الحلقة الرابعة عشر
محمد:ها وانت عملت ايه يافاضي
عبدالرحمن:هقولك اهو
الحاج حسين:بص يابني انت دلوقتي سيبت المعاصي صح
عبدالرحمن:الحمد لله رب العالمين
الحاج حسين:المعاصي بئي مش هتسيبك في حالك وياريت كده وبس انتهتبدأحرب
عبدالرحمن:حرب
الحاج حسين:ايوه حرب........... بس لازم قبل كل ده تعرف انتمشكلتك الاساسيه في ايه........ وايه اللي بيوقعك
بص يابني انت مشكلتك اللي
لازم تحط ايديك عليها عشان تعالج نفسك صح ......انتبتدور
علي الحب بس للاسف في مكان غلط ده مش حب ده وهم واللهيابني
عبدالرحمن:طب واعمل ايه
الحاج حسين:انت لازم تدور علي حب جديد
عبدالرحمن:طب ومالها سها انا لسه هدور علي واحده تانيه
الحاج حسين:لا سها ولا واحده تانيه انا عايزكتحب
اللهوتعلققلبك بيه هو وبس
وبعدين انا عايز أسالك سؤال ......هي لو سها عرفت انك بتحب واحدهتانيه معاها هتعمل فيك ايه
عبدالرحمن:هتعمل ايه........هتعمل كتير اوي اكيد هتشاكل معايا ومشبعيد توقع بيني وبين التانيه وتعملي مشاكل كتير لا انت مش متخيل هي بتحبني ادايه
الحاج حسين:خلاص يابني
بص بئي ربنا مايرضاش انك تشرك في حبه حد تاني لازم ربنا وبس اللييبئي علي عرش قلبك
فاهم يابني
عبدالرحمن:طب ماانا بحب ربنا
الحاج حسين:الحب يابني مش كلام الحب فعل
يعني انت عملت ايه عشان تعرف سها انك بتحبها
عبدالرحمن:يااااااااااه
الحاج حسين:بص بئي انا عايزك تحب ربنا بجد تحبه من كل قلبك وهو دهالحب الحقيقي اللي هيغنيك عن كل حب بتدور عليه
وعايزك من دلوقتي تدخل
الحضَّانة
عبدالرحمن:ليه هو انا لسه نموي ماكتملش وللا ايه
الحاج حسين:ايوه انت.....
مش هينفع تواجه الحياة دلوقتي قبل مايكتمل نموك
محمد:هههههههههههه وان شاء الله دخلت اي مستشفي
عبدالرحمن:المهم
محمد:ايه ده هو انت مش هترد عليه
عبدالرحمن:لا ماليش مزاج المهم
الحاج حسين:بص يابني انت هتبدأ من دلوقتي دروس الثبات لان سها مشهتسيبك في حالك وربنا يسهل وتسافر في اقرب وقت
انت دلوقتي لازم تلزم المسجد والقراءن
صحيح انت حافظ كام جزء قراءن
عبدالرحمن:بلاش اسئله محرجه
الحاج حسين:ماشي يابني انت هتبدأ ان شاء الله حفظ من دلوقتيهنبدأبجزءعم هو سهل وان شاء الله تتم حفظه في اقرب فرصه
عبدالرحمن:ومين اللي هيحفظني
الحاج حسين:ان شاء الله انا يلا نبدأ بأول سورة في الجزء وعارف لومجيتش حافظ ......لا انا عارف انك ان شاء الله هتحفظ وهتختم في اقرب وقت
عبدالرحمن:ماشي هسمع بعد بكره
الحاج حسين:اتفقنا
وبعد الانتهاء من السورة
الحاج حسين:انا عايز لما تروح تسمع السوره وتفهم تفسيرها عشان كلسوره تبقي في قلبك وتمشي في عروقك ودمك ماشي
وانهارده بالذات عايزك تسمع سورة ق
عبدالرحمن:ليه
الحاج حسين:اسمع بس الكلام اسمعها مثلاللقارئ(...........)
عبدالرحمن:المشكله مش في القارئ
الحاج حسين:امال في ايه
عبدالرحمن:انا اصلا مش عندي قراءن علي الكمبيوتر ولاشرايط
الحاج حسين:لاحول ولاقوة الابالله خلاص تعالي معايا البيت انقلككل القراءن علي فلاشه والتفسير كمان
عبدالرحمن:ماشي اتفقنا
الحاج حسين:انت لسه عند وعدك
عبدالرحمن:خلاص ان شاء الله اول مااروح هسمعها
الحاج حسين:لا انا عارف انك هتعمل كده وياريت تسمعهاكتير
وتقرا تفسيرها .......... انا قصدي سها
عبدالرحمن:سها ربنا يسهل
محمد:وبعدين عملت ايه
عبدالرحمن:انا اخدت الفلاشه وروحت البيت واول مادخلت شغلت سورة قبصراحه انا في الاول ماكنتش حاسس بحاجه ومش فاهم ليه هو اختار سوره قبالذات
شغلتها تاني وقلت اما اقرا التفسير
بس فجأه سمعت صوت سها بره
ايه ده هي جيه ليه اعمل ايه دلوقتي
اسماء:ازيك ياسها فينك
سها:الحمد لله ازيك يااسماء ايه اخبارك
امال عبدالرحمن فين
اسماء :في اوضته
سها:هو قافل الموبايل ليه انا قلقت عليه اوي
اسماء:مش عارفه هو اصلا اتغيير كتير انا مش عارفه ايه اللي حصلهتخيل بئي بيصلي
سها:اه .....ده بئي غريب اوي
انا كنت جايه عشان اخده ونروح نعزي خالتك مش واجب برده وللاايه
اسماء:اه طبعا
سها:طب ممكن تقوليله
اسماء:ماشي وتنادي اسماء عليه وانا طبعا كأني مش سامع
سها:ممكن يكون نايم
عبدالرحمن: وانا في اوضتي بقول .......ممكن برده... امشيبئي
اسماء:لا دا لسه داخل من شويه مالحقش ينام يعني
عبدالرحمن:ماشي يااسماء لما اشوفك
سها:طب ممكن تدخلي تشوفيه
اسماء:ماشي........
عبدالرحمن...سها عايزاك بره.....انت مابتردش ليه كل ده مشسامع
عبدالرحمن:لا سامع
اسماء :طب وبعدين يعني هتسيبها واقفه بره كده
محمد:اه دي حتي قلة ذوق
عبدالرحمن:اعمل ايه.....هتزعل لو مانزلتش معاها طب حتي اخرجاعتذرلها وخلاص......طب والوعد دا لسه مأكد عليه انهارده وكأنه عارف انهاهتيجي
انا لو اخلفت الوعد مش هقدر ابص في عينه تاني ولو ماطلعتش لسهاهتزعل
طب والسوره اللي انا سمعتها دلوقتيوالتفسير
بسم الله الرحمنالرحيم
وَلَقَدْ خَلَقْنَا الإِنْسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِنَفْسُهُ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ (16
)
الحاج حسين مش شايفني بس ربناشايفني
إِذْ يَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّيَانِ عَنْ الْيَمِينِ وَعَنْالشِّمَالِ قَعِيدٌ (17)مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاَّ لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ (18)
واي كلام هقوله لسها هيسجله الملكين.......اي ملكهيسجله
وَجَاءَتْ سَكْرَةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ ذَلِكَ مَا كُنْتَمِنْهُ تَحِيدُ (19)وَنُفِخَ فِي الصُّورِ ذَلِكَ يَوْمُ الْوَعِيدِ (20)
طب برده ممكن وانا بكلمها اموت ماهو محمود مات فجأه هقول لربناايه ساعتها مكنتش عايز ازعلها هي ديحجه
وَجَاءَتْ كُلُّ نَفْسٍ مَعَهَا سَائِقٌ وَشَهِيدٌ (21)لَقَدْكُنْتَ فِي غَفْلَةٍ مِنْ هَذَا فَكَشَفْنَا عَنْكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَحَدِيدٌ (22)وَقَالَ قَرِينُهُ هَذَا مَا لَدَيَّ عَتِيدٌ (23)
ويوم القيامه هيكون في سائق وشهيد
سائق لارض المحشر وشاهد علي اعمالي
ايوه يارب دا عمل كذا وكذا وعصاك في كذا وكذا وهيشهد بكل الليعملته مع سها داانا عملت بلاوي كتير اوي
أَلْقِيَا فِي جَهَنَّمَ كُلَّ كَفَّارٍ عَنِيدٍ (24) مَنَّاعٍلِلْخَيْرِ مُعْتَدٍ مُرِيبٍ (25) الَّذِي جَعَلَ مَعَ اللَّهِ إِلَهاً آخَرَفَأَلْقِيَاهُ فِي الْعَذَابِ الشَّدِيدِ (26)
ممكن ربنا يلقيني في النار ولايبالي
قَالَ قَرِينُهُ رَبَّنَا مَا أَطْغَيْتُهُ وَلَكِنْ كَانَ فِيضَلالٍ بَعِيدٍ (27)
والشيطان يتبرأمني ويقول انا يارب ماضليتوش هواللي كانضال
طب ماانا في غني عن كل ده ديالجنه
بسم الله الرحمنالرحيم
وَأُزْلِفَتْ الْجَنَّةُلِلْمُتَّقِينَ غَيْرَ بَعِيدٍ (31)هَذَا مَا تُوعَدُونَ لِكُلِّ أَوَّابٍ حَفِيظٍ (32) مَنْ خَشِيَ الرَّحْمَنَ بِالْغَيْبِ وَجَاءَ بِقَلْبٍ مُنِيبٍ (33)ادْخُلُوهَا بِسَلامٍ ذَلِكَ يَوْمُ الْخُلُودِ (34)لَهُمْ مَا يَشَاءُونَفِيهَا وَلَدَيْنَا مَزِيدٌ (35)
طب وايه اللي يستاهل اني اضيع الجنه عشانه دي الجنه
يارب خلاص انا تبت اليك انا مش هقدر اعصيك تاني لامقدرش
انا مقدرش علي نار الدنيا .......طب ونار الاخره
لا انا خلاص مش هخلف وعدي مع الحاج حسين.......مش هخلف وعدي معربنا
اسماء:عبدالرحمن...انت روحت فين .......ماترد عليه انت بقيتمابتسمعش
عبدالرحمن:ايه يااسماء مالك
اسماء :مالي ايه انا قاعده انادي عليك وانت ايه كل ده مش سامع يلااطلع رد علي سها
عبدالرحمن:سها........لا قوليلها انا مش رايح في حته وخلاص قوليليتنسي في يوم من الايام انها عرفت واحد اسمه عبدالرحمن
محمد:ايه ده بالسهوله دي تكسر قلبها طب وهي عملتايه
يتبع ان شاءالله
__________________
" يا أيها الناس قد جاءكم برهان من ربكم وأنزلنا إليكم نورا مبينا * فأمّا الذين آمنوا بالله واعتصموا به فسيدخلهم في رحمة منه وفضل ويهديهم إليه صراطا مستقيما "
|