بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى الفنيين والإداريين (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=557)
-   -   الاداريين والكادر وحافز المحليات (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=161396)

توفيق رفعت عجيز 24-10-2009 08:42 PM

الاداريين والكادر وحافز المحليات

لم نعد نسمع عن الاستاذ فوزي عبد الفتاح ولا عن لجنة الدفاع عن حقوق الاداريين ولم نعد نسمع شيء عن اللجنة العليا لبحث مشروع حافز الاداريين اللجنة الموقرة التي كانت مشكلة لبحث ازمة الاداريين
ولغاية الان هذه اللجنة متفقة علي شيء واحد الا وهو الاتتفق علي حل لهذه المشكلة طبعا اللجنة فيها مندوب عن وزير التربية والتعليم ومندوب عن المالية ومندوب عن اتحاد عمال مصر وطبعا النتيجة لاشيء مع ان اللجنة تم الاعلان عنها في احتفال عيد العمال مايو2009 امام السيد الرئيس واعلن عن اللجنة السيد حسين مجاور .
ومع بداية العام الدراسي وانشغال الكل بموضوع انفلونزا الخنازير تاهت القضية وسط الزحام ولم نعد نسمع عن تلك اللجنة ولا عن عم فوزي ولا عن حركة الدفاع عن الاداريين
  • هل نسا الاداريين قضيتهم ام ماذا.
  • هل تلك اللجنة السابقة ما زالت علي قيد الحياة ام تم تفكيكها.
  • واين القرار النهائي لهذه اللجنة
هذا الموضوع لمجرد التذكرة للناس وليس من قبيل التعصب او الاحتقان الذي كان موجود سابقا فارجوا من كان يكتب ردا علي الموضوع الا يتعصب او يجرح احد او يثير الفتنة بين اعضاء المنتدي الكرام.

ومازلت اناشد ادارة المنتدي ان تخصص ركن للاداريين ليكون ملتقي لهم يعرضون فيه قضيتهم فهل من مجيب؟

توفيق رفعت عجيز 24-10-2009 08:45 PM

الي كل اداري او مستبعد من الكادر نرجوا جميعا مراسلة ادارة المنتدي باقتراح انشاء قسم خاص للاداريين والفنيين .............

أبوعلى55555 25-10-2009 01:04 PM

نتمنى من إدارة المنتدى فعلا تخصيص قسم للإداريين وندعو منله علم بأى تطورات فى موضوع حافز الاداريين الرد

توفيق رفعت عجيز 25-10-2009 02:02 PM

وأضاف الجمل، فى لقاء له مع وفد تعليمى من دولة الإمارات، أن مصر هى أول دولة فى منطقة الشرق الأوسط تنشئ أكاديمية مهنية للمعلمين، مبديا استعداده لوضع كافة إمكانيات الوزارة الفنية والتكنولوجية لخدمة الدول العربية،
الجمل بيفتخر ان مصر اول دولة تهين المعلم باختبارات ونجاح ورسوب وبكرة هتقبض وناس ليها في الكادر وناس مالهاش

ممدوح مصطفى الانصارى 12-11-2009 12:58 PM

ندعو الله ان ينصف
كل الزملاء الذين حرموا
من الكادر فى القريب العاجل

حسان حسن حسني 12-11-2009 07:22 PM

ايوه يأخ توفيق ............. بالنسبه لفوزي عبد الفتاح انضم خلاص لحزب الغد بتاع ايمن نور وبقه راجل سياسي مش فاضي للادارين وبعدين ياريت كان انضم لحزب تاني مش عارف ليه رايح لايمن نور . انا مش ضد ايمن نور ولكن فيه مشاكل كتير بين الحكومه وبين وايمن نور يعني خلاص مش فاضي لنا بصراحه لازم ومن المفروض نحدد يوم والكل يكون موافق عليه علشان نعمل اضراب علي مستوي الجمهوريه في يوم محدد لجميع الادارين وكانو بيقولوا يوم 15/11/2009 مشعارف الكلام ده حقيقي ولا دون ذلك لم يتم صرف شي

توفيق رفعت عجيز 12-11-2009 07:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسان حسن حسني (المشاركة 1735178)
ايوه يأخ توفيق ............. بالنسبه لفوزي عبد الفتاح انضم خلاص لحزب الغد بتاع ايمن نور وبقه راجل سياسي مش فاضي للادارين وبعدين ياريت كان انضم لحزب تاني مش عارف ليه رايح لايمن نور . انا مش ضد ايمن نور ولكن فيه مشاكل كتير بين الحكومه وبين وايمن نور يعني خلاص مش فاضي لنا بصراحه لازم ومن المفروض نحدد يوم والكل يكون موافق عليه علشان نعمل اضراب علي مستوي الجمهوريه في يوم محدد لجميع الادارين وكانو بيقولوا يوم 15/11/2009 مشعارف الكلام ده حقيقي ولا دون ذلك لم يتم صرف شي

الاستاذ حسان اهلا بك بالمنتدي وموضوع الفلوس عاوزين نخليه علي جنب حاليا
الوقتي عاوزين الهمة في وقوف القسم الجديد علي قدمية مثل بقية الاقسام
وبما ان حضرتك رئيس قسم فانا في انتظار مشاركاتك الفعالة عن الحسابات والتوريدات والغياب وشئون العاملين وبالله عليك لاتبخل علينا باي معلومة
اخوك الصغير توفيق رفعت عجيز

سعد عبد الرحيم 24-11-2009 12:32 AM

أنا سمعت أن أداري الأزهر هيصرفو حافز أثابة من شهر يناير2009

محمد السيد احمد 24-11-2009 09:07 AM

انا مسمعتش حاجة عن اداريو الازهر

على حسام 03-03-2010 04:05 PM

انا مدرس تعرضت لظروف صحية لااستطيع القيام بعمل التدريس تحولت الى عمل ادارى ها بحق لى الكادر ام لا

على حسام 03-03-2010 04:11 PM

ارجو الافادة

انا مدرس عملت لمدة 17 سنة وتعرضت لظروف صحية لم تمكننى من الاستمرار فى عملى كمدرس وتحولت الى عمل ادارى هل يحق لى الكادر ام لا

سعيد منار 03-03-2010 08:11 PM

الاخ العزيز على حسام اذا كنت اجتزت اختبارات الكادر تستحق الصرف مع معلمى الادارات 0
الذين اجتازوا اختبارات مايو 2009 او الدور الثانى فى 8/ 2009 وشكرا 00000000000000000000

نور_ب 04-03-2010 11:01 PM

حسبنا الله ونعم الوكيل

صبرى عبدالحى 03-04-2010 04:20 AM

من الخطأ ان يطالب الاداريون حافز الاثابة الرد مو جود ليس لكم الحق الادارى من حقه الكادر الذى حصل عليه المعلم الكل يعمل فى حقل واحد والكل يؤدى دوره للأسف التنازلات تضعف وتصعب المو قف ولو رفعت دعوى قضائية على الحكومة هتسبوها
الوزير السابق أحمد جمال الدين كان من خططه للكادر ان يصرف 100% لكل العاملين فى وزارة التعليم ولا اختبارات وقانون ظل عدة سنوات تحت الدراسة وفى الاخر خرج من مجلس الشعب والشورى غير وافى الدراسة قانون 155 قانون وضعى عشوائى البقاء لله فى مصر

روكا دودو 04-04-2010 01:25 AM

احنا فى ادارة طهطا بسوهاج لم نصرف للان كادر اغسطس الماضى دور ثان -وكمان اتشال المرحلة الاولى للكادر لعدم وجود ميزانية لة ---مش عارف فاضل اية فى المرتب يشيلة هو كمان ونرتاح----------

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 03:44 AM.