عرض مشاركة واحدة
  #11  
قديم 04-07-2006, 03:11 AM
اينشتاين اينشتاين غير متواجد حالياً
عضو قدوة
 
تاريخ التسجيل: Nov 2005
العمر: 36
المشاركات: 1,320
معدل تقييم المستوى: 0
اينشتاين is an unknown quantity at this point
افتراضي

الحلقة الرابعة

ذئب يوسف


بسم الله الرحمن الرحيم

قَالُواْ يَا أَبَانَا إِنَّا ذَهَبْنَا نَسْتَبِقُ وَتَرَكْنَا يُوسُفَ عِندَ مَتَاعِنَا فَأَكَلَهُ الذِّئْبُ وَمَا أَنتَ بِمُؤْمِنٍ لِّنَا وَلَوْ كُنَّا صَادِقِينَ

(يوسف 17)


حسبى الله ونعم الوكيل!!!!!!
حسبى الله ونعم الوكيل فيكم فعلا..!!!
أنا كنت أقسمت إنى لا أقربكم..ولا أكلمكم..ولو كنت حتى بموت من الجوع..مش حهاجم حد فيكم..!!
كونى إنى آكل حد منكم..ده شرف إنتواماتسحقهوش..!!
إنتوا تستهلوا أبشع حاجة فى الدنيا..!!
تستهلوا إنكوا تتقطعوا حتت وتتحطوا على باب جزار ..!!
أو يخدوكوا بطيارة هليكوبتر ويسويبوكوا فى الصحرا شهر..وانتوا معاكوا ماء ليوم واحد!!
تستهلوا اى حاجة بشعة وخلاص..!
جتكم القرف!!!

مستغربين من اللهجة ده؟؟؟
ماتستغربوش..لولا الرقابة ..أنا كنت وريتكم الويل والعذاب اللى محدش شافه !!
ماتستغربوش خالص...
غصب عنى ححكيلكم حكايتى...وحاتعرفوا إنكم ماتستهلوش غير الشرور..!
قليلون منكم من يستحقون الخير..وأعتقد أنهم معدومين هذه الأيام!
إسمعوا..إسمعوا يمكن تستفيدوا حاجة..ترحمكم من غضب ربنا..يمكن!!

ذئب أنا..نعم ذئب..
حياة الذئاب مش مريحة إطلاقا زى حياتكم..
كل واحد فيكم بيروح يقعد قدام الدش يتفرج على شكيرا. .!!
إحنا لأ..!!
معنى إنك تكون ذئب..يعنى عندك أنياب ومخالب صريحة..مش زيكوا..
عندكوا أنياب ومخالب بس مدارينها خلف إختراع إسمه الإبتسامة!!
إختراع جيد الإختراع ده..ولو نعرف نوصله كذئاب..أوعدكم إن بنى جنسى مش حيبقوا حد منك على وجه الأرض!!
كذئب..أنا هدف لحملات مستمرة من البشر..منكم يعنى!!
حانق أنا بعض الشئ..أعذرونى..أو ماتعذرونيش..مش حاتفرق معايا..!!
أنا أساسا حاسس إنى عايز أرجّع من الجلوس معاكم..عشان كده مش حاطول فى الحكاية!

الدنيا برد..حاتسألونى إيه اللى جابك فى المكان البارد ده؟!!
جيت أدور على أخويا الصغير.!!!

نعم..أخى الأصغر..يكاد قلبى يتمزق من فراقه!!
أنا أساسا من مصر..فيوم كنت بلعب أن و أخويا..جرى منى..فضلت أدور عليه!!
بس مالقيتوش..فضلت أتعقب الرائحة..لحد مااختفت..!!
كنت حاتجنن..مشيت من طريق لطريق..ومن بلد لبلد..لحد ما لقيت نفسى نا فى هذه البلاد الباردة!!
وقلبى حاسس إنى حلاقيه!!!

ما أجمل أن تقف على باب كهفك كذئب وتعوى فى ضوء القمر..
لنا ستة أنواع من العواء..لكل واحد معناه الخاص وتعبيره المتميز..وعلى رأى محمد فوزى..لكل لون معنى ومغنى!!
أهمها هو عواء المطاردة المروع..هذا العواء ينتشر فى كل مكان..فلا تعرف الفريسة من أين يأتى الهجوم...ثم فجأة..
تجدنى أمامهاواه يابووو!!
ضربة واحدة من المخالب..وانتهى الأمر!!
ياما نفسى أمسك واحد فيكم!!!

ذئب يوسف...
هكذا سميت..
وبهذا الاسم تعرفوننى
ذئب يوسف!!!

لا حول ولا قوة إلا بالله
تعرفوا إنى ماشفتش يوسف ده ولا حتى قربت منه قبل كده؟؟
ولا حتى أعرف شكله إيه
شفتو الظلم؟؟
لو فيه علاقة بينى وبين يوسف..حاتبقى هى نفس العلاقة بين الفسيخ..ودكتور أمراض النساء..أو بين إسماعيل ياسين..والبندقية الآلى!!!!

مش عارف إيه اللى دخلنى فى الموضوع ده..منكم لله يابشر!!!
فى إحدى الليالى المقمرة..وقفت قدام باب الكهف أعوى..!!
رفعت رأسى وتشممت الهواء..أستطيع بأنفى المتواضع..إنى أميز بين أكثر من 40 رائحة..
هذه أعشاب..وهذه أشجار.. وهذه زهور ..وهذ..
ما هذا؟؟
أن أن أن آآآآآآآآن..تشششش!!
رائحة خرافواه يابووو...وقعت ياجميل ولا حدش سمى عليك...!!!
أغبى حاجة فى الخروف..إنه مابيستعملش (فيبكس) زى عباس..عشان كده رحته فايحة على طول:هع:!!!!
..ويبدوا إن الخروف ده بذات..ماستحماش بقاله فتره..عشان مراتى نفسها صحيت من النوم ووقفت جنبى تتشمم الهواء!!!
قلتلها إدخلى أنت مع الأولاد (مانا متجوز ومخلف)..وحاشوف فيه إيه وأرجعلك!!!
دخلت هى الكهف..وانطلقت أنا أهبط التل متتبعا الرائحة!!
وأخيرا وصلت..وجدت مش خروف واحد..قطيع من الخرفان..
بس للأسف..فيه 10 بنى آدمين قادين حولين دايرة نار بيتكلموا...
أكيد القطيع ده بتاعهم..أمشى أنا بقة..واستدرت عائدا..و..

ينبغى أن نتخلص من يوسف

اخترقت العبارة أذنى..فتوقفت..الفضول يملأنى..إن مؤامرات القتل هذه تذكرنى بالأعمال السينمائية..وأنا أحب السينما!!
فكان يجب أن أسترق السمع...
قال أحدهم

لَيُوسُفُ وَأَخُوهُ أَحَبُّ إِلَى أَبِينَا مِنَّا وَنَحْنُ عُصْبَةٌ إِنَّ أَبَانَا لَفِي ضَلاَلٍ مُّبِينٍ

كل اللى فهمته كده إن فيه واحد إسمه يوسف..عايزين يقتلوه..
وواضح كده إن أبوهم بيحب يوسف ده أكتر منهم..بينى وبينكم..زعلت عشانهم..
أبوهم بيحب واحد غريب أكتر منهم..حاجة تثير الغيرة فعلا!!!

واحد تانى منهم قال

اقْتُلُواْ يُوسُفَ أَوِ اطْرَحُوهُ أَرْضًا يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ وَتَكُونُواْ مِن بَعْدِهِ قَوْمًا صَالِحِينَ

ياسلام..دا إيه المؤامرات ده؟؟

وجه واحد تانى قال:

لاَ تَقْتُلُواْ يُوسُفَ وَأَلْقُوهُ فِي غَيَابَةِ الْجُبِّ يَلْتَقِطْهُ بَعْضُ السَّيَّارَةِ إِن كُنتُمْ فَاعِلِينَ

وسأل أصغرهم كده من الشكل..
ماذا نقول لأبينا يعقوب حين يسألنا عن أخينا يوسف؟؟

ده إيه السؤال الغبى ده..ياعم أبقوا قولو....
إيييييييهواه يابووو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
أخوكمواه يابووو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
يانهاركم إسود ومنيل؟؟؟؟؟؟؟؟؟
عايزين تقتلوا أخوكم يا بشر؟؟؟
وأنا الذئب..خرجت من مصر وجيت لحد هنا..عشان أدور على أخويا الصغير:siiif:؟؟
وكمان اخوكم الصغير؟؟؟؟
إيه ده..مافيش رحمة:؟؟؟؟؟؟؟

تذكرت أخى وبكيت ..واستدرت عائدا..ولكن عاد الحوار يجذبنى مرة أخرى..
إن رائحة هذا الحوار ..تفوق رائحة قطيع الخرفان!!!!!!!!
الإتنين ريحيتهم زى الزفت!!!

عاد أحدهم يقول..نقول ليعقوب..تاه يوسف منا...
يقول آخر..كيف يتوه ونحن معه..مفقوسه ده مش كده؟
يقول ثالث.. خلاص..نقول أكله الذئب..ما رأيكم؟؟؟
يرد رابع..فكرة رائعة..أكله الذئب وكنا غافلين عنه؟؟؟

طبعا مش حاقلكم كم الغيظ اللى كان جوايا منهم ساعتها؟؟
أنا مالى..ولا أى ذئب مالو؟؟
إحنا كلمناكم ولا عملنا فيكم حاجة؟؟؟
حسبى الله ونعم الوكيل
انقسموا إلى قسمين..قسم يؤيد فكرة القتل..وقسم يؤيد فكرة رميه فى بئر..
ولكنهم اتفقوا على فكرة الذئب!!!!!

افترضوا أن أباكم لم يصدق قصة الذئب؟؟
انتزعنى هذا السؤال من أفكارى..
رد أحدهم...نصطاد ذئبا..ونلطخه بدم شاه..ونفس الدم نلطخ به قميص يوسف..ونذهب له به..آدى الذئب..وآدى الدم نياهاهاها!!!

يا إلهى الرحيم!!!!!!!!!!!!
ما هذا الشر...؟؟؟
مش ممكن ده يخرج من بنىآدمين..دحنا الذئاب لا نجرؤ على هذا الفكر الشيطانى!!!!

طب أبوكم بيحبوا قوى..ناخدوه منه إزاى..مش حايرضى يسيبه؟؟

عاد هذا السؤال ينتزعنى من أفكارى مرة اخرى...

قال آخر بثقة..بسيطة..نقول له يوسف مابيلعبش..والمفروض تفك عنه شوية..خليه ييجى معانا يلعب براحته واحنا طالعين بالقطيع!!
قال الجميع فى آن واحد..فكرة رائعة!!!

سمعت ساعتها صوت كلب..باين عليه شم ريحتى..يوه..نسيت أحط فيبكس..وبيستعد للقتال..
طبعا أنا ماكنتش فى حالة نفسية تسمح بأى حاجة..يعنى مش فاضيله بصراحة!!

أطلقت عواء طويل حزين استدرت أركض كالسهم..وظللت أعوى إلى أن وصلت لكهفى..ودخلت على زوجتى
صحيت على طول أول لما دخلت ووقعت الفاظة اللى جنب باب الكهف على طول..

-قالتلى مالك فيه إيه؟؟
-مافيش حاجة
-لونك مخطوف ووشك متغير
-اللعنة (لاهثا)
-اللعنة؟؟فيه إيه قلقتنى؟؟
-اللعنة..ألف لعنة!!!
-فيه إيه يا عبده(اسمى)؟ ماشفتكش بالمنظر ده قبل كده؟ حد حاول يصطادك؟
-ياريت ياختى..كانت هانت
-معتقدش إن فيه حاجة أهون من اصطيادك؟
-لأ فيه..إخرصى بقة خلينى أفكر شوية؟
-إنت بتكلمنى كده ليه؟؟و أنا اللى ضايقتك..حرام عليك ياعبده..مش كفاية مستحملة قرفك وقرف عيالك؟؟والله لألم هدومى واروح عند ماما
-إغزى الشيطان يا منيرة..الصباح رباح..أنا آسف ياستى
-ابنك الصغير سأل عليك..قلتلو بابا خرج يصطاد!!

هى عارفه قد إيه أنا ضعيف أمام ابنى الصغير..صحيته..ولعبت معاه شوية..
وكالعادة ..افتكرت أخويا الصغير..طبعا العيال كلها صحيت..فكان لازم ألعب معاهم كلهم..لحد ماناموا تانى..
رجعت..لاقيت منيرة واقفة أمام باب الكهف..طلعت وقفت جنبها..الجو كان تلج فعلا.!!
قالتلى
-ماقلتليش إيه اللى حصل فى رحلتك؟
-كانت رحلة سودة ومنيلة بنيلة..يارتنى ماخرجت..
-ليه بس كده..لا حول ولا قوة إلا بالله
-طلعت أدور على صيد..لقيتهم بيدوروا عليا!!
-الخرفان؟؟
-خرفان إيه ياوليه..بشر طبعا!!
-بيدوروا عليك ليه؟؟
عشان أنا حاكل يوسف!..
-يوسف مين؟؟
-ورحمة أبويا معرف !!
-أنا مش فاهمة حاجة؟؟
-ولا أنا..شوية اخوات عايزين يقتلوا أخوهم الصغير..ويقولوا لأبوهم..الذئب كله!!
-بس انت عندك القولون..ومبتحبش اللحم الآدمى؟؟
-ولا أى ذئب بيحبه..بس تقولى إيه بقة..أكيد لما يقولوا كده لأبوهم..ويرحولوا بأى ذئب..أبوهم حياكله حى!!
-لولا إنى عارفاك..كنت قلت إنك شربتلك حاجة أو كلت من شجرة جوزة الطيب!!
-أنا مش مجنون ولا سكران..أنا حتجنن...افتكرت أخويا اللى أنا هنا عشانه!!

ثم صمت قليلا وقلت
-عوى الذئب فاستأنست بالذئب إذا عوى وصوت إنسان فكدت أطير
-نعم ياخويا؟؟ (مستغربه)..إيه ده إن شاء الله؟؟
-شعر ياجاهلة!!!
-وانت من إمتى بتقول شعر؟؟ماكنتش أعرف
-أقول اللى أقوله..ماتوجعيش دماغى
-سبع صنايع والبخت ضايع ياحبيبى..كلك مواهب!!
-بكرة ينسبوا الشعر ده لواحد من بنى الإنسان..هييه..دنيا..العيال كلت؟؟
-ماتقلقش..من بدرى

نكست رأسى وافتكرت أخويا وذهبت فى حزن عميق...
كنت وزعت صوره على كل بوليس الذئاب فى المنطقة..يمكن يجيبوه.
ودخلت نمت..ياترى إيه اللى حايحصل بكرة ليوسف..
عدى بكرة..وجه بعد بكرة..كان معاد الصيد..
الذئاب بتصطاد فى جماعات..الجماعة من 6 ل 12..حسب لتساهيل
كنا 10 ذئاب مخضرمين..و 2 لسه جداد فى الكار..
واضح عليهم كده البله والعته..وإنهم حايودونا فى داهية..ربنا يستر

بدأ كل واحد يقترح إقتراح للصيد...
وجت الفكرة فى رأسى.فكررة.هؤلاء الإخوة..لازم أضرهم بأى حاجة..
قطيع الخرفان بتاعهم
إقرحت الإقترح..ونال الإعجاب والإحترام!!
وانتلقنا على الفور إلى المكان..
ونحن نحيط بالمكان..فوجئت بمن بنادى..عبده..عبده...
استدرت..فوجدت باحد أفراد بوليس الذئاب المكلفين بالبحث عن أخى..
سألت بلهفة..هل من جديد..
كانت عيناه بها سعادة جمة..وقال
أيوه لاقيناه..شوية كلاب ضحكوا عليه وأقنعوه إن هو كلب زيهم..واحنا دلوقتى بنرجعلوا ذاكرته الذئبية
ياسعدى..ياهنايا...حبيبى..أخويا..لقيته..مش ممكن!!!!!
طب أشوفوا..
قاللى..حاجيبهولك لحد هنا..بس استنانى..سيك من الصيد ده النهارده..
حاسيبنى من أبوه..من بكرة الصبح..حاخد العيلة وأطلع على مصر..حبيبتى
أحمدك يا رب!!

ذهب الذئب البوليسى
واستدرت..لأجد ماتوقعته..الحمقى الصغار..الذئبين الجداد..انطلقا فى خط مستقيم ناحية الخراف!!
لم أكن لأتركهم...انطلقت خلفهم وأنا أعوى..انتظروا!!مش دلوقتى يابهايم!!!!
مش دل...
إيه ده..
إنه فخ..
استيقظ الرجال العشرة..
حبل يلتف حول قدمى..
أرتفع لأعلى..شبكة فوقى...ركلات وضرب بالعصى..هرب كل أصدقائى الذئاب..
حتى الإتنين الحمقى هربوا..
حسبى الله ونعم الوكيل..
هم العشرة عليا..ياترى عملوا إيه فى يوسف؟؟؟
يوسف مين صحيح؟؟..حسبى الله ونعم الوكيل
ذبحوا شاه..ولطخونى بدمها..
حملونى إلى بيت قريب..قرعوا الباب..
فتحت لهم أنثى..ثم صرخت..دخلوا على رجل عجوز..!!
أقسمت إنه يعقوب الذى يحكون عنه..أنا أعرف أن فى هذه الرقعة من الأرض...نبى..
لم أكد أرى هذا الشيخ..حتى أقسمت أنه هو..
نظر إليهم بحزن وسخرية..
قالوا له..هذا هو الذئب..أكل يوسف امبارح..وجه ياكل الخراف النهارده..
كان حايغمى عليا..فى أبشع كوابيسى..لم أكن أتخيل أن أكون أنا الذئب الذى يحكون عنه!!!
حسبى الله ونعم الوكيل..
صرخت إحدى الإناث..اقتلوه...
أشار إليهم يعقوب..اتركوه لى..
تركونى وخرجوا..
خلت الغرفة من غيرنا...
نظر إلى بحزن...ثم ذهب إلى آخر الغرفة..وأحضر شيئا وعاد وقال..
هذا قميص يوسف أيها الذئب..
ثم فاضت عيناه بالدموع وألقى إلى بالقميص وقال..حدثونى أنك أكلته!!!

بكيت لبكائه وقلت..أقسم لك سيدى..كل ذئاب الدنيا بريئة من دم يوسف..

ابتسم ايتسامة مريرة وقال ..أعلم هذا..كيف تفترسه.ويظل قميصه سليما؟؟؟!!
إنها غلطتى أنا..
قلت باندهاش..لماذا يا سيدى؟؟

قال جاؤونى فقالوا

يَا أَبَانَا مَا لَكَ لاَ تَأْمَنَّا عَلَى يُوسُفَ وَإِنَّا لَهُ لَنَاصِحُونَ . أَرْسِلْهُ مَعَنَا غَدًا يَرْتَعْ وَيَلْعَبْ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ

فقلت لهم

إِنِّي لَيَحْزُنُنِي أَن تَذْهَبُواْ بِهِ وَأَخَافُ أَن يَأْكُلَهُ الذِّئْبُ وَأَنتُمْ عَنْهُ غَافِلُونَ

أترى؟؟
قلت ماذا فى ذلك؟؟

قال..لقد قدمت خوفى منك على حفظ الله له..فكان لابد من العقاب!!!
ولكن ياسيدى هذا خطأ غير مقصود..إنه قلب الأب..
قال..ليس مع الأنبياء أيها الذئب..لقد اصطفانى الله نبيا..كيف أغفل ولو لحظة؟؟
ثم أجهش بالبكاء ..
غرقت فى أفكارى معه..أصابنى غم وحزن من أجله شديد..وسخط على أبنائه أشد

رفع رأسه فجأة وقال..كيف أتوا بك؟؟

قلت..أقسم لك سيدى..أننى غريب عن هذه البلدة..أنا من مصر..وجئت أبحث عن أخى الصغير..فشاء الله أن أتزوج هنا وأنجب أيضا!!!!

أمسك يعقوب بقميص يوسف..وضمه إلى صدره..وقال..
الذئب قطع الأرض يبحث عن أخيه..وأبنائى قتلوا أخيهم..
صرخت..لا لم يقتلوه سيدى
قال بلهفة..ماذا؟؟
قلت سمعتهم يقولون أنهم سيلقوه فى بئر ليلتقطه بعض السيارة..
انفرطت الدموع من عينيه..وقال...حمدا لله..حمدا لله..أستغفرك ربى وأتوب إليك!!

قلت له..من فينا الذئب الآن يا سيدى..أنا أم أولادك؟؟

نظر إلى نظرة..لم أفهمها حتى الآن..وربت على رأسى..ثم نزع عنى الحبال..وقال ...انطلق...
يا إلهى..أنطلق؟؟ لأرى أخى؟؟لأرجع إلى زوجتى وأبنائى؟؟لأعود إلى مصر؟؟
نظرت إليه نظرة امتنان وقفزت من النافذة
وانطلقت..لمحت الذئب البوليسى واقف خلف شجرة..
و لكنه ليس بمفرده..
معه ذئب صغير..
إته أخى..نعم..إنه هو..إن..

لقد أطلق أبونا الذئب..اقتلوووووووه :evilish:

فوجئت بأبناء يعقوب يركضزن إلى بالكلاب والسهام والحراب..
اخترقت السهام جسدى..
أريد أن أرى أخى..
لا أريد أن أموت فى هذا المكان..جريت بنصف قوتى..
ها هو أخى على بعد أمتار..إنه هو..يا إلهى..جميل كما كان..
سهم آخر..
أخى كيف حالك..
الدموع تتساقط منه..لماذا؟؟
لماذا يجره الذئب البوليسى بعيدا..
ماهذا..لم أعدد أرى شيئا..ظلمة..أسمع صوت يعقوب يقول

بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنفُسُكُمْ أَمْرًا فَصَبْرٌ جَمِيلٌ وَاللّهُ الْمُسْتَعَانُ عَلَى مَا تَصِفُونَ

ثم..لاشئ..


__________________
الحقيقة مش حقيقة فى اى شىء
رد مع اقتباس