بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية طب اسنان (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=528)
-   -   ساحة النقاش (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=177723)

dentyo 11-01-2010 11:30 AM

ساحة النقاش

بسم الله الرحمن الرحيم

كل سنة وانتم طيبين جميعا بمناسبة السنة الجديدة ويارب يكون وشها حلو علينا ونعدى من سنة إعدادى

أنا لقيت ان الردود كترت فى توبيكات كتيرة ومعظمها عن الامتحانات فقولت نعمل توبيك جديدة يكون فيه كل الحوارات وكل واحد فينا يوضح الامتحان بيجى ازاى يكتب تعليقه عليه فايه رايكم

وانا النهاردة فى سيكشن 7 كان عندنا anatomy وكان سهل جدا جابلنا الجهاز البولى التناسلى وكان الكل مبسوط باستثناء بعض الاسئلة الشفوى اللى سألهلنا الدكتور ضياء لان سأل عن وظائف بعض الحاجات وانا غلطت فى وحدة لكن معلش قدر الله وماشاء فعل وان شاء الله ربنا يكرمكم ويجيلكم تشريح جهاز سهل وخدوا بالكم وانتم بتشرحوا اوعى الضفدعة تجيب دم زيى علشان بكدة هيقولكم التشريح مش دقيق وشكرا وربنا معاكم
:039uw8:

DR.smily 11-01-2010 09:19 PM

احنا سكشن 3 امتحنا انهارده الانتومى وجالنا تشريح الجهاز الوريدى الاصيل واسئلة الدكتور ضياء كانت كويسة الحمدلله
والخمس عينات بتاعت العضم كانت تافهة جدا فمتخافوش

امبارح امتحنا الهستولوجى كان معظم الثمن شرايح كويس باستثناءشريحة واحده كانتblood film of man كانت صابغة النواة بتاعتneutrophileبس كان السهم مشاور على حاجة تانية وسايبة نواتها من غير صبغة يعنى طبيعى ال كان بيشوف العينة كانت اول حاجة عينه بتقع عليها للاسف هى الخلية ال نواتها مصبوغة ولحد دلوقتى احنا مش عارفين هى ايه
يس الباقى كان كويس الحمد لله
وسؤال النظرى كان complete بس عدى زى غيره

avnan 12-01-2010 12:11 AM

احنا سكشن 2 امتحنا انهرده الهستولجى والتشريح
الحمد لله الهستولجى كان سهل كان علينا 6شرايح نرسمها منهم 3
وبالنسبة للنظرى كويس بس حليته تألفيشن من عندى
والتشريح جالنا الجهاز الوريدى البابى
ربنا معاكوا
ويارب اللى لسة مش امتحنوا يجلكوا حجات سهلة ومتقلقوش يا دكاترة

ودى ادعية ابقوا قولوها

بعد الانتهاء من المذاكرة
اللهم انى استودعك ماقرأت وما حفظت فرده الى عند حاجتى اليه انك على ما تشاء قدير وانك على كل شئ قدير

قبل بدأ الامتحان:رب اشرح لي صدري ويسر لي امري واحل العقدة من لساني يفقه قولي بسم الله الفتاح,اللهم لا سهل الا ما جعلته سهلآ وانت تجعل الحزن اذا شئت سهلآ يا ارحم الراحمين

أثناء الامتحان:لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين يا حي يا قيوم لرحمتك استغيث رب ان مسني الضر انك ارحم الراحمين

عند النسيان:اللهم يا جامع الناس في يوم لاريب فيه اجمع على ضالتي

بعد انتهاء الامتحان: الحمد لله الذي هدانا لهذا,وما كنا لنهتدي لولا ان هدانا الله.

المبتسم الحزين 12-01-2010 01:28 PM

الحمد لله احنا خلصنا امتحانات العملي

والنظري يوم 17\1

متنسوش تدعولنا بئا

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة avnan (المشاركة 1878432)
ودى ادعية ابقوا قولوها

بعد الانتهاء من المذاكرة
اللهم انى استودعك ماقرأت وما حفظت فرده الى عند حاجتى اليه انك على ما تشاء قدير وانك على كل شئ قدير

قبل بدأ الامتحان:رب اشرح لي صدري ويسر لي امري واحل العقدة من لساني يفقه قولي بسم الله الفتاح,اللهم لا سهل الا ما جعلته سهلآ وانت تجعل الحزن اذا شئت سهلآ يا ارحم الراحمين

أثناء الامتحان:لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين يا حي يا قيوم لرحمتك استغيث رب ان مسني الضر انك ارحم الراحمين

عند النسيان:اللهم يا جامع الناس في يوم لاريب فيه اجمع على ضالتي

بعد انتهاء الامتحان: الحمد لله الذي هدانا لهذا,وما كنا لنهتدي لولا ان هدانا الله.

بارك الله فيكي و جزاكي الله خيرا

avnan 12-01-2010 02:58 PM

اقتباس:

والنظري يوم 17\1

متنسوش تدعولنا بئا

ربنا معاكوا ان شاء الله

devotion_mony 13-01-2010 01:44 AM

احنا سكشن 2 وزى ماقالت افنان الحلجات اللى جت لينا بس ربنا يسهل وباقى الامتحانات تعدى على خير
والتقيل جاى ورا

MAS MAN LOVER 13-01-2010 11:36 AM

أتمنى إن سيكشن 5 يكون إتوفق النهارده حد منهم يطمنى عملتوا إيه
وعلى رأى حضرتك التقيل لسه جاى بس ربنا يستر:giljotiiniug3:

DR.smily 13-01-2010 12:22 PM

انا اعرف ان سيكشن 1 كان عندهم امتحان انتومى انهارده وجالهم زى السكشن بتاعنا بالظبط الوريدى الاصيل وحتى العضم كان زى بتاعنا باستثناء احنا كان عندنا فقرة نورمال لكن هما اول فقرة
تقريبا كده كله خلص هستولوجى وانتومى ماعدا سيكشن 7 تقريبا عندهم انهارده من 2الى 4هستولوجى ربنا معاهم

MAS MAN LOVER 13-01-2010 12:37 PM

شكرا ع المعلومات لأنى سافرت من يوم الأحد ومش عارف أخبار الدفعه إيه رأيكو التواصل كل خميس بالليل

DR.smily 13-01-2010 05:17 PM

اقتباس:

إيه رأيكو التواصل كل خميس بالليل
غالبا هو ده الميعاد بس بيبقى تقريباكده كل اسبوعين

--Dr.Mostafa-- 13-01-2010 11:11 PM

فكرة كويسة جدا والله يا دكتور .. واهوا احسن ما كل واحد بيكتب اخبار الامتحان بتاعه ف اي توبيك والسلام ..

----------

اقتباس:

والنظري يوم 17\1

متنسوش تدعولنا بئا

ربنا يوفقك ويكرمك يا احمد .. ربنا معاك يارب ..

------

اقتباس:

ماعدا سيكشن 7 تقريبا عندهم انهارده من 2الى 4هستولوجى ربنا معاهم
الحمد لله الشرايح كانت سهلة جدا .. واتعرفت عليهم بسهولة ..

بس في مواقف ضايقتني جدا .. منهم انه واحد كان قاعد يقول معرفش حاجة ف النظري وطلع مضايق علشان حل النظري كله ما عدا واحدة غلط .. على العموم .. الواحد اتعود من دفعتنا دي على حاجات كتير .. بس النظري بتاعنا كان غريب ... وانا فضلت اني مالفش ف النظري لاني معرفتش ف حاجة .. وقولت اطلع بكرامتي احسن ... بس الفت واحدة وطلعت غلط والحمد لله ..

------------

tweet 13-01-2010 11:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة --Dr.Mostafa-- (المشاركة 1883773)
فكرة كويسة جدا والله يا دكتور .. واهوا احسن ما كل واحد بيكتب اخبار الامتحان بتاعه ف اي توبيك والسلام ..

----------
فعلا دى فكره حلوة بدل ما كل واحد يكون فى بلد تانى لوحده

ربنا يوفقك ويكرمك يا احمد .. ربنا معاك يارب ..

------

الحمد لله الشرايح كانت سهلة جدا .. واتعرفت عليهم بسهولة ..

بس في مواقف ضايقتني جدا .. منهم انه واحد كان قاعد يقول معرفش حاجة ف النظري وطلع مضايق علشان حل النظري كله ما عدا واحدة غلط .. على العموم .. الواحد اتعود من دفعتنا دي على حاجات كتير .. بس النظري بتاعنا كان غريب ... وانا فضلت اني مالفش ف النظري لاني معرفتش ف حاجة .. وقولت اطلع بكرامتي احسن ... بس الفت واحدة وطلعت غلط والحمد لله ..

------------

عادى يادكتور ما ده العادى من بنك مصر قصدى من دفعة اعدادى اسنان و بجد يا دكتور حضرتك ودكتور عبد الرحمن الف شكر ليكوا على الشرائح منغيرها كنت ضعت فى الامتحان وربنا يجعله فى ميزان حسناتكم وربنا يوفقناhttp://static.iminent.com/toolbar/co...ages/1.Hey.gif

dr.Abdoooo 13-01-2010 11:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tweet (المشاركة 1883890)
عادى يادكتور ما ده العادى من بنك مصر قصدى من دفعة اعدادى اسنان و بجد يا دكتور حضرتك ودكتور عبد الرحمن الف شكر ليكوا على الشرائح منغيرها كنت ضعت فى الامتحان وربنا يجعله فى ميزان حسناتكم وربنا يوفقناhttp://static.iminent.com/toolbar/co...ages/1.hey.gif

الحمد لله وربنا يوفقك ان شاء الله

dr*mony 13-01-2010 11:48 PM

على فكرة اكتر سكشن كان محظوظ فى السؤال النظرى كان سكشن2 كانت اسئلة سهلة جدا

dr.Abdoooo 13-01-2010 11:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr*mony (المشاركة 1883910)
على فكرة اكتر سكشن كان محظوظ فى السؤال النظرى كان سكشن2 كانت اسئلة سهلة جدا

بس احنا 5 لا خالص مفيش ولا واحد حله وده العادي من سكشن 5

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 01:15 AM.