بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية الصيدلة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=525)
-   -   صيدلة كلينيكال ولا علاج طبيعي (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=346710)

freeyoyo 27-07-2011 02:40 AM

صيدلة كلينيكال ولا علاج طبيعي

ممكن حد يقولي مين احسن من حيث سوق العمل صيدلة كلينيكال ولا علاج طبيعي ضروري علشان التنسيق اخره النهاردة

drmohammed500 30-07-2011 04:56 PM

صيدلة كلينكال بس محتاجة مزاكرة كتيرة واصعب من صيدلة عادى لانها شاملة مواد صيدلة بالاضافة للمواد الطبية التخصصية والتدريب فى المستشفى الجامعى

Dr/ Nancy 01-08-2011 01:40 AM

مفيش مقارنة.. صيدلة طبعاً

freeyoyo 01-08-2011 01:20 PM

طب معلش ايه الأحسن ادخل صيدلة كلينيكال ولا عادي و اعمل بعد كده دبلومة كلينيكال

freeyoyo 02-08-2011 11:45 AM

يا جماعة حد يرد

zidan2011 06-08-2011 07:34 PM

أكبر خطأ

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr/ nancy (المشاركة 3774225)
مفي
ش مقارنةاً

رأيك غير صحيح بالمرة انا طبيب بشري العلاج الطبيعي وطب الاسنان هم أفضل من بشري وصيدلة وانا ماجستير91 ونقيبنا بيقول علينا عواطلية والصيدلة بالعربي فى مصر بقالين بشهادة واعداد البشري والصيدلة بالالاف اما العلاج الطبيعى والاسنان مئات ومجالهم افضل بكثير والصيدلة الاكلينيكة لا تضيف شئيا غير انه يستطيع كتابة الروشتة والاطباء العشرة بقرش فى مصر مع تدنى مستوى الخرجين وقلة التدريب ولاتنسي ان العلاج الطبيعي فى مصر مصنف عالميا رقم 3 بعد كندا وامريكا هذا رأى متخصص مش رأى واحد عايز الناس يقول له يادكتور وثقافة النقص والدونية فى مصر

DR_MOHAMED_97 06-08-2011 09:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zidan2011 (المشاركة 3798431)
رأيك غير صحيح بالمرة انا طبيب بشري العلاج الطبيعي وطب الاسنان هم أفضل من بشري وصيدلة وانا ماجستير91 ونقيبنا بيقول علينا عواطلية والصيدلة بالعربي فى مصر بقالين بشهادة واعداد البشري والصيدلة بالالاف اما العلاج الطبيعى والاسنان مئات ومجالهم افضل بكثير والصيدلة الاكلينيكة لا تضيف شئيا غير انه يستطيع كتابة الروشتة والاطباء العشرة بقرش فى مصر مع تدنى مستوى الخرجين وقلة التدريب ولاتنسي ان العلاج الطبيعي فى مصر مصنف عالميا رقم 3 بعد كندا وامريكا هذا رأى متخصص مش رأى واحد عايز الناس يقول له يادكتور وثقافة النقص والدونية فى مصر

واضح من كلام حضرتك انك دكتور خبرة
بس لازم نوضح شي
الطب البشري والصيدلة كليتين متكاملتين
ولكن العلاج الطبيعى كلية محترمة وليها شغل و افضل مليون مرة من الطب وممكن صيدلة في بعض الاحيان
وعدد اطباء البشري بالالاف والصيدلة بردو
ولكن صيادلة الاكلينيك بيتخرج منهم كل عام في مصر ما يتراوح بين 250 الي 300 دكتور

yhima 10-08-2011 05:13 PM

[QUOTE=zidan2011;3798431]رأيك غير صحيح بالمرة انا طبيب بشري العلاج الطبيعي وطب الاسنان هم أفضل من بشري وصيدلة وانا ماجستير91 ونقيبنا بيقول علينا عواطلية والصيدلة بالعربي فى مصر بقالين بشهادة واعداد البشري والصيدلة بالالاف اما العلاج الطبيعى والاسنان مئات ومجالهم افضل بكثير والصيدلة الاكلينيكة لا تضيف شئيا غير انه يستطيع كتابة الروشتة والاطباء العشرة بقرش فى مصر مع تدنى مستوى الخرجين وقلة التدريب ولاتنسي ان العلاج الطبيعي فى مصر مصنف عالميا رقم 3 بعد كندا وامريكا هذا رأى متخصص مش رأى واحد عايز الناس يقول له يادكتور وثقافة النقص والدونية فى مصر[/QUOTE

انت بتقول كده علشان مجموعك ما جبهاش بس مجرد حقد طبقي مش اكثر اما كلمه بقالين اظنك مخطا فيها بالضافه الي ان العلاج االطبييعي مجالها العملي قليل

DR_MOHAMED_97 10-08-2011 05:28 PM

يا جماعة والله العلاج الطبيعى مجال عملة عشرة علي عشرة
وخاصة ان الشعب المصري ما شاء الله من النوع التقيل
والله بجد عندنا واحد كان دفعة 2004
وما شاء الله مشهور جدا علي مستوى محافظة الشرقية

cat2007200 10-08-2011 07:10 PM

فى دكتور يقول على الصيدلى بقااال واضح انك لا دكتور ولا ولاحاجه

انا عاوز اعرف انت بتجيب علاج ليك او لشغلك منين من بقااال ؟؟ ههههههههههههه

عيب عليك تقول كده وانت فعلا مجموعك مجبهاش لو كنت دخلت صيدله كنت هتعيب فى علاج طبيعى ومكنتش هتدخلها

احمد صيدله المنيا

DR_MOHAMED_97 10-08-2011 07:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة cat2007200 (المشاركة 3820496)
فى دكتور يقول على الصيدلى بقااال واضح انك لا دكتور ولا ولاحاجه

انا عاوز اعرف انت بتجيب علاج ليك او لشغلك منين من بقااال ؟؟ ههههههههههههه

عيب عليك تقول كده وانت فعلا مجموعك مجبهاش لو كنت دخلت صيدله كنت هتعيب فى علاج طبيعى ومكنتش هتدخلها

احمد صيدله المنيا

سيبك من الناس دى يا دوكتر احمد
كل واحد خبير في مجال عملة
وبعدين الي بيقول علينا بقالين لية بيجى ياخد مننا الدوا

لا تعليق

ahmed pha 13-08-2011 04:07 PM

انا مش عارف ايه قلة الاحترام وامتهان المهن الاخرى المفروض يا دكتور لو انت تستحقها فعلا طبيب بشرى يعنى من ارقى واعقل الناس
مش من حقك تقول دى مهنة كويسة ودى وحشة ودا بياع المهن كلها محترمة ومهمة من اول عامل النظافة لغاية رئيس الجمهورية ولاولاها ما انصلح حال البلد ..يعنى لو مفيش صيادلة هتصرفوا الدوا من فين ....وكونك انك عاطل وفاشل دى مش مشكلتنا فى آلاف الاطباء ناجحين وآلاف الصيادلة مرتاحين ماديا واجتماعيا ..ولو اتكلمنا على حسب طريقتك مستعد طلعلك مليون عيب ومشكلة فى العلاج الطبيعى والاسنان والطب البشرى لكن احنا مش زيك يا...يا دكتور ....احمد فوزى اعدادى صيدلة اسيوط

نسمه يسرى 13-08-2011 05:46 PM

الدكتووووووور المحترم ال بيقول علينا بقالين

ده اكيد ملحقهاش
او دخل طب ومش عاااااارف يثبت نفسه
ولقى الصيادله ليهم مركز احسن منه

نسمه صيدله حلواااااااااااااااااااان

dr /nada 13-08-2011 05:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نسمه يسرى (المشاركة 3835612)
الدكتووووووور المحترم ال بيقول علينا بقالين

ده اكيد ملحقهاش
او دخل طب ومش عاااااارف يثبت نفسه
ولقى الصيادله ليهم مركز احسن منه

نسمه صيدله حلواااااااااااااااااااان

مبروك يا نسمه ومتزعليش نفسك ولا تحرقي اعصابك
دول ناس جهله

cat2007200 13-08-2011 09:03 PM

انا مكسوفلك اووووووووووووووووووى هههههههههههههههههه

يالهوى الدكاتره شرحتك بالمشرط ههههههههههههه

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 07:55 PM.