بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   الجامعات الخاصة والمعاهد (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=167)
-   -   اللي رايحين اكاديمية الشروق (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=539175)

coder95 09-08-2013 07:47 PM

اللي رايحين اكاديمية الشروق

كل سنة وانتم طيبين وان شاء الله يكون عيد سعيد عليكم

كل اللى رايحين اكاديمية الشروق يكتب اسمه والمحافظه و المعهد اذا كان هندسة او حاسبات او اعلام , واللى عنده اسئله يحطها وهنحاول اللى يعرف يرد عليه

hobahoby 10-08-2013 09:12 AM

انا جالى حاسبات الشروق ان شاء الله ^_^
بس بجد يا جماعة خريجى حاسبات الشروق بيلاقو شغل زى الحكومى ؟؟ :(

coder95 10-08-2013 02:23 PM

حضرتك اغلب شغل حاسبات تقريبا بيكون في شركات خاصه مش هتفرق معاهم عام ولا خاص
اللى هيفرق امكانيات الشخص واهم حاجه تاخدي كورسات هتساعد جدا في شغل
وعلي فكره خريجي حاسبات عددهم قليل يعني دي فرصة اكبر للشغل

وان شاء الله ربنا يوفقك فيها

hobahoby 10-08-2013 11:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة coder95 (المشاركة 5430274)
حضرتك اغلب شغل حاسبات تقريبا بيكون في شركات خاصه مش هتفرق معاهم عام ولا خاص
اللى هيفرق امكانيات الشخص واهم حاجه تاخدي كورسات هتساعد جدا في شغل
وعلي فكره خريجي حاسبات عددهم قليل يعني دي فرصة اكبر للشغل

وان شاء الله ربنا يوفقك فيها

ربنا يطمن قلبك يا رب :(
اصل الناس كلها بتخوفنى منها عشان هبقى خريجة معهد و كدة :( مع انها افضل اكاديمية موجودة و سمعتها حلوة جداا :bosyht9:
طب معلش حضرتك تعرف حد متخرج من حاسبات منها هناك و بيشتغل ؟

Eng.Ahmed Hagag 11-08-2013 04:45 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hobahoby (المشاركة 5431132)
ربنا يطمن قلبك يا رب :(
اصل الناس كلها بتخوفنى منها عشان هبقى خريجة معهد و كدة :( مع انها افضل اكاديمية موجودة و سمعتها حلوة جداا :bosyht9:
طب معلش حضرتك تعرف حد متخرج من حاسبات منها هناك و بيشتغل ؟

أنا في رايح تالت سنة هندسة في الشروق و أعرف ناس هندسة وحاسبات اتخرجوا واشتغلوا سيبك من الكلام ده ..
هتنوروناااا :)

hobahoby 11-08-2013 01:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Eng.Ahmed Hagag (المشاركة 5431556)
أنا في رايح تالت سنة هندسة في الشروق و أعرف ناس هندسة وحاسبات اتخرجوا واشتغلوا سيبك من الكلام ده ..
هتنوروناااا :)

دة نور حضرتك :022yb4: :022yb4: ربنا يطمنك يا رب :)

اصل الكلام على موضوع خريجة معهد دة بيخوفنى اوى :(

coder95 12-08-2013 03:30 AM

اه انا اعرف واحد خريج حاسبات خاصه (مش فاكر الشروق او العاشر ) وشغال في شركة خاصة
بس بعيدا عن دا كله انا بشوف في النت وظائف كتيره لمهندسين برمجيات والمرتب بيكون في حدود 2000 الى 5000 الف حسب الخبره والشركات دي مش بتهتم اذا كان الشخص خريج معهد ولا كليه المهم شغله
وعلي فكره اعرف ناس للاسف مش بينجحوا اصلا لان حاسبات صعبه للناس الى مش بتحب الكمبيوتر والمجال دا , لو حضرتك بتحبي الكمبيوتر والبرمجه حاسبات هتكون ممتازه ليكي , كمان الشروق اعتقد ممكن تطلعك تدريب دا هيساعدك بدل الكورسات

coder95 12-08-2013 03:58 AM

مهندس احمد , حضرتك قسم ايه
وعايز اعرف نظام الدراسه هناك ماشي ازاي وطلاب بيتقسموا ازاي لان عدد اللى داخلين اعدادي اكتر من الف هو في مكان لكل واحد ولا ايه

hobahoby 13-08-2013 09:58 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة coder95 (المشاركة 5433046)
اه انا اعرف واحد خريج حاسبات خاصه (مش فاكر الشروق او العاشر ) وشغال في شركة خاصة
بس بعيدا عن دا كله انا بشوف في النت وظائف كتيره لمهندسين برمجيات والمرتب بيكون في حدود 2000 الى 5000 الف حسب الخبره والشركات دي مش بتهتم اذا كان الشخص خريج معهد ولا كليه المهم شغله
وعلي فكره اعرف ناس للاسف مش بينجحوا اصلا لان حاسبات صعبه للناس الى مش بتحب الكمبيوتر والمجال دا , لو حضرتك بتحبي الكمبيوتر والبرمجه حاسبات هتكون ممتازه ليكي , كمان الشروق اعتقد ممكن تطلعك تدريب دا هيساعدك بدل الكورسات

ربنا يستر بجد انا تعبت من التفكير فى موضوع معهد دة و الله :(
بحب المجال جدااااااا بجد و كان نفسى تيجى حكومى بس الحمد لله على كل شئ :blush:
بس التدريب دة فى العاشر بس على ما اعتقد فى الترم التالت
هى الشروق كمان فيها تدريب الحمد لله :022yb4:

xxqxpxx 14-08-2013 02:27 PM

انا في حاسبات الشروق وداحل سنه تانيه ان شاء الله :)
لو عوزتي حاجه كلميني
وبالنسبه للخريجين ف انا اعرف واحد لسه متخرج السنه اللي فاتت وشغال وتقريبا بياخد حوالين ال 3

treka555 15-08-2013 01:20 AM

العبد لله متخرج السنادي من كمبيوتر ساينس الشروق ,,, بالنسبة لموضوع معهد او كلية في مجالنا الكلام ده مش بيفرق بالنسبة للشغل كل الموضوع متعلق بأنت كويس في ايه وبتعرف تعمل ايه حاولي تقري كتير وتركزي في حاجة معينة عشان دنيا البرمجيات ملهاش حدود,,نصيحة اخيرة بالنسبة للدكاترة خديهم علي قد عقلهم وخصوصا مجدي الحناوي :rolleyes:

hobahoby 18-08-2013 03:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة xxqxpxx (المشاركة 5437146)
انا في حاسبات الشروق وداحل سنه تانيه ان شاء الله :)
لو عوزتي حاجه كلميني
وبالنسبه للخريجين ف انا اعرف واحد لسه متخرج السنه اللي فاتت وشغال وتقريبا بياخد حوالين ال 3

ربنا معااااك يا رب :022yb4:
طب اية اخبار الدراسة هناك يعنى شرحها و مناهجها جامدة و لا اية النظام ؟؟؟؟؟؟
و هو كان شغال واسطة و لا طبيعى :(

hobahoby 18-08-2013 03:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة treka555 (المشاركة 5438078)
العبد لله متخرج السنادي من كمبيوتر ساينس الشروق ,,, بالنسبة لموضوع معهد او كلية في مجالنا الكلام ده مش بيفرق بالنسبة للشغل كل الموضوع متعلق بأنت كويس في ايه وبتعرف تعمل ايه حاولي تقري كتير وتركزي في حاجة معينة عشان دنيا البرمجيات ملهاش حدود,,نصيحة اخيرة بالنسبة للدكاترة خديهم علي قد عقلهم وخصوصا مجدي الحناوي :rolleyes:

مبرووووك يا بشمهندس :av4056bb7jp3: :av4056bb7jp3:
عقبالنا يا رب :022yb4:
طب اية نظام الدراسة هناك جامدة و بتفهم و لا اى كلام و مع نفسك كورسات :(
( مجدى الحناوى ) ربنا يستر :d
مجال البرمجة واسع فعلا و تحفة فى نفس الوقت :) :) بس رأى حضرتك اية اكتر مجال احسن بالنسبة لفرص العمل فى مصر ؟ :)

بنـ الاسلام ـت 19-08-2013 08:37 AM

انا جالى هندسة الشروق بس عندى مشكلة بالنسبة للسكن

treka555 20-08-2013 12:51 PM

بالنسبة للدراسة هتلاقي اسم المادة حلو وجميل تيجي تشوفي المنهج اللي الدكتور بيشرحه هتلاقيه تقريبا شبتر او اتنين من مناهج ال Mit والناس العملاقة في المجال ده بس ما عدا الدكتور احمد العباسي هينخفوكوا بالحفظ وطول الكورس بتاعه بس امتحاناته بتبقي سهلة من الاخر ودكتور احمد قبودان ده راجل من العلامات في الشروق لازم تستفيدي من علمه رجل علامة بمعني الكلمة " من الاخر لازم تقري كتير مع نفسك واكيد هتحتاجي كورسات وده هيبقي تبع ميولك انتي عايزة تشتغلي في ايه
بالنسبة للمعيدين هتلاقي بشمهندس احمد سرور و مها طلعت ومحمود عيد دول لازم تحضري معاهم محترمين جدا وهتسفيدي منهم
بالنسبة للشغل عندنا في مصر اكتر حاجة ماشية هي الويب والموبايل لانه سوق تجاري بالدرجة الاولي

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 06:46 AM.