بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية الفنون الجميلة وكلية الفنون التطبيقية (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=1015)
-   -   مستقبل فنون جميلة أكثر من عظيم هتغير رايك ليها (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=428883)

bahaaeldeen 27-10-2013 05:19 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة وفقني يا رب ( بندقه ) (المشاركة 5558887)
لا بصراحه بصراحه بصراحه تجنن انا صحابي والمدرسين كلهم عمالين يقنعوني اني ادخل الكليه دي لاني انا عندي موهبه في الرسم كويسه اوي وانا مش راضيه ع اساس ان الي بيتخرجو منها مدرسين رسم بس بس الواضح انها رهيبه فعلااااااا بجد تجنن وبالمره كمان انمي الموهبه الي عندي في الرسم لاني بجد بحبو جداااااا والمدرسين عمالين يقنعوني اني ادخل الكليه دي ... ^________^ تسلم ايدك

لا فنون جميلة عمرها ما بتخرج مدرسين رسم ولكن تربية فنية ونوعية بشكل استثنائى هى الخاصة بالتعليم والتدريس لمادة الرسم
ربنا يوفقك :)
حطى فنون فى اول رغبة بقى وشدى حيلك عشان امتحان القدرات :)

محمد محمود بدر 20-04-2014 01:29 PM

جزيل الشكر والتقدير لحضرتك
مجهود طيب
جزاك الله خيرا وبارك الله فيك

Mohamed001 28-07-2014 10:39 AM

شكرا جداا :d

عصام الفنان 19-04-2015 05:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bahaaeldeen (المشاركة 4525107)
انا لاحظت ان ناس كتير اوى اوى فى مصر متعرفش ايه قيمة كليات الفنون الجميلة وفاكرين اننا رسامين وفاكرين اننا فنانين وبس وفاكرين اننا بنتخرج مدرسين رسم
اولا الكلام دة كله غلط فى غلط
والاخر طلع فيلم فاشل بيسوء فى سمعة الكلية

اولا على فكرة مستقبل الكلية مش زى ما الناس فاكراه انه بيخرج مدرسين رسم وخلاص
ثانيا الفيلم دة اركنوه على جنب لانه مش بيعبر عن الكلية ابدا غير انه بيسيئ ليها
وعلى فكرة دكاترة الكلية رفعوا قضية على الفيلم وخدوا تعويض ممتاز جداا ودة اللى جاب الفيلم الارض برضو :)

اولا الناس اللى فاكرة ان الكلية مجموعها قليل وبتاخد خمسينات وستينات الكلام دة تعبان
الكلية بتاخد فوق التسعين لعلمى اللى هما قسم عمارة وديكور وادبى بتاخد فوق 85 غالبا واقل حاجة 84

ركز فى كل كلامى ولو انت مش ناوى فنون جميلة متاكد انك هتنويها باذن الله

اولا قسم العمارة
بتدرس كل المواد الهندسية والفنية يعنى بتدرس 5 سنين منهم اعدادى كل حاجات هندسة وزايد عليها مواد فنية ودة اعلى قسم فى المجموع وتنسيقه خاص بيه
وخريجه بيتبع نقابة المهندسين وبيدرسوا كمان شغل ديكور وبيتقووا فى برامج الكومبيوتر اللى بيشتغلوا بيها زى اوتوكاد وثرى دى ماكس وفوتوشوب
غير طبعا بتاع هندسة عمارة اللى بيدرس 4 سنين بس عمارة ومبيدرسش اى ناحية فنية ف بيكون ضعيف بالنسبة لبتاع عمارة فى فنون جميلة والمواااااااد هندسية 200% وباضافة مواد فنية كمان

ثانيا قسم الديكور
ودة تبع فنون فى التنسيق وامتحان القدرات لكن بياخد علمى ومجموعه اقل بفروق بسيطة يعنى عايز تعرف ديكور خد كام يبقى شوف تنسيق فنون جميلة فنون لعلمى
وبتدخل اعدادى ديكور وتدرس 4 سنين وتتخصص جواة على حسب اختيارك لعمارة داخلية وفنون تعبيرية والشهادة هى بكالريوس عمارة داخلية او بكالريوس فنون تعبيرية
عمارة داخلية بتكون مهندس معمارى وديكور ومصمم لكل حاجة ودى ناحية هندسية اكتر
وفنون تعبيرية اللى هى ديكور السينما والمسارح ودى ناحية فنية اكتر
القسم دة ملوش علاقة بفنون بس بتدرس كل حاجة تتخيلها يعنى بتدرس مواد عمارة ومواد فنية بحيث تتعلم كل مبادئ التصميم من الابرة للصاروخ ومن الشقة للعمارة والمؤسسات
بتتخرج بتشتغل مهندس ديكور ومعمارى ومصمم وكل حاجة لان امكانياتك بتكون جامدة وبتاخد خبرة فى الالوان يعنى القسم دة اكتر من قسم عمارة وبتدرس كل مواد قسم العمارة واكتر كمان والناحية الفنية اكبر شوية ومشروع التخرج بيكون مثلا تصميم مدرسة بتصممها من ناحية معمارية وبتعمل البوستر بتاعها وبترسم كل جزء منها برسم هندسى وبتصمم الالوان وبتقسم الفصول لمساحات وبتعمل استخدام كامل وشامل للمبنى دة غير طبعا التقوية الشاملة لاستخدام برامج الكومبيوتر

ملحوظة هامة جداا::
طلبة ديكور بتدرس فى اول سنين ليها عمارة داخلية وتصميم داخلى وبعدين التخصص وبيدرسوا تصميم معمارى فى اخر سنتين
لكن طلبة عمارة وهندسة عمارة بيدرسوا العكس فى اول سنين تصميم معمارى واخر سنتين تصميم داخلى

ثالثا اقسام فنون بتاخد علمى وادبى بس الاولوية لادبى:
اللى بيدخلها بيكون اعدادى فنون بعد كدة بيتخصص ع حسب المجموع لتلات اقسام هما جرافيك وتصوير ونحت
وملوش اى علاقة بالاقسام التانية

قسم جرافيك بيخرج مصممين جرافيك وشغلهم فى الانيماشن والكارتون وكله تمام طبعا يعنى بتصمم كل حاجة ثرى دى من افلام الكارتون لحد خدع السينما وشغل الافلام وشغل المراكز الثقافية
قسم تصوير بتتخرج تكون فنان جدارى او مصمم تشكيلى يعنى وظيفتك مثلا ترسم لوحة فنية واجهة فى فندق او اى ارت ورك
قسم نحت بتشتغل فى مصانع نحت كل حاجة تتخيلها خصوصا الارت ورك

من الاخر مرتباتهم جميلة جدا

وانا مش بجبرك على الكلية بس الكلية نظامها مختلف وجميل جدااااااا يعنى بتدخل الكلية عددكم قليل جدااااااا عكس الكليات التانية اللى عددكم فيها بالالاف
دة غير ان التانيين بتدرس حاجات نظرى والاخر تتخرج وانت حافظ مش فاهم ومش هتعرف تلاقى شغل
دة غير ان خريجين الكلية بالمئات مش بالالاف واظن هاتلى واحد بس خريج فنون جميلة ومش لاقى شغل
دة غير ان الدراسة اغلبها عملى مش كلها نظرى يعنى بتعمل تطبيق للواقع قدامك

اتمنى انكوا تغيروا قرارتكم :)

وشكرااا

تصحيح لاخويا الكريم فرع فنون فيه خمس اقسام
1- رسوم متحركة ولا يتبع قسم الجرافيك
2- قسم الجرافيك
3- قسم التصوير
4- قسم النحت
5- قسم ترميم الآثار
وهذا للتوضيح فقط وشكرا

bahaaeldeen 02-05-2015 12:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عصام الفنان (المشاركة 6160271)
تصحيح لاخويا الكريم فرع فنون فيه خمس اقسام
1- رسوم متحركة ولا يتبع قسم الجرافيك
2- قسم الجرافيك
3- قسم التصوير
4- قسم النحت
5- قسم ترميم الآثار
وهذا للتوضيح فقط وشكرا

اهلا بحضرتك اشكرك على التصحيح ولكن انا كان كلامى على فنون جميلة حلوان ولكن المنيا والاقصر فيها الاقسام الزايدة زى ترميم اثار
:)

basma moharm 02-06-2015 12:06 AM

هو قسم عمارة فنون جميلة صعب زى عمارة هندسة وﻻ اسهل عشان الكل معقدنى من هندسة وبيقولوا صعبة جدا فعاوزة اعرف ايه اﻻسهل فيهم من حيث المزاكرة والضغط

bahaaeldeen 09-06-2015 10:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة basma moharm (المشاركة 6199709)
هو قسم عمارة فنون جميلة صعب زى عمارة هندسة وﻻ اسهل عشان الكل معقدنى من هندسة وبيقولوا صعبة جدا فعاوزة اعرف ايه اﻻسهل فيهم من حيث المزاكرة والضغط

صعب بس حلو جدا لانه تصميمي وفيه رسم كتير بتدرسي مواد هندسية ومواد فنية وكمان مفيهوش تنسيق داخلى ولا حاجة ف الموضوع مريح نسبيا
بس المواد كتير واكيد مدام مجال عملى هيبقى صعب جدا من ناحية مشاريعه كتير وعايز شغل جامد مش اى كلام :)
ودة سر النجاح بتاع عمارة فنون جميلة بس الاسهل فى الضغط والمذاكرة فنون جميلة لان المواد النظري فيه تكاد تكون مش موجودة :)

basma moharm 13-06-2015 11:01 PM

شكرا اوى ويارب فعﻻ متكونش صعبة عليا بس عاوزة اعرف عمارة اسهل وﻻ ديكور لأن انا اعرف ناس كتير فى ديكور وبيشتكوا منها اوى بس هم فى فنون تطبيقية

رورو محمد محمد 15-06-2015 04:12 PM

السلام عليكم
انا طالبة ثانوية عامة علمي علوم
وكان هدفي اني ادخل كلية صيدلة او لو مش لحقتها ادخل فنون تطبيقية
وكنت ماشية كويس في الامتحانات الحمدلله بس امبارح في الفيزيا تعبت جامد
ومحلتش فيها حلو خالص يعني انا ممكن انجح بالعافية مع العلم انو مستوايا ممتاز وبقفل فيها والله بس قدر الله وماشاء فعل
بس انا من ساعتها مش قادرة اكمل مذاكرة باقي المواد ولا اي حاجة
وحاسة اني هجيب مجموع وحش اوي الحمدلله علي كل حال
انا بس كنت عايزة اسأل انا لو ملحقتش فنون طبيقية ممكن ادخل فنون جميلة وهي فيها نفس قسم الديكور اللي في تطبيقية ؟
وعايزه اعرف هي فنون جميلة المنيا بتاخد من كام لانو سمعت انها بتاخد مجموع اقل بكتير من فنون جميلة الاسكندرية والمنصورة
ارجوكم ي جماعة حد يساعدني لانو حاسة اني هتهبل بجد

bahaaeldeen 18-06-2015 05:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة basma moharm (المشاركة 6219257)
شكرا اوى ويارب فعﻻ متكونش صعبة عليا بس عاوزة اعرف عمارة اسهل وﻻ ديكور لأن انا اعرف ناس كتير فى ديكور وبيشتكوا منها اوى بس هم فى فنون تطبيقية

ديكور بصراحة صعبة جدا وبهدلة بس قصاد دة بتتعلموا بجد حاجة مش مجرد كلام وخلاص والتعب دة هتعرفوا انه مفيد جدا بعدين لانكوا هتتخرجوا بجد فاهمين ومتعلمين غير نظام مصر فى التعليم خالص

bahaaeldeen 18-06-2015 05:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رورو محمد محمد (المشاركة 6221155)
السلام عليكم
انا طالبة ثانوية عامة علمي علوم
وكان هدفي اني ادخل كلية صيدلة او لو مش لحقتها ادخل فنون تطبيقية
وكنت ماشية كويس في الامتحانات الحمدلله بس امبارح في الفيزيا تعبت جامد
ومحلتش فيها حلو خالص يعني انا ممكن انجح بالعافية مع العلم انو مستوايا ممتاز وبقفل فيها والله بس قدر الله وماشاء فعل
بس انا من ساعتها مش قادرة اكمل مذاكرة باقي المواد ولا اي حاجة
وحاسة اني هجيب مجموع وحش اوي الحمدلله علي كل حال
انا بس كنت عايزة اسأل انا لو ملحقتش فنون طبيقية ممكن ادخل فنون جميلة وهي فيها نفس قسم الديكور اللي في تطبيقية ؟
وعايزه اعرف هي فنون جميلة المنيا بتاخد من كام لانو سمعت انها بتاخد مجموع اقل بكتير من فنون جميلة الاسكندرية والمنصورة
ارجوكم ي جماعة حد يساعدني لانو حاسة اني هتهبل بجد

رديت عليكى فى التوبيك بتاعك :)

mas20001 16-07-2015 07:32 AM

هل يوجد قسم كرديت فى عماره فنون لو سمحتم

bahaaeldeen 17-07-2015 12:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mas20001 (المشاركة 6244927)
هل يوجد قسم كرديت فى عماره فنون لو سمحتم

لا للاسف :) موجود بس فى تطبيقية خاص

عمرو خالد علي 25-09-2015 09:18 PM

انا طالب علمي رياضة دخلت حاسبات كان مجموعي يدخلني فنون عمارة بس ممتحنتش القدرات هل اقدر احول بعد سنة اولى و امتحن القدرات و لا لأ و شكرا مقدما

bahaaeldeen 11-11-2015 11:37 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمرو خالد علي (المشاركة 6294956)
انا طالب علمي رياضة دخلت حاسبات كان مجموعي يدخلني فنون عمارة بس ممتحنتش القدرات هل اقدر احول بعد سنة اولى و امتحن القدرات و لا لأ و شكرا مقدما

للاسف صعب جدا لا زم تكون ممتحنها فى سنتك :)

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 07:39 PM.