بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أرشيف المنتدى (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=513)
-   -   هدية من اخواتكن "رولا4"&"لن يسبقنى الى الله احد"&"إلا رسول الله". (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=186135)

"أم طلحة" 11-02-2010 11:50 AM

هدية من اخواتكن "رولا4"&"لن يسبقنى الى الله احد"&"إلا رسول الله".
 
http://www8.0zz0.com/2010/02/10/09/361943235.gif
باسم الله والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وسلم
اما بعد:
الله عزوجل يقول فى كتابه الكريم :"...محصنات غير مسافحات ولا متخذات اخدان...."
والخدن هو: الصاحب او العشيق.
ويقول عزوجل: "ويوم يعض الظالم على يديه يقول ياليتنى اتخذت مع الرسول سبيلا *
يا ويلتى ليتنى لم اتخذ فلانا خليلا "
فالذى جعلهم يتحسرون على عدم اتباع الرسول "صلى الله عليه وسلم "
هو اصدقاء السوء نسال الله السلامة
لا اطيل عليكن الموضوع يدور فى عدة عناصر هى :
1/الصحوبية بين الاولاد والبنات _دوافعها _واسبابها _حكمها فى شريعة الله _العلاج.
http://www8.0zz0.com/2010/02/10/09/492219669.gif
*
2/الحب والفلنتاين _ضحايا الحب_هل سنرفع شعار:
http://www13.0zz0.com/2010/02/10/09/772942908.gif
3/حامل المسك ونافخ الكير .
ان شاء الله نناقش كل هذا من خلال حلقات مسلسل .


http://www8.0zz0.com/2010/02/10/09/663620859.gif
لماذا هذا الموضوع؟؟؟
هذا الموضوع اهداء الى :
ا/كل اخت نسيت مراقبة الله عزوجل وهتكت ستر ربها عليها.
ب/كل اخت ملتزمة نقول لها:حفظك الله بطهرك وعفافك لكن كما قال الله تعالى :
"ياأيها الذين امنوا خذوا حذركم...."
ج/لاخت عزيزة على قلبى كانت بالامس تحذر اخواتها وتشد على ايديهن ثم اصبحت اليوم
تحتاج الى من يشد على يدها ويقول لها:
إلى من حاد عن صفّي و ولّى تاركـا كفّـي
ضللت الدرب يا صاحي وخنت العهد يا إلفـي
إلى من قال لي يومـا يمين الله لـن أخنـع
سأبقـى ثابتـا دومـا وللشيطان لن اركـع
نسيت القول يا صاحي وصرت اليوم مفتونـا
فسال الدمـع مـدرارا وبات القلب محزونـا
أتانـا العلـم انـكـم تركتم عفـة البصـر
وصرتم تتبعون العين منظر فاتـن الصـور
أراك اليوم قد فتـرت قواك وزارك الخطـر
وسرت وراء شيطـان بزي الإنـس يستتـر
فكيف الملتقـى خَبِّـر وكيف نكـون اخوانـا
وليـل الذنـب تهـواه ونحن الفجـر يهوانـا
نتمنى ان نجدك بيننا قريبا .
http://www8.0zz0.com/2010/02/10/09/663620859.gif
الموضوع بفضل الله ليس منقولا ولكن حلقات المسلسل هى التى ستكون منقولة ان شاء الله تعالى
اتمنى ان اعرف رايكن فى الموضوع
ان اخطات فنبهونى ولا تنسوا انى بشر وهذه سجيتى
سبحانك اللهم وبحمدك اشهد ان لا اله الا انت استغفرك واتوب اليك
السلام عليكن ورحمة الله وبركاته.
http://www8.0zz0.com/2010/02/10/09/144974374.gif


سيقدم لكم الحلقات باذن الله تعالى اخواتكن "رولا4"&"لن يسبقنى الى الله احد"&"إلا رسول الله"
نتمنى ان تنال اعجابكم ولا تحرمونا من تعليقاتكم.

"أم طلحة" 11-02-2010 12:03 PM

اخر البنات المحترمات؟؟؟؟
 



..منقوله من احد المواقع الالكترونيه..

وانا عايزة اعرفكم ان فيها الفاظ مخالفة للعقيدة عاوزين نعلق عليها ربنا يكرمكم يارب.

ولو ليكوا راى فى الموضوع ياريت تنبهونا بارك الله فيكن.

كتابتها: رفيف الخميسى

حكاية اتنين متصاحبين و ازاي الصحوبية بتاخدك خطوة بخطوة وراها و الشيطان بيزينها للناس من غير ما يحسو حتى الناس المحترمة عن طريق حكاية مني واحمد وازاي عرفو بعض وحبو بعض في حلقات

يا رب تعجبكو



الحلقه الاولى



المكان : كلية تجارة بأي جامعة في اي مكان في مصر

الوقت :اول يوم في الدراسة

الشخصيات:

احمد امام : "سقيط كبير" شاب في الثالثة والعشرين ولازال في السنة الثالثة بالكلية.

مني ممدوح : فتاة في الثامنة عشرمدللة والديها صغيرتهم بعد شابين يكبرانها سنا في أول سنة لها بالجامعة, فتاة جميلة محجبة.

كريم : صديق احمد بالسنة الرابعة وهو طبعا اصغر من احمد.

شيرين : صديقة كريم واحمد ,بالسنة الثالثة , قريبة لمني من بعيد.

********************

حديث يدور بين شابين يدخنان في الكافيتيريا في الكلية وهو مكان يكشف بقية ساحة الكلية

احمد وهو يلتفت بجسده وعينيه خلف فتاة تسير امامه نافثا دخان سيجارته

احمد: الدفعة الجديدة شكلها جامد مووووت.

كريم: ايوة يابني مش الغفر الي كانوا على ايام دفعتنا, ولا صحيح انت استقبلت دفعتنا والي قبلها والي بعدها ,وياتري بقي انت ناوي تنجح السنة ولا زي كل سنة.

احمد: ايه السيرة الغم دي , النهاردة اول يوم , خليك خفيف كده عشان احبك.

كريم: يييييييه اهي شيرين وصلت هخلع انا بقي عشان دي جايه كمان ومعاها واحدة صاحبتها.

كاد احمد ان "يخلع" مع كريم ولكنه رأي ان الفتاة التي مع شيرين من الدفعة الجديدة , ورأي أن من واجبه كأقدم واحد بالكلية ان يستقبل الدفعة الجديدة التي طبعا كانت حلوة ورقيقة.

*********************

مني: انا خايفة يا شيري اني ميبقاليش اصحاب في الكلية.

شيرين: اهي دي بقي اخر حاجة ممكن تقلقك في مكان زي ده , دا احنا هنا بنقول هنودي الاصحاب فين .

مني: لا ياستي بقولك ايه انا ماليش في الشلل , انا مبحبش قعدة البنات مع الصبيان , انا اخواتي قالولي......

شيرين: ياادي اخواتك الي عاملينلك وش في دماغك , يابنتي هنا عادي , الدنيا كلها اصحاب في بعض , انتي مش كان ليكي اصحاب صبيان في المدرسة.

مني: ايوة , بس كلهم اصحابنا وجيراننا من زمان ومفيش منهم خوف لانهم كانو مصاحبين صاحباتي, وبعدين انا مكنتش برضه معاهم اوي انا مبحبش الجو ده.

شيرين بصوت خافت: انا قلت برضه انتي هتتعبيني.

ثم بصوت عالي : ايه ده كريم وايمو اهم .......هااااااي.

مني تصيح وهي تحاول اللحاق بشيرين التي توجهت نحو الشابين : انتي رايحة فين؟ مش كنا هنجيب الجدول بتاعي؟.

*******************

اقتربت الفتاتان من احمد لان كريم كان قد غادر , عدل احمد من هندامه كما يفعل كلما قابل وجه جديد

ضربت شيرين بكفها علي كف احمد وهي تقول:

شيرين : ايمووو انت فين ياراجل .

رد عليها برتابة: في الدنيا هكون فين يعني ؟

شيرين :ايه الغلاسة دي وبعدين كريم ماله كده جري زي الي عليه فلوس لحد .

احمد: اصله افتكر واحد صاحبه كان مستنيه .

شيرين : اه.

احمد بتسبيل : مش تعرفينا .

شيرين : لا مش هعرفك ,مش سكتك خالص على فكرة .

شعرت مني بالحرج من الكلام الذي يدور وحاولت ان ترد بأي شيء فصمتت

اخرجت شيرين تليفونها المحمول وطلبت رقماً:

شيرين: ايوه يا واطي ..... جريت ليه اول ما شفتني ........يا راجل ...

ومدت برجليها بعيدا قليلا عن احمد ومنى

احمد: انتي بقي سنة اولي ؟

احمد في رأسه* اكيد والا كنت شفتك .

منى بخجل :اه

منى في رأسها *يوه يا شيرين خلصي بقي.

احمد: معاكي الجدول ولا اجيبهولك .

مني وقد ارتبكت : لا ... ماهي شيرين هتيجي معايا... يعني ..هنشوفه .

احمد: طب استني خليكي هنا.

وانطلق كالصاروخ مغادرا اياها ,في نفس الوقت الذي انهت فيه شيرين المكالمة

شيرين:الله؟ فين الواطي التاني؟

منى : معرفش , قالي استني وجري و بعدين امسكى لسانك شويه ..


شيرين: منى خاليكى كول يا ماما مفيهاش حاجه بلاش تحبكيها الحاجات دى دلوقتى مبقتش عيب سيبك دلوقتى قوليلى هو قالك انه راجع ولا قال ايه؟

منى: مقالش حاجة يلا نمشي بقي.

شيرين : لا استني اهه, ماله بيجري كده ليه ؟

وصل احمد لاهثاً ومد يده بورقة الي مني

احمد: اتفضلي يا ستي , جدول سنة اولي.

نزعت شيرين الورقة من يده وهي تجذب يد منى بعيدا

شيرين: متشكرين يا سيدي , بس ريح نفسك , قلتلك مش سكتك .

اعترض طريقهم قبل ان تغادرا

احمد : ايه ايه , رايحين فين ؟

شيرين : انت مش جبت الجدول , يلا باي بقي البنت جديدة وهلففها في الكلية.

تجاوزتاه وهو يتابعهما ببصره قائلا

احمد : اجي معاكو.

شيرين تهتف وهي تجر مني ورائها جراً

شيرين : لا شكراً.

ظل احمد يتابعهما ببصرة وهو يقول في نفسه

*ودي مين دي يعني الي شيرين خايفة عليها اوي كده؟؟؟ , هتكون تفرق ايه عن البنات التانية؟؟؟.

مني وهي تكاد تركض خلف شيرين , التي انطلقت وكأن كلب يجري خلفها

*ودا مين دا يعني الي شيرين خايفه عليا منه اوي كده , هي مش كانت بتقولي الناس هنا كلهم اصحاب عادي؟؟؟

تابعوها............. و يا رب تعجبكم



طالبة القرآن 11-02-2010 02:09 PM

جزاكم الله خيرا وجعله فى موازين حسناتكم يوم القيامه

ونفع بكم الاســلام والمسلمين

أم عمار قائد الأحرار 11-02-2010 05:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طالبة القرآن (المشاركة 1967049)
جزاكم الله خيرا وجعله فى موازين حسناتكم يوم القيامه



ونفع بكم الاســلام والمسلمين


وجزاكي مثله ان شاء الله وتسلمي ع مرورك الطيب ومستنين باقي الاخوات ومستنين المناقشات الطيبه

دمتم في طاعه الرحمن

احب الصالحين 12-02-2010 02:12 PM

موضوع فى قمة الروعة جزاكن الله كل خير .

ممكن اعقب على الحلقة ؟؟؟

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله "صلى الله عليه وسلم "

اما بعد:

سبحان الله وان كانت القصة غير حقيقية الا انها تحكى واقع كثير من شباب المسلمين "الا ما رحم ربى "

الذى ليس له هم لا يعرف عن امر دينه شئ ولا حول ولا قوة الا بالله .

لذلك من الواجب على كل اب وام ايضا ان يراعى اولاده منذ الصغر حتى لاينحرفوا عن الطريق المستقيم

لكن للاسف الاباء هم الذين يحتاجون الرعاية فى هذه الايام والله المستعان.

ان شاء الله نكمل تعليق فى الحلقات القادمة

وجزاكن الله خيرا على هذا المجهود الاكثر من رائع.

تقبوا مرورى .

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.

هاوى إبداع 12-02-2010 02:44 PM

التوبيك دا شكله كدا من اوله جاااااااامد

وهيعرفنا حاجات كتيره بمعني اصح

قضايا العصر

انا يعنى لسه صغير موصلتش لا كليات ولا جامعه بس لازم يكون عندي فكره قويه


بس الجمله دي لفتت نظري اوي

شيرين: منى خاليكى كول يا ماما مفيهاش حاجه بلاش تحبكيها الحاجات دى دلوقتى مبقتش عيب سيبك دلوقتى قوليلى هو قالك انه راجع ولا قال ايه؟

يلا يلا انا متابع حضرتك

أريــــ الجنة ــــد 12-02-2010 02:48 PM

جزيتم خيرا يا بنوتات

متابعة معاكم ان شاء الله

أم عمار قائد الأحرار 12-02-2010 03:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احب الصالحين (المشاركة 1970985)
موضوع فى قمة الروعة جزاكن الله كل خير .


ممكن اعقب على الحلقة ؟؟؟

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله "صلى الله عليه وسلم "

اما بعد:

سبحان الله وان كانت القصة غير حقيقية الا انها تحكى واقع كثير من شباب المسلمين "الا ما رحم ربى "

الذى ليس له هم لا يعرف عن امر دينه شئ ولا حول ولا قوة الا بالله .

لذلك من الواجب على كل اب وام ايضا ان يراعى اولاده منذ الصغر حتى لاينحرفوا عن الطريق المستقيم

لكن للاسف الاباء هم الذين يحتاجون الرعاية فى هذه الايام والله المستعان.

ان شاء الله نكمل تعليق فى الحلقات القادمة

وجزاكن الله خيرا على هذا المجهود الاكثر من رائع.

تقبوا مرورى .

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.


وجزاكي مثله بأذن الله

اسعدنا مرورك

ومستنين باقي التعليقات

أم عمار قائد الأحرار 12-02-2010 03:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هاوى إبداع (المشاركة 1971125)
التوبيك دا شكله كدا من اوله جاااااااامد

وهيعرفنا حاجات كتيره بمعني اصح

قضايا العصر

انا يعنى لسه صغير موصلتش لا كليات ولا جامعه بس لازم يكون عندي فكره قويه


بس الجمله دي لفتت نظري اوي

شيرين: منى خاليكى كول يا ماما مفيهاش حاجه بلاش تحبكيها الحاجات دى دلوقتى مبقتش عيب سيبك دلوقتى قوليلى هو قالك انه راجع ولا قال ايه؟

يلا يلا انا متابع حضرتك



جزاك الله خير وبارك فيك وبأذن الله نستفيد كلنا من الموضوع ده

أم عمار قائد الأحرار 12-02-2010 03:29 PM


الحلقه الثانيه




لم ير احمد الفتاة مرة اخري وطبعا نسي فالدفعة مليئة بالوجوه الجديدة التي كان مشغولا بالتعرف عليها, فهو من أثارات كلية التجارة ,مضى حوالي الاسبوع الي ان لمحها تسير بين فتاتين تتوجهان قرب الكافيتيريا وقرب مكانه العتيد بجانبها.
******************
لم تشغل منى بالها بما حدث هذا اليوم كثيرا ولكنها احتفظت بالجدول ,ورأت احمد عدة مرات بالكلية فهو لا ينفك يدور بالكلية يسلم علي اصدقائة من كل السنوات الدراسية , وكانت تشعر بالفضول كلما رأته خاصة والسلوك الغريب الذي انتاب شيرين حين حاول التعرف عليها .
هاهو يقف بمكانه المعهود , لا ارجوكم دعونا لا نمر من جانبه , ييييه لقد رأني , تري ماذا سيفعل ؟, هل سيشيح بوجهه بعيد , يا ربي انه يبتسم.
******************
ابتسم احمد فيما اقتربت الفتيات منه وهن مستغرقات في الحديث الا مني التي تعلقت عيناها بعينيه , فابتسم لها , اطلت من شفتيها ابتسامة مترددة ,فانتبهت صديقتها ان مني لا تسمعها فالتفتت لتري لمن تبتسم فقالت :
سارة: ايمو ازيك؟
احمد وهو لا يذكر اسم الفتاة التي تسلم عليه ولكن لم يبد عليه شيئاً
احمد: الحمد لله , ازيك انتي ؟
سارة:كويسة .
نظر الي مني مباشرة في عينيها وقال :
احمد: ازيك؟.
تمتمت مني بشيء في خفوت معناه الحمد لله فقالت سارة
سارة: ايه دا انتو تعرفة بعض؟
منى :اه
بينما قال احمد :لا
فتورد وجهها احمراراً فسارع احمد يقول
احمد : قصدي اتعرفنا علي بعض بس منعرفش اسامي بعض
سارة: بسيطة ...احمد امام .....منى ممدوح.
مد احمد يده *ايوه كده تمام
احمد:فرصة سعيدة.
مدت مني يدها بتردد* انا مبحبش الي بيسلمو بالايد
مني : شكراً.
ضغط احمد كفه برفق وفي سرعة على يدها اصابعها التي بالكاد لامست يده وتركها سريعا كأن لم يضغط مما جعل وجهها يحمر قليلاً
احمد* اول مرة بنت تحمر عشان سلمت عليا
منى *ايه الولد دا
*****************
بعد هذا اليوم بأيام رأي احمد منها , لم يرها صدفة , بل كان ينتظرها المدرج , وقد قارب موعد انتهاء محاضرتها , وقد لا حظ انها من هواة حضور المحاضرات, وهذا شيء غريب على غير الصف الاول في الكلية ,لم ينتظر كثيرا كان متوقفا مع "شلة" من اصحابه في السنة الثانية بالكلية اذ لا حظ نزول الصف وبينهم مني, لم يتحرك نحوها , بل توقف في مكان يراه فيه النازلين من المدرج , واثقا من انها ستراه فيه.
رأت منى احمد , اول ما نزلت من المدرج وجدته امامها واقفا يضحك ويهزر بصوت عال مع اصدقائه , تعلقت عيناها به بينما قالت سارة
سارة: الواد دا زي العسل انا يوم ماعرفته مبطلتش ضحك.
قالت فتاة اخري معهما
ميرنا: مين؟ ايمو؟ , دا زي القمر انا كنت هموت عليه في اول اسبوع بس قالولي مالوش في السن الصغير.
سارة: انتي متعرفيش اصله كبير عننا اصلا دا بقالة ميت سنة بيسقط , قولي يمكن دلوقتى عنده 22 ,23 سنة.
ميرنا: تعالي تعالي نسلم عليه.
وتجاوزا منى متوجهتان صوب احمد , وهي كالمصدومة خلفهما , الي اين هما ذاهبتان , لا , سأنصرف انا.
التفتت اليها سارة ملاحظة تجمدها في مكانها
سارة: فيه ايه يا بنتي متنحة ليه ؟ اتحركي.
مني: بصي يا سارة روحو انتو وانا هطلب الاوردر في الكافيتريا وانت تبقو تحصلوني اوكاي.
سارة: طيب مش هنتأخر.
وتوجهتا نحوه وسارة تسمع صوتهما :
ايمو , ازيك .
*انا ماليش دعوة عايزين يقفو معاه هما حرين انا ماليش في الناس الي بتسقط.
وقف احمد مترقبا منى والحديث الذي يدور بين الفتيات من بعيد , يبدو انه عليه , فتعمد اعلاء صوته بالضحك والهزار , جيد ,ها هن الفتيات يقتربن , ما هذا ؟ لماذا تسمرت منى؟ مالذي يحدث؟,لا لا لا الي اين هي ذاهبة؟
يا الله , لقد ذهبت ,غلا الدم في عروقه , لقد دنت منه فتاتين لا يذكر اسمهما حتى , ما هذا الحظ؟.
*ماشي يا مني بتحلقيلي انا هوريكي , مش انا الي يتعمل معاه كدة



تابعونا وعايزين تفاعل وتعليقات بارك الله فيكن

أم عمار قائد الأحرار 12-02-2010 03:41 PM

يريت يا جماعه القراءه متكونش لمجرد انكم بتقرأو قصه يريت القراءه تكون فيما بين السطور وجزاكم ربي الجنه ومستنين المناقشات والتعليقات الطيبه

لؤلؤه الاسلام 12-02-2010 07:54 PM

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
 
بارك الله فيكن اخواتي الحبيبات

والله للاسف هذا صار حال كثير من بناتنا

وابنائنا اللهم سلم سلم يارب

وهذه احداث تحدث في واقعنا

فعندما تغيب مسؤليه اولياء الامور

نحو توجيه ابنائهم نجد كوارث كثيره

وللاسف الشديد اللي متمسك ومحافظ

علي الشرع والدين من عدم الاختلاط

وخلافه يقولون عليه <<غير متحضر>>

ولاحول ولاقوة الابالله العلي العظيم

اللهم اهد ابناء وبنات المسلمين

لما تحب وترضي يارب العالمين

وجزاكن الله كل خير حبيباتي

تقبلن مروري



أريــــ الجنة ــــد 12-02-2010 09:19 PM

انا اللي مستغرباه في القصة بحالها

كلام البنات مع الولد بالطريقة دي .. زي مايكونوا بيكلموا صاحباتهم البنات

وللأسف .. ل ده بيحصل يبقى ربنا يستر

شكرا يا فتيات الاسلام

جزاكن الله خيراً .. متابعة ان شاء الله

يارا حسين 12-02-2010 09:21 PM

متشوقة لاسمع الباقى

متمنيه الشهاده 14-02-2010 01:12 AM

والله اكتر من رووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووعه ومستنين الباقى


جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 07:52 PM.

Powered by vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.