بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   لو ميعاد التثبيت ماجاش (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=236146)

semary8 05-08-2010 05:00 PM

لو ميعاد التثبيت ماجاش

ياجماعة كل واحد عايز يعمل وقفة اعتصام او تظاهر علشان خاطر يتثبت ولا لا
وانتوا لو بصيتوا ليها هتلاقوا ان العقد بتاع الحكومة احسن ميت مرة من اى عقد خاص دى حاجة
الحاجة التانية لو فيه تثبيت هيبقى صب عنهم هيثبتونا دلوقتى او كمان شوية علشان ده رزق واللى محدده ربنا من قبل مانتولد
تالت حاجة لو لقدر الله مفيش تثبيت يبقى اللى عايز يسافر هيسافر من غير قيود لانه كده كده عقد بره احسن من عقد جوة
يعنى ماتقلقوش ونقعد نمنى نفسنا بالتثبيت ونشغل دماغنا بحاجة ونسيب الاهم
وهو تحضير للسنة الجديدة
يعنى تحضير المذكرات وقراية المناهج كلها بتاعة الصفوف المختلفة
نقرا كويس فى اى حاجة تانية

انا عايز رايكوا فى الموضوع ده

ahmad alex 05-08-2010 05:01 PM

صح كدا يابرنس

طارق حامد2 05-08-2010 05:47 PM

والله مسألة الرزق محسومة من عند الله
ولكن علينا الاخذ بالاسباب والمطالبة بحقوقنا

prof2007 05-08-2010 06:06 PM

ان رأئ من غير زعل
اهتمي قليلا ايتها المعلمة الفاضلة بالاملاء والاهتمام باللغة العربية
رايكوا.........رأيكم

prof2007 05-08-2010 06:07 PM

انا اسف جدا والله
ان رأئ من غير زعل
اهتم قليلا ايها المعلم الفاضل بالاملاء والاهتمام باللغة العربية
رايكوا.........رأيكم

semary8 05-08-2010 06:15 PM

غلطة مطبعية انا مدرس رياضيات فاكيد هاغلط فى حاجات كتير فى العربى علشانا كاتب بالعامية بس
عموما هاخد بالى بعد كده
وبعدين يعنى حضرتك ماقولتش رايك فى الموضوع

prof2007 05-08-2010 09:19 PM

والله العظيم انا اقدرك واحترمك
وللك مني كل التبجيل و بخصوص رأيي فى الموضوع فان كلامك معقول ومنطقي ويماشي مع عقلية رياضية واقعية وانا اميل لهذا الاتجاة
وجزاكم الله خيرا
ولا تزعل مني يا اخي وكلنا نبغى الرشاد وفقك الله

prof2007 05-08-2010 09:20 PM

على فكرة اخوك مدرس انجليزي و ليس عربي
"من لــزم الاستغفار جــعل الله لـه من كل هم فـرجا، ومن كل ضيق مخرجا، ورزقه من حيث لا يحتسب"

"من لــزم الاستغفار جــعل الله لـه من كل هم فـرجا، ومن كل ضيق مخرجا، ورزقه من حيث لا يحتسب"

mmagdy_81 05-08-2010 10:08 PM

احنا مش فلحين غير فى كده التريقه على بعض وبس..............ربنا يتولانا

Mr.AI 05-08-2010 10:55 PM

كلام جميل والله

mratwa7 05-08-2010 11:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة semary8 (المشاركة 2499305)
ياجماعة كل واحد عايز يعمل وقفة اعتصام او تظاهر علشان خاطر يتثبت ولا لا
وانتوا لو بصيتوا ليها هتلاقوا ان العقد بتاع الحكومة احسن ميت مرة من اى عقد خاص دى حاجة
الحاجة التانية لو فيه تثبيت هيبقى صب عنهم هيثبتونا دلوقتى او كمان شوية علشان ده رزق واللى محدده ربنا من قبل مانتولد
تالت حاجة لو لقدر الله مفيش تثبيت يبقى اللى عايز يسافر هيسافر من غير قيود لانه كده كده عقد بره احسن من عقد جوة
يعنى ماتقلقوش ونقعد نمنى نفسنا بالتثبيت ونشغل دماغنا بحاجة ونسيب الاهم
وهو تحضير للسنة الجديدة
يعنى تحضير المذكرات وقراية المناهج كلها بتاعة الصفوف المختلفة
نقرا كويس فى اى حاجة تانية

انا عايز رايكوا فى الموضوع ده

دى سياسة امشى جوه قصدى جنب الحيط يا اخى يا ريت الحكومه تهتم بالطالب زى ما احنا بنهتم بيه
التثبيت او الوقفه الاحتجاجيه!!!!!!!!!!!!!!!!

متلمس الطريق 05-08-2010 11:01 PM

والله كله تلطيش

الواحد معاد عارف الصحن م الطبق

الصح م الغلط

ahmad alex 05-08-2010 11:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة متلمس الطريق (المشاركة 2500672)
والله كله تلطيش

الواحد معاد عارف الصحن م الطبق

سهلة ياعم
الصحن شكله عامل زى الصحن
اما الطبق فصورة طبق الاصل من الطبق
نياااهاهاهاهاهاهاها

جارةالوادى 05-08-2010 11:13 PM

فعلا كلامك صحيح نبوس ايدينا وش وضهر ونهتف كمان للحزب وسيادة الريس وبرنامجه الانتخابى مش عارفة اقول لك ايه غير ان الساكت عن الحق شيطان اخرس ومن غير زعل يعنى انت عايز تسكت عن حقك فى التثبيت رغم انك زى الاساسى فى كافة واجباته من حيث النصاب والشغل والحضور والانصراف بس مش زيه فى الحقوق هو ليه قانون بيحميه ويحمى وظيفته اما انت لو عملت اى غلطة ممكن يفسخو التعاقد بتاعك محدد الاقامة جوا محافظتك متقدرش تطلع منها لاى سبب تجمع شمل اسرتك تروح مكان احسن فيه شقق ارخص الاساسى عنده الحق ده متقدرش تاخد اجازة طويلة شوية تراعى فيها اسرتك او تسافر اى مكان تحسن دخلك عشان الكام ملطوش بتوعهم مش بيكفو الاساسى ممكن يعمل كدة اوى وبمنتهى السهولة ربنا مقالش ان الظلم رزق ومقالش انك تسكت عن حقك وتتهاون فيه وان كنت فعلا كدة فمتحاولش تقنع غيرك انه يكون زيك اسفة على الحدة فى كلامى بس بجد استفزنى كلامك جدا

semary8 06-08-2010 01:14 AM

يااستاذة انا مش ساكت عن الحق انا اكتر واحد محتاج لتثبيت واكتر واحد متضايق من اللى انا فيه بس احنا لو وقفنا الوقفة اللى زمايلنا بيتكلموا عليها ممكن يعندوا قصادنا وبل بالعكس ممكن تطلع منهم حركة مش كويسة علشاننا طيب مانفضل ورا ال ............... لحد باب الدار

وبعدين الوقفة مش هتجيب التثبيت وانا بقول كده كده لو ماثبتوناش يبقى عرفنا اخرهم ونشوف اى سفرية او مدرسة خاصة لغات نشتغل فيها

اما لو ثبتونا يبقى نصلى ركعتين شكر لله
وبعدين فكرى فى عقد الحكومة وعقد الخاص هتلاقى الحكومة احسن بكتير
الحكومة مرتبها احسن ومكافاتها احسن
اما شغل الدروس فمستواكى هو اللى هيجيبلك شغل سواء فى الحكومة او الخاص وماحدش بياخد اكتر من نصيبه
اما حكاية عن الحق احنا مش ساكتين اكيد الكلام اللى بيتقال هنا بيوصل لان الموقع ده كبير وبعدين ما اسرع وصول الكلام

انا كده زعلت وبعدين ده راى والراى لايفسد للود قضية انا لى عندك حق عرب

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 11:45 AM.