قديم 27-08-2009, 05:36 AM
soma_el3ash2 soma_el3ash2 غير متواجد حالياً
عضو جديد

soma_el3ash2 is on a distinguished road
افتراضي السلام عليكم

السلام عليكم ورحمة الله , بجد انا سمعت عن قسم علوم البترول ده من ناس كتير لكن كلهم من اقسام تانية وبصراحة حسيت انهم مش بيشكرو فيه بمعنى انهم اول رد فعل ليهم لما بسألهم بيضحكو ضحكة استهزائية كدة ,انا عايز اعرف ماهية القسم ده بصراحة يعنى بجد وكمان بعد كدة لما اسألهم عن سبب كرههم للقسم ده بيقولولى انه قسم عبيط مالوش كبير ولا ليه ادارة ولا بينفذو كلامهم ولا هناك خبراء ولا حاجة زى ما بيقولو وكمان مابيمسش كورسات الحفر بشىء وكمان بيقولو انهم اخطأو فى وضع المنهج الدراسى بحيث انهم خلو مواد كتير لازم اجبارى على الطلبة فى غير تخصصهم زى الرياضة والفيزيا والكيميا اللى ملهاش علاقة كبيرة بيالبترول لحد سنة تانية وتالتة ورابعة فى ظل اننا لو بصينا لباقى اقسام الكلية هنلاحظ انها متخصصة اكتر وبيحصل التشتت ده فيها فى اول سنة بس مش بيستمر لتانية وتالتة ده كله شىء وحاجة تانية بقى هى موضوع الفلوس الكتير دى وموضوع الزيادة النسبية على كل الطلاب سانويا وده نظام حتى مش مطابق للجامعات الخاصة لا ده اسوأ للاسف بحيث ان الجامعات الخاصة بتطبق الزيادة دى على الطلاب الوافدون الجدد فقط لكن فى القسم ده بيقولو عليه ان الزيادة العشر فى المية كمان على الطلاب القدامى وده من نظرى انا شايفة ظلم وكمان معظم الناس اللى سألتهم ليهم صحابهم فى بترول بيقولو ان القسم فى الامدادات المادية مش مميز بالمرة عن اى قسم اخر وحتى مفيش رحلات تثقيفية او لحقول بترول او شىء وحتى لو فى رحلات بسيطة بتكون على حساب الطلبة واستفسارهم الدايم لمنسقى البرنامج هو ان الفلوس دى بتتصرف على ايه بالتحديد ,,,انا اسف لو كنت طولت عليك وياريت ترد عليا لو امكن على استفساراتى دى وتقولى مدة صحة الكلام اللى انا ذكرته دلوقتى وترد لو امكن علشان استفيد وكل الطلاب الراغبون فى الالتحاق بيه يستفادو وجزاك الله خيرا