بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية طب اسنان (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=528)
-   -   ايه رأيكو في أطباء أسنان الجامعات الخاصة ؟؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=267351)

de7kt 2lb 29-11-2010 07:53 PM

ايه رأيكو في أطباء أسنان الجامعات الخاصة ؟؟

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ....
ازيكم يا دكاترة ؟؟ عاملين ايه ؟؟ انا عملت الموضوع ده عشان اشوف رأيكم في أطباء الاسنان اللي بيكونو في الجامعات الخاصة ، رأيكم يعني فيهم ايه ؟؟ انهم فاشلين ؟؟؟ بالرغم من ان الدكاترة اللي بيدووهم بيجلهم من جامعات عريقة زي القاهرة و المنيا؟؟ و لو كنت في مؤتمر و اتعرفت على حد من جامعة خاصة ايه اول انطباع هتقولو بينك و بين نفسك ؟يا جماعة انا عاوزة رأيكم بكل صراحة لحسن بحس اني معوقة و متخلفة ذهنيا من كتر ما الناس بتغير رأيها في لما يعرفو اني في طب اسنان جامعة خاصة
مع اني شاطرة و الله !!!!!

de7kt 2lb 30-11-2010 09:47 PM

ايه يا جماعة ؟؟ فينكم ؟؟؟ و الله ما هزعل بس عاوزة رأيكو بكل صراااحة

المبتسم الحزين 01-12-2010 01:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة de7kt 2lb (المشاركة 2877934)
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ....
ازيكم يا دكاترة ؟؟ عاملين ايه ؟؟ انا عملت الموضوع ده عشان اشوف رأيكم في أطباء الاسنان اللي بيكونو في الجامعات الخاصة ، رأيكم يعني فيهم ايه ؟؟ انهم فاشلين ؟؟؟ بالرغم من ان الدكاترة اللي بيدووهم بيجلهم من جامعات عريقة زي القاهرة و المنيا؟؟ و لو كنت في مؤتمر و اتعرفت على حد من جامعة خاصة ايه اول انطباع هتقولو بينك و بين نفسك ؟يا جماعة انا عاوزة رأيكم بكل صراحة لحسن بحس اني معوقة و متخلفة ذهنيا من كتر ما الناس بتغير رأيها في لما يعرفو اني في طب اسنان جامعة خاصة
مع اني شاطرة و الله !!!!!

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أحب اتكلم في بعض النقاط

أولا : المقياس في الشطارة والنجاح ليس اساسيا ان يكون مرتبط بالجامعه التي درس فيها وتخرج منها

ولكن الاساس فالشخص نفسه هل هو طبيعته مهمل ام مجتهد

فليس كل من تخرج من جامعه القاهرة او عين شمس ان يكون ناجحا أو العكس بالنسبة للجامعات الخاصة

ثانيا : بالنسبة للجامعات الخاصة فالمفروض ان تكون للطلاب الذين لم يوفقوا ف الثانوية علي الحصول مجموع قبول الكلية ولكنه يقارب منها او اقل منها بعدد درجات وليس ان يكون فارقا كبيرا وليس ان يكون مشروعا استثماريا كما ف بعض الجامعات الخاصة

ثالثا : الطلاب ف الجامعات الخاصة علي قسمين منهم : المجتهد ومنهم الفاشل

وهذا ايضا في باقي الجامعات مع اختلاف النسب تجد النقيضين هي سنة الحياه عموما

لكن ف النهاية الانطباع ياتي من الشخص نفسه وهو الذي يدل علي نجاحه او فشله وليست الجامعه المنتمي لها

de7kt 2lb 01-12-2010 07:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المبتسم الحزين (المشاركة 2881627)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أحب اتكلم في بعض النقاط

أولا : المقياس في الشطارة والنجاح ليس اساسيا ان يكون مرتبط بالجامعه التي درس فيها وتخرج منها

ولكن الاساس فالشخص نفسه هل هو طبيعته مهمل ام مجتهد

فليس كل من تخرج من جامعه القاهرة او عين شمس ان يكون ناجحا أو العكس بالنسبة للجامعات الخاصة

ثانيا : بالنسبة للجامعات الخاصة فالمفروض ان تكون للطلاب الذين لم يوفقوا ف الثانوية علي الحصول مجموع قبول الكلية ولكنه يقارب منها او اقل منها بعدد درجات وليس ان يكون فارقا كبيرا وليس ان يكون مشروعا استثماريا كما ف بعض الجامعات الخاصة

ثالثا : الطلاب ف الجامعات الخاصة علي قسمين منهم : المجتهد ومنهم الفاشل

وهذا ايضا في باقي الجامعات مع اختلاف النسب تجد النقيضين هي سنة الحياه عموما

لكن ف النهاية الانطباع ياتي من الشخص نفسه وهو الذي يدل علي نجاحه او فشله وليست الجامعه المنتمي لها

أولا شكرا على مرورك و ابدائك رأيك بصرااحة
أنا و الله نسبتي في الثانوية العامة مش فاشلة اوي يعني ستينات و سبعينات !! انا مجموعي 92.6 بس انا ضحية روتين مكتب التنسيق و ضياع اوراقي فيه و هو ده اللي خلاني الجأ لجامعة خاصة
اما بالنسبة لانطباع الذات فأنا الحمد لله بذاكر علاطول و كويس اوي كمان بس المجتمع المصري هنا بينظر للجامعات الخاصة من الزاوية اللي صورتها الافلام يعني انحلال و ادمان و كده يعني غير كمان سواق التاكسي اللي ياخد منك الاجرة طاقين زيادة
الحمد لله كلامك زودلي ثقتي في نفسي و ادالي دفعة اني اجتهد اكتر و اكتر
جزاك الله خيرا

المبتسم الحزين 01-12-2010 10:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة de7kt 2lb (المشاركة 2882252)
أولا شكرا على مرورك و ابدائك رأيك بصرااحة
أنا و الله نسبتي في الثانوية العامة مش فاشلة اوي يعني ستينات و سبعينات !! انا مجموعي 92.6 بس انا ضحية روتين مكتب التنسيق و ضياع اوراقي فيه و هو ده اللي خلاني الجأ لجامعة خاصة
اما بالنسبة لانطباع الذات فأنا الحمد لله بذاكر علاطول و كويس اوي كمان بس المجتمع المصري هنا بينظر للجامعات الخاصة من الزاوية اللي صورتها الافلام يعني انحلال و ادمان و كده يعني غير كمان سواق التاكسي اللي ياخد منك الاجرة طاقين زيادة
الحمد لله كلامك زودلي ثقتي في نفسي و ادالي دفعة اني اجتهد اكتر و اكتر
جزاك الله خيرا

بالنسبة للافلام لفتي نظري اليها وتصوريها للوقع لا تمثل اي اساس من الصحة او حتي ان تاتي بكل الواقع

الافلام ما هي الا كذب في كذب ولا تصور الا ما يريده المؤلفين والكاتبين لها من فساد المجتمع وانحطاطه

لا يصور الا النواحي السلبيه الاجرام والرعب والسرقة والفواحش والادمان والخيانه وال*** والنهب

منذ متي كانت تاتي بالقيم والاخلاق و المبادئ او تاتي بالواقع الصحيح

فلست انكر الجانب السلبي الموجود ف الواقع ولكن اين الجانب الايجابي ليس لها اي وجود في هذة الافلام

فلا يمكن ان نتصور ان يكون الافلام يصور الواقع ابدا

وان كثير من خارج مصر عندما يري افلامنا يتصور مجتمعنا بصورة منحلة ومنحطه
حتي اصبحنا نتصور انه يمثل الواقع !!!

واذا جاء الي مصر وجد ما ينقض وما يختلف تماما عما تخيله

للاسف اصحبت هذة الافلام نكبة وكارثة وهي من عوامل تخلفنا
و اهمالنا و تراجعنا ..........................................

de7kt 2lb 04-12-2010 03:37 PM

شكرا لاهتمامك بالموضوع و ابدائك لرأيك بصراحة
جزاك الله خيرا ووفقني و اياك للخير

طالبة الجنة 2012 20-12-2010 10:36 AM

طب اسنان خاص زى عام كله واحد المهم اجتهاد الطالب و عندى ابن عمى جايب 97 ودخل اسنان خاص والله وممتاز جدا ومجتهد بس ملحقش كلية حكومية بسبب 5و%

de7kt 2lb 21-12-2010 01:30 AM

ميرسي يا سوسو على مرورك و رأيك
انتي طب اسنان برضو ؟؟ و في سنة كام ؟؟

طالبة الجنة 2012 21-12-2010 04:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة de7kt 2lb (المشاركة 2934448)
ميرسي يا سوسو على مرورك و رأيك
انتي طب اسنان برضو ؟؟ و في سنة كام ؟؟

لا حبيبتى انا فى تالته ثانوى السنه دى وان شاء الله عايزة ادخل طب اسنان
ادعيلى بالتوفيق وكل الدفعه:d

medoash 06-01-2011 10:52 PM

انا عن نفسى طب اسنان حكومى.... والصراحه مبستريحش لبتوع الجامعات الخاصة وبحس انهم مستهترين برضوا مع انهم دخلوا كلية محترمة ولازم يجتهدوا ويثبتوا انهم جديرين بالمهنة ولكن لا يمنع ان فى ناس كتير مجتهدين والحظ موفقهمش فى الثانوية العامه وكنت ممكن اكون انا واحد منهم

مدثر20 06-05-2011 08:44 PM

و الله المهم اجتهاد الطالب
ممكن الطالب يدخل جامعة خاصة بسبب ظروف

s.n.m 21-07-2011 07:03 PM

انا اعرف ناس جايبين مجموع اسنان حكومي ودخلوا خاص علشان بتكون ارقى واحسن في التعليم وكمان علشان اللغة. في دول كتي بتفضل الخاص على الحكومي علشان اللغة

كيمو 5 22-07-2011 05:24 PM

انا كمان جبت زي مجموعك و عاوزة ادخل طب اسنان خاص بس اترددت علشان
الناس بتقول طلاب الجامعات الخاصة فاشلين ومش شاطرين مع اني والله الحمد لله
مستواي ممتاز بس حصلتلي ظروف السنة دي اثرت علي مجموعي جامد بس منقدرش
نقول غير الحمد لله
ممكن اعرف هوانتي هتدخلي جامعة ايه وكام مصاريفها

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 07:03 AM.