
14-08-2010, 02:33 PM
|
 |
عضو مجتهد
|
|
تاريخ التسجيل: Jun 2009
المشاركات: 151
معدل تقييم المستوى: 17
|
|
الحلقة الخامسة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
حبيبة راحت تصلي ركعتين يهدوها شوية وتدعي ربنا كتيييييييير انه يقف معاها ويهدي والديها
وسبحانه وتعالي مُجيب للدعاء
فحبيبة خلصت صلاتها ومسحت دموعها وراحت عليها نومة وسابت الكمبيوتر مفتوح ع موقع الطريق الي الله وكانت صفحة عن النقاب مفتوحة مؤثرة :
كلام راقي جدااا عن النقاب
http://forums.way2allah.com/showthread.php?t=67648
فماما دخلت تطمن عليها لاقتها نامت وسايبة الجهاز مفتوح فراحت ماما تقفله لاقت صور منتقبات كدة فاتفرجت عليهم وقالت فرصة اما اقري الكلام اللي اقنع حبيبة بالنقاب .
فسبحان الله قعدت تقرا وتقرا وقلبها يرق ويصدق ويقتنع والحق بدء ينتصر ع الاعتقادات الخاطئة . ودي خطوة رائعة في صالح حبيبة وكله بفضل دعائها للمُجيب سبحانه فهو المُتحكم في قلب امها وقلب كل العباد .
وصحيت حبيبة من النوم وحاسة بنسمة سعادة ليه مش عارفة بس حاسة وخلاص
افتكرت حبيبة انها لازم تروح دراستها
الايام اللي فاتت كانت اجازة
وهي مش عايزة تنزل بوشها تاني
فاتغمت تاني بعد اما كانت سعيدة
بس انا كدة كدة هنزل بوشي المرة دي
اولا: عشان معنديش نقاب اصلا انزل بيه لازم اشتريه
ثانيا : ماما وبابا لسه موافقوش .
كل دا عمالة تفكر ع السرير
فقامت غسلت وشها واتوضت وصلت الضحي
لاقت ماما صاحية محضرالها الفطار ودار الحوار الاتي :
ماما : ازيك حبيبية عاملة ايه؟
حبيبة: الحمد لله كويسة يا ماما ازيك انتي ؟
ماما: الحمدلله يا بنتي هتروحي دراستك صح؟
حبيبة: اه ان شاء الله
ماما: يعني شلتي فكرة النقاب من دماغك ؟؟؟؟
حبيبة: انا جبت سيرة نقاب دلوقت؟
ماما : لا انا بسألك بس عشان عارفة انك مشيلتهوش من دماغك طبعا وبالامارة قبل ما تنامي قعدتي تقري عنه برده صح ؟
حبيبة ف استغراب : عرفتي منين يا ماما ؟
ماما: العصفورة جت قالتلي , حضرتك نايمة وسايبة الجهاز مفتوح وانا دخلت ولاقت كلام عن النقاب فقريته .
حبيبة: وايه رأيك يا ماما لسه كارهة النقاب برده ؟
ماما : انا مش كارهاه يا حبيبة انا بس خايفة عليكي .
حبيبة : خايفة عليا من ايه بس يا ماما بالعكس دا انتي تطمني عليا وانا لابساه والله يا ماما _حبيبة عنيها بدمع _.
ماما : ازاي بس طيب ودراستك ؟ هتدرسي ازاي بيه هيلبخك جدا وممكن اصلا ميرضوش يدخلوكي الكلية بيه ويشكوا فيكي او الامن يخدك ولا حاجة انتي مبتسمعيش اللي بيحصل وكره الناس للنقاب !!!!!
حبيبة :بالنسبة لدراستي عادي هتبقي سهلة ان شاء الله لان انا كل اللي هعمله هغطي وشي بس مش هيأثر خالص ع تركيزي او دراستي , اما بالنسبة للامن فعادي المنتقبات بيدخلوا عادي جداااااااا فهم ممكن بيخلوا واحدة تشوف وشها عشان يتأكدوا منها بس مش اكتر ودا حقهم مفيش مشكلة .
ماما : والعرسان وانتي كبرتي خلاص وبقيتي ع وش جواز لما تلبسيه ولا حد هيجي يعبرك , هم هيشوفوكي فين وانتي مغطية كل حاجة فيكي كدة ؟؟؟
حبيبة : يا ماما يا حبيبتي اتصوري ان انا عرفت ان المنتقبات دول اكتر ناس بتتجوز وبتتخطب وبيقدملها عرسان والله يا ماما متقلقيش من الناحية دي وبعدين يا ماما كل واحدة مكتوب لها من قبل متتولد العريس بتاعها وانتي اللي قايلالي كدة بنفسك يا ست الكل ( إن كل شيء قسمة ونصيب ) صح ؟
ماما : صح يا لمضة يعني انتي ناوية ع ايه دلوقت ؟
حبية فرحت اوي بسؤال ماما دا واستبشرت بيه : انتي ايه رأيك يا ماما البسه واطيع ربنا اولا وافرّح بيه النبي عليه الصلاة والسلام يوم القيامة اني بقيت اشبه امهات المؤمنين واتبعت سنته ثانيا وافرح واعرف اركز ف مذاكرتي وارجع زي الاول واضحك ومبقاش مضايقة وانتي كمان يا ماما انتي وبابا تفرحوا ببنتكوا حبيبتكوا وهي ان شاء الله ناجحة ومُطيعة لربنا وسعيدة وان شاء الله هيتقدملها احلي عريس يعجبكوا , ها يا ماما فرحي قلبي ؟!
ماما : بتعرفي تكلي دماغي علطول يا لمضة , طيب وابوكي هتعملي فيه ايه ؟
حبيبة : البركة في ربنا ثم فيكي يا ست الكل حاولي اقنعيه وانا من ناحية وانتي من ناحية .
ماما : ربنا يسهل .
حبيبة : يااااااااااارب يا احلي ام في الدنيا , انا هروح الجامعة بقي يا ماما عشان متأخرش وانا راجعة ان شاء الله هشتري النقااااااااااب ماشي سلام يا حبيبتي .
ماما : ف رعاية الله يا حبيبة خلي بالك من نفسك .
حبيبة نازلة ع السلم مش مصدقة نفسها وبتكلم نفسها
يا نهار ابيض انا مش مصدقة نفسي يارب انت كريم اوي انت عظيم اوي انا بحبك اوي يااااااااااااااارب ,
بس حاسة ان وشها عريان وفضلت حاطة كشكول المحاضرات ع وشها طول مهي ماشية.راحت الجامعة وقابلت صاحباتها _ اللي معظمهم زيها في الالتزام _ وكانت حكيالهم ع فكرة النقاب ودلوقت بشرتهم ان ماماتها وافقت الحمد لله عقبال بابا كمان ادعولي كتييييييير اني البسه النهاردة واجيلكوا بيه المرة الجاية .
واحدة من صاحبتها _رقية_: ماشاء الله الحمد لله يارب يا حبيبة تلبسيه النهاردة يارب انا هفرحلك اوي وعارفة اصرارك دا شجعني انا كمان وحببني في النقاب .
حبيية : يارب ايه رايك يا رقية نلبسه سوا تبقي حاجة جميلة اوي ايه رأيك ونكون صحبة في الله بجد .
رقية : نفسي والله بس انا لسه مش قولتلهم ف البيت .
حبيبة : قوللهم بس قبل ما تقوللهم ادعي ربنا كتير اوي لان هو المُجيب سبحانه .
واحدة تانية اسمها _سارة_ : ايه دا انتوا بتقولوا ايه نقاب ايه يا جماعة محنا كدة كويسين ورددت نفس كلام ماما حبيبة .
حبيبة ردت عليها نفس ردها ع ماما بس دماغ سارة راكبة شمال ربنا يهديها , فقررت حبيبة تخد رقية وتبعد عنها دلوقتي عشان مش تأثر علينا واحنا لسه ف البداية .
وخلصوا المحاضرات ومروحين اهو وهم ماشين شافوا اتنين منتقبات ماشين :
حبيبة : الله الله الله بصي يا رقية تحسي انهم ملكات ماشين صح .؟
رقية : اه فعلا يا حبيبة ربنا يجعلنا منهم يارب
حبيبة : يااااااااااارب احنا عايزين نككون اهم حاجة مخلصين جداا لله عشان يقف معانا ويحققلنا امنيتنا .
رقية : صح اهم حاجة هي الاخلاص فهو لُب العبادة .
حبيبة : صح ربنا يججعلنا مخلصين له , بصي بقي يا سيتي احنا هنروح دلوقت نشتري النقاااااااااااااااااب انا فرحانة اوي يا رقية .
رقية : الله يا بختك يا حبيبة عقبالي يارب هنروح دلوقت دلوقت !! بجد !
حبيبة : اه انا قلت لماما اني هشتريه .
رقية : سبحان الله مُغير رأي ماماتك .
حبيبة : فعلا هو الله سبحان الله مالك قلوب البشر .
واشتروا النقاب وحبيبة راجعة مش مصدقة نفسها وكل شوية تفتح وتبص ع النقاب وتقوله امته هتزين وشي بقي بدل ما هو عريان كدة وكل من هب ودب بيبص عليه .
ووصلت حبيبة البيت ومعاها الكنز
_ كنز كل مسلمة والله _
وراجعة تعبااااااااااانة من كتر اللف فدخلت نامت من غير متكلم حد .
واللي اللقاء في الحلقة القادمة ان شاء الله تكون حبيبة صحيت ونشوف هتقول ايه لبابا ووووووو
__________________
من لم يجعل الله له نور فماله من نور
|