بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية العلوم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=166)
-   -   علوم ولا طب بيطري (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=448204)

senyorita rana 30-07-2012 05:11 AM

علوم ولا طب بيطري

سألت السؤال ده في بيطري وفي علوم عشان اشوف الاجوبة من غير انحيازية
بالنسبة للبنات علوم افضل ولا بيطري من حيث الدراسة والمستقبل

كيميائي طبي2011 30-07-2012 11:22 AM

شوفي انتي بتحبي ايه واختاريه
لو بتحبي الحيونات ولكلام ده يبقي بيطري لو بتحبي العلوم التطبيقيه والطبية والبحث العلمي يبقي علوم

Єlkatkota Єmy 30-07-2012 01:17 PM

علوم اكيد :)

Mohamed Abd El-Aziz 31-07-2012 07:12 AM

علووووم حلوة و اقسامها كويسة وشغلها كتير

nona_sosweety 31-07-2012 05:47 PM

علوم افضل ان شاء الله تشتغلى فيها فى الدراسة كويس والشغل بعد الدراسة جميل

لوسيليا 02-08-2012 01:25 AM

اكيد طبعا طب بيطرى من غير كلام

وده عن تجربة من واحدة اعرفها

والدراسة صعبة شوية بس لذيذة ومجالاتها كتيرة وممتعة

senyorita rana 02-08-2012 06:29 PM

كل الناس بتقولي اكيييد :( مش عارفة اعمل ايه
الاستفتاء ده هناك كان بيطري اكتر

senyorita rana 02-08-2012 06:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة لوسيليا (المشاركة 4711249)
اكيد طبعا طب بيطرى من غير كلام

وده عن تجربة من واحدة اعرفها

والدراسة صعبة شوية بس لذيذة ومجالاتها كتيرة وممتعة

هو انتي في كلية علوم طيب ؟ :(

mohamed-mohsen 02-08-2012 07:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة senyorita rana (المشاركة 4700017)
سألت السؤال ده في بيطري وفي علوم عشان اشوف الاجوبة من غير انحيازية
بالنسبة للبنات علوم افضل ولا بيطري من حيث الدراسة والمستقبل

شوفى انت بتحبى ايه أكتر واختاريه

abdososa 02-08-2012 09:13 PM

القاهره

بصي انا معيد في كليه العلوم واقدر اقولك بكل صدق اياكي وكليه العلوم مقبره المتفوقين طب بطري هتديكي نفس مزايا علوم بالاضافه انك دكتوره قد الدنيا والي بيضحك عليكي ويقولك علي التحاليل الطبيه فده الوهم الي بيجرو بيه رجل الطالب او الطالبه يعني بكل بساطه كليه العلوم 4 سنين + 2 سنه دبلومه كلينيكال بثولوجي + 2 سنه معادله كيمياء يعني قدامك 8 سنين دراسهولازم تكوني مستريحه جدا علشان تفتحي معمل في مكان شغال مش اقل من 150 الف جنيهلانك لو هتشتغلي بره بعد دراستك 8 سنين كبيرك 1200 جنيه ده طبعا في اكبر مكان بيدي فلوس في البلد لكن متوسط اجور الاماكن التانيه 600 الي 700 جنيهفتوكلي علي الله واختاري بطري احسن

graph2005 02-08-2012 09:15 PM

اكيد الاجابة هتكون طب بيطرى

يكفى انك دكتورة ودى بالدنيا
اولا
لان علوم دراستها صعبة --- بيطرى بردوا صعبة
ثانيا
لان علوم مليهاش مستقبل اى كانت دراستها او اقسامها الكتيرة ال عمال تسمعى عنها بس فى الاخر مش هيردوا بيك مدرسة ولا هتلاقى شغلانة ---- بيطرى ع الاقل دكتور وفى اى مكان هتحترم
ثالثا احنا فى مصر وعلوم دى مستقبلها فى دول بتفهم

احنا دخلنا علوم وكنا من اوائل على مدار الاربع سنين والنتيجة اتلطمنا فى المدارس ومرديوش يعيننوا معيدين بس علشان نص درجة فرق بينا وبين المعيدة ال قبلنا بنت الدكتور وكنا المفروض مبرمجين حاسب بس للاسف بقينا بنشتغل كتابيين فى وزارة العدل والتنمية الادارية وغيرها من الوزارت هى دى علوم فى مصر

اسمعى منى علوم دى مش بس مقبرة المتفوقين دى ال عندها بتوقف الطموحات والامال وتتبدل بجحيم بعد التخرج والتعب فى الدراسة دا ازاى اصلا خرجتوا سلام انا عن نفسى خرجت منها بضغط وقولون عصبى دا غير دكاترتها المفتريين منهم لله

لوسيليا 02-08-2012 09:55 PM

لا اختى مخلصة طب بيطرى

انا لسه مرحلة تانية وبسال عن الكليات

كيميائي طبي2011 03-08-2012 12:27 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdososa (المشاركة 4713623)
بصي انا معيد في كليه العلوم واقدر اقولك بكل صدق اياكي وكليه العلوم مقبره المتفوقين طب بطري هتديكي نفس مزايا علوم بالاضافه انك دكتوره قد الدنيا والي بيضحك عليكي ويقولك علي التحاليل الطبيه فده الوهم الي بيجرو بيه رجل الطالب او الطالبه يعني بكل بساطه كليه العلوم 4 سنين + 2 سنه دبلومه كلينيكال بثولوجي + 2 سنه معادله كيمياء يعني قدامك 8 سنين دراسهولازم تكوني مستريحه جدا علشان تفتحي معمل في مكان شغال مش اقل من 150 الف جنيهلانك لو هتشتغلي بره بعد دراستك 8 سنين كبيرك 1200 جنيه ده طبعا في اكبر مكان بيدي فلوس في البلد لكن متوسط اجور الاماكن التانيه 600 الي 700 جنيهفتوكلي علي الله واختاري بطري احسن

لا يوجد معادله من الاساس والقانون واضح وصريح لاقسام الكيمياء بيولوجي والدبلومه مدتها سنه واحده

F!GoOo 04-08-2012 07:09 AM

الكلام اللي فوق ده كله كلام فاضي معلش يعني واساسا دبلومة الفارما بتاعت علوم سنة واحدة بس

وانا كل اللي اعرفهم من علوم واتخرجوا شغالين وبمرتبات جامدة كمان

graph2005 05-08-2012 02:39 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة f!gooo (المشاركة 4718200)
الكلام اللي فوق ده كله كلام فاضي معلش يعني واساسا دبلومة الفارما بتاعت علوم سنة واحدة بس

وانا كل اللي اعرفهم من علوم واتخرجوا شغالين وبمرتبات جامدة كمان

ازمال انا يعنى كل اصحابى مش لا قيين شغل وال اشتغل فيهم فى معمل تحاليل بياخد 350 جنية وانا ربنا كرمنا بشغلانة لان ططالع التالت ع الدفعة وشغلانة بيعيدة تماما عن علوم شغلانة كاتب دبلوم تجارة يعنى ومحصلتش هما افضل منى فالشغل
دا كلة كلام فاضى بيضحكوا بية علينا

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 05:50 PM.