بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   المنتدى االأكاديمى للمعلمين (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=22)
-   -   موقف مادة الكمبيوتر العام القادم (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=199921)

عفت السيد 27-04-2010 04:40 PM

ياجماعة الاول نشرح المنهج للمدرسين انا اعرف مدرسين بعقد مش عارفين يعنى ايه برمجة من الاصل
نطالب بتدريب هؤلاء الاول والمدرسين الاصليين ثم نتكلم على الماده بعدين

رشارشا 27-04-2010 11:52 PM

التقويم الشامل مشكلة كبيرة وانا شايفة نهاية التعليم الانة مو هيكون مستوى الطال الفيصل بدرجاتة ومستقبلة بل حسب ضمير الاستاذ وطبعا نحن نعيش بزمن تاخد درس عندى ولا تاخد صفر على نفس قاعدة if ولاختيار بيكون على حسب قية التعبير الشرطى وانتم عارفين الباقى وكمان هيطبق على الثانوية مشكلة بجد الطلاب اصبحوا بمصر فران للتجارب انا براى تدهور الامجنمع العربى احد او اول اسبابة تدهور المدرس وضميرة

MR : ABO BATTA 29-04-2010 05:37 PM

الف شكر

يا ريت يكون ثلاث حصص

والدرجةتكون " 40 " درجة

والامتحان يكون امتحان نظري فقط
لأن معظم المدارس مش مهيئة للعملي بسبب الأجهزة القديمة اللي مش قابله تحميل البرنامج v.b

والزمن ساعة ونصف
بس الامتحان يكون يستاهل الزمن ده مش يكون ساعة ونصف وهو يتحل في نصف ساعة

rahoma2 30-04-2010 09:48 PM

أربع حصص اسبوعيا
40 درجة
الامتحان ساعة ونصف
امتحان عملى وأخر نظرى

amr soudy 30-04-2010 10:21 PM

ثلاث حصص

40 درجة

امتحان نظري فقط

ساعتان زمن الامتحان

gomaa hamed 02-05-2010 09:31 AM

المشكلة إن أولياء الأمور بيتكلموا عن الكمبيوتر إنه مادة ليست ذات أهمية " زى الرسم " على حد تعبير أحدهم و أيضا زملائنا المراقبين عندما يقومون بالمراقبة على مادة الكمبيوتر يتعاملوا مع المادة على انها مادة إضافية و هذا اهدارا لحق المادة و لمجهوداتنا كمدرسين فهناك بعض الطلاب ممن كنت أرى انهم ضعاف لا يستحقون حتى النجاح حصلوا لعى درجات علية فى الحاسب الآلي بالذات و بالسؤال عرف أنه بالغش .
أما ماة ال v.b.net فهى مادة جميلة و أن أنصح تلاميذى باستكمال المادة فى الثانوى
مرتين فى الاسبوع على فترتين - 40 درجة - امتحان نظري فقط
ساعة ونصف زمن الامتحان ..

إسماعيل الشيخ 02-05-2010 02:02 PM

حصتين
40 درجة
نظري فقط
ساعتيين زمن الامتحان
رآي ان البرمجة مش هاتفيد طالب 3 إعدادي خاصة إن في طلبة مابتعرفش تفتح الكمبيوتر ولا بتعرف تمسك الماوس يبقى الأولي انهم يتعلموا اساسيات الكمبيوتر ( و محجموعة الأوفس ) حتي المرحلة الإعدادية.
ودا رآئ

سيف سالم 02-05-2010 02:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة إسماعيل الشيخ (المشاركة 2143336)
حصتين
40 درجة
نظري فقط
ساعتيين زمن الامتحان
رآي ان البرمجة مش هاتفيد طالب 3 إعدادي خاصة إن في طلبة مابتعرفش تفتح الكمبيوتر ولا بتعرف تمسك الماوس يبقى الأولي انهم يتعلموا اساسيات الكمبيوتر ( و محجموعة الأوفس ) حتي المرحلة الإعدادية.
ودا رآئ

ايهما اكثر فائدة من وجهة نظر
فقط مجرد رأيك

معالجة اسباب اسباب عدم معرفة الطلبة فتح الكمبيوتر على مدار 8 سنوات * 365 يوم دراسة كمبيوتر منهج اثاناء العام ونشاط صيفي في الاجازة

ام مش مهم معالجة الاسباب ويتم تغير المنهج بالصف الثالث ع ونجعل المنهج ليكون الكمبيوتر ويقتصر على بعض الطرق المختلفة للفتح ومع تكرار والتاكيد على ذلك

اتعلم ان هناك من الطلاب لا يستطيع كتابة اسمه ومع ذلك لم يطالب احد بتغير منهج العربي للصف الثلث ع
وكذلك هناك من لم يستطيع مبادئ الحاسب ومع ذلك لم يطالب احد بتعديل منهج الرياضيات ليناسب هؤلاء
وكذلك باقي المواد

شكرا لكم وبارك الله لكم

mohamed samy 1 02-05-2010 05:19 PM

شكراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

Sci_MaHmoUd 02-05-2010 07:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سيف سالم (المشاركة 2143376)
ايهما اكثر فائدة من وجهة نظر
فقط مجرد رأيك

معالجة اسباب اسباب عدم معرفة الطلبة فتح الكمبيوتر على مدار 8 سنوات * 365 يوم دراسة كمبيوتر منهج اثاناء العام ونشاط صيفي في الاجازة

ام مش مهم معالجة الاسباب ويتم تغير المنهج بالصف الثالث ع ونجعل المنهج ليكون الكمبيوتر ويقتصر على بعض الطرق المختلفة للفتح ومع تكرار والتاكيد على ذلك

اتعلم ان هناك من الطلاب لا يستطيع كتابة اسمه ومع ذلك لم يطالب احد بتغير منهج العربي للصف الثلث ع
وكذلك هناك من لم يستطيع مبادئ الحاسب ومع ذلك لم يطالب احد بتعديل منهج الرياضيات ليناسب هؤلاء
وكذلك باقي المواد

شكرا لكم وبارك الله لكم

اعتقد ان ده يرجعنا الى منهج الأبتدائى
نجد ان الصف الرابع يدرس لغة Html
الخامس يدرس برنامج اكسبريشن ويب
فى حين ان المرحلة الأعدادية تدرس الويندوز

لاتعليق على ترتيب الدراسه بصراحه قمه ف الغباء والجهل
راى ان المنهج محتاج اعدة هيكله من الصف الثالث الأبتدائى إلى الصف الثالث الأعدادى

احمدحمدى البدوى 03-05-2010 07:35 PM

انا عايز الاول المنهج يتغير لان الطلاب مش فهمين حاجة فى البرمجة حتى يصبح الكمبيوتر ذو فائدة والطلاب تقبل علية بحب بدل مايطر الطلاب الى الحفظ دون الفهم وبعد كدة نزود المجموع الى 40درجة وزمن الامتحان الى ساعة ونصف وشكرا احمد البدوى

bright.light**** 03-05-2010 08:13 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته................... للجميع
راى ان نظام التقويم الشامل كويس اولا للطالب اللى مش ملتزم(مشاغب)ده هيخليه يلتزم بالحصة علشان درجة السلوك و هيجيب كل ادواته وهيذاكر باستمرار عشان درجة الشفوى وامتحان الشهر ثانيا هيخلينا نعرف مستوى الطلبه باستمرار
بالنسبه لموضوع الدرجة المفروض تزيد شويه
بالنسبة لعدد الحصص انا شايفه ان حصتين كافى اصل المنهج مش كبير يعنى الطالب لو فهم المنهج مش هياخد منه وقت كبير فى المذاكرة
بانسبة لامتحان العملى لو عايزين امتحان تبقى اسئلة بسيطة او برامج بسيطة

محمد عبد الحكم 03-05-2010 08:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bright.light**** (المشاركة 2146476)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته................... للجميع
راى ان نظام التقويم الشامل كويس اولا للطالب اللى مش ملتزم(مشاغب)ده هيخليه يلتزم بالحصة علشان درجة السلوك و هيجيب كل ادواته وهيذاكر باستمرار عشان درجة الشفوى وامتحان الشهر ثانيا هيخلينا نعرف مستوى الطلبه باستمرار
بالنسبه لموضوع الدرجة المفروض تزيد شويه
بالنسبة لعدد الحصص انا شايفه ان حصتين كافى اصل المنهج مش كبير يعنى الطالب لو فهم المنهج مش هياخد منه وقت كبير فى المذاكرة
بانسبة لامتحان العملى لو عايزين امتحان تبقى اسئلة بسيطة او برامج بسيطة

كلامك كله صح يا ميس بس مين يسمع ومين ينفذ

bright.light**** 03-05-2010 08:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد عبد الحكم (المشاركة 2146507)
كلامك كله صح يا ميس بس مين يسمع ومين ينفذ

اشكرك استاذ محمد ونتمنى من الله ان يصلح حال هذه المادة علشان خاطر الطلبة مش علشانا احنا لان الكمبيوتر من اهم المواد ولما ينصلح حاله الطلبه هيحبوه وهيستفيدو منه

فتحى عبده ابراهيم منصور 04-05-2010 10:29 AM

اتوقع زمن الامتحان ساعتين وامتحان عملى لمدة ساعة ولكى تتطور المادة وتكون ذات فائدة يجب على المدرس ان يطور نفسه ومدة الدراسة 5 حصات او اربع

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 09:33 PM.