قديم 12-07-2015, 03:02 PM
الصورة الرمزية Eng.Mo'men
Eng.Mo'men Eng.Mo'men غير متواجد حالياً
مشرف متميز قسم كلية الحاسبات والمعلومات

Eng.Mo'men is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة o.halawany مشاهدة المشاركة
بعد اذن حضرتك انا لسى مبدأتش في 3 ثانوي اصلا بس عايز اعرف كم حاجة قبل ما اقرر رياضة ولا احياء
من الاول : انا في العموم مش بحب رياضة بس شكلي كدا هدخل رياضة عشان نفسي اخش هندسة برمجيات
انا حاليا لا افقه اي حاجة في البرمجة بس انا حاببها ونفسي ادخل هندسة برمجيات " ومخدتش اي كورس فيها لان مكنش بيبقى عندي وقت "
فعايز اعرف الاجازة الجايه دي قبل ما ابدأ في موال " 3 ثانوي " هل اخد كورسات في البرمجة ؟ عشان لو ربنا وفقني باذن الله ودخلتها هندسة برمجيات ابقى داخل فاهم حبتين ولا ايه ولو لازم اخد يبقى اخد كورسات في ايه ؟
ياريت اي حد يجاوبني
مافيش مشكلة انك تدخل الكلية وانت لسة مش عارف برمجة .. فيه بيتخرجوا منها ابيض ف البرمجة وبعدين بياخدوا كورسات وبيزاكروا وبيبقوا تمام فيها .. لالا ركز بس فى 3 ثانوي وهات مجموع الكلية اللى انت عاوزها وبعدها ممكن تبدأ بكورس برمجة بسيط تفهم فيه اساسيات البرمجة فى اجازة 3 وانت داخل الكلية .. اللى انت محتاجه ف الاجازة بتاعة 3 ثانوي كورس اساسيات برمجة هتاخد فيه لغة c++ بس وتبقا فاهم شوية عن الكمبيوتر يعني اساسيات الفرق بين الهاردوير والسوفت وير وشوية كلام سهل كدا عام يعني عشان هتبقا طالب حاسبات طبيعي تبقا فاهم اساسيات الكمبيوتر