قديم 30-07-2013, 02:18 PM
ahmedehab95 ahmedehab95 غير متواجد حالياً
عضو جديد

ahmedehab95 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.mo'men مشاهدة المشاركة
ايوة افضل حاجة تاخد كورسات قبل الجامعة وفى الآجازات وزي ما قولت تاخد كورس انجلش وc++ او تذاكرها مع نفسك عالنت كل حاجة موجودة ,, بالنسبة للمراكز والسنترز فدول اكتر حاجة موجودة فى البلد دلوقتي ودا مش لانهم عاوزين يخدموا الناس دا لأنهم عاوزين ينصبوا عالناس ويقلبوهم بحجة المنح المجانية والكورسات والهبل دا ,, عشان كدا نص المراكز دلوقتي بتطلع سبوبات كتير "جمع سبوبة " وبقت بتنصب عالشباب الغلبان اللى مش فاهم حاجة زي معاهد الحاسبات وادارة الاعمال ونظم ومعلومات او نظم معلومات ادارية اللى بتاخد من ادبي ومن 50% الشاب بيبقا فاكرها حاسبات ومعلومات وبعدها بسنة ولا اتنين يعرف انه معهد تجارة ومالوش اعتماد فى نقابة مهندسي البرمجيات ونقابته التجاريين عشان كدا اي سنتر تروحه او اي معهد خاص او اي حاجة مالهاش علاقة بالحكومة لازم تسأل كويس جدا الناس اللى خدت كورسات فيها وتسأل الناس اللى اتخرجت من المعاهد دي عشان مش يتنصب عليك بس مش اكتر
أنا عارف ان الحاجات دي مش معتمدة لكنأنا كنت عايز أدخل وانا عندي فكرة عن البرمجة قبل دخول الجامعة علشان لما اسمع الدروس يبقى عندى فكرة عن المنهج و لو من بعيد و هل لو انا اعتبر كويس فى الانجليزى هل لازم كورس انجليزى دلوقتى ولا الاحسن كورس برمجة؟