قديم 09-08-2011, 08:41 PM
dr.loai dr.loai غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

dr.loai is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fatafeto مشاهدة المشاركة
هااااااااي يا جماعة انا معاكو ان شاء الله في علاج طبيعي و عاوزة اسأل عن شوية حاجات كدة :

1) بالنسبة للمقابلة بيكون نظام الأسئلة فيها ازاي ؟ و بتكون عن ايه ؟ و ايه الاسئلة اللي ممكن تتسأل؟

2) ايه هي الادوات اللي هحتاجها في سنة اولى ؟ و موضوع لبس السكاشن ده عشان مش فاهماه اوي اللي بيقولوا عليه لبس رياضة تقريبا و احنا بنحتاجه عشان اييه ؛ يعني احنا بنعمل تمارين و لا اييييه ؟؟؟؟

3)احنا بننزل تدريب من امتى ؟ و ممكن نبدأ شغل من امتى ؟؟

4) يعني ايه سنة الامتياز عشان مش عارفة خااالص ؛ يعني بندرس فيها و لا بتكون تدريب و لا ايييه ؟؟

5) نظام الدراسة اللي بالانجلش ده محتاجة اخد كورس انجلش قبل م ادخل الكلية مع العلم اني كويسة في الانجلش و لا الأحسن اخد كورس و يسهل عليا الدراسة شوية و ياريت تقولولي ممكن اخد فين عشان بصراحة خايفة ماسلكش في الموضوع اوي عشان نطقي كمان مش تماام اوي يعني ؟؟

6) هو احنا بنتخصص امتى ؟ و ايه الشروط عشان نتخصص في قسم معين و كدة ؟؟

7) لو في اخبار عن معاد التقديم ياريت تقولولي ... و انا في جامعة القاهرة على فكرة ؟

و ميرسي جددددددن انا عارفة اني طووولت اوي بس عشان مش لاقية حد يفيدني خاااالص والهي . ميرسي

بص يا دكتوره متقلقيش خالص من موضوع المقابلة الشخصية او اختبار اللياقة ده خالص .. هو طبعا اهم حاجه ان ميكونش فيه اعاقة عند الطالب لان طبعا فاقد الشئ لا يعطيه غير كده ممكن بس يا دوب تتسالى بعض الاسئلة العادية زى طموحك بعد الدراسة و كده يعنى و كله كلام فى اللذيذ مش تقلقى خالص

بالنسبة لنقطة الادوات و كده فانتى مش هتحتاجى غير بالطو ابيض و لبس العلمى و ده عبارة عن تى شيرت ابيض و بنطلون ابيض و ده بتستخدميه فى السكاشن ( بتتقسموا ولاد بس و بنات بس 9 و لانكم طبعا مينفعش تشتغلوا من اول سنة على مريض حقيقى فبتتدربوا على بعض

بالنسبة لنقطة التدريب فانتى تقدرى تنزلى تدريب من سنة تانيه ان شاء الله و كل ما اثبتى كفاءة مع الدكتور اللى بتتدربى معاه اسرع تشتغلى اسرع لكن طبعا الشغل الرسمى بعد التخرج

سنة الامتياز دى سنة انتى بتنزلى شغل فى مستشفى بس تحت اشراف الدكاترة بتوعنا و بتقبضى فيها مرتب كمان

بالنسبة لموضوع الانجلش فده ليه كذا حل اول حل طبعا هو الكورسات و ان شاء الله هيتوزع مع المطويات بتاعتنا اعلان الكورس و مواعيده اما تانى حل فهو انك تحضرى بانتظام و تحاولى تتعودى مع الوقت و طبعا ممكن تستخدمى القاموس الطبى اللى ممكن تشتريه من كذا مكن هقولكم عليه لما اشوفكم يوم التقديم الاسبوع الجاى ان شاء الله

اتمنى اكون جاوبت على اسئلتكم بصورة شافيه و لو فيه اى استفسار او حاجه مش واضحه انا تحت امركم
حائز على جائزة افضل طالب نشاط للعام الدراسى 2009/2010
حائز على درع النشاط التكنولوجى من شركة جوجل العالمية بعد الاشتراك فى تنظيم مسابقة ( اكتب ) لاثراء محتوى اللغة العربية على الانترنت
0199272972