قديم 18-08-2013, 09:01 PM
lally adel lally adel غير متواجد حالياً
طالبة بكلية طب القصر العيني

lally adel is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة that moment مشاهدة المشاركة
طيب ياجماعة انا عندى سؤال

انا بفكر فى موضوع انى احل اكتر من ملخص فى كل مادة علشان اتقوى اكتر

فهل اشترى كل الملخصات لكل مادة ولااشترى افضل ملخص لكل مادة وفى الاخر اشترى كتاب مراجعه نهائية؟
بص الحل الكتير كويس جدااااا طبعاااا .. و هو فعلا اللى هيقويك ف كل مادة ..
لو عايز تشترى اشترى بالكتير كتابين او تلاتة ف المادة الواحدة مش اكتر من كدة .. مش كل الكتب و لا حاجة .. بس لازم تحط حاجة ف دماغك انك ماينفعش تدى مادة وقت اكتر من مادة تانية .. بمعنى انك مثلا ماتقعدش 3 ايام تحل على درس فيزيا من 3 كتب مختلفة و تركن باقى المواد .. او تهتم بالكام مادة التقال و تركن الخفيف لمجرد انك بتحاول تخلص من كل الكتب .. الوقت مش دايما هيساعدك و هتحس نفسك مضغوط و بتسابق الزمن .. ف لازم تعمل حيسابب دة ..

انا عن نفسي كنت جايبة ف كل مادة كتابين او تلاتة " ما عدا الانجلش كنت جايبة فيه 4 لانه محتاج حل كتير " .. الانجلش كنت بحل من كل الكتب ف نفس الوقت عشان المس كانت شغالة معايا منهم و بتصححهملى اول باول .. ف ما ادتنيش فرصه انى اركن حد منهم .. باقى المواد بقى كنت باعمل ايه .. بخلى فى كتاب دة ورا المدرس اول باول فيه .. حتى لو المدرسس مثلا ما ادنيش التمرين كله واجب كنت انا بحله كله .. و كتاب تانى احل فيه كل شهر مرة مثلا .. او لما يكون فى درس محتاج حل كتير " زى ارشميدس ف الفيزيا مثلا " اشتغل منه .. و الكتاب التالت استخدمته ف اخر السنة لما جيت اراجع من الاول فصل فصل .. كنت بحل على الفصل اللى براجعه منه على طول .. لالن كتب المراجعه النهائية ف تالتة كانت جايبة امتحانات بس .. و احنا عشان منهجنا كان كبير كنت محتا تراجع على كل الافكار اللى ف كل فصل .. و كمان ماتنساش دليل التقويم و كتاب المدرسة

ربنا يقويكو