قديم 30-07-2012, 09:47 PM
medoash medoash غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

medoash is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة *moon* مشاهدة المشاركة
شكراااا جداا لحضرتك يا دكتور
بس اخر حاجة مش فهمتها ازاى انا هسحب ملفى من صيدلة وانا لسه مقدمتش اصلا
انا عاوزة احول من البداية من قبل مااقدم ملفى ف صيدلة
والتحويل الورقى ده مش بيبقى مع الالكترونى ؟ولا بيفتح من دلوقتى؟
وبيتم ازاااى؟
كمان انا اسمع ان التحويل لكلية غير مناظرة بيكون منطقة التوزيع الجغرافى ( أ )بس
وانا صيدلة الزقازيق احول لاسنان اسماعيلية اقرب ولا المنصورة؟
وفيه شرط كمان انه يكون مستوفى الحد الادنى
انا جايبة الحد الادنى بالظبط هينفع كده صح؟
كمان فى مشكلة بالنسبة للمدينة الجامعية_بفرض ان التحويل هيمشى ان شاء الله_
مش هينفع اروح اسحب استمارة لانى لسه محولتش
ممكن يقبلونى حتى لو بعدها بشهر
اخلى بابا يروح يسالهم هناك بقى ولا اعمل ايه؟
يعنى من الاخر كده الاجراء الاول اللى المفروض يتم دلوقتى
انى اسال ف الكلية ولا انى اعمل التحويل الورقى؟
انا اسفة يا دوك ع الاسئلة الكتير
يارب حضرتك تفيدنى
وربنا يجزيك خير
بصى يا دكتور التحويل من صيدلة لاسنان دا بالذات مشكلة كل سنة لان فى ناس بتكتب صيدلة بذات البنات وبعد اما تجلها تقلك لا انا عاوزة ادخل اسنان ومجموعى جايبها وعشان مكدبش على حضرتك فى ناس بتعرف وفى ناس مش بتعرف تحول

التحويل الورقى دا بيتم فى حالة فشل التحويل الالكترونى وانا عموما اتأكدت ان مفيش تحويل ورقى خالص قبل اما يخلص التحويل الالكترونى .... التحويل الالكترونى الغير متناظر له شرطان الشرط الاول ان تستوفى الحد الادنى لمجموع الدرجات للكلية المراد التحويل لها والشرط التانى ان يكون لتقليل الاغتراب يعنى مثلا تيجى من صيدلة اسوان للمنصورة

حضرتك بقى الاجراء الاول انك تعملى التحويل الغير متناظر وحضرتك سألتى احول منصورة ولا اسماعيلية فانا بطلب من حضرتك بس تقوليلى انتى من انهوا ادارة فى انهوا محافظة وانا هاجبلك كليات طب الاسنان اللى هتبقى متاحه ليكى فى التحويل لان مش كل الجاماعت بتبقى متاحه وهاقلك كمان نسبة قبولها باذن الله حسب التوزيع الجغرافى

تانى اجراء وهنفترض باذن الله التحويل اتقبل ... يبقى هتطلعى على المدينة وتسألى عن المدينة .... انا فى سنتى كنت محول من اسنان الاسماعيلية لاسنان الاسكندرية تحويل متناظر ومرضوش يقعدونى مدينة عشان محول واضطريت ادفع 1000 جنيه عشان اقعد (بس دا كان قبل الثورة بقى )بس عموما الحاجات دى بتختلف من جامعه لجامعه حسب ظروف المدينة وبتختلف من الولاد للبنات

تالت اجراء لو التحويل متقبلش هيبقى فيه تحويل ورقى ... مشكلة التحويل الورقى تكمن ان كل جامعه بتمشى على مزاجها يعنى مثلا فى سنتى كنت اما جاتلى اسنان الاسماعيلية قدمت فيها بس اما عملت تحويل من النت وجالى اسكندرية رحت اسماعيلية تانى اجيب ورقى ومستنى دورى فلقيت طالبة ووالدتها قاعدين مع الست اللى ماسكة شئون الطلبة عاوزين يحولوا من صيدلة لاسنان ومجموعها جايب اسنان بس للاسف الست مكنتش رادية وقلتلهم احنا مش بنقبل تحويلات

على عكس كدا الموضوع فى اسكندرية بسيط جدا انت بتروحى تثبتى بوصل او عقد انك قاعده فى اسكندرية ودا بيبقى فى ادارة الجامعه وبتدفعى 150 جنيه وهما بيعملولك تحويل بس لازم يكون فى محل اقامة فى اسكندرية

فكل جامعه ليها نظامها وكل جامعه بتغير نظامها من سنة لسنه ومعلش هو الموضوع معقد وليه شروط
بس زى ما قلت لحضرتك امشى خطوة خطوة واول خطوة التحويل الالكترونى ومستنى رد حضرتك وهقلك انتى هيبقى متاح ليكى ايه