بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية الفنون الجميلة وكلية الفنون التطبيقية (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=1015)
-   -   عاجل: مواعيد اختبارات القدرات وسحب الاستمارة لطلبة الثانوية العامة 2014 (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=607116)

bahaaeldeen 20-06-2014 09:06 PM

عاجل: مواعيد اختبارات القدرات وسحب الاستمارة لطلبة الثانوية العامة 2014

أعلن الدكتور أحمد فرحات، رئيس قطاع التعليم بوزارة التعليم العالى، والمشرف على تنسيق القبول بالجامعات، البدء فى اختبارات لطلاب الثانوية العامة للالتحاق بالكليات 5 يوليو المقبل، وذلك بكليات "التربية الرياضية، الموسيقية، والتربية الفنية، والنوعية شعبة تربية فنية وتربية موسيقية، والفنون التطبيقية، والتربية شعبة فنية، وشعبة تربية موسيقية، وكلية الفنون الجميلة فنون وعمارة، وكلية السياحة والفنادق".

وقال رئيس قطاع التعليم، إن تحديد مواعيد التنسيق الخاصة بطلاب الشهادات الفنية، والشهادات المعادلة العربية، والأجنبية، والأماكن المخصصة لأداء اختبار القدرات باشتراط حداثة المؤهل، معلنا عن فتح باب التنسيق مرة أخرى خلال المرحلة الثانية، للكليات التى لم تستكمل الأعداد المطلوبة لها، مشيرا إلى أنه تم وضع مقترح جديد لمعاهد التمريض الفنية، ودبلوم المعاهد الصحية، وهو فى حالة عدم اجتياز الطالب اختبار القدرات بالكلية المرشح إليها، سوف يتم تطبيق قرارى المجلس الأعلى للجامعات بإتاحة التكليف داخل المستشفيات الجامعية، وفرصة التقدم للحصول على دبلوم الفنى التخصصى والمعادل للبكالوريوس التقنى بالمجلس الأعلى.
ودى مواعيد التقديم وسحب الاستمارة علما بان الامتحان بيكون بعد ما بتسحب الاستمارة ابتداء من يوم 5 يوليو وبتوديها فنون جميلة او تطبيقية وبتحدد ميعاد امتحانك امتى بالظبط

نظام امتحانات القدرات لفنون جميلة وتطبيقية(اعرف كل المعلومات) اضغط هنا

المواد الدراسية فى كلية فنون جميلة اضغط هنا

saad 10 21-06-2014 09:04 PM

أنا ف ثالثه ثانوى علمى علوم السنه دى و بفكر ف فنون ،،،، كنت عاوز اعرف من حضرتك آيه أفضل مجموع لفنون جميله القاهرة ،،،، و ينفع ادخل عماره او ديكور ولا ديكور بس ؟؟؟؟

bahaaeldeen 23-06-2014 12:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة saad 10 (المشاركة 5907442)
أنا ف ثالثه ثانوى علمى علوم السنه دى و بفكر ف فنون ،،،، كنت عاوز اعرف من حضرتك آيه أفضل مجموع لفنون جميله القاهرة ،،،، و ينفع ادخل عماره او ديكور ولا ديكور بس ؟؟؟؟

المجموع السنة دى منقدرش نقوله خصوصا لان توزيع الدرجات اختلف والعدد اختلف والامتحانات اختلفت وكم المواد كمان :)
ف صعب جدا نتوقع بعكس السنين اللى فاتت كان سهل نتوقع :)
عمارة للاسف بتقبل علمى رياضة بس :) لكن ممكن تدخل ديكور او تدخله من تطبيقية

Noha hammed 24-06-2014 02:14 PM

طب هو انا قى 3 ثانوى نظام جديد و عاوزة ادخل فنون تطبيقية بس مكتبتش فى الاستمارة فى اول السنة انى هختار فنون زى السنين اللى فاتت ما كانوا بيعملوا
كدة انا مش هقدر ادخل امتحان القدرات ؟ ولا النطام مختلف السنة دى ؟ :))

bahaaeldeen 24-06-2014 05:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة noha hammed (المشاركة 5910885)
طب هو انا قى 3 ثانوى نظام جديد و عاوزة ادخل فنون تطبيقية بس مكتبتش فى الاستمارة فى اول السنة انى هختار فنون زى السنين اللى فاتت ما كانوا بيعملوا
كدة انا مش هقدر ادخل امتحان القدرات ؟ ولا النطام مختلف السنة دى ؟ :))

بصى يا نهى الكلام دة كان فى التمانينات :d
امتحان القدرات دلوقتى ملوش دعوة بالمدرسة نهائيا
انتى بتستنى ليوم 5 يوليو وبتسحبى استمارة من المدينة الجامعية وتوديها فنون جميلة وتدفعى مصاريف فى حدود 200 جنيه وبتمتحنى لما تحددى ميعاد :)
لسه اصلا التقديم مفتحش
تحت امرك فى اى وقت :)

شروق القاضى 24-06-2014 05:44 PM

طيب وقدرات عمارة لكلية هندسة برضه فى نفس المعاد ؟؟

somia_m 25-06-2014 02:57 PM

طب هو مثلا متوقع تقريبا التنسيق لفنون جميلة جرافيك لادبى هيعلى او هيقل
بالتقريب يعنى انا عارفه ان كل حاجه السنه دى مختلفه بس يعنى نقدر نقول تقريبا هتاخد من ادبى كام؟ :)

somia_m 25-06-2014 03:00 PM

و لو هاخد الكورس فى الكلية هتبقى ايه الاجراءات بعد ما اروح يوم 5 اسحب الاستمارة؟ و ايه المطلوب اجيبه معايا و كدا؟ والكورس هيبدأ امتى؟

على اسماعيل 2012 26-06-2014 07:45 PM

حسب مؤشر الدرجات ممكن اجيب 89 % علمى رياضة ... دا ينفع وادخل امتحان قدرات ... ولا .... بلاش اقدم قدرات ...

nena lelo 28-06-2014 03:17 AM

طيب هو التنسيق بتاع السنة اللى فاتت بالنسبة لعلمى رياضة و عايز يدخل فنون كان كام

bahaaeldeen 29-06-2014 01:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شروق القاضى (المشاركة 5911083)
طيب وقدرات عمارة لكلية هندسة برضه فى نفس المعاد ؟؟

المواعيد تختلف

bahaaeldeen 29-06-2014 01:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة somia_m (المشاركة 5912030)
طب هو مثلا متوقع تقريبا التنسيق لفنون جميلة جرافيك لادبى هيعلى او هيقل
بالتقريب يعنى انا عارفه ان كل حاجه السنه دى مختلفه بس يعنى نقدر نقول تقريبا هتاخد من ادبى كام؟ :)

هيقل طبعا :) 84 83

bahaaeldeen 29-06-2014 01:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة somia_m (المشاركة 5912033)
و لو هاخد الكورس فى الكلية هتبقى ايه الاجراءات بعد ما اروح يوم 5 اسحب الاستمارة؟ و ايه المطلوب اجيبه معايا و كدا؟ والكورس هيبدأ امتى؟

كورس الكلية حصتين ب300 بعتلك رسالة خاصة
فيه توبيك فيه كل التفاصيل فى المنتدى ونظام اختبار القدرات
هتبدا يوم 2 يوليو

bahaaeldeen 29-06-2014 01:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة على اسماعيل 2012 (المشاركة 5914097)
حسب مؤشر الدرجات ممكن اجيب 89 % علمى رياضة ... دا ينفع وادخل امتحان قدرات ... ولا .... بلاش اقدم قدرات ...

ممكن التنسيق يقل ودة احتمال كبير اوى

bahaaeldeen 29-06-2014 01:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nena lelo (المشاركة 5915868)
طيب هو التنسيق بتاع السنة اللى فاتت بالنسبة لعلمى رياضة و عايز يدخل فنون كان كام

92 :) ع الاقل بس هيقل السنة دى باذن الله

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 10:54 PM.