بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية الفنون الجميلة وكلية الفنون التطبيقية (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=1015)
-   -   مستقبل فنون جميلة أكثر من عظيم هتغير رايك ليها (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=428883)

smah so 27-04-2016 10:58 AM

السلام عليكم
بصراحه كلامك جميل جدا بس عايزه اعرف لو انا مش بعرف ارسم ممكن ادخل فنون جميله انا بحب الرسمﻻجدا والالوان بس معنديش قدره على الرسم بحرفه فممكن ادخل ولا لازم اكون برسم كويس

bahaaeldeen 29-04-2016 02:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة smah so (المشاركة 6419827)
السلام عليكم
بصراحه كلامك جميل جدا بس عايزه اعرف لو انا مش بعرف ارسم ممكن ادخل فنون جميله انا بحب الرسمﻻجدا والالوان بس معنديش قدره على الرسم بحرفه فممكن ادخل ولا لازم اكون برسم كويس

وعليكم السلام
مش شرط اجادة الرسم لان الرسم سهل يتعلم وسهل تاخد الاساسيات والقواعد
ممكن تنجح طبعا وياما ناس اشتغلت وطلعت شغل كويس جدا وهما مكانوش بيعرفوا يمسكوا قلم
الموضوع بالارادة ومش صعب ابدا لان فى كتب كتير بتعلم الرسم وبطرق مختلفة

Princess SoO 21-05-2016 09:11 PM

هااي
لو سمحتي انا حاليا ف 2 ثانوي و هدخل علمي علوم ان شاءالله
و نفسي ادخل فنون جميلة اووي انا عندي الموهبه الحمدلله و كله بيشجعني ع كدا المدرسين و اهلي و ادخل قسم تصوير و انا مايله له بس كمان بحب الديكور فممكن تقوليلي الفرق ما بينهم بالظبط و انهي انسبلي
ميرسي ي جميل و اسفه ع كتر الاسئله :-)

bahaaeldeen 25-05-2016 02:49 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Princess SoO (المشاركة 6435312)
هااي
لو سمحتي انا حاليا ف 2 ثانوي و هدخل علمي علوم ان شاءالله
و نفسي ادخل فنون جميلة اووي انا عندي الموهبه الحمدلله و كله بيشجعني ع كدا المدرسين و اهلي و ادخل قسم تصوير و انا مايله له بس كمان بحب الديكور فممكن تقوليلي الفرق ما بينهم بالظبط و انهي انسبلي
ميرسي ي جميل و اسفه ع كتر الاسئله :-)

اهلا بحضرتك :)
هو بصراحة الاتنين ليهم نفس امتحان القدرات وهو فنون جميلة فنون
تصوير بينقسم اما تصوير جدارى او زيتى مجرد فن ورسم وتصميم جداريات
لكن ديكور دة بتاع التصميم والعمارة الداخلية interior design ودة اكتر مجال محتك بسوق العمل ومجال فرصه اكتر واحسن طبعا ودة دراسته هندسية جدا جنب دراسة فنية ومهنية
انا ارشح ديكور ولو ان فى ناس بتدخل تصوير وبتاخد كورسات
ديكور بينقسم لشعبتين اما عمارة داخلية او فنون تعبيرية اللى هى ديكور مسرح وسينما وتليفزيون وازياء وقسم جميل جدااااااااا
على حسب حضرتك حابة انهى مجال اكتر
وتحت امر حضرتك فى اى استفسار فى اى وقت طبعا :)
بالتوفيق يارب

soma 22 06-11-2016 04:48 PM

السلام عليكم
لو سمحت معلش انا عارفه ان سؤالي ملهوش علاقه بالموضوع بس بجد محتاجه الرد ضروري
انا حاليا 3 ثانوي ادبي و نفسي ادخل حاجه فيها فسم لتصميم الازياء للاسف دورت كتير مفيش ف مصر كليه اسمها كدا لحد م اقيت فنون تطبيقيه كانو بيقولو قسم الفاشون بياخد من ادبي و علمي عادي و كنت حاطه كل املي عليه
فهل بجد مبيخدش ادبي ؟😢
و مفيش اي كليه تانيه يوجد فيها قسم للفاشون ف مصر خالص ؟؟؟
و ميرسي مقدما 😊

bahaaeldeen 14-11-2016 01:51 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة soma 22 (المشاركة 6527287)
السلام عليكم
لو سمحت معلش انا عارفه ان سؤالي ملهوش علاقه بالموضوع بس بجد محتاجه الرد ضروري
انا حاليا 3 ثانوي ادبي و نفسي ادخل حاجه فيها فسم لتصميم الازياء للاسف دورت كتير مفيش ف مصر كليه اسمها كدا لحد م اقيت فنون تطبيقيه كانو بيقولو قسم الفاشون بياخد من ادبي و علمي عادي و كنت حاطه كل املي عليه
فهل بجد مبيخدش ادبي ؟😢
و مفيش اي كليه تانيه يوجد فيها قسم للفاشون ف مصر خالص ؟؟؟
و ميرسي مقدما 😊

وعليكم السلام تحت امر حضرتك طبعا جدا :)
حضرتك الافضل ممكن تدخلى فنون جميلة قسم جرافيك من ادبي وتدرسي تخصص او شعبة تصميم وتاخدى كورسات فى الازياء هتفيدك جدا وهيبقى نفس المجال لان نفس الدراسة وهيبقى احسن كمان
لانك لو علمى كنتى دخلتى فنون جميلة قسم ديكور شعبة ديكور سينما ومسرح وازياء
تطبيقية للاسف مش بتاخد ادبي وتحت امر حضرتك فى اى استفسار فى توبيك هنا عن امتحان القدرات وازاى تضمنوه

نسمة شريف 11-01-2017 08:09 AM

السلام عليكم
انا عندي سؤال ..انا دلوقتي حابه اني ادخل الكليه دي باذن الله بس معرفش ايه القسم الي ممكن يناسبني بس عموما يعني انا بعرف ارسم و اقلد رسومات و كده ف ايه هو القسم الي ينفعني ؟
و في سؤال تاني ..يعني الكليه دي ليها مستقبل و فرص عمل ف مصر؟

نسمة شريف 11-01-2017 08:20 AM

و ايه المحافظات الموجود فيها كليه فنون جميلة

السيد القهوجى 12-07-2018 06:08 PM

شكرااااااااااااا جزيلا

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 01:44 PM.