قديم 10-10-2014, 04:29 AM
الصورة الرمزية EyadOsa
EyadOsa EyadOsa غير متواجد حالياً
عضو نشيط

EyadOsa is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة لؤلؤة* مشاهدة المشاركة
جزاك الله خرا
فعلا نظام المذاكرة بدأت أعدّله
و فعلا اليوم مابيكملش 3 مواد أصلا ><"
الحمد لله النظام بدأ يمشي شوية
#
طيب بالنسبة لكمية الحل والمراجعة
أنا جايبة لكل مادة كتابين ماعدا الألماني !
و يادوب بلحق أحل واجب المدرس وبس
ان شاء الله أحاول من أول الأسبوع ده أطبق النظام اللى قلت عليه
المراجعة بقى تبقى ازاي ؟؟!!
يعنى هاكون تقريبا مخلصة حل على الدروس اللى خدتها أراجع عليها ازاي ؟!
#
بالنسبة لموضوع كلية الطب
كل الناس شايفة انى متأهلة لدخول الكلية ومتوقعين منى حاجة كبيرة
المشكلة انى مش واثقة فى نفسي
بس دلوقتى ثقتى بقت 50% الحمد لله
خآيفة بس أجيب مجموع ماحصلش فيه أي حاجة
الكل شايف انى بذاكر ومجتهدة وأنا مش شايفة كده
المفروض أعمل ايه ؟
#
بالنسبة لورد القرآن الحمد لله منتظمة على خمس صفح في اليوم ولله الحمد ^^

بصي اللي اعرفه من صحابي ان الالماني سهل زيه زي الفرنساوي والايطالي ومش حتاج كتب كتير هو كتاب واحد كويس شامل كفاية اوي ....انا كنت شغال فرنساوي كتاب واحد بس وكنت بحل كتير منه لانها كانت مادة جميلة وقفلتها بسهولة ولله الحمد كذلك الالماني .... من ناحية المراجعة احسن حاجة انك كل لما تخدي جزء كبير شوية في كل مادة تراجعيه كله على بعضه طبعاً ده بعد ما تكوني ذاكرتي كل درس في وقته علشان ده حيديكي ثقة كبيرة اوي انك لما تخشي امتحان اخر السنة بالمنهج كله ما تخافيش انك حتنسي حاجة وده احساس حتحسيه في الامتحان حتى لو مذاكرة ما تخافيش ولكن اول ما تشوفي الورقة وتمشي في الحل حتلاقي كل حاجة بتفتكريها وطبعاً في المراجعة اهم حاجة تحلي الاسئلة الرخمة بالذات تاني وتعدي عليها في كل مادة من الكتب الخارجية وغيره ..... من ناحية الثقة بصي طول ما انتي شكة في نفسك يبقى انت كده ان ساء الله في الطريق الصح ومش بهزر لان مستحيل تلاقي واحد دخل الكلية دي وكان واثق انه حيجيبها ان عن نفسي كنت مش واثق في نفسي خالص وبالذات لما اروح الدروس واحس ان في بنات شطارين جداً كتار واقول لنفسي انت مستحيل تلاقي مكان في كلية طب وسط البنات الشاطرين دول كلهم بس في النهاية الحال انقلب وعدد قليل جداً منهم دخل معايا طب اسكندرية وانا لحقتها الحمد لله وبعدين ما دام انتي بتذاكري كويس خلاص اهم حاجة ضميرك يستريح عشان لو دخلتيها ان شاء الله يبقى الحمد لله ربنا ارادلك حاجة تانية تعرفي انها احسنلك تماماً وعلى آخر السنة قبل الامتحانات بشهرين تلاتة كده حتحسي فعلاً قد ايه كانت سنة عبيطة وتافهة ومش زي ما كان الكل بيخوفنا منها وان كلام الناس هو اللي بيجيبنا ورا كل اللي عليكي تذاكري وتعملي اللي عليكي وخلاص ده غير ان الحمد لله انتي بتحافظي على ورد القرآن يبقى كده ربنا حيكون معاكي على طول وبيساعدك وده يخلكي تطمني انك حتوصلي لهدفك ان شاء الله