بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية الطب البيطرى (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=526)
-   -   ماذا بعد التخرج ؟ .....فيديو رائع عن مجالات عمل البيطريين (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=156722)

SENDRILLA 28-09-2009 03:36 PM

ماذا بعد التخرج ؟ .....فيديو رائع عن مجالات عمل البيطريين

ده فيديو اكثر من رائع عن مجالات العمل المتاحه امام البيطريين
وانت بتتفرج عليه هتلاقي نفسك عمال تفكر اشتغل ده ولا ده وفي الاخر هتعد في البيت :d
هو يعني متفائل حبتين زياده
بس معظم المجالات واقعيه يعني مش خيال علمي وكده
ياللا شوفوه يمكن يفتح نفسكو وانتو داخلين ع الدراسه كده
http://www.youtube.com/watch?v=FPNHu...embedded#t=335

Hamset_Etab 28-09-2009 04:09 PM

ثانكس يا زوزو دايما كده رافعه معنوياتنا
انا بقى اكتر شغلانه عجبانى
اللى هى فى مجال تصنيع اللقاحات والامصال دى
ومراكز البحوث
يا مسهل :049gc0:

SENDRILLA 28-09-2009 04:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hamset_Etab (المشاركة 1643012)
ثانكس يا زوزو دايما كده رافعه معنوياتنا

انا بقى اكتر شغلانه عجبانى
اللى هى فى مجال تصنيع اللقاحات والامصال دى
ومراكز البحوث

يا مسهل :049gc0:

طيب شدي حيلك وخليكي من الاوائل
وهتلاقي الريس باعتلك جواب التعيين بعد اخر امتحان ليكي في الكليه :d
ربنا يوفقك ياحبي

Mego_me 28-09-2009 05:31 PM

مجهود رائع يا سندريلا...والله العظيم انتي مظبطا الناس الجداد تمام اوي...ربنا يجازيكي خير...انا ناويها ان شاء الله تغذيه ورقابه علي الأغذيه (ده لو اشتغلت في الفيلد اصلا)

حمااده 28-09-2009 07:11 PM

لازم تساعدنا مش اخوات ولا ايه
وانا شاء الله ربنا يكرمنا

SENDRILLA 28-09-2009 07:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mego_me (المشاركة 1643195)
مجهود رائع يا سندريلا...والله العظيم انتي مظبطا الناس الجداد تمام اوي...ربنا يجازيكي خير...انا ناويها ان شاء الله تغذيه ورقابه علي الأغذيه (ده لو اشتغلت في الفيلد اصلا)

لا والله انا معملتش حاجه بجد
بس ربنا يوفقهم ان شاء الله
ميرسي اوي بجد يادوك
وربنا يكرمك بالشغل اللي حابب تشتغل فيه
بس انا عن نفسي افضل شغل في الفيلد وجميل مجال الرابه علي الاغذيه ده بجد
صحيح هو انت مشترك في اسره من الاسر في الكليه ؟
وللا فري :d

السمراء 28-09-2009 09:06 PM

انا لسة بتفرج
اكيد جميل
تسلم يمينك

SENDRILLA 28-09-2009 09:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حمااده (المشاركة 1643400)
لازم تساعدنا مش اخوات ولا ايه
وانا شاء الله ربنا يكرمنا

اكيد طبعا يا محمد
مفيش كلام
ربنا يكرمكو ان شاء الله

SENDRILLA 28-09-2009 09:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة السمراء (المشاركة 1643681)
انا لسة بتفرج
اكيد جميل
تسلم يمينك

انتي اجمل يا حبي
تسلميلي

Mego_me 28-09-2009 11:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SENDRILLA (المشاركة 1643401)
لا والله انا معملتش حاجه بجد

بس ربنا يوفقهم ان شاء الله
ميرسي اوي بجد يادوك
وربنا يكرمك بالشغل اللي حابب تشتغل فيه
بس انا عن نفسي افضل شغل في الفيلد وجميل مجال الرابه علي الاغذيه ده بجد
صحيح هو انت مشترك في اسره من الاسر في الكليه ؟

وللا فري :d

اتا كنت تيم اسبرت ونقلت لواحده جديده عملناها احنا واصحابنا مش فاكر اسمها:dوكنت امين الصندوق فيها بس انا ولائي ناو مش لأي اسره

Dr.Nader Galal 29-09-2009 02:18 AM

مجهود رائع يا سندريلا زي ما اتعودنا منك كالعادة :friendsxs3:وانا بفكر في شركات الادويه و التصنيع:d وفي اتجاه للرقابه علي الاغذيه:) بس لسه معلوماتي عنه مش كفايه فأكسبوا ثواب بقي انتي ولا ميجو وتوضحلنا جوانبه :av4056bb7jp3::028ja7:

Mego_me 29-09-2009 02:52 AM

:d
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr.Nader Galal (المشاركة 1644608)
مجهود رائع يا سندريلا زي ما اتعودنا منك كالعادة :friendsxs3:وانا بفكر في شركات الادويه و التصنيع:d وفي اتجاه للرقابه علي الاغذيه:) بس لسه معلوماتي عنه مش كفايه فأكسبوا ثواب بقي انتي ولا ميجو وتوضحلنا جوانبه :av4056bb7jp3::028ja7:

بص يا ندوره بالنسبه لشركات الادويه انت غالبا بتشتغل ميديكال ريب يعني مندوب ادويه ....فيه في مصر شركات انترناشونال اللي هيا مشهوره زي فايزر وجلاكسو ونوفارتس والشركات دي مرتباتها جاااامده موت ولو معاك واسطه هتشتغل فيها وفي ناس برضه بتشتغل من غير واسطه...والشركات دي بتديك مرتب محترم اوي والمفروض عربيه عشان تلف بيها قسط العربيه الشهري بيتخصم من مرتبك وانت ليك الحق انك تختار العربيه اللي انت عايزها (لو عاوز تحوش يبقي اختار شاهين قسطها بسيط ولو عايز تعيش اختار لانسر مثلا وقسطها كبير) والشغلانه نفسها بتروح عيادات الدكاتره وتعرض الدواء وتتابع مبيعات الدوا في الصيدليات اللي جنب العياده وبيبقي ليك بونس لما بتسوق افضل....لنوع التاني من الشركات هي شركات زقه والنبي ياسطي ودي شركات محليه الصنع زي النيل والبدرشيني للادويه دي برضه مرتباتها معقوله بس مفيش عربيه ولا يحزنون وكمان ادويتهم تعبانه ......بالنسبه بقي للشغل في شركات الادويه كمجمل انا ارفضه تماما واعتبره طمس هويه لمهنتنا لكن كل الناس بتستسهل وتقول الشغلانه مش طالبه معلومات ومرطرطه واكتر ناس بيطلبوهم فيت عشان مبتسبهمش لكن الصيدلي بيسبهم ويفتح صيدليه او يطالب بمرتب اعلي لكن البيطري لو رقوه وادوله تلت تلاف جنيه هيبوس وشه شعر ودقن ويقول رضا:d ........
بالنسبه للرقابه علي الاغذيه والتصنيع الغذائي دي زي شركات حلواني وجهينه والمصانع دي
اولا انت بتشتغل في مهنتك يعني بتبقي رقم 1 في المصنع ...زي ما الدكتور رقم واحد في المستشفي
المرتبات مش عاليه اوي بس بتعلا
شركات زي امريكانا اول مابتقدملهم بيسفروك السعوديه بيدوك مبلغ بسيط بس بيعلي مع الوقت بيبقي اول تعيين 3 الاف ريال سعود..
وطبعا لو اشتغلت في جهينه هتضمن تاكل زبادي كل يوم :d:d

دي نظره عامه واي استفسار انا موجود.........

Dr.Nader Galal 29-09-2009 03:20 AM

ميجو شكراً علي المعلومات الاكثر من رائعه دي وربنا يكرمك إن شاء الله بس مبدائياً أنا لا باكل زبادي ولا بطيق ريحته :040vk0:وبالنسبه لشركات الادويه كل الشغل بيبقي ميديكال ريب بس ولا ممكن تصنيع أو حاجه تانيه ممكن مكونش انا عارفها :dولما الرقابه فلوسها أقل يعني 3 ألاف ريال سعودي يبقي شركات الادويه كام؟:d:d

Mego_me 29-09-2009 03:33 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr.Nader Galal (المشاركة 1644706)
ميجو شكراً علي المعلومات الاكثر من رائعه دي وربنا يكرمك إن شاء الله بس مبدائياً أنا لا باكل زبادي ولا بطيق ريحته :040vk0:وبالنسبه لشركات الادويه كل الشغل بيبقي ميديكال ريب بس ولا ممكن تصنيع أو حاجه تانيه ممكن مكونش انا عارفها :dولما الرقابه فلوسها أقل يعني 3 ألاف ريال سعودي يبقي شركات الادويه كام؟:d:d

خلاص يا عم اشرب زبادو ولا تزعل نفسك :006et4: شركات الادويه يا مان ميديكال فقط بالنسبه ل فيت ...لا يا مان 3000 ريال دي بره مصر:d ...جوه مصر بتبقي تعبانه شويه ممكن في اولها الف ودول ميأكلش ترمس ممكن يكفو دره مشوي :d......شركات الادويه بره و جوه جامده جدااا يبقي الادويه دي معناها التجاره ....(عارف الدوا اللي بيتباع ب 3000 جنيه مثلا الحقنه ده بيبقي متكلف علي الشركه في صناعته كام ؟؟؟15 جنيه بالكتير ) يبقي لازم يروقوك ....واي استفسار تاني انا موجود

Dr.Nader Galal 29-09-2009 03:40 AM

شكراً يا ميجو بس واضح ان صعب التحديد دلوقتي لحد ما أدرس و أعرف كله ونبقي نحدد هننوي علي ايه بس اهو يبقي عندنا خلفيه عن الكل :blush:

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 11:04 PM.