بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كليه الحاسبات والمعلومات (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=211)
-   -   ايه الفرق بين كليه حاسبات و معلومات و المعهد العالى حاسبات و معلومات (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=540233)

kersho27 15-08-2013 01:45 AM

ايه الفرق بين كليه حاسبات و معلومات و المعهد العالى حاسبات و معلومات

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
ماهو الفرق بين كلية حاسبات ومعلومات ومعهد عالى للحاسب الالى ونظم معلومات
مع العلم ان المعهد يعطى شهادة بكالريوس حاسبات ومعلومات

والسؤال يكمن فى حالة خريج المعهد هل يحصل على نفس حقوق طالب الكلية الحكومى من نقابة وخدمات ؟

Eng.Mo'men 15-08-2013 03:54 AM

لو علوم حاسب والمعهد بيقبل بس من علمي رياضة يبقا زيه زي خريج حاسبات بالظبط

kersho27 20-08-2013 03:27 AM

الف شكر يا برنس

ممكن سؤال

ايه رأيك فى اكاديميه اخبار اليوم 6 اكتوبر؟

وهل ينفع انجح اول سنه فى اكاديميه اخبار اليوم و احول السنه التانيه ل اكاديميه العاشر او الشروق؟

وهل المناهج اللى فى الكليه هيه نفس المناهج اللى فى المعهد العالى؟

والف شكر ليك

واسف تعبتك معايا

Eng.Mo'men 20-08-2013 04:41 PM

لو علوم حاسب وبتقبل بس علمي رياضة تبقا معتمدة ومعترف بيها فى المجلس الاعلى للجامعات ,, ايوة ينفع عادي بس حاول تجيب تقدير ,, ايوة هي هي بس اساميها ممكن تختلف بس نفس المحتوي ونفس الشهادة فى الآخر

kersho27 27-08-2013 07:19 PM

هو ايه حكايه ان شهاده الاكاديميه معادله لبكالوريوس التجاره؟

Eng.Mo'men 27-08-2013 08:17 PM

يبقا دي من النوع السبوبة اللى انا حذرت منه اللى اسمه نظم ومعلومات او نظم معلومات ادارية او حاسب وادارة :)

دي مالهاش علاقة بحاسبات ومعتمدة فى نقابة التجاريين

kersho27 27-08-2013 08:53 PM

طب و بالنسبه ل اكاديميه اخبار اليوم دى من النوع السبوبه ولا من النوع التانى

ده طابع التنسيق بتاعها

tansik.egypt.gov.eg/application/Dalel/institutions/97.htm

kersho27 01-09-2013 03:23 AM

طب و بالنسبه ل اكاديميه اخبار اليوم دى من النوع السبوبه ولا من النوع التانى

ده طابع التنسيق بتاعها

tansik.egypt.gov.eg/application/Dalel/institutions/97.htm

Eng.Mo'men 01-09-2013 05:47 AM

مادام بتقبل بس من علمي رياضة وليها طابع تنسيق فى موقع التعليم العالي يبقا مش سبوبة واتوكل على الله

Basim Shadow 20-06-2017 04:01 PM

1 مرفق
لو سمحت أنا أعرف ان كلية الحاسبات والمعلومات اللى يدخلها ممكن يفهم كل قسم من أول سنة قبل ما يقرر يخش قسم ايه مثل قسم علوم الحاسب او هندسة برمجيات او نظم معلومات أو اتصالات...الخ،حيث يوجد 10 أقسام فى الكلية.
لكن السؤال هو إذا لم أدخل أنا كلية حاسبات ومعلومات هل يوجد معهد حاسبات ومعلومات فى محافظة الجيزة(فى حالة لم أتمكن من دخول كلية حاسبات ومعلومات الخاص بجامعة القاهرة بالجيزة)؟وهل نظامها مثل نظام الكليات(أي أول سنة تدرس كل المواد ثم السنة التالية تحدد تخصصك من معرفتك فى السنة الأولى للمواد)أم للمعهد عدد محدود من الأقسام؟لو أنا دخلت معهد أنا قلقان يكون عدد الأقسام محدودة فقط وبالتالى أنا مش هعرف باقي الأقسام اللى مش موجودة وأنا عاوز أعرف كل الأقسام وأدرسها عشان أعرف ايه اللى يناسبنى.
سؤال آخر.أنا نفسي أعرف كل حاجة عن البرمجة والسوفتوير والهارد وير والاختراق(الاختراق بنية طيبة عشان تم سرقة حساب منى وأريد مساعدة جميع الحسابات المسروقة واعادتها لصاحبها وكل حاجة عن الكمبيوتروأحل مشاكلى مع الكمبيوتر اللى أنا مبفهمش فيه منذ صغرى مثل مشكلة خطأ أو بخصوص الانترنت.فهل يمكن دخول قسمين فى الكلية او المعهد؟وفى حالة ردك ب "لا" هل يمكن بعد انهاء الدراسة فى الكلية دخولها من جديد بقسم آخر؟على أمل توسيع ثقافتي فى مجال الحاسبات والمعلومات والانتفاع بها ومساعدة الجميع أكثر.
لقد أنهيت الدراسة الثانوية وأرجو الرد لأن هذا هام بالنسبة لى وأهمهم أنى لا أعرف ماذا فى المعهد من نظام وأقسام وغيره كما أعرف الكلية جيدا.وشكرا

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 04:38 PM.