قديم 04-10-2009, 09:07 PM
الصورة الرمزية طبيب عالمى قادم
طبيب عالمى قادم طبيب عالمى قادم غير متواجد حالياً
طالب جامعى (طب عين شمس)

طبيب عالمى قادم is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maryam.s مشاهدة المشاركة
طيب حضرتك ممكن اعرف
احنا فى بنىسويف كتاب البيو بتاع دكتور عماد كده
اما اختى فى القصر كان عندها كتاب دكتور رشيد وهو مستفيض قوى
السؤال بقى الاحسن لو انا عايزة افهم كوس اذاكر من كتاب دكتزر رشيد واراجع قبل الامتحانات مثلا من كتاب بتاع دز عماد اللى يعتبر الدكتور عدنا بيشرحه بالظبط
وصحيح هو الدكتور مع نفسه فى الشرح يعنى مش لازم بترتيب الكتاب؟؟ يعنى اللى مش قاله ده(النهاردة وهو بيشرح يعنى ساب اغلب التشابتر الاول وشرح التانى) ده بقى مش هيقوله واحنا نبقى نقراه يعنى ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟
ومعلش سؤال اخير هو الاميركان سيستم احسن ولا ااااااااا؟وليه معمول فى الاسماعيلية بس؟؟
والله المستعان
وجزاكم الله خيرا ع مجهوداتكم العظيمة معنا ديه
بجد جزاكم الله خيرا
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يجب الاخذ فى الاعتبار اننا نهتم بالكيف وليس بالكم فمعنى ان تاب دكتورك فى بتى سويف صغير مش فيه كلام كتيير دا مش دليل على انك مش هتفهمى انا شخصيا فى عين شمس لما كنت فى اولى كان الكتاب بتاعنا مش كبير قوى بس بجد مع متابعة المحاضرات وكتابة الزيادة اللى بيقولها الدكتور فى المحاضرة يكون كفاية انك تفهمى ومش معنى ان كتاب كبير يكون لبفهم فيه احسن ولكم خذى فى الاعتبار الكيف وليس الكم

ونصيحة بلاش ترجعى لكتب القاهرة لان مادة زى الكيمياء الحوية متقسمة على سنتين اولى وتانية وكل كلية ليها نظامها فى توزيع الشباتر على السنتين

وفعلا الدكتور ممكن يشرح شابتر قبل شابتر بس تقريبا بيكون فى اخر السنة وهو مش بيعمل بمزاجه لان ده رئيس القسم اللى بياكد عليه

ثالثا بالنسبة للنظام الامريكى (على ما اسمع والعلم لله) ان الطبيب بيطلع الى حد ما فاهم اكتر من النظام العادى لان معظم الدراسة بتاعتهم عملية اكتر ما هى نظرية

ولكن على ما اعرف واسمع ان طبيب النظام العادى بيحصل معلومات اكتر من الطبيب التانى

مبروك عليكى كلية الطب وعقبال اما تكونى طبيبةبارعة