قديم 18-07-2009, 07:47 PM
msaid3 msaid3 غير متواجد حالياً
عضو جديد

msaid3 is on a distinguished road

يا دكتورة سارة أولا ليك الشكر علي الاهتمام نخش في الموضو علي طول

أولا أنا علي حد علمي دي بعض المواد اللي بتدرس في اعدادي حيوان , فيزياء , رياضيات ,
يعني ممكن أعرف المواد ده ممكن فيد الصيدلي ازاي بعد التخرج!!!!!!

ثانيا برده ماحدش برده قدر يفسر علامة الاستفهام الكبيرة اللي علي النظام الجديد اللي هوا التعليم المميز طب و اشمعني هوا اللي خلوه نظام جديد

و علي فكرة أحب اوضح برده ان كتير من جامعات مصر منها القاهرة و حلوان كانت تبع النظام القديم و حولوا , طب ده برده معناه ايه!!!!

ثالثا أحب اوضح أن السنة الأولي علي النظام الجديد أه بالتأكيد بتبقي أصعب من الأعدادي لكن ده في الأخر بيطاع صيدلي أقوي وعارف أكتر , و بالنسبة حتي لل ceutics فهو بصراحة ممكن يكون أضعف قسم في القاهرة , لكن الحال مش أحسن كتير في عين شمس ,

لو عايزين بقي نسرد مزايا النظام الجديد , فحدث و لا حرج!!! مثلا مادة pharmacology علم الأدوية عين شمس بيدرسوه سنة واحدة فقط!!! في حين النظام الجديد بيدرسه تلات سنين , و ال clinical pharmacy اللي هيه مستقبل الصيدلة , عين شمس بياخدو فيها عناوين بدليل انهم بيعملوا دبلومة للخريجين فيها و لو مش متأكدة الإعلان ده موجود في موقع الكلية ده غير الدكتور اللي اسمه اسامة بداري رئيس قسم الكلينيكال اللي عذرا مافيش طالب اللي لما بيشتم فيه!!!! النظام الجديد ادلها مساحة أكثر من الكافية .

الوقت اللي فيه طلبة النظام القدديم بيدرسوا علم حيوان و فيزياء بيكون فيه طلبة النظام الجديد بيدرسوا فيه مواد حتنفعهم بجد

فعلا انا أول واحد حاكون فرحان لو عين شمس حولت نظام جديد!! ( أنا حتي بالنسبالي عين شمس في المسافة أقربلي كتير جدا)

و كمان حاجة أحنا دلوقتي بنشوف ان هندسة القاهرة تفوقت علي هندسة عين شمس لييه؟؟؟ عشان القاهلرة برده في هندسة عاملة النظام الجدبد اللي فيه التخصص بعد سنة أولي , أما كلية هندسة عين شمس قالتخصص بعد سنة تالتة !! و أكيد كلنا خدنا بالنا ان السنة اللي فاتت هندسة القاهرة خدت مجموع أعلي من هندسة عين شمس .

و مش محتاج أتكلم عن طب القاهرة ( القصر العيني) اللي هوا أحسن بمراحل من طب عين شمس!!

بعد ده كله المشكلة في عين شمس أنها ابتدت أكتر من رائعة ( علي فكرة صيدلة عين شمس بدأت العمل سنة 1995 ) لكنها للأسف ماطورتش من نفسها , مناهج أقل تطور حتي من الجامعات الأخري!!

آخر تعديل بواسطة msaid3 ، 18-07-2009 الساعة 07:58 PM