قديم 23-07-2009, 03:14 AM
mstool mstool غير متواجد حالياً
عضو جديد

mstool is on a distinguished road

سيبك انتا من كلام العاشر دى خالص اللى يدخلها يبقى موس على الاقل يبقى جايب 85 مش اقل من كدة بربع % و سيبك بتقول تحدى و بتاع هيدفعوك فلوس بالهبل و بيستعفوا جامد جوا اللى مدخلش بيكلم بسهولة انا ولاد عمى متخرجين منها كلهم شاطرين بيقولولنا ضيعوا من عمرنا 3 او 4 سنين عالفاضى بيذاكر مش بيذاكر كلة بيسقط دى دمار و على اية وجع الدماغ عايز حاجة تطلعك مهندس صح و سمعتها حلوة اوى بردوا ادخل اكاديمية الشروق على الاقل مش بيسقطوا النظام امريكانى جوا نصيحة سيبك من الناس اللى بتكلم بسهولة و هيا مش عارفة حاجة دة سقوط باستهبال يعنى بيعملوا سمعة جبارة دكتاكورية مش اكتر و الدكاترة كدابين و ليها الاعيب **** اوى فعلا كلية ملهاش وصف و بياخدوا مواد ملهاش اى تلاتة لازمة بالهندسة
و غيرك يابنى يدخل مودرن و الحاجات السهلة دية و الاتنين يشتغلوا فى مكان واحد نفس المرتبات و الاتنين مهندسين
اهم حاجة كارنية النقابة بتاعت مزاولة المهنة اللى بتاخدوا من المعهد بعد التخرج فاختسر و ادخل حاجة وسط او سهلة لو عايز بدل البهدلة و دفع الفلوس عالفاضى و تضيع كام سنة من العمر و كمان من غير فايدة انا الكلام دة بعد ما سالت شهور كل اللى اتخرجوا من اول طيبة الوعبور لحد العاشر و الامريكية كلهم واحد و بتساوا و الشغل النضيف فعلا بالكورسات اللى بتاخدة فى الصيف او بعد ما تخلص دة اللى بيزود مهارتك و يفضلك على خريج الامريكية والكلام اللى بقلهولاك دة كلوا الخلاصة بدل ما تتعب و يطلع عينك و ما تعرفش تطلع بحقايق علشان ناس بتكلم و هيا متعرفش الكليات دية
انا اسف طولت اوى بس اديتك المفيد
وطبعا ربنا هو الاول و الاخير اللى هيختارلك مش انا ولا انتا انا كنت بس بقول اللى عندى علشان اعرفك حقايق المعاهد دية و طبيعة الشغل بعدها

آخر تعديل بواسطة mstool ، 23-07-2009 الساعة 03:18 AM