قديم 11-09-2009, 09:56 PM
الصورة الرمزية أميرة الحب
أميرة الحب أميرة الحب غير متواجد حالياً
طالبة جامعية ( أولى علوم )

أميرة الحب is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mkaa2008 مشاهدة المشاركة
انا بقى احب اضيف حاجه هتطمنكم اوى

نظام السعات المعتمده المطبق فى اسيوط هو افضل نظام للساعات المعتدمه فى مصر باعتراف المجلس الاعلى للجامعات حتى انه اصبح نظام استاندرد فى مصر واى جامعه عايزا تطبق النظام دا بتاخده من علوم اسيوط

والسبب فى دا انه الاستاذه هناك اشتغلو فيه بجد ولمده طويله ولانهم فاضيين شويه بعكس اساتذة جامعات بحرى
هكذا اخبرنا اكثر من استاذ بالكليه ،
يعنى تطمنو خالص خالص
المهم تذاكرو كويس اوى لان الكليه بجد مش بترحم ولكن اللى بيجيب فيها تقدير بيبقى كويس
اهم شئ تثيرك لا يقل بحال من الاحوال عن جيد جدا
وخدوو بالكم ان سنه تالته ورابعه عليهم 60 % من المجموع واصعب سنه تقريبا بتبقى سنه تالته ،

وكمان حالو تعرفو طريق المكتبه من اول السنه
مفيده بجد
وانسو الكورسات
واحذروها كمان
ركزو مع الاستاتذه بجد هتجبيبو الدرجات النهائيه
وهتلاقو الاستاتذه مهتمين جد ا واخدين الموضوع بجد ومش مكبرين دماغمهم يعنى زى ما بيحصل فى جامعات تانيه

ومتشكر اوى يا ( اميره الحب) على زوقك دا ، وانا ما عملتش حاجه غير الواجب وربنا يوفقنا و ان شالله اعمل اللى اقدر عليه معاكم

ربنا يوفقكم وما تغلطوش غلطاتنا

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mkaa2008 مشاهدة المشاركة
الى الاخت اميرة الحب

بالنسبه للاخطاء

انا غلطت فى الكليه غلطه
يوم ما اخترت التخصص فى سنه تالته ،
دخلت رياضيات مع الاسف ، ولقيت دراستها صعيه لكنى تحملت وفى الاخر جبت فيها جيد مع انى كنت جايب جيد جدا فى اولى وتانيا
المهم تعقدت شويه لان كلية علوم لازم علشان تبقى كويس فيها ما تجيبش اقل من جيد جدا
وبعد كدا قررت اغير التخصص ودخلت قسم فيزيا خاصه
وهناك بدأت الاقى نفسى و الحمد لله ربنا عوضنى بسفريه تايلاند ( لدراسة الخلايا الشمسيه ) ورجعت منا ممتاز وعندى امل فظيع بعد ما كادت الدنيا تسود فى عنيا ، ودلوقتى بكمل فى الفيزيا ، الماجستير تبدأ الشهر دا

لذلك انصحك لازم تاخدى بالك جداااااااااا وانتى بتختارى فى التخصص بتاعك لان التخصص دا انتى هتكملى فيه حياتك كلها مش سنه ولا اتنين يعنى، دا عمر بحاله
يبقى لازم يكون تخصص مناسب ليكى وبتحبيه وكمان يكون ليه شغل مناسب ويناسب وضعك كبنت ، والمهم انك تقدرى تجيبى فيه تقدير
لان علوم بدون تقدير عمله لا تصرف كما قال مره ( د0كمال ادريس )

وعموما عيدى نظر فى المسأله دى و لو احتجتى لشئ انا تحت امرك
و ميرسى اوىىىىىى على زوقك
ربنا يخليك وبشكرك مرة تانية على المتابعة .. وربنا يوفقك في الماجيستير يارب

بس بالنسبة لاختيار التخصص .. انتا بتقول انك اخترت تخصص الرياضيات في تالتة
مش احنا هنختار التخصص من اول سنة ؟؟ ... ولا كان على دفعتك لسة النظام ده مش اتطبق ؟؟
ولا علينا احنا كمان ان التخصص من تالتة ؟.... معلش ياريت توضح النقطة دي

وبالنسبة لاختيار التخصص المناسب
انا والله بحب اي حاجة في كومبيوتر وحاسب وكدا .. عشان كدا قررت ادخل قسم علوم الحاسب
بس حكاية ان الشغل صعب وكدا قلقاني
يعني افرض لاقدر الله مقدرتش اتعين في الجامعة لأي سبب .. ( بعد الشر عليا يعني )
يبقا فعلا مش هلاقي شغل برا في اي شركة كومبيوتر مثلا ؟
وحكاية صعوبة الشغل لخريجي القسم ده بالنسبة لمحافظة اسيوط بس ولا فعلا صعب في كل محافظات مصر ؟

ومعلش سؤال تاني ... انا عارفة اني زودتها شوية بس استحملني ..
حكاية قسم البيولوجي دي .. اعتقد ان خريجي علمي رياضة في الثانوية العامة مايقدروش يدخلوا القسم ده عشان يعتمد على الاحياء وكدا .. وهما مخدوش احياء في تالتة .. ولا ايه ؟؟

بـــــــــــــــس كفاية عليك كل ده دلوقتي .. ( مؤقتاً يعني .. )
وربنا يبارك فيك يارب ويديك ثواب على مساعدتك لينا .. ميرسي بجد ربنا يوفقك

آخر تعديل بواسطة أميرة الحب ، 11-09-2009 الساعة 10:03 PM