قديم 27-08-2009, 06:17 AM
الصورة الرمزية ابوراضي
ابوراضي ابوراضي غير متواجد حالياً
طالب جامعي (علوم القاهرة )

ابوراضي is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة soma_el3ash2 مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمة الله , بجد انا سمعت عن قسم علوم البترول ده من ناس كتير لكن كلهم من اقسام تانية وبصراحة حسيت انهم مش بيشكرو فيه بمعنى انهم اول رد فعل ليهم لما بسألهم بيضحكو ضحكة استهزائية كدة ,انا عايز اعرف ماهية القسم ده بصراحة يعنى بجد وكمان بعد كدة لما اسألهم عن سبب كرههم للقسم ده بيقولولى انه قسم عبيط مالوش كبير ولا ليه ادارة ولا بينفذو كلامهم ولا هناك خبراء ولا حاجة زى ما بيقولو وكمان مابيمسش كورسات الحفر بشىء وكمان بيقولو انهم اخطأو فى وضع المنهج الدراسى بحيث انهم خلو مواد كتير لازم اجبارى على الطلبة فى غير تخصصهم زى الرياضة والفيزيا والكيميا اللى ملهاش علاقة كبيرة بيالبترول لحد سنة تانية وتالتة ورابعة فى ظل اننا لو بصينا لباقى اقسام الكلية هنلاحظ انها متخصصة اكتر وبيحصل التشتت ده فيها فى اول سنة بس مش بيستمر لتانية وتالتة ده كله شىء وحاجة تانية بقى هى موضوع الفلوس الكتير دى وموضوع الزيادة النسبية على كل الطلاب سانويا وده نظام حتى مش مطابق للجامعات الخاصة لا ده اسوأ للاسف بحيث ان الجامعات الخاصة بتطبق الزيادة دى على الطلاب الوافدون الجدد فقط لكن فى القسم ده بيقولو عليه ان الزيادة العشر فى المية كمان على الطلاب القدامى وده من نظرى انا شايفة ظلم وكمان معظم الناس اللى سألتهم ليهم صحابهم فى بترول بيقولو ان القسم فى الامدادات المادية مش مميز بالمرة عن اى قسم اخر وحتى مفيش رحلات تثقيفية او لحقول بترول او شىء وحتى لو فى رحلات بسيطة بتكون على حساب الطلبة واستفسارهم الدايم لمنسقى البرنامج هو ان الفلوس دى بتتصرف على ايه بالتحديد ,,,انا اسف لو كنت طولت عليك وياريت ترد عليا لو امكن على استفساراتى دى وتقولى مدة صحة الكلام اللى انا ذكرته دلوقتى وترد لو امكن علشان استفيد وكل الطلاب الراغبون فى الالتحاق بيه يستفادو وجزاك الله خيرا

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته اخي العزيز هرد عليك نقطه نقطه طبعا القسم ليه مميزات وليه عيوبه و انا هكلمك بحكم اني طالب فيه و ادرى الناس بيه

اولا : اولا ان الناس التانيه دي الي بتسخر من القسم ده تعصب مش اكتر

موضوع انه ملوش كبير ولا اداره كلام عار تمام من الصحه القسم بنضم لقائمه البرامج الجديد و الي زيه زي اي قسم بيبقى تحت رعايه الكليه بالضافه ان لينا منسق عام عن البرنامج مسؤال عننا وهو دكتور مصطفى حسين رئيس قسم الجيوفيزياء و الي مسؤال عننا موضوع مش بينفذو كلامهم برده ده حقد و هقولك مثال

احنا عددنا 75 طالب وكنا مجموعه واحده ف الماحضرات و 2 في السكاشن طلبنا من العمليد في نهايه الترم الاول ان يبقى في مجموعات اكتر عشان الاستيعاب يزيد بقينا 2 مجموعه محاضرات و 3 سكاشن يعني بياخدو ب كلامنا

ثانيا : البرنامج ده الي حاطط المواد بتاعته جامعات من اميركا و هما الي طلبو نزود كورساتالرياضه على سبيل المثال

بالنسبه للكيميا والفيزيا و الرياضه ف انت محتاجهم ك مواد تساعدك في مواد تخصصك الي هي جيولوجيا و جيو فيزياء

وهما مش مزودن علينا بحيث ان الكليه نظام ساعات معتمده ف الكيكا والفيزيا بتبقى من الترم الرابع ساعه او اتنين بس يعني هما بيدوك المعلومه الي انت عايزها وده لتالته بس مش رابعه

وبعدين في فرق بين القسم والبرنامج القسم ده انت متخصص في حاجه معينه لكن البرنامج بتاخد مقررات بتسعدك في مجال معين الا وهو البترول

ثالثا موضوع الحفر مين قال كده انا هاخد الترم الي جاي well loging
ودي ماده للحفر ودي بدايه مش اكتر

في لبس عند الناس القسم ده حاجه و هندسه البترول حاجه هما مش بياخدو كورسات جيويجيا زينا هما بيدرسو الموضوع من ناحيه هندسيه لكن احنا من ناحيه جيولجيه و انا كلامي ده من قريبي الي في هندسه بترول السويس

والقسم ده تحت رعايه شركات بترول كتيره و في شركات فاتحلنا معامل لينا احنا بس زي شلمبيرجير و هاليبرتون الي هما مش محتاج اتكلم عنهم

و طبعا في الملتقى الوظيفي احنا لينا الاولويه للتعيين قبل اي قسم وده مش كلامي انا

موضوع الفلوس فعلا في زياده 10% كل سنه بس دي ليها غرض بمعنى ان احنا هناخد كورسات من المعهد البريطاني في الكليه مجانا وده سبب ا10 % وده طبعا لينا احنا بس

موضوع الرحلات الترفيهيه مفيش فرق بين قسم و التاني الكليه كلها بتعاني من الموضوع ده اما الرحلات الجيولجيه كتيييرة و بنطلعها و احنا بنظمها مع الدكاتره زي رحله وادي الحيتان

وكده كده من سنه تالته احنا متوفرلنا فرص التدريب في قطاع البترول

معاك في موضوع اني معرفش الفلوس بتروح فين بس ده عرض و طلب يعني محدش بيضحك عليك ويقولك ده ببلاش

يارب اكون وضحت كل حاجه و تحت امرك في اي وقت