بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية العلوم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=166)
-   -   هــــــــــام جدا لكليـــــة علــــــــــوم جامعة اسكندريــــــــة (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=448744)

Mohamed Abd El-Aziz 31-07-2012 04:29 AM

هــــــــــام جدا لكليـــــة علــــــــــوم جامعة اسكندريــــــــة

ان شاء الله ياجماعة انا معاكم فى اى استفسار عايزين تعرفوه عن الكلية و انا فى كلية علوم جامعة اسكندرية و الكلية كويسة و تمام و و شايف انها من افضل الكليات و دى اللى تعتبر الكلية الكويسة بعد صيدلة فى علمى علوم و بعد هندسة و فنون عمارة فى علمى رياضة

و انا مؤسس اسرة فى كلية علوم جامعة الاسكندرية اسمها اسرة نبض
و انا معاكم هنا فى المنتدى و معاكم فى الجروب بتاع الاسرة على الفيس و لو عايزين تعرفو اى حاجة عن الاقسام او التقديم او اى حاجة عن الكلية اسألو هنا او فى الجروب و حتلاقو فى الجروب كمان مشاركة من الاعضاء و فى دكاترة الكلية بتكون موجودة معانا

ودة الجروب بتاعتها على الفيس بوك

http://www.facebook.com/groups/We.4.NBD/

و اللى محتاج اى حاجة ممكن يسأل عادى سواء هنا فى المنتدى او فى الجروب

zakloni 31-07-2012 04:39 AM

شكرا على مساعدتك, انا جايب 87% علمي رياضة ممكن الحق علوم الأسكندرية - رياضة ؟ , و كنت عايز أعرف كل حاجة عن قسم الكمبيوتر في علوم الأسكندرية ؟, هو في تنسيق داخلى و لا لا ؟, و أنا أسف كنت عايز اعرف سنة اولي ناخد فيها اية ؟

جزاك الله خير

Mohamed Abd El-Aziz 31-07-2012 04:54 AM

انا اسف بس المفروض ان علوم رياضة مش حتقل عن تنسيق السنة اللى فاتت و ادنى كلية علوم السنة اللى فاتت كانت واخدة من 89.7 فى الحدود دى

zakloni 31-07-2012 04:56 AM

تمام :(, شكرا على كل حال

esraa 2012 31-07-2012 05:00 AM

لو سمحت يا استاذ محمد تقدير سنة اولى يبقى كام علشان ادخل كيمياء و هل ليه علاقة بدرجات المواد العلمية ف ثانوية
و هل فى اى شروط تانيه علشان اقدر اعمل دبلومة التحاليل
يا ريت تكلمنا عنها علشان انا مش حاباها و التنسيق اللى مودينى ليها و انا باحاول احبها علشان امشى فيها

Mohamed Abd El-Aziz 31-07-2012 05:21 AM

بصى الكلية مش وحشة زى ما انتى مفكرة كدة انا فيها وعارف و الكلية فيها اقسام كتير منها بتشغلك فى شركات بترول زى الكيمياء و الفيزياء و جوفيزيا وحجات تانية كتيرو منها بتشغلك فى معامل تحاليل و الدوبلومات اللى فيها مش بتكون محتاجة حاجة صعبة بالعكس الكلية بقت سهلة مش زى الاول خالص علشان دلوقتى فى الكلية ماشية بنظام امريكى اسمو السعات المعتمدة و تقدير الكيمياء بيحتاج منك بس فى سنة اولى جيد ودى مش حاجة صعبة يعنى و هو مش ليه اى علاقة خالص بالثانوية العامة هو ليه علاقة بتقديرك فى سنة اولى

Mohamed Abd El-Aziz 31-07-2012 05:24 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة esraa 2012 (المشاركة 4704491)
لو سمحت يا استاذ محمد تقدير سنة اولى يبقى كام علشان ادخل كيمياء و هل ليه علاقة بدرجات المواد العلمية ف ثانوية
و هل فى اى شروط تانيه علشان اقدر اعمل دبلومة التحاليل
يا ريت تكلمنا عنها علشان انا مش حاباها و التنسيق اللى مودينى ليها و انا باحاول احبها علشان امشى فيها

بصى الكلية مش وحشة زى ما انتى مفكرة كدة انا فيها وعارف و الكلية فيها اقسام كتير منها بتشغلك فى شركات بترول زى الكيمياء و الفيزياء و جوفيزيا وحجات تانية كتيرو منها بتشغلك فى معامل تحاليل و الدوبلومات اللى فيها مش بتكون محتاجة حاجة صعبة بالعكس الكلية بقت سهلة مش زى الاول خالص علشان دلوقتى فى الكلية ماشية بنظام امريكى اسمو السعات المعتمدة و تقدير الكيمياء بيحتاج منك بس فى سنة اولى جيد ودى مش حاجة صعبة يعنى و هو مش ليه اى علاقة خالص بالثانوية العامة هو ليه علاقة بتقديرك فى سنة اولى

esraa 2012 31-07-2012 05:29 AM

يعنى المفروض انى اجيب جيد فى الكيمياء فى سنة اولى لكن التقدير العام مش محدد
معلش بس انا مش حاباها لان اختى دخلتها و قعدت سنة و حولت منها

esraa 2012 31-07-2012 05:30 AM

جزاك الله خيرا يا استاذ محمد

مريم السباعى. 31-07-2012 05:37 AM

الله يكرمك بجد جيت فى وقتك الحمد لله وربنا يجعلك عون لينا وللمسلمين جميعا انا من اسكندرية وجايبة 92 علمى عوم هل تظن حضرتك ممكن الحقها ولا
وهل لو جتلى اقاليم عادى ممكن بعد كدة احول واجى هنا
وهل اختيار القسم بتاع الكمياء امزدوج بتبقى الاولية للى قدمو فى المرحلة الاولى يعنى تنسيق داخلى ولا برغبات
وهل فعلا الدراسة هناك صعبة قوى
وهل علا الدكتور اول مبيخش مش بيقول كلة عربى وكدة ولا
معلش طولت فى الاسئلة بس بجد ياريت حضرتك تقدر تجاوب عليا وجزاك الله كل خير

Mohamed Abd El-Aziz 31-07-2012 05:50 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مريم السباعى (المشاركة 4704591)
الله يكرمك بجد جيت فى وقتك الحمد لله وربنا يجعلك عون لينا وللمسلمين جميعا انا من اسكندرية وجايبة 92 علمى عوم هل تظن حضرتك ممكن الحقها ولا
وهل لو جتلى اقاليم عادى ممكن بعد كدة احول واجى هنا
وهل اختيار القسم بتاع الكمياء امزدوج بتبقى الاولية للى قدمو فى المرحلة الاولى يعنى تنسيق داخلى ولا برغبات
وهل فعلا الدراسة هناك صعبة قوى
وهل علا الدكتور اول مبيخش مش بيقول كلة عربى وكدة ولا
معلش طولت فى الاسئلة بس بجد ياريت حضرتك تقدر تجاوب عليا وجزاك الله كل خير

اه ان شاء الله تلحقيها بس اقاليم و عندك نوعين من التحويل من الاقاليم او نوع بيكون على النت ودة بيكون تقليل الاغتراب و دة بيقف على درجة بس يعنى لو واقفة على درجة علشان تحولى اسكندرية بيحولك
اما تانى نوع دة بيكون لسا بعد كل المراحل ما تطلع و اللى هو التحويل الورقى و دة بتقدم طلب تحويل بس بيكون بفلوس السنة اللى فاتت كان ب 2000 و اللى قبلها كان كدة برضة على ما اظن بس هو التحويل الورقى دة مش بيزيد عن 2000 جنية و كل الناس بتحول فيه عادى و انا كنت كدة وحولت و السنة اللى فاتت مش من ووقت كتير يعنى

و اما بالنسبة الاقسام فا انتو لما بتخلصو سنة اولى بيكون فيه رغبات كدة زى الثانوية العامة و بتكون على حسب التقديرات فى سنة اولى و غالبا قسم الكيمياء بيكون من التقدير الجيد

و بالنسبة للدراسة فمن السنة اللى فاتت و كلية علوم بقت الدراسة سهل فيها جدا علشان خضعت للنظام الامريكى اللى هو السعات المعتمدة علشان الكلية بقت كلية معتمدة على العالم

و بالنسبة لاى دكتور انتى فى اول كام محاضرة بتحسى ان الدكتور كل كلامة انجلش و مش فاهمه حاجة والدنيا متدمرة لكن بعد كام محاضرة بتاخدى على الكلية و على نظامها وشرح الدكاترة

Mohamed Abd El-Aziz 31-07-2012 05:52 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة esraa 2012 (المشاركة 4704569)
يعنى المفروض انى اجيب جيد فى الكيمياء فى سنة اولى لكن التقدير العام مش محدد
معلش بس انا مش حاباها لان اختى دخلتها و قعدت سنة و حولت منها

ولا يهمك وممكن تدخلى على جروب الاسرة بتاعتنا فى الكلية و تسألى على اللى انتى عيزاه و حتلاقى ناس من الاتحاد و دكاترة الكلية معاكى و بيجاوبوكى

http://www.facebook.com/groups/We.4.NBD/

Mohamed Abd El-Aziz 31-07-2012 07:55 AM

ربنا معانا كلنا

بنوته مسلمة 31-07-2012 10:11 AM

ميرسى جدا يا استاذ محمد على المساعدة
انا جايبة 94% علمى علوم ومرحلة تانية والى جايبين اعلى منى فى المرحلة الثانية على مستوى الجمهورية 11363
فهل اقدر الحق علوم ؟
وسؤال ياريت حضرتك تدينى رأيك فيه انا محتارة بين علوم وفنون جميلة ؟
من رأى حضرتك ايه الافضل من حيث الشغل وان الاقى فرصة عمل سريعة
ولو دخلت علوم ايه افضل قسم من حيث الشغل فيما بعد ؟

Mohamed Abd El-Aziz 31-07-2012 04:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بنوته مسلمة (المشاركة 4705089)
ميرسى جدا يا استاذ محمد على المساعدة
انا جايبة 94% علمى علوم ومرحلة تانية والى جايبين اعلى منى فى المرحلة الثانية على مستوى الجمهورية 11363
فهل اقدر الحق علوم ؟
وسؤال ياريت حضرتك تدينى رأيك فيه انا محتارة بين علوم وفنون جميلة ؟
من رأى حضرتك ايه الافضل من حيث الشغل وان الاقى فرصة عمل سريعة
ولو دخلت علوم ايه افضل قسم من حيث الشغل فيما بعد ؟

مجموعك كويس و ان شاء الله حتلحقى علوم علشان عمرها ما تعلى عن كدة خالص و هى حتى لو مش لحقتى اسكندرية اكيد حيكون اقليم مش بعيد او حتى لو بعيد عادى ممكن تحولى

و علوم هى اللى حتلاقى فيها شغل عن فنون طبعا
و انتى علشان علمى علوم فعندك اقسام فى الكلية كتير زى الكيمياء و الميكروبيولوجى و الكيمياء الحيوى و اقسام يامة اقل قسم فيهم يكون فى شركات ادوية او معامل و عندك الكيمياء بيكون فى شركات بترول برضو و ادورية و شركات كتير و عندك فوق فى اول الكلام كاتب انا جروب الاسرة بتاع الكلية لو حتدخلى الكلية و عايزة تعرفى كل حاجة باستفسار ادخلى فيه

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 06:38 PM.