قديم 27-02-2016, 07:20 PM
osamaabdsalam osamaabdsalam غير متواجد حالياً
مسئول أقسام المعلمين و الجامعات

osamaabdsalam is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hussein239 مشاهدة المشاركة
حضرتك ان طالب ثانوية عامة تقدمت الامتحان عام 2014 -2013 و حصلت ظروف كدا فقررت دخول الامتحانات بس ما انجحش يعني أجاوب أقل من درجة النجاح عشان استطيع اعيد السنة تمام فالنتيجة ظهرة و جبت 30 من 60 في مادة الجيولوجيا و ده مستحيل انا عارف أصلاً و حاسب الدرجات و عارف إني هأجيب 24.5 يعني راسب فروحت لجنة النظام و المراقبة قطاع القاهرة (ب) و قلت ليهم الأمر فقالوا لي أعمل تظلم علمت تظلم تمام و أدوني معادة رؤية صورة من روقة الامتحان فشفتها و كلامي كان صح و لو إن التصوير ممنوع كنت صورة ورقة الإجابة بس ممنوع تمام و أدوني معادة لاستلام نتيجة التظلم فروحت حسب المعاد ، فالتظلم اتقبل و روجوا لي الفلوس (100جنيهاً) و قولت الحمد لله و السنة إلي فاتت حصلت لي ظروف مرضية صعبة فعجزت عن دخول الامتحان علماً بان والدي معلم وزارة التربية و التعليم و كذلك بعض أقاربي ، فهذا العام تقدمت حسب نظام المنازل فطلبوا مني بيان رسبو روحت جبته من الإدارة العامة الامتحانات بالمنيرة فلما جبته لاقيت الدرجة 30 ذي ما هي ما أتغيرتش طب ازااااي قولت للمختصين بالإدارة العامة الامتحانات الكلام ده قالوا لي هما مش مسئولين البيانات بتيجي ليهم إلكترونياً من الكنترول (لجنة النظام والمراقبة التابعة لها ) و قالوا لي روح للجنة النظام و المراقبة راجعها كدا ، روحت و قابلت المختص فيال لي هي مسجل في الكمبيوتر 30 أنت بتستهبل و لا ايه قول ليه يعني أنا عامل كل ده و باستهبل طب ازاي حرام عليك قال لي هات لي دليل على كلام قولت ليه حضراتك أصلاً مش بتدوا دليل غير رجعتوا لي ثمن التظلم يبقى أتقبل و لا ايه سكت هو شوية و قولت ليه طب حضرتكم ما الورقة عندكوا شفوها (علماً بان الورقة مكتوب عليها في المكان المخصص للغجابة 24.5 تمام و هما عشان يزودوا نسبة النجاح زودوا عدد كبير من الطلاب و لجنة النظام و المراقبة دي مشهورة إنهم بيزودوا نسبة النجاح و في نفس العام ده حدث حاجات كتير ذي مثلاً حضرتك هتلاقي في اللينك ده الكلام و فيه طالب شطب على ورقته و حسبوا ليه الدرجة هو كان عايز يعيد السنة ذي بس الفرق ما بينا إن اللجنة لما عرفت إن فيها صحافة و كلام من كدا قالت نسكتهم و نقولهم تظلمكم أتقبك ما فعلوا معي)
فدالوقتي أنا و الله العظيم محتار أعمل ايه بس الحمد لله معايا صورة من ايصال دفع فلوس التظلم في البنك بنك مصر فرع السيدة زينب و فاكر اليوم ده كان قدامي 18 منا ما يجي دوري في الدفع فصورة الإيصال ،
فدالوقتي فعلاً الورقة مش وجودة و لا هما بيقولوا كدا عشان يغطوا على الخطأ إلي عملوه و ايه الحل يا فندم و هما قالوا لي صح نسيت قالوا: المفروض كنت رفعت قضية طب ازااااي ؟!!!! ما هما رجعوا لي فلوس التظلم يعني التظلم اتقبل و لا ايه ؟؟؟؟؟ الحل ايه اروح أقابل الوزير و هل ينفع و لا أعمل اهي دا ورقة الامتحان معايا لحد دالوقتي و معلم عليها الاسئلة إلي حليتها الصحيحة و كمان كل الدفعة إلي امتحنت معايا في نفس اللجنة بالمدرسة عارفة إني ما حلتش و هأعيد السنة و في شهود على كدا كتير اووووي ، يعني أروح لوزيرة التربية و التعليم و لا أروح لفين الوقت قصير جداً أنا لحد دالوقتي مأجل ملء الاستمارة .
فارجو من حضرتك إفادتي في ذلك و شكراً جزيلاً لعين لقراتك كلامي الكتير ده و اسف إني أخدت جزء كبير من وقتك . و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته .
يجب مراجعة إدارة شؤون الطلبة والامتحانات بالادارة فلديهم كل جديد فى هذا الشأن