عرض مشاركة واحدة
  #2  
قديم 18-02-2014, 04:22 PM
الصورة الرمزية عبقرينو الكيميائية
عبقرينو الكيميائية عبقرينو الكيميائية غير متواجد حالياً
عضو نشيط
 
تاريخ التسجيل: Jan 2014
المشاركات: 155
معدل تقييم المستوى: 12
عبقرينو الكيميائية is on a distinguished road
Present

يارب تعجبكم
الحلقة
السابعة عشر
بداية الدعوة *****
من قصة
(همتي في دعوتي )

وخلصت حلقتنا امبارح
لما ولد
حاول يكلم حفصة
عايزين نعرف بقي
حفصة هترد عليه ب***
ولا هي عايزة تكسب
ثواب زي ما كسبت في اسلام
ولا ايييييييييييه ؟؟؟؟؟؟؟؟

نجوي:حفصة
هنعمل ايه ؟؟؟؟
ده بيقرب اهوا

حفصة :طيب تعالي
نجوي :اجي فيين بس
حفصة :تعالي امشي بسرعة معايا
بسرعة يا نجوي

ومشيت نجوي وحفصة
بسرعة جدا
كان شكلهم غريب اوووي
لحد ما خرجوا من الجامعة

نجوي:ممكن اعرف ياهانم
ايه الي انتي عملتيه ده ؟؟؟؟؟؟
حفصة:افهمي يابنتي
مكنش ينفع اقف
افرضي حد شافنا
نجوي :يابنتي احنا عملنا ايه بس
حفصة:انتي نسيتي كلام منال

نجوي :ياوووووه
احنا بقي
هنفضل في الخنقة دي
حفصة:ربنا يفرج الكرب
ان شاء الله

وروحت حفصة ونجوي
واول ما حفصة دخلت من البيت
كانت مخنوقة اووووي

والدتها :اهلا ياهانم
حفصة:ازيك يا ماما
والدتها :مالك بتقوليها من غير نفس
حفصة:مفيش يا ماما
والدتها :انتي بتكلمني كده ليه يابت
حفصة:ياماما مفيش وربنا ما فيه
الامتحان كان زبالة
وانا مش ناقصة
والدتها :ما انتي لو كنتي بتذكري
مكنش ده حصل
حفصة:يا ماما حرام والله
كل ده ومش بذاكر
ده انا جبت الدرجة الي تدخلني طب
وعشانكم مدخلتيش
اعمل ايه تاني
والدتها :غوري يالا من وشي

طبعا حفصة مكنتش طايقة نفسها
والدتها كملت عليها بقي

دخلت اوضتها
حولت تنسي
بدأت تذاكر
وفضلت تذاكر لحد وقت متأخر

وراحت كلمت نجوي
حفصة:
ايوه يا نجوي
نجوي:ايه يا حفصة مالك
حفصة مفيش ماما زعقت لي
نجوي :يعني ده جديد
اهدي شويه كده
حفصة طيب اتي خلصتي مذكرة
نجوي : اها
حفصة:بقولك ايه
روحي كلمي والدك
وقوليله اني ابن عمك
ممكن يسبب ليكي احراج في الجامعة
وقوليله ان ابن عمك يمشي معاكي من اول الشارع بتعكم
ع الاقل الشارع كله عارف انه ابن عمك

نجوي :وليه كل ده ؟؟؟؟؟
حفصة:اولا عشان نمهد لولدك
ان ابن عمك مش هيفضل كده زي ضلك
ثانيا عشان انا حاسه
ان الولد الي اسمه رامي
هيضيقك انتي كمان
ودي فرصة ومحدش في الجامعة يعرف
انه ابن عمك

نجوي :ماشي حاضر هكلمه واشوف
هبقي اقولك بكره
في رعاية الله

وراحت نجوي وكلمت ولدها
واتحيلت عليه كتيييير
لحد ما وافق

والصبح
نجوي :انا فرحانة بابا وافق
حفصة:عقبال ما يبعد خالص
نجوي :يااااااااارب

وفجأة
فون حفصة بيرن

حفصة:الو سلام عليكم
منال:وعليكم السلام
حفصة بقولك
ع فكرة رامي حط نجوي في دماغه
خلو بالكم بقي
حفصة:بجد شكرا يا منال
ع تعبك معنا

منال:لا مفيش تعب
وخلصت المكالمة

حفصة:شوفتي حسابي طلع صح
نجوي :ربنا يستر

ودخلوا الامتحان

وبعد شويه
الدكتور :نجوي
نجوي بخوف :ايوه يا دكتور
الدكتور :الامتحان صعب
نجوي :لالا يا دكتور
الدكتور :طيب شدي حيلك

وخلص الامتحان
ونجوي كانت هتموت من الخوف

نجوي :هنعمل ايه ؟؟؟؟؟
في الكلام الي قالته رودينا
حفصةكمفيش هنقرب من البنات
نجوي:والبنت الي اسمها ريهام
حفصة:مفيش غير حل واحد
نجوي :اييه هو ؟؟؟؟؟
حفصة:
البنت لازم ترجع لربنا
نجوي باندفاع :

انتي ياحفصة ايه
فاكرة كل الناس طيبة زيك
فوقي شويه
ده مش حل
حفصة :بقولك ايه خليها ع الله
لما يبقي يجي وقتها بقي

نجوي :ماشي ياحفصة
براحتك
حفصة:بقولك ايه
نجوي :ها
فاكرة موضوع النقاب
نجوي :اها
عايزاكي تفكري جامد اوووووووي
عشان عايزاكي تقرري اخير الاسبوع
نجوي :بتهزري حضرتك
حفصة:ده الحل الي هيخلي ابن عمك يبعد
نجوي :انتي عمالة تدبسينا
في حجات كتير
ربنا يستر


وعدي الاسبوع كله
بين الامتحانات والتفكير

ويوم الخميس =D

حفصة:اخير خلصت امتحانات
نجوي :ده كان اسبوع
اعوذ بالله =D
حفصة:انا عايزة اكلم عائشة
اعتذر عن الدرس =D
انا خايفة اوي
نجوي:بطلي هبل =D
انتي هتروحي الدرس
وكمان هتكوني جميلة جدا
انا متاكدة
حفصة:انا خايفة
نجوي:انا واثقة فيكي
مش تخافي =D

حفصة:طيب بصي
خليكي معايا ع الفيس
عشان اكلمك بقي
واتناقش معاكي ونختار الكلام سويا =D

نجوي :ماشي ياستي

ومشيت حفصة ونجوي

ودخلت حفصة البيت
حفصة:ماما =D
انا هنزل المسجد النهارده
والدتها :والمذكرة
حفصة :ماما انا يوم الخميس مش بذاكر
وكفايه ايام الامتحانات دي =D
والدتها :ماشي
لما نشوف اخرتها

ودخلت حفصة اوضتها
وفتحت الفيس والمواقع الاسلامية
والكتب وبرامج للدعاة
وكانت خايفة اوووووي

وع الفيس
نجوي:اهدي شويه يا حفصة
انتي هتتكلمي
عن الصلاة
حفصة:لا =D
نجوي :الحجاب
حفصة:لا =D
نجوي:اومال اييه ؟؟؟؟؟
حفصة:
لازم قبل ما يعبدوا ربنا
يعرفوه =D
هعرفهم ع ربنا
نجوي:هو في حد ميعرفش ربنا
حفصة:مش كده يانجوي
قصدي يحسوا بيه
وبجماله وغفرانه =D

نجوي :تصدقي يابت
شكلك هتنفعي =D
حفصة:انا خايفة موووت
نجوي :اهدي شويه

وبعد شويه
حفصة:نجوي انتي هتروحي ازاي
نجوي :مش تقلقي
هقول لبابا يبص لي من البلكونة
المسجد اخر الشارع =D
حفصة:تصدقي فكرة
نجوي :ايه هي ؟؟؟؟
حفصة:سبيني بقي اضبطها
واقولك بعدين
سبيني بقي =D

وخلصت حفصة
التحضير بتاعها
وراحت ع المسجد
وقبلت نجوي

واذن المغرب
والمفروض انه بعد الصلاة
تقول محاضرة للاخوات =D

حفصة:عائشة
انا مش قادرة
عائشة :يابنتي
ما الورق فيها كلام حلوة اهوا (y)

يالا بلاش خوف
دي وسوسة شيطان

وبدأت حفصة تكلم : (y)
عرفين ربنا ده
جميل غفور ♥
عارفة لو اذنبتي
ورجعتي له تاني
هيفرح بيكي اوووي ♥

وفضلت بقي تتكلم
وكانت رائعة ♥

وبعد الدرس
البنات بدأوا يهنوها اووووووووي
وفرحاوا جدا بيها

وبدأت حفصة
تمدح في نجوي صاحبتها
وتقول انها السبب انها تيجي
وهي الي وقفت جنبي
طبعا نجوي فرحت اوووي

بس حفصة كانت مستنية تقويم عائشة

وعائشة جات فعلا
بس اول حاجة قالتها :
الشيخ عايزيك يا حفصة

حاجة تقلق اوووي =D

ياتري بقي رائ عاشة اييييه ؟؟؟؟؟ =D
والشيخ عايوها في اييييه ؟؟؟؟؟ =D
ونجوي هتلبس النقاب ولا لا؟؟؟؟؟؟ =D
واهلها هيوفقوا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ =D

كل ده نعرفه بكره
(ان شاء الله ) =D

استنووووووونا =D 3


__________________