الجزء التاسع
امسكت نادين بيد سمير ونظرت اليه قائله:حبيبى انا عارفه ان كان فى بينك وبين ياسر مشاكل كتير بس ده كان زمان،احتمال يكون اتغير ومبقاش زى زمان...خليك هادى علشان ماتبقاش انت الغلطان
نظر سمير اليها وتنهد قائلا:عندك حق يا حبيبتى...بس خليك معايا علشان تشوفى بنفسك.
فقالت له نايدن:طيب يلا بينا نروح بسرعه.
وصل سمير ونادين للشركه وحينما حاول سمير الاسراع توقفت نادين فى مكانها فنظر اليها سمير ثم قال:ماتخافيش يا حبيبتى انا هادى
لم ترد عليه نادين ولكنها اعطته يدها ليدخلا سويا
وحينما دخل المكتب وجد اخيه جالسا على اللابتوب ربما ليضيع وقته
نظر سمير لاخيه بتعجب ثم قال:ياسر!!!
نظر اليه ياسر ثم قال:معقول ياسمير كل ده على ماجيت،وبعدين كده الناس اللى فى الشركه ماتعرفش ان عندك اخ،لا بجد زعلتنى
نظر اليه سمير ثم قال له بجديه:انت عاوز ايه يا ياسر بالظبط
نظر ياسر اليه فوجد سمير ممسكا بيد نادين فقال:نادين!!!
تعجبت نادين من سرعة ادراك ياسر لها فنظرت لسمير ثم قالت:ازيك يا ياسر ثم سكتت.
نظر ياسر لسمير ثم قال له:انا حابب نتكلم شويه لوحدنا ثم نظر لنادين فقالت:طيب يا حبيبى انا هستناك بره لحد ماتتكلمو سوا
فامسك سمير بيدها وقال:يا حبيبتى انا وانت واحد كده كده كل حاجه هتعرفيها خليك معايا.
فقال ياسر:ماشى ياسيدى...انا هدخل فى الموضوع على طول
بصراحه انا عاوز اشتغل ومش معقول يكون عند اخويا الشركه دى كلها واروح ادور على شغل بره..دى تبقى حتى عيبه فى حقك
نظر اليه سمير ثم قال:العيب عمره ماكان عيب يا ياسر وسامحنى لانى مش بحب شغل الاقارب ده خالص.
تعصب ياسر ثم قال بصوت عالى:انت شايف نفسك اوى كده ليه...ولا انت فاكر نفسك مين انت ولا حاجه يالا
نظر سمير لنادين ثم ابتسم ثم نظر لياسر وقال:شوف يا ياسر انا بعملك كويس علشان ماما ماتتعبش من المشاكل ماما اصلا مابقتش مستحمله الحاجات دى ولو انت جاى تضايقها صدقنى انا مش هسمحلك.
نظر اليه ياسر باحتقار ثم نظر لنادين قائلا:يارتنا اتقابلنا فى ظروف احسن من كده..ثم خبط كتف اخيه بكتفه وذهب مسرعا للخارج
وحينما خرج من الشركه امر سمير الامن بعدم دخوله للشركه فى جميع الحالات.
خرج ياسر من الشركه غاضبا ثم قال:انا هوريك يا سمير انا هعمل فيك ايه...استنى عليا شويه.
ذهب ياسر للمنزل فوجد امه فى منتهى السعاده فقال لها:خير يا ماما فرحانه اوى كده ليه!!!
فقالت له:هنروح نخطب نادين اخر الاسبوع ده لاخوك سمير.
فقال لها بخبث:طيب مبروك...مبروك على اخويا
شعرت امه بان شئ ما حدث بين ياسر وسمير فقالت له:انت كلمت اخوك ولا حاجه.
فقال لها:وهكلمه ازاى بس وهو قافل موبايله على طول وعاملنا فيها مهم
فقالت له امه غاضبه:انت لسه برده كده مش ناوى تتغير ابدا
انا خلاص مش قادره استحمل...انت جيت ليه يابنى ناوى تقتلنى
انزعج ياسر فدخل غرفته واخذ شنطة ملابسه ثم خرج من غرفته ثم نظر لامه وقال:خلاص سيبهالكو وماشى...انت عمرك ماحبيتينى زى ما بتحبيه،ثم قال بصوت عالى والدموع فى عينه:انت حبيتينى اصلا؟؟؟ردى عليا ردى
فبكت امه وقالت له:انت دائما اللى بتغير من اخوك انا حبيتك يمكن اكتر كمان ماحبيته بس حقدك عليه مش مخليك شايف اى حاجه
فقال لها:حقدى..طيب
ثم ذهب مسرعا للخارج.
لم تتحمل امه سماع هذا النقاش فسقطت ارضا.
حاول سمير الاتصال بوالدته لانه كان يخشى عليها ان يكون اخيه ذهب الى هناك وازعجها بكلامه ولكنها لم تجب فذهب اليها مسرعا
وحينما دخل الشقه وجدها على الارض فحملها الى المشفى
وحينما وصلو الى المشفى اخذوها مسرعين للداخل وحينما جاء ليدخل معها طلبو منه الانتظار خارجا
فحصها الطبيب ثم نظر الى الممرضه قائلا:اعملولها التحاليا دى وجهزوها بسرعه للعمليه.
فتح الباب وخرج الطبيب فجرى عليه سمير ونادين ثم قالو بصوت واحد:ماما مالها يا دكتور
نظر الدكتور لسمير ثم قال:انا حظرتك اخر مره كنت فيها هنا مع والدتك وقولتلك ان قلب والدتك ضعيف...تنهد الدكتور ثم قال:المره دى الازمه قويه،ادعولها تقوم بالسلامه
احنا بنعملها تحاليل دلوقتى وهندخلها بعد حوالى ساعه لغرفة العمليات...بعد اذنكو علشان ماتأخرش.
نظر سمير لنادين ثم بكى فاحتضنته نادين ثم قالت:ماتخافش يا سمير انشاء الله هتقوم بالسلامه.
وبعد مرور حوالى ساعه جاء الممرضين ليأخذو والدة سمير لغرفة العمليات وحينما رأها سمير جرى على والدته هو ونادين ثم نظر الى امه والدموع فى عينيه قائلا:اوعى يا ماما تسيبينى لوحدى وامسك بيديها فقالت له احدى الممرضات لازم تدخل بسرعه العمليات.
وبعد مرور نصف ساعه فتحت غرفة العمليات وخرج منها الطبيب فقام سمير مسرعا،نظر اليه الدكتور ثم قال:شد حيلك يابنى...البقاء لله،لم ينطق سمير بكلمه واحده ووقع بمكانه،نادى الدكتور على الممرضين ليحملوه لاحدى الغرف
وحينما رأته نادين القت ماكانت تحمله بالارض وجرت عليه مسرعه،وحينما وضعو سمير على السرير نظرت للدكتور فقال لها:
الظاهر ماقدرش يستحمل خبر وفاة والدته فوقع زى مانت شايفه
فقالت له نادين مندهشه:ايه!!!!!!!
فقال لها الدكتور:شدى حيلك يابنتى حاولى تساعديه وتقفى جنبه حاولى تكونى انت القويه.
امتلأت عين نادين بالدموع ثم قالت له:وهو ماله يادكتور
فقال لها:حصلتله صدمه بس لسه مش عارفين قويه ولا عاديه لما يفوق هنعرف وانشاء الله خير.
لم تستطع نادين ان تخبر امها بما حدث فربما تقع هى الاخرى من هول الصدمه ولكنها لا تعلم كيف تتصرف بمفردها
وبعد تفكير قررت نادين ان تتصل بوالدتها حتى تأتى اليها ولكنها لم تخبرها بشئ.
ترى ماذا سيحدث لسمير حينما يستفيق ووالدت نادين حينما تعلم ماذا حدث...تابعونا
__________________
صديقتى انتظرتك طويلا حتى فات الاوان فها انا امام جدار زمنى وقد ضاعت الامال
|