قديم 12-08-2012, 08:03 PM
الصورة الرمزية Monier
Monier Monier غير متواجد حالياً
مصرفي بالبنك الاهلى المصري

Monier is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة t2rek..teko مشاهدة المشاركة
بص يا منير انا روحت الكلية وقالولى بعد العيد التقديم وكل ما اسئل حد يقولى يابنى علشان تخشها لازم تبقى متخرج من مدرسة لغات وهتتنفخوا فيها من الانجليزى مش متعرفوا تعملوا اى حاجة
الانجليزى بيتكلم زى الاميركان بالظبط الجملة دى واحد قالهالى انهارده ههههههههههههه اه والله
وكمان نظام الكتب ازاى انتا اشتريت الكتب كلها ولا فى كتب لقيت لها ملازم وكبرت ان تشتريها
ومعندكش صورة لشرح الدكتور او كتاب مثلا
وبلخص ازاى والمذاكر يعنى مثلا خت المحاضرة اهوه اذاكرها ازاى فى البيت
--------------------
معلش بتعبك معايا بس بجد مش عارف اشكر على اجاباتك دى وهديك منى اميل ياهو نمبر واتى تى كمان
دول حاجة بسيطة كده
--------------
ينفع مثلا اقدم تجارة انجلش وائجل دفع المصاريف واقعد اول اسبوع فى الكلية لو مرتحتش هروح محول عربى من غير ما المصاريف بتاعتها تروح عليا ولا ايه ؟
--------------
والدكتور بيشرح ازاى يعنى بيدخل يشرح من دماغك ولا نفتح معاك كتب او حاجة فهمنى
معلش بتعبك مرة تانية يا منير
بص يا طارق اولا سيبك من العالم المتخلفة دى كلها
انا كنت ادبى ثانوى عام بكره حاجة اسمها انجليزى وداخل تجارةة انجليزى بالاجبار بعد صراع مع الحج فى البيت
المهم المعروف دايما ان اولى وتالتة اصعب ثانتين
اولى لانك لسه داخل ومش عارف حاجة والدكاتره بيراعوا دا وتالتة المواد رخم شوية بس كله بيعدى
ثانيا انا فى الكلية عندى الدكتور اللى بيطلب اننا نشترى كتاب الكلية بنشتريه وفى دكاتره بتنزل كتب برا الكلية وبرضو بنشتريها شوف النظام عندك ايه واشترى الكتب اللى الدكاترة قالتلك عليها
وحاليا انا معنديش صورة لكتاب بس الكتب بتاعة تجارة انجلش بتبقى مراجع مثل مرجع محاسبة امريكى وسعره مثلا من 100 ل200 ج وفى كتب ب 400 وكدا انت والدكتور اللى هيدرسلك
بالنسبة للمذاكرة انت مثلا خت محاضرة مش هتلحق تكتبها كلها هتشوف واحد صحابك واحدة زميلتك هتصور منها المحاضرة وهتجمعهم كلهم فى كشكول واحد وبعد كدا لو معاك الكتاب هتطلع الكتاب وتبدا تفهم اللى انت كاتبه وبعد ماتفهمه تحول اللى انت كاتبه لنظام سؤال واجابه او تحفظه شوف الاسهل
وهكذا فى كل مادة
انت عندك ست مواد فى الترم الاول وست مواد فى الترم التانى

بالنسبة للدكتور فى دكاترة بطلع كتاب وبتقرا منه
فى دكتور تانى يبقى معاه ورق ملخص (ومتفكرش تطلبه منه لان فى دكاتره رخمه )
فى دكتور يخش يشرح من دماغة
بالنسبالك انت عاوز تطلع الكتاب عادى بس مش هيفيدك غير لو الدكتور بيقرا من كتاب او من ورق انما لو من دماغة ممكن متعرفش تتابع معاه فالاحسن انك تتابع معاه بورق وقلم وبعد كدا روح ابدا طلع من الكتاب
موضوع المصاريف حقيقى انا مش عارف لانها بتختلف من كليه لكية بس كدا كدا هما بيحددولك مده بتدفع فيها ولو مدفعتش بيحولوك عربى لوحدهم بس صدقنى انت علشان تقدر تقيم صح محتاج على الاقل 3 شهور لانك اول ما هتخش مش هتفهم حاجة خالص وعادى جدا
وربنا معاك
وانا اللى مش عـســكر