قديم 26-07-2012, 03:08 AM
medoash medoash غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

medoash is on a distinguished road

[font=&quot]
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة [/font
الهندي;4681890]لوسمحت مومكن تدينا شويه نصايح ومعلومات قبل دخول كليه الاسنان.....ومعروف انو اسنان بتعتمد اكتر علي مهاره اليد...فهل ده بيبقي صعب وبياخد مجهود كبييييير وهل مش اي حد بيكون عندو مهاره اليد حتي لو بالتدريب الكتيييييييير.انا قلقانه من الحكايه دي اوي .
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة [/font
يعني الواحد ازاي يعرف يجيب تقديرات عاليه واه الاخطاء الشائعه ال نتجنبها؟
ومعلش هو بيكون في ضغط مذاكره جامد زي الثانويه العامه؟
وهل لازم نذاكر كل يوم وهل صحيح بنروح كل ايام الاسبوع الكليه ماعدا بس يوم او يومين؟
هل شرح الدكاتره بيكون كله بالانجلش ومابيتكلمش ولا كلمه عربي يعني بمعني أصح بيكون في حاجات كتير مش بتتفهم في المحاضرات؟
والجامعات بتفتح امتي؟
انا اسفه بجد علي كل الاسئله دي بس عندي فضول وقلق زايد وانا فعلن عايزه اخشها بس بسمع كلام بيقلقني شويه خاصه سمعت ان الكليه دي مش مناسبه اوي للبنات؟
وشكرن جدن علي هذه المساعده......
بالنسبة لموضوع مهارة اليد ... فى طلبة بيبقوا عندهم موهبة ومن اول اما يشتغلوا يعملوا شغل عالى جدا وكويس جدا فى طلبة تانيين بيبقوا عاديين ومع الوقت مستواهم بيرتفع وفى نوع تالت بيبقى وحش جدا وممكن يحسن من نفسه وممكن ميعرفش وحل لمشكلة بسيط جدا وهى الممارسة بس فى ناس بتمارس وبتعمل شغل كتيييييييييييير ومع ذلك مش بتطور من نفسها ودول انا شفتهم بس دا سببه انه مش بيتعلم من غلطه يعنى لو عملتى شغل وحش مثلا وسـألتى دكتور وقالك لا مش كويس لازم تساليه طب انا غلطت فى ايه ولازم تشوفى شغل زمايلك الكويس وتشوفى هوا حلو ليه وتعملى زيه بالطريقه دى تعمل شغل احسن من اى حد فى الكلية لكن لو قعدت اشتغل واغلط واشتغل واغلط من غير ما اصلح الغلط يبقى دا الغلط بعينه ودا عن تجربة
موضوع التقديرات والمذاكرة دا موضوع كبير لانى اول ما دخلت الكلية وعدت سنة والتانية والتالتة اكتشفت وشفت حاجات غريبة جدا يعنى ناس بتذااااااااكر كتيييييير وتجيب تقديرات قليلة وناس مبتذاكرش وبتجيب تقديرات عالية ولخبطة وبالتالى فبشكل مؤكد فى الكلية عدد ساعات المذاكرة مش مقياس خالص للتقدير والتفوق انا عن نفسى مثلا مش بذاكر الا قبل الامتحان اخر السنة ب شهر ولا حاجة وطول السنة بضيع وقت ومع ذلك الحمد لله بجيب امتياز فانا شايف ان المذاكرة اللى انا بذاكرها فى الوقت الضيق دا بقدر استوعبها وتخلينى اجيب تقدير فى غيرى نظامه غير كدا هوا شايف عشان يعرف يستوعب يذاكر مثلا اخر تلات شهور وهكذااااااا فلازم كل طالب يذاكر الكمية اللى يحس انها كدا وصلت بيه لمرحلة الاستيعاب لكن المذاكرة الكتير من غير لازمة بتتعب اخر السنة وعموما مذاكرة الكلية اقل من ثانوى بكتييييييير كمان مش المذاكرة هيا العامل الوحيد فى كمان عامل الذكاء فى الامتحان لان تقريبا نص الامتحان بيبقى اختيارى والاختيارى دا ممكن يبقى الواحد مش عارف الحل بس يقدر يستبعد ويقدر يختار الاجابة صح انا مثلا اعرف زميلى 90 فى المية من الاسئلة الاختيارى اللى مش عارفها دايما بيجاوبها صح وعموما موضوع المذاكرة دا يبقى فيه كلام بعد كدا لان كل مادة وليها عوامل معينة حاجات معينة تتذاكر
عدد ايام الدراسة انا كنت اول سنة عندى يوم اجازة غير الجمعه السنة دى وصلت الى انى معنديش غير الجمعه اجازة بس عموما مش كل المحاضرات بتتحضر اهم حاجة تتحضر هيا السكاشن
حضرتك سألتى سؤال جميل جدا وهو فى حاجات كتير مش بتتفهم فى المحاضرات والحقيقة السؤال المفروض يكون هوا فى حاجات كتيير بتتفهم فى المحاضرات
موضوع العربى والانجليزى دا ليس له اى قيمه وبيعدى بعد اول ترم وهوا عامه بيتكلم كلام عربى ويقول المصطلحات بالانجلش وساعات بيتكلم انجلش ومصطلحات انجلش بس كل دا مش مهم لان المشكلة مش فى اللغة المشكلة فى الدكتور لان فى دكاترة مش بيعرفوا يشرحوا اصلا وفى دكاترة بينينموا الطلبة وفى مواد متتشرحش اصلا بس عموما سواء فهمتى من المحاضرة او لا فحضورها مهم
موضوع البنات واسنان انا عن نفسى اشوف صيدلة افضل كتير للبنات لكن اسنان كويسة بردوا للبنات مفيهاش مشكلة لكن كلية طب انا شايفها للبنات حاجة مستحيلة ومش كويسة خالص