود 3200 من غير الكتب او 4500 بالكتب
وربنا معاك يا معلم

T2rek..Teko 12-08-2012 02:36 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة monier (المشاركة 4743527)
بص يا باشا
ان شاء الله هتخشها مجموعك كويس
لغتك كويسه بس انت مجربتهاش فى التعامل لاحظ انك فى الكلية كلامك مع الدكاترة هيبقى كله بالانجليزى يعنى التعامل والكلام هيبقى بطريقة انت مش متعود عليها بس عادى هتكون الحياة سهلة معاك
كورس انجلش هيفيدك برضو فى التعامل يعنى لما تاخد كورس خد جنرال ومعاه فوناتكس (علم صوتيات)
لا نظام الامتحان انت هتعرفه من الناس اللى هى اكبر منك وكدا متخافش هتلاقى طلاب 2 و3 و4 لاجئين عندكو اولا علشان يعلقوا بنات:d:d ثانيا يحسوا بقيمتهم انهم كبار b)b)
والله انا لسه معرفتش النظام عندى انا مش بنزل الكلية اليومين دول وكدا بس برضو الاخبار اللى وصلتلى ان التقديم بعد العيد والمصاريف بتدفعها فى اول السنة مع بداية الدراسة واللى بتبقى فى حدود 3200 من غير الكتب او 4500 بالكتب
وربنا معاك يا معلم

انا هروح الكلية وهشوف برضوة بس بخصوص الكورس جنرال ازاى وايه فوناتكس يعنى ايه دا
وكله الكروس بكام كده انا عاوز حاجة تقوى فى اللغة وخلاص
ونظام المذاكرة ازاى يا منير ياريت نستفاد منك يعنى
وبخصوص الامتحانات يعنى مينفعش انى اسئل الدكتور خلاص
وياريت اميلك فى رسالة خاصة كده اضيفك ونتفاهم بدل المنتدى وخلا ص هههههههه

Monier 12-08-2012 02:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة t2rek..teko (المشاركة 4744347)
انا هروح الكلية وهشوف برضوة بس بخصوص الكورس جنرال ازاى وايه فوناتكس يعنى ايه دا
وكله الكروس بكام كده انا عاوز حاجة تقوى فى اللغة وخلاص
ونظام المذاكرة ازاى يا منير ياريت نستفاد منك يعنى
وبخصوص الامتحانات يعنى مينفعش انى اسئل الدكتور خلاص
وياريت اميلك فى رسالة خاصة كده اضيفك ونتفاهم بدل المنتدى وخلا ص هههههههه

فى حاجة ااسمها كورس جنرال ودا بيبقى الجرامير والاساسيات انما الفواتكس دا بعلمك ازاى تنطق صح اللى هى مخارج الكلمات
بكام دا بيختلف من مكان لمكان
نظام المذاكرة هو التركيز على المحاضرات فى المركز الاول وبعد كدا الكلام اللى فى الكتاب وساعات بيبى فى ملازم برا برضو تمام بس فى الاخر الاكيد على كلام الدكتور
عادى انت ممكن تساله مره وهيقولك ركز على المحاضرات وخلاص ومتالوش تانى اال طلاب الدفعة اللى اكبر منك
اما بخصوص الايميل افضل اننا نتكلم هنا علشان اكبر عدد يستفيد هنا وانا فى الخدمة ياباشا
وربنا معاك

T2rek..Teko 12-08-2012 03:29 PM

بص يا منير انا روحت الكلية وقالولى بعد العيد التقديم وكل ما اسئل حد يقولى يابنى علشان تخشها لازم تبقى متخرج من مدرسة لغات وهتتنفخوا فيها من الانجليزى مش متعرفوا تعملوا اى حاجة
الانجليزى بيتكلم زى الاميركان بالظبط الجملة دى واحد قالهالى انهارده ههههههههههههه اه والله
وكمان نظام الكتب ازاى انتا اشتريت الكتب كلها ولا فى كتب لقيت لها ملازم وكبرت ان تشتريها
ومعندكش صورة لشرح الدكتور او كتاب مثلا
وبلخص ازاى والمذاكر يعنى مثلا خت المحاضرة اهوه اذاكرها ازاى فى البيت
--------------------
معلش بتعبك معايا بس بجد مش عارف اشكر على اجاباتك دى وهديك منى اميل ياهو نمبر واتى تى كمان
دول حاجة بسيطة كده
--------------
ينفع مثلا اقدم تجارة انجلش وائجل دفع المصاريف واقعد اول اسبوع فى الكلية لو مرتحتش هروح محول عربى من غير ما المصاريف بتاعتها تروح عليا ولا ايه ؟
--------------
والدكتور بيشرح ازاى يعنى بيدخل يشرح من دماغك ولا نفتح معاك كتب او حاجة فهمنى
معلش بتعبك مرة تانية يا منير

Monier 12-08-2012 08:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة t2rek..teko (المشاركة 4745515)
بص يا منير انا روحت الكلية وقالولى بعد العيد التقديم وكل ما اسئل حد يقولى يابنى علشان تخشها لازم تبقى متخرج من مدرسة لغات وهتتنفخوا فيها من الانجليزى مش متعرفوا تعملوا اى حاجة
الانجليزى بيتكلم زى الاميركان بالظبط الجملة دى واحد قالهالى انهارده ههههههههههههه اه والله
وكمان نظام الكتب ازاى انتا اشتريت الكتب كلها ولا فى كتب لقيت لها ملازم وكبرت ان تشتريها
ومعندكش صورة لشرح الدكتور او كتاب مثلا
وبلخص ازاى والمذاكر يعنى مثلا خت المحاضرة اهوه اذاكرها ازاى فى البيت
--------------------
معلش بتعبك معايا بس بجد مش عارف اشكر على اجاباتك دى وهديك منى اميل ياهو نمبر واتى تى كمان
دول حاجة بسيطة كده
--------------
ينفع مثلا اقدم تجارة انجلش وائجل دفع المصاريف واقعد اول اسبوع فى الكلية لو مرتحتش هروح محول عربى من غير ما المصاريف بتاعتها تروح عليا ولا ايه ؟
--------------
والدكتور بيشرح ازاى يعنى بيدخل يشرح من دماغك ولا نفتح معاك كتب او حاجة فهمنى
معلش بتعبك مرة تانية يا منير

بص يا طارق اولا سيبك من العالم المتخلفة دى كلها
انا كنت ادبى ثانوى عام بكره حاجة اسمها انجليزى وداخل تجارةة انجليزى بالاجبار بعد صراع مع الحج فى البيت
المهم المعروف دايما ان اولى وتالتة اصعب ثانتين
اولى لانك لسه داخل ومش عارف حاجة والدكاتره بيراعوا دا وتالتة المواد رخم شوية بس كله بيعدى
ثانيا انا فى الكلية عندى الدكتور اللى بيطلب اننا نشترى كتاب الكلية بنشتريه وفى دكاتره بتنزل كتب برا الكلية وبرضو بنشتريها شوف النظام عندك ايه واشترى الكتب اللى الدكاترة قالتلك عليها
وحاليا انا معنديش صورة لكتاب بس الكتب بتاعة تجارة انجلش بتبقى مراجع مثل مرجع محاسبة امريكى وسعره مثلا من 100 ل200 ج وفى كتب ب 400 وكدا انت والدكتور اللى هيدرسلك
بالنسبة للمذاكرة انت مثلا خت محاضرة مش هتلحق تكتبها كلها هتشوف واحد صحابك واحدة زميلتك هتصور منها المحاضرة وهتجمعهم كلهم فى كشكول واحد وبعد كدا لو معاك الكتاب هتطلع الكتاب وتبدا تفهم اللى انت كاتبه وبعد ماتفهمه تحول اللى انت كاتبه لنظام سؤال واجابه او تحفظه شوف الاسهل
وهكذا فى كل مادة
انت عندك ست مواد فى الترم الاول وست مواد فى الترم التانى

بالنسبة للدكتور فى دكاترة بطلع كتاب وبتقرا منه
فى دكتور تانى يبقى معاه ورق ملخص (ومتفكرش تطلبه منه لان فى دكاتره رخمه )
فى دكتور يخش يشرح من دماغة
بالنسبالك انت عاوز تطلع الكتاب عادى بس مش هيفيدك غير لو الدكتور بيقرا من كتاب او من ورق انما لو من دماغة ممكن متعرفش تتابع معاه فالاحسن انك تتابع معاه بورق وقلم وبعد كدا روح ابدا طلع من الكتاب
موضوع المصاريف حقيقى انا مش عارف لانها بتختلف من كليه لكية بس كدا كدا هما بيحددولك مده بتدفع فيها ولو مدفعتش بيحولوك عربى لوحدهم بس صدقنى انت علشان تقدر تقيم صح محتاج على الاقل 3 شهور لانك اول ما هتخش مش هتفهم حاجة خالص وعادى جدا
وربنا معاك

T2rek..Teko 12-08-2012 08:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة monier (المشاركة 4746013)
بص يا طارق اولا سيبك من العالم المتخلفة دى كلها
انا كنت ادبى ثانوى عام بكره حاجة اسمها انجليزى وداخل تجارةة انجليزى بالاجبار بعد صراع مع الحج فى البيت
المهم المعروف دايما ان اولى وتالتة اصعب ثانتين
اولى لانك لسه داخل ومش عارف حاجة والدكاتره بيراعوا دا وتالتة المواد رخم شوية بس كله بيعدى
ثانيا انا فى الكلية عندى الدكتور اللى بيطلب اننا نشترى كتاب الكلية بنشتريه وفى دكاتره بتنزل كتب برا الكلية وبرضو بنشتريها شوف النظام عندك ايه واشترى الكتب اللى الدكاترة قالتلك عليها
وحاليا انا معنديش صورة لكتاب بس الكتب بتاعة تجارة انجلش بتبقى مراجع مثل مرجع محاسبة امريكى وسعره مثلا من 100 ل200 ج وفى كتب ب 400 وكدا انت والدكتور اللى هيدرسلك
بالنسبة للمذاكرة انت مثلا خت محاضرة مش هتلحق تكتبها كلها هتشوف واحد صحابك واحدة زميلتك هتصور منها المحاضرة وهتجمعهم كلهم فى كشكول واحد وبعد كدا لو معاك الكتاب هتطلع الكتاب وتبدا تفهم اللى انت كاتبه وبعد ماتفهمه تحول اللى انت كاتبه لنظام سؤال واجابه او تحفظه شوف الاسهل
وهكذا فى كل مادة
انت عندك ست مواد فى الترم الاول وست مواد فى الترم التانى

بالنسبة للدكتور فى دكاترة بطلع كتاب وبتقرا منه
فى دكتور تانى يبقى معاه ورق ملخص (ومتفكرش تطلبه منه لان فى دكاتره رخمه )
فى دكتور يخش يشرح من دماغة
بالنسبالك انت عاوز تطلع الكتاب عادى بس مش هيفيدك غير لو الدكتور بيقرا من كتاب او من ورق انما لو من دماغة ممكن متعرفش تتابع معاه فالاحسن انك تتابع معاه بورق وقلم وبعد كدا روح ابدا طلع من الكتاب
موضوع المصاريف حقيقى انا مش عارف لانها بتختلف من كليه لكية بس كدا كدا هما بيحددولك مده بتدفع فيها ولو مدفعتش بيحولوك عربى لوحدهم بس صدقنى انت علشان تقدر تقيم صح محتاج على الاقل 3 شهور لانك اول ما هتخش مش هتفهم حاجة خالص وعادى جدا
وربنا معاك

والله ريحتنى الله يريحك ويطمنك وتبقى احسن منى ومن غير فى حياتك يارب ايه رايك فى الدعوة دى بقى ههههههههه
والله بجدد كلامك طمنى بجد وانتا مخدش كورسات انجلش ولا اى حاجة
طيب والكلام صعب وكدع ولا عادى
وبخصوص الكتب يعنى انا مثلا بدل اول يوم الدكتور بيدخل بيقول يا شباب عاوز كتاب كذا وكذا هتوهم من المكتبة بتاعت الكلية مثلا
كل دكتور ومادتة وكتابة مادتة هو بيقول عليه واذا ليه بره الكلية هو الى بيقول روحوا كذا هتوه من هناك تمام كده صح ؟
-----------------------
وحاجة كمان بخصوص المذاكرة انتا بتذاكر كام ساعة فى اليوم كده بالميت
انا كده كده باذن الله ان ربنا كتبهالى هتبات فى الكلية مش باذن الله هفوت ولا محاضرة يوميا
هههههههه

يعنى مقلقش من اللغة واتوكل على الله يا منير هى مش صعبة وكده طيب ونظام الامتحانات
انتا كنت امتحنت ازاى كده اول سنة ؟

Monier 13-08-2012 12:32 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة t2rek..teko (المشاركة 4746093)
والله ريحتنى الله يريحك ويطمنك وتبقى احسن منى ومن غير فى حياتك يارب ايه رايك فى الدعوة دى بقى ههههههههه
والله بجدد كلامك طمنى بجد وانتا مخدش كورسات انجلش ولا اى حاجة
طيب والكلام صعب وكدع ولا عادى
وبخصوص الكتب يعنى انا مثلا بدل اول يوم الدكتور بيدخل بيقول يا شباب عاوز كتاب كذا وكذا هتوهم من المكتبة بتاعت الكلية مثلا
كل دكتور ومادتة وكتابة مادتة هو بيقول عليه واذا ليه بره الكلية هو الى بيقول روحوا كذا هتوه من هناك تمام كده صح ؟
-----------------------
وحاجة كمان بخصوص المذاكرة انتا بتذاكر كام ساعة فى اليوم كده بالميت
انا كده كده باذن الله ان ربنا كتبهالى هتبات فى الكلية مش باذن الله هفوت ولا محاضرة يوميا
هههههههه

يعنى مقلقش من اللغة واتوكل على الله يا منير هى مش صعبة وكده طيب ونظام الامتحانات
انتا كنت امتحنت ازاى كده اول سنة ؟

انا بدات اخد كورس من سنة تقريبا علشان يبقى معايا شهادة وبرضو علشان احسن لغتى
الكلام لازم يكون صعب فى الاول لحد ماتتعود عليه وبعد كدا هتلاقيه سهل جدا وهتبقى فاهم كل كلمة وكل حاجة باذن الله
بخصوص الكتب فى اول محاضرة المفروض الدكتور بيقولك فى كتاب كذا دا عاوزكوا تجيبوه ولو مقالش اساله انت عادى قوله يا دكتور فى كتا لحضرتك وهو هيرد عادى ولو الكتاب فى الكلية هتلاقيه عادى ولو بره هو هيقولك على المكتبة
بخصوص المذاكرة مفيش حاجة اسمها بتذاكر اد ايه ومتحددش لنفسك لانك ممكن مثلا ترجع بيتك مثلا الساعة 4 او 5 بليل على ماتشطف وتاكل وتنام بقيت الساعة 10 بليل هتقوم تكتب المحاضرات دا و لحقت اصلا ومقعدتش على الفيس هتخش تنام لان ممكن تكون عندك محاضرات تانى
ممكن طبعا لما يبقى تانى يوم اجازة تعرف تجمعها بس المذاكرة دى بتختلف من واحد لواحد ومدا استوعابه للمواد
اما بخصوص الامتحانات انت عندك بعد شهر او شهر ونص امتحان اسمه الميدترم وهتلاقيه طب عليك فجاءة وهتحس انك ملحقتش تدرس حاجة ولا تذاكر حاجة وعادى جدا المهم تهدى كدا وسيبها على الله ومتخافش كل الكلام دا هتلاقى ناس فى الكلية هتقولهولك وبزيادة لان طبعا بيبقا فى اختلاف من جامعة لجامعة المهم متسمعش لحد خالص غير لما تقبل فى تجارة انجلش

mohamed arafa 13-08-2012 01:42 AM

يا جماعه انا من الفيوم وجاتلى تجاره بنى سويف وقدمت انجليزى .. ان شاء الله بعد ما اقبل فى قسم الانجليزى ينفع احول لتجاره انجليزى القاهره انا عندى سكن هناك ( شقه بأسمى ) وانا معنديش سكن فى بنىسويف يعنى سفر وقرف وكده ... ومش عايز احول عربى القاهره خايف ملحقش انجليزى هناك ؟؟

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 03:51 PM.