قديم 10-06-2011, 08:07 PM
همتي رايتي همتي رايتي غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

همتي رايتي is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رضوى سيد حسين مشاهدة المشاركة
ثانيا

انا بخاف من ربنا جدا جدا ولكن مع ذلك انا لا انتظم فى صلاتى كل مستغفر ربنا وهاقول خلاص مش هسيب الصلاه تانى ارجع اسيبها وماما دايما بتقولى انى ماعنديش ثقة فى نفسى ادخل الامتحان وانا خايفة ان ربنا يعاقبنى واجيب درجة وحشة فى النادى قبل ما دخل بطولة الكارتية للمبتدئين رجلى جلها تمزق فى الاربطة وما عرفتش ادخل مع انى كنت انام واصحى احلم بالبطولة هل تعتقدون ان هذا عقاب ربى لى وما الحل انا توفقت كتير فى حياتى لكن مع ذلك يحدث شيئ يعكر فرحتى هل افرح ام احزن
طب انتي قولتي انك بتخافي من ربنا جدا ... معناها انك بتخافي من غضبه عليكي .... طيب مش اللى بيخاف من حد يعمل الحاجة اللى متغضبوش
كذلك انتي بتخافي من غضب ربنا عليكي فاعملي لتنالي رضاه سبحانه وتعالى
هسألك الصلاة فرض ولا لأ؟
هتقوليلي فرض طبعا
اكلملك كمان واقولك حديث الرسول صلى الله عليه وسلم " العهد الذي بيننا وبينهم الصلاة فمن تركها فقد كفر"
يعني تارك الصلا كاااااااافر؟
ايوه إذا تركها جحود وجحود يعني كفر بيها مش مؤمن بالصلاة يعني
لكن انتي إن شاء الله مش من النوع ده انتي بس عندك كسل في تأدية الصلاة . صح؟ انا عارفة انك هتقولي صح
طب عارفة الكسل ده جه منين ؟
من الشيطان
هو اللى مش عايزك تطيعي ربك ... هو اللي بيزين لك الكسل ويشغلك ويقولك اصلك مش قادرة تقومي .. طب شوفي البرنامج ده وبعدين قومي لا انتي تعبانة دلوقتي قومي صلي بعدين وبعدين تجيب بعدين لما تضيع الصلاة
او يقولك انتي هتصلي ليه ربنا مش هيقبل منك صلاة ويخليكي تقنطي من رحمة الله
لالالالالالالالالا
متسمعيش للشيطان ولا لنفسك لان نفسنا آمارة بالسوء
وقت الاذان قومي جري على طول اتوضي وصلي
متأخريش الصلاة لاي عذر
اغلبيه ( الشيطان) واهزميه ... كل ما تسمعي الاذان افتكري ان الصلاة دي لو راحت مش هتتعوض وهيجي يوم تقفي بين يدي الرحمن ويسألك عن صلواتك اللى ضيعتيها
هتقولي ايه وقتها
كل لما الشيطان يكسلك افتكري النار اللى هي ضعف نار الدنيا سبعين مرة
ده احنا مبنستحملش الحر نستحمل النار وكمان ضعف الدنيا بسبعين مرة
ربنا يعافينا ويعافيكي يا حبيبتي
اللهم إنا نعوذ بك من نار جهنم
انتي قولتي انك بتخافي من ربنا يعني بتخافي من عذابه وعذابه شديد فاعملي العمل اللى تتقي به عذاب الله

واخيرا حبيبة قلبي مش معنى كلامي اني بخوفك وبس
لاز ابن القيم رحمه الله قال كلام _ فيما معناه_ ان العبد في طريقه لربه زي الطائر يسير بجناحي الخوف والرجاء ورأس الطائر المحبة
شوفتي يعني الامر كله يرجع للمحبة لو بتحبي ربنا هتقومي بطاعته اكتر من احساس الخوف
احساس الحب يغلب
بتحبيه بجد لانه خلقك .... ورزقك... وستر عيوبك عن خلقه... واعطاكي من نعمه ما لا يعد ولا يحصى
لو بتحبي ربنا بجد هطعيه
وبعد كده يجي الخوف والرجاء
يعني ايه؟
لو فكرتي في معصية يجي الخوف يذكرك بالنار وعذابها
ولو حبيتي تعملي طاعة وجه الشيطان ييأسك من نفسك ... يجي الرجاء في رحمة الله يساعدك عشان تعمليها لايمانك بان ربنا رحيم غفور كريم

حبي ربنا بجد ادخلي في الصلاة وادعي وانتي ساجدة ده اقرب ما تكوني من الله ، قال رسول الله صلى الله عليه وسلم " أقرب ما يكون العبد من ربه وهو ساجد فأكثروا الدعاء"
وشوفي الحديث ده كمان ،عن أبي هريرة - رضي الله عنه - قال : قال النبي - صلى الله عليه وسلم - : يقول الله تعالى : ( أنا عند ظن عبدي بي ، وأنا معه إذا ذكرني ، فإن ذكرني في نفسه ذكرته في نفسي ، وإن ذكرني في ملإ ذكرته في ملإ خير منهم ، وإن تقرب إلي بشبر تقربت إليه ذراعا ، وإن تقرب إلي ذراعا تقربت إليه باعا ، وإن أتاني يمشي أتيته هرولة ) .

ربنا بيحب عباده اوي وللأسف العباد فرطوا في حق الله
يالا استعيني بالله واستعيذي من الشيطان