قديم 09-09-2008, 08:52 AM
الصورة الرمزية ***star***
***star*** ***star*** غير متواجد حالياً
طالب جامعي

***star*** is on a distinguished road
New علوم ماوراء الطبيعه......متجدد ان شاء الله

السلام عليكم ورحمه الله/

قبل ماابدأ عايز احكي حاجه بسرعه، مره وانا صغير قريت مقاله عن شئ يسمي ( التنويم المغناطيسي) ..فطبعا لصغر سني ايامها مااستوعبتش المقاله كويس، وبعدها بفتره بصيت في شارع عندنا لقيت مكتوب ((الدكتور/ ........اخصائي الطب النفسي والعلاج بالتنويم المغناطيسي)( ساعتها افتكرت المقاله وقررت اني اعرف اكتر...بدأت ابحث كتير في الكتب وفي الطب النفسي وحاولت ادرس علم النفس البشريه ..كانت تجربه طويله ...طويله بمعني الكلمه...كانت قدوتي في التجربه دي المفكر المصري الدكتور/مصطفي محمود... لغايه اما وصلت لاسرار كتير في علم النفس البشريه والطاقه التي يملكها كل انسان ....طاقه مخزونه...تستطيع بها فعل اي شئ...واسرار كتيره اوي تانيه....استطيع ان اشرح بعضها في السطور القادمه... والبعض الاخر من الصعب شرحه ...الأن احب ان اقول لكم كلمه اخيره...لايربط البعض منكم كلمه (علوم ماوراء الطبيعه) بالمصطلحات(اشباح، عفاريت....) فانا لااؤمن بها شخصيا...والفرق بينهم ان علوم ماوراء الطبيعه(الباراسيكولوجي) علوم موجوده فعليا وندركها ولكننا لانستطيع لمسها((يعني اقليه صغري من البشر مايعلمون بها))...ولكن الاشباح دي حاجات خرافيه لاتمس بصله الي الواقع.....وسيكون كل موضوع مدعم بقصه حقيقيه علي الأقل حدثت قبل ذلك تأكيدا لكم...

ودلوقتي.......يللا نبدأ.....مستعدين؟؟؟

ستكون موضوعاتنا بالترتيب كالأتي:

1- اليوجا
2- التنويم الايحائي (التنويم المغناطيسي)
3- الطاقه الكهرومغناطيسيه البشريه وتأثيراتها
4- الوسيط الروحاني والجسد الاثيري
5- التخاطر والأتصال عن بعد
6- الزمن
7- العالم ثلاثي الأبعاد
8- العقل الباطن
9- الأراده
10- بعض الأحداث التي لايوجد لها تفسير علي مدار القرن الماضي
11- تفسير الشخصيه الصحيح وفقا لعلم النفس.

وبعد الأنتهاء من هذه الموضوعات ان شاء الله ....سأجيب علي اي
سؤال تعرضونه لا تجدون الأجابه عليه.زي مثلا الاسئله اللي محيره معظمنا:

1- بيحصل موقف معين بنحس اننا عشناه قبل كدا ..طيب ازاي؟
2- بنشوف شخص ولو حتي بعيد عنك بتحس نحيته بأنجذاب شديد..بعكس شخص اخر بتحس نحيته بتنافر غريب..
3- الحب....لو معظمنا لاحظ الحب بيزداد لاقصي درجه ليه في فصل الشتاء ...وبنحس في الشتاء بالحنين لشخص ما...
4- الأحلام .....ازاي بنحلم ونحس ان الحلم استغرقنا فيه ساعات...مع انه بيبقي جزء من الثانيه....
5- كذا مره بتحصل وتيجي تقول حاجه تلاقي شخص قالها قبلك ..وتتكرر.
6- واحد يقول انا بعرف الشخصيه اللي ادامي عامله ازاي اما ابص في عنيها...واخر يقول من كلامها....الخ...طيب ده بيحصل ازاي
7- مرات كتير بنبقي ماتصلناش بشخص بقالنا فتره طويله جداا..ونيجي في يوم نكلمه مثلا علي التليفون نلاقيه هو كمان بيتصل بينا في نفس الوقت ده..
8- ليه احنا بنشوف من خلال الهواء.؟؟؟...ده مش سؤال ....لانه هيبقي سؤال غلط... تقدر تشوف الهواء حاجز... ده فعلا واقع حقيقي في الباراسيكولوجي.....وأسئله كتير ممكن اجاوبكم عليها....

بسم الله نبدأ بـ:

1- اليوجا:

اليوجا هي مجموعه من التمارينات،تختلف بأختلاف انواع اليوجا،فهناك يوجا جسديه ويوجا روحيه...الخ...وهذه التمارينات يجب ان تدرب عليها علي مدار شهور لكي تصل درجه تركيزك الي درجه معينه يمكن بها الوصول الي التأثير في الأخرين بمجرد نظرتك اليهم...وبزياده هذه الشهور تكون قادرا علي تنويم شخص تنويما ايحائيا((مغناطيسي))...يعني زي منتدانا ده ...50 مشاركه تاخد لقب(عضو فعال)....وكلما تكثر من المشاركات كلما اخذت لقب افضل...وبزياده هذه التمارين تزداد افاااق التفكير والقدارت العقليه علي التركيز...ومصطلح التركيز اللي اقصده هو (((التفكير في شئ واحد فقط..وعدم التفكير ولو لجزء من الثانيه في شئ غيره...ويكون الشخص غير ملاحظا ايا مما حوله يكون تفكيره في شئ واحد فقط ))) وهذا التركيز يحتاج الي استرخاء ومزاوله لتمارينات اليوجا باستمرار ...ولكي تصل الي ان تكون وسيطا روحانيا ...او لدرجه التخاطر فهذا يحتاج الي تمرينات وقدرات عقليه علي التركيز تستغرق سنوات من التدريب علي التركيز والتوحد....

بعض تمارين اليوجا:

1
- انظر للأعلى ، ثم انظر للأسفل
انظر لليمين، ثم أنظر لليسار
أنظر لأعلى اليمين ، ثم لأعلى اليسار
أنظر للأسفل لجهة اليمين ثم لجهة اليسار
حرك عيونك مع عقارب الساعه ثم عكس عقارب الساعه
أنظر لاصبعك ثم انظر لحائط بعيد عنك
ثم اعد النظر لاصبعك.
2-ادر مروحه علي اقل درجه وانظر لريشه منها وتابعها جيدا الي ان تستطيع رؤيتها بوضوح.وذلك بالتكرار لمرات عديده.ثم ادرها بسرعه اكبر درجه ..وكرر ماحدث..الخ
3-حاول التركيز في نقطه سوداء علي حائط تركيزا وجدانيا وعقليا تاما ...بالعاميه يعني(( يكون تفكيرك في النقطه دي وبس...بس في نفس الوقت متسرحش من نفسك...تكون واعي جدا مش نايم...وتكون مسترخي...وتنسي الدنيا..ويكون كل كياانك وطاقتك بتفكر فيها...))
4- العين بيخرج منها طاقه حاول تحسها ...وتخرجها نحو حاجه معينه وانت بتفكر فيها بنفس الطريقه رقم 3.
طبعا دي قدرات....ممكن تكون بالنسبه لاقليه من الاشخاص مش صعبه اوي..وفي اشخاص تانيه بتكون بالنسبالهم شبه مستحيله..علشان كدا لازم يكون في مميزات للشخص الممارس:
1- ان يكون ذكيا.
2- ان يكون بصره حادا.

ده مجرد بدايه للموضوع...وانا لسه ماتكلمتش عن حاجه ..انا كنت بقول تمهيد لفهم معني كلمه (( تركيز وتوحد)) ....
والي اللقاء في الموضوع القادم ....والذي سيكون بعنوان(التنويم المغناطيسي ). واللي هنكتشف فيه اسرار يمكن اول مره نعرفها في حياتنا كلها مع انها بتحصل ادامنا كل يوم.

ملحوظه: معلش انا اسلوبي فيه لغه عربيه ولغه عاميه مع بعض...لأني بكتب الموضوع من دماغي وبسرعه...فياريت ده ميتعبكمش في القراءه.

آخر تعديل بواسطة ***star*** ، 09-09-2008 الساعة 12:00 PM