بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية التجارة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=162)
-   -   استفسار عن مصاريف (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=456615)

moslem606 23-08-2012 02:20 PM

استفسار عن مصاريف

السلام عليكم
عايز اعرف مصاريف تجارة بنها ...
وشكرا...

eslam mohsen ali 25-08-2012 02:20 AM

السلام عليكم
اولا ان معرفش مصاريف كلية تجارة انجليزى بنها ولكن اعرف مصاريف كلية تجارة انجليزى ج القاهرة فى الترم الاول 4180 والترم الثانى 2500 يعنى كله كده 6680 ممكن تكون فى بنها ب5000 جنية وهذه هى مصاريف الكلية غير مصاريفك انت يعنى ممكن فى السنة تدخل حولى فى 20.000 جنية ازاى اقولك ازاى اولا:5000جنية مصاريف الكلية ..ثانيا:مصاريفك انت تدخل 10.000 جنية وانت ثانوية عامة ومجرب الدروس ثالثا :اقل كتاب سوف تشتريه ب400جنية والملازمة 150 جنية ..
يجب ان تعرف امور بسيطة جدا ولكن مهم اوى

1-الدراسة فى تجارة انجليزى رخمه وصعبة ليه علشان انت لازم تحضر كل يوم
2-لو انت لغات سوف تمشى فى الكلية ام ث.ع عربى انا صعبة ان واحد ث.ع عربى يمشى فى هذه الكلية ولكن بشرط واحد انك تكون ممتاز جدا فى الانجليزى
3-لايوجد فرق بين خريج تجارة انجليزى او عربى فى العمل كلما اجهتدت ونميت نفسك سوف تجد عمل محترم
4-الفرق عامة بين المحاسبين هو الحصول على شهادة mac .

moslem606 25-08-2012 02:17 PM

وعليكم السلام
ربنا يبارك فيك ...شكرا

ahmed610 25-08-2012 03:20 PM

طيب يا muslem اولا انا خريج تجارة انجليزى جامعة القاهرة
انا عايز بس اصحح شوية حاجات المصاريف فى جامعة القاهرة كانت 4 ونص السنة الى فاتت شاملة الكتب ....السنادى زادت شوية بقت 6 ونص تقريبا مش عارف فى بنها بكام بس اكيييييييييييييييد اقل من كدة
المصاريف عمرها ما توصل ل 20000 ابدا اولا انت مش محتاج تاخد دروس فى الجامعة الموضوع مش زى الثانوية العامة خصوصا فى تجارة انجليزى العدد بيبقى قليل فى المحاضرة فا لو ركزت مع الدكتور هتفهم ان شاء الله ولو مفهمتش فى المحاضرة هتفهم فى السيكشن ولو مفمهتش من كل دول فى ملازم شرح بتتباع برا الجماعة ممكن تفهم منها ...الى اقصدة انك مش مظطر تاخد دروس خالص
الكتب زى ما قولتلك بتدخل فى تمن المصاريف مش بتشتريها لوحدك يعنى
موضوع المدارس العربى فى اول كام شهر بتحس ان الموضوع غريب بعد كدا بتتعود وبيبقا مفيش فرق بينك وبين اللغات (دا كلام عن تجربة انا اصلا مدارس عربى )
خريج تجارة انجليزى اكيد بيبقا خريج مميز ولو زودت كورسات بعد كدا بيبقا افضل واكيد كله بيتوقف على اجتهادك
بس كدا ربنا معاك

vampire1188 25-08-2012 06:43 PM

اقتباس:

الفرق عامة بين المحاسبين هو الحصول على شهادة mac
باشااااا .. هوا ولا مؤاخذة يعنى .. ايه شهادة الـ mac دي ؟؟؟!!

اقتباس:

انا عايز بس اصحح شوية حاجات المصاريف فى جامعة القاهرة كانت 4 ونص السنة الى فاتت شاملة الكتب ....السنادى زادت شوية بقت 6 ونص تقريبا مش عارف فى بنها بكام بس اكيييييييييييييييد اقل من كدة
المصاريف عمرها ما توصل ل 20000 ابدا اولا انت مش محتاج تاخد دروس فى الجامعة الموضوع مش زى الثانوية العامة خصوصا فى تجارة انجليزى العدد بيبقى قليل فى المحاضرة فا لو ركزت مع الدكتور هتفهم ان شاء الله ولو مفهمتش فى المحاضرة هتفهم فى السيكشن ولو مفمهتش من كل دول فى ملازم شرح بتتباع برا الجماعة ممكن تفهم منها ...الى اقصدة انك مش مظطر تاخد دروس خالص
الكتب زى ما قولتلك بتدخل فى تمن المصاريف مش بتشتريها لوحدك يعنى
موضوع المدارس العربى فى اول كام شهر بتحس ان الموضوع غريب بعد كدا بتتعود وبيبقا مفيش فرق بينك وبين اللغات (دا كلام عن تجربة انا اصلا مدارس عربى )
خريج تجارة انجليزى اكيد بيبقا خريج مميز ولو زودت كورسات بعد كدا بيبقا افضل واكيد كله بيتوقف على اجتهادك
بس كدا ربنا معاك

ahmed610 25-08-2012 07:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة vampire1188 (المشاركة 4780902)
باشااااا .. هوا ولا مؤاخذة يعنى .. ايه شهادة الـ mac دي ؟؟؟!!

حمدلله ع السلاااااااااامة ياعم احمد .. ومبروك التخرج يا معلم ابقى طمنا عليك واسأل يا وحش :slap1qk6:

الله يبارك فيك يا كبير :022yb4:وحشنى ووحشتنى موضوعاتك وردودك ايام ما كنا لسة داخليين الجامعة ومش فاهميين اى حاجة فى اى حاجة .....كانت ايام :blush:

vampire1188 25-08-2012 08:11 PM

اقتباس:

الله يبارك فيك يا كبير وحشنى ووحشتنى موضوعاتك وردودك ايام ما كنا لسة داخليين الجامعة ومش فاهميين اى حاجة فى اى حاجة .....كانت ايام
هههههههههههههههههههه وسبحان الله تلف الايام ونتخرج !! والله يابنى لو لاقي وقت كنت هاكمل المواضيع .. بس حتى الناس اللى بتسأل مابنتظمش في الرد عليهم لانى مابقتش اقعد ع النت زي الاول خااالص

يالا اهي سنة الحياة بقى .. قولي بقى ايه نظام الجيش وناوي على ايه بقى

moslem606 26-08-2012 05:23 AM

جزاكم الله خيرااا...

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 07:44 AM.