الموضوع
:
يوميات بيت مصرى جدا جدا [ ارجو التثبيت]
عرض مشاركة واحدة
#
52
06-09-2010, 01:29 PM
مصرية وبحب بلدي
طالبة جامعية ( حقوق بنى سويف )
تاريخ التسجيل: Mar 2009
العمر: 33
المشاركات: 1,057
معدل تقييم المستوى:
18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الحلقة العاشرة
لم أنم بالطبع طوال الليل من الرعب من فكرة والدى العجيبة وتصميمه على انى اعمل عند الحاج سعيد فى المكتبة !!! مش عارف هو جاب الفكرة دى منين معقول ح اهون عليه انى اتبهدل كده ؟! أكيد يومين كده ولا حاجة وح اصعب عليه ويرجع فى كلامه !!!
أخرجت كل مذكرات الكيمياء وكانت نظييفة زى الفل كأن لم يمسسها بشر !! اذا كان ما نجحتش فيها وانا باخد درس ح انجح فيها ازاى دى ؟؟؟؟؟ فتحت كل المذكرات
وجلست على المكتب منتظر الست كونداليزا تيجى تخلصنى من ظلم أبويا !!!!!!!!
رجعت ماما من عملها وأعدت هى وسلمى الطعام وترجونى لآكل قبل ان انزل الى المكتبة ولكن نفسى كانت مسدودة عن الدنيا كلها رفضت الغداء وسمعت صوت المفعوصة ملك بتقول لى
: قوم كل يا أبيه خالد أحسن ترسى على سندوتش فول عند عم سعيد !!!!!!
قمت لها علشان أكسر دماغها ولكنى اصطدمت ببابا قادما من عمله وصرخ فى اول ما رآنى
:
انت لسه هنا يا باشا ؟ الساعة 4 الا ربع يالا احسن تتأخر على الحاج !!!!
جريت على غرفتى ولبست بسرعة بس ما نسيتش أحط جيل على شعرى برضه علشان البرستيج !!!
وطمأنت نفسى وانا فى الطريق الى المكتبة ان الحاج سعيد راجل طيب وكل ما يشوفنى يسلم على بحرارة لحد ما يخنقنى ! يعنى ان شاء الله يومين كده وح اصعب عليه وينتهى الحوار ده !!!!
وصلت أخيرا المكتبة لأجد الحاج يقرأ الجريدة وسلم على ولكن ليس بحماسه المعتاد :
( شوف يا خالد يا بنى انا زعلان اوى من موضوع نتيجتك ده
لأنى عارف اد ايه والدك والست والدتك بيتعبوا قد ايه عشان يعلموكوا ويخلوكوا أحسن ناس ....لكن على العموم أكيد حكمة ربنا خير فى الموضوع ده وان شاء الله ترتاح معانا هنا ......وأحمد اللى بيشتغل هنا ح يعلمك كل حاجة وربنا يكرمك ان شاء الله ........)
قابلت احمد ووجدته فى أوائل الثلاثينات وسلم على ببرود وسط انشغاله بالزبائن العديدة وأمرنى بمراقبته فى تصوير الورق وطباعته وتقطيعه وتغليفه لأتعلم منه ......أخذت أراقبه لمدة ساعة والزبائن لا تكف عن التدفق الى المكتبة ,احسست انه لابد كان بيعمل فى سيرك قبل كده !!!
هو لا يكف عن التحرك لحظة واحدة يصور لهذا 20 مذكرة ثم يجلس على الكومبيوتر ليطبع بعض الملفات وما ان ينتهى حتى يبدأ فى قصة التغليف بأدوات حادة للغاية ولكنه يتعامل معها بمنتهى المهارة ويعامل كل الزبائن بمنتهى الادب حتى لو كانوا فى منتهى السخف وما ان يجد دقائق لالتقاط أنفاسه يجلس على الكومبيوتر ليكتب بعض الملفات على الوورد .....
وما ان انتهى جاء ليعلمنى بعض الأمور فى التصوير والطباعة ولكنى شعرت ان الأمر فى غاية الصعوبة والارهاق معا .....ايه ياربى الغلب ده ؟؟؟؟
وجاء أول زبون أمرنى أحمد أن اتعامل معه وكان شاب فى سنى ( وبرضه حاطط جل هو كمان !!!)
-
لو سمحت يا كابتن صور لى المذكرة دى 5 نسخ بس بسرعة اصلى مستعجل جدا .....
-
(حاضر يا عم المستعجل !)
فى سرى طبعا !
-
وبدأت فى التصوير فظهرت اول صورة مائلة ولها ظلال سوداء من كل الجوانب قطعتها على الفور وصورتها مرة أخرى فظهرت أسوأ من الاولى ......نظرت الى احمد لينقذنى من الورطة دى ولكنى وجدته معه بعض الزبائن ووجدت الحاج سعيد يراقبنى من بعيد .....ازداد توترى والشاب ينتظر ورقه بنفاذ صبر .....حاولت مرة اخرى والحمد لله كانت جيدة ولكنى نسيت ان اضع امر الطباعة لخمسة مرات فكررت الحدوتة عدة مرات ..........ومنها ورق سىء كأنه خارج من فم قطة جائعة !!!!!
نفد صبر الشاب وكلمنى بعصبية
: ايه ياعم ؟ انت ح تصور الورق فى سنة ؟ انا مستعجل ياسيدى ! انت اول مرة تشتغل هنا ولا ايه ؟
هممت بالرد عليه الرد اللائق علشان أعرفه انى أحسن منه وانى مش باشتغل عنده
ولكن أحمد أنقذنى فى اللحظة الأخيرة وأخذ الأوراق وهدأ الشاب وانا أكاد أنفجر
من الغيظ والاهانة واتمنى لو غادرت هذا المكان للأبد ...........
وبعد مغادرة الشاب جاء أحمد لى وحدثنى برفق :
شوف يا خالد انا عارف انت جيت هنا ازاى لكن مش عارف انت واخد الموضوع على انه اهانة ليه ؟ علشان انت طالب فى الثانوية ؟ طيب انا خريج كلية تجارة ! وواخد كورسات كومبيوتر كتير
....... ودخت على ما لقيت الشغل ده وبحمد ربنا ليل ونهار على نعمته لأن مليون واحد يتمنى وقفتك دى .......وبعدين انت لو كنت رحت اوروبا ولا امريكا فى الصيف مش كنت ح تتمرمط هناك وح تيجى تحكى عن تعبك هناك وبهدلتك بمنتهى الفخر ؟ اشمعنى هنا يبقى عيب وحرام ؟ بكرة تشوف حلاوة القرش اللى بتكسبه من عرقك وتعبك وازاى مش ح يهون عليك تصرفه فى كلام فاضى .....
يالا يا شيخ تعالى اوريك انت غلطت فى ايه فى التصوير علشان ما تكررهاش تانى ........
احسست بالهزيمة امام منطقه ولكنى لازلت اشعر انى فى المكان الخطأ ......ولكنى ركزت هذه المرة فى كلام احمد واستطعت تنفيذه مع الزبون التالى طبعا ببطء شديد جدا ولكن الحمد لله بلا اخطاء قاتلة ......
وبعد حوالى 3 ساعات كدت أسقط من شدة الارهاق والتعب والجوع ....- ياريتنى اكلت معاهم وما عملتش نفسى ابو على
!!- ولازال امامى 3 ساعات أخرى .....وتعجبت ان أحمد لا يكل ولا يتعب يبدو انه من سلالة زينة وهرقليز !!!!!!!!!!!
وبمرور الوقت اعتدت الامر قليلا وأخبرنى أحمد انه ممكن ان يجعلنى اكتب فقط الرسائل العلمية على الكومبيوتر لو كانت خبرتى فى الكومبيوتر عالية..... وأحرجت ان أخبره ان خبرتى فيه فى الالعاب والشات فقط !!.....ولكنى أخبرته انى سأتدرب على الاقل كى أرحم نفسى من الوقوف الرهيب لساعات وساعات ..........
وأخيرا قارب اليوم على الانتهاء وانا اكاد ارقص انى سأعود للبيت لأنام زى القتيل
...حتى دخل مجموعة من الشباب يطلبون تصوير بعض الاوراق وهم يتحدثون ويضحكون بأصوات صاخبة ......حتى توقف اثنين منهم كانوا زملائى فى المدرسة وحملقوا فى بشدة وصرخوا
:وااااو !!! خاااالد ؟!!!! انت بتشتغل هنا ؟؟ معقووول ؟!!!!!!!!!!
__________________
يلا كفايه كده
ونتقابل فى الحلقه الجايه
__________________
لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظامين
مصرية وبحب بلدي
مشاهدة ملفه الشخصي
البحث عن المشاركات التي كتبها مصرية وبحب بلدي