بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية الأداب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=163)
-   -   مجمع الاستفسارات : عايز تعرف اى حاجة خش هنا (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=456499)

mohamed_hussein.1995 23-08-2012 01:32 AM

مجمع الاستفسارات : عايز تعرف اى حاجة خش هنا

اسال عن اى حاجة تخص كلية الاداب واقسامها
وانشاءالله انا و كل الاعضاء هنتابع الموضوع 24 ساعة فى ال 24 ساعة
وهنجاوب عليك باقصى سرعة
:078111rg3:

DreamChaser 23-08-2012 04:03 AM

السلام عليكم انا عايزة اعرف ان اكتر قسم من اقسام اللهات الاجنبية لها مستقبل بيقولو ان القسم الانجلش له مستقبل و لكن قسم اليابانى و الروسى و الصينى لو تفوقت فيهم هاشتغل عالطول ة افضل ن اانجلش اه راءيكو؟؟؟؟؟؟؟؟

mohamed_hussein.1995 23-08-2012 04:18 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dreamchaser (المشاركة 4773411)
السلام عليكم انا عايزة اعرف ان اكتر قسم من اقسام اللهات الاجنبية لها مستقبل بيقولو ان القسم الانجلش له مستقبل و لكن قسم اليابانى و الروسى و الصينى لو تفوقت فيهم هاشتغل عالطول ة افضل ن اانجلش اه راءيكو؟؟؟؟؟؟؟؟

تمام .. طبعا الغلة الانجليزية هى الاولى عالميا وتستخدم فى جميع دول العالم وبالتاكيد لها اهمية كيبرة ... بس انا عن نفسى افضل واتجنب المجال الى فية اعداد ووفرة كبيرة (الانجليزى) يعنى مثلا لو تددخلى المانى او ايطالى او صينى ... وتتطلعى بتقدير كويس ... بجد هيبقى ليك مستقبل كويس
لان اعداد الغات التانية غير الانجليزى بيكون اصلا اعدادها قليلة جدا زى الايطالى 30 بيقبل 30 طالب بس ... فبجد انا بنصح اقسام الغات بس يفضل انك تبعد عن الانجليزى والفرنساوى برغو انهم اهم لغتين لكن لكثرة الى بيتخرجوا منهم ...

hamdy_maged 23-08-2012 08:53 AM

السلام عليكم معلش انا عايز اعرف ان اداب انتساب فيها قسم انجليزى وباقى الاقسام ولا لا شكر

mohamed_hussein.1995 23-08-2012 09:19 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamdy_maged (المشاركة 4773767)
السلام عليكم معلش انا عايز اعرف ان اداب انتساب فيها قسم انجليزى وباقى الاقسام ولا لا شكر

اداب انتساب ليها اربع اقسام ( عربى - تاريخ - فلسفة - اجتماع ) فقط

NOURAN_MOON 23-08-2012 11:53 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed_hussein.1995 (المشاركة 4773797)
اداب انتساب ليها اربع اقسام ( عربى - تاريخ - فلسفة - اجتماع ) فقط

معلش انا عايزة اعرف أيه مصدر المعلومة دى؟؟
واداب انتساب اى جامعة بالظبط اللى تقبل ال4 اقسام دول بس؟
ليا صاحبتى متخرجة من اداب اسكندرية واول سنة كانت انتساب
وقبلت فى قسم وثائق ومكتبات
وبردوا فى جماعة اسكندرية كان من ضمن شروط لغات شرقية
86% انتظام و 83% انتساب
والسنة دى جامعة عين شمس حدد شروط قسم
التنسيق الداخلى بتاعها
وذكرت انه قسم اداب إعلام وعلم نفس هما بس اللى بيقبلوا طلاب انتظام فقط
وكمان انت كنت قايل قبل كدة انه قسم جغرافيا من شروطه
انه الطالب يكون واخد تاريخ او جغرافيا فى الثانوية العامة
فى حين انه جامعة عين شمس السنة دى محددش اى شروط للقسم
ولا حتى حددت درجات لاى مادة من المادتين دول

أقدر اعرف مصدر المعلومة دى بالذات؟؟؟؟

mohamed_hussein.1995 23-08-2012 01:27 PM

حضارتكوا الاقسام دة التى تقبل انتساب فى جامعة القاهرة .... مصدر المعلومة ..موقع كلية الاداب جامعة القاهرة .... شروط الالحتاق بالاقسام 2013

NOURAN_MOON 23-08-2012 01:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed_hussein.1995 (المشاركة 4774288)
حضارتكوا الاقسام دة التى تقبل انتساب فى جامعة القاهرة .... مصدر المعلومة ..موقع كلية الاداب جامعة القاهرة .... شروط الالحتاق بالاقسام 2013

يبقى قبل ما تقول المعلومة تحدد كلية ايه
أو تحدد فى التوبيك اللى انت عامله انه الاستفسارات
خاصة بكلية الاداب جامعة القاهرة
عشان الناس اللى بتدخل تسال تعرف انه الكلام خاصة بجامعة القاهرة فقط
عشان فيه ناس بتبقى حاطة امال على اقسام معينة
وبتاخد كلامك دة بشكل جدى
فياريت تراعى الامانة فى الرد اكتر من كدة

وشكرااااااااا

roqa sharf 23-08-2012 02:24 PM

انا عاوزة اعرف امته التنسيق الداخلى للكليه وشروط التقديم لقسم لغات شرقيه

mohamed_hussein.1995 23-08-2012 05:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة NOURAN_MOON (المشاركة 4774346)
يبقى قبل ما تقول المعلومة تحدد كلية ايه
أو تحدد فى التوبيك اللى انت عامله انه الاستفسارات
خاصة بكلية الاداب جامعة القاهرة
عشان الناس اللى بتدخل تسال تعرف انه الكلام خاصة بجامعة القاهرة فقط
عشان فيه ناس بتبقى حاطة امال على اقسام معينة
وبتاخد كلامك دة بشكل جدى
فياريت تراعى الامانة فى الرد اكتر من كدة

وشكرااااااااا

حاضر ... بس الى سال محددتش فى انهى جامعة وانا بالتالى اخت كلامة على انها فى جامعة القاهرة ..... وانا براعى الامانة فى كل حرف ومش منتظر حد يقلى كدة والا مكنتش عملت الموضوع
وانا فى الخدمة للرد على جميع الاستفسارات
:078111rg3::028ja7:

mohamed_hussein.1995 23-08-2012 05:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة roqa sharf (المشاركة 4774458)
انا عاوزة اعرف امته التنسيق الداخلى للكليه وشروط التقديم لقسم لغات شرقيه

التنسيق الداخلى انشاءالله هيكون على يوم الاحد
هيكون بطريقتان
1_ من على النت من موقع الكلية وتنتظرى النتيجة وبعد كدة تطبيعيها وتحطيها ضمن الورق وتقدمى
2_ تروحى بالاوراق للجامعة وهيدوكى استمارة تمليها وتكتبى ال5رغبات وتقدمى بيها مع الورق

اما بالنسبة لقسم للغات الشرقية كل جامعة لها شروط فلو بتتكلمى على اساس عيزا تعرفى شروط قسم الغات الشرقية كلية الاداب جامعة القاهرة :
اللغـات الشـرقيـة أدبي/علمى قبول ( 400 ) طالب كحد أقصى لأعلى مجموع كلى بشترط الإ يقل الطالب عن 80% على الأقل فى مجموع اللغات الثلاث (128/160) ولايقبل القسم تحويلات من خارج الكلية أو من كليات آخري

DreamChaser 23-08-2012 09:49 PM

لسة حيرانة :(

يعنى معنى كدة ان الافضل ادخل اى قسم تانى من اللغات الاجنبية ماعدا الامجلش و الفرنساوى؟؟؟
بصراحى انا بحب الانجلش اوى و الحمدلله شاطرة فى المادة ديه بس برضو عايزة ادخل حاجة لها مستقبل
المشكلة ان ناس بتقولى ان صحيح الاقسام مثل اليابانى و الصينى و الروسى لها مستقبل بس شهلها محدود جدا و مش بشتغل فيه بسهولة يعنى لو فى وسطة يبقى راحت اما الانجلش فامجالات الشغل خاصته كتييير
اى راءيكو؟؟؟؟ انا لسة حيرانة انا اعمل الى عليا فى الاختيار و بعد كدة اتوكل على ربنا :bosyht9:

kingkongo 23-08-2012 11:35 PM

لو سمحت كنت عايز اعرف قسم المساحه فى الجغرافيا بيدرسوا فيه ايه وايه شروط القبول وكمان لو سمحتم قسم اللغات التطبيقيه جامعه الاسكندريه وشكراااااااا

mr history 24-08-2012 12:24 AM

لوسمحت اعرف اداب بنى سويف بتاخد الانجليزى من كام

mohamed_hussein.1995 24-08-2012 12:43 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dreamchaser (المشاركة 4775477)
يعنى معنى كدة ان الافضل ادخل اى قسم تانى من اللغات الاجنبية ماعدا الامجلش و الفرنساوى؟؟؟
بصراحى انا بحب الانجلش اوى و الحمدلله شاطرة فى المادة ديه بس برضو عايزة ادخل حاجة لها مستقبل
المشكلة ان ناس بتقولى ان صحيح الاقسام مثل اليابانى و الصينى و الروسى لها مستقبل بس شهلها محدود جدا و مش بشتغل فيه بسهولة يعنى لو فى وسطة يبقى راحت اما الانجلش فامجالات الشغل خاصته كتييير
اى راءيكو؟؟؟؟ انا لسة حيرانة انا اعمل الى عليا فى الاختيار و بعد كدة اتوكل على ربنا :bosyht9:

لو انتى فعلا شايفة نفسك فى قسم الانجليش وانتى بتقولى شاطرة فية ..خلاص ادخلى القسم دة ...وانا فاهم ومقدر انتى محتارة لية ...بس انا كنت بقول انى المجال او التخصص النادر بيبقى مطلوب ..وسيبك من الى بيقول ملهاش شغل ...لا طبعا اللغة مطلوبة على طول وبصفة مستديمة ... مش زى مثلا اى تخصص تانى او كلية تانية .... الغات معروفة عالميا ومطلوبة اكتر من الانجليش والفرنساوى فى مجالات كتيرة جدا جدا جدا ممكن يكون فى مجال انتى عمرك ما تتخيليها .... وهنا بيكون الاختيار صعب جدا .... اخد الى بحبة ولا اخد الى لية مستقبل اكتر لندرة التخصص ....من راى البلد دة عيزة الحجات النادرة عشان تشتغلى على طول وبمرتب كويس ... ادخلى المانى او صينى او يابانى ...بالتوفيق ولو فى اى استفسار او طلب للمناقشة انا تحت الخدمة

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 10:49 PM.